Tamara wrote: ↑Mon Oct 17, 2022 15:46
Hé, volgens mij sluit mijn recent gelezen moordmysterie aan op jouw recent gelezen moordmysterie!
Het was een lange zit, maar ik heb eindelijk een van de bekendste - zo niet de bekendste - literaire whodunits ooit uit! (...)
De naam van de roos (...)
Er lag zowaar eentje in de bukbieb in het dorp vanmiddag, dus meegenomen. Kan ik hem ook eindelijk lezen!
Ningyo to Minotaur (De zeemeermin en de Minotaurus AKA The Borderline Case) is het vierde boek van Toru Hikawa in de reeks waarin Toru Hikawa ook de hoofdrol speelt. Hikawa gaat op bezoek bij een vriend die bij een psychiatrische inrichting werkt, maar als hij daar aankomt, is zijn vriend gestorven, dood verbrand in een brand in een van de kantoortjes. Wat volgt is een verhaal dat zowel kort en langdradig is, met weinig boeiends eraan.
Het laatste boek
Misshitsu Logic AKA The Rhetorical Locked Room is eigenlijk nauwelijks een roman, en meer een verkapte logica puzzel, over een moord op iemand tijdens een kantoorfeestje, maar omdat er drie groepjes waren in de gangen die naar het kantoortje waar de moord was leiden, was het op eerste gezicht onmogelijk voor de moordenaar om ongezien weg te komen. Heel erg puzzel-achtig en daardoor niet zo leuk.
Honkaku-O 2023 is de jaarlijkse verzameling van de beste korte verhalen die verkozen door de leden van Honkaku Mystery Writers Club of Japan (ik ben ook lid, maar stem nooit...). De voorgaande drie jaren zaten er echte parels bij, maar dit jaar niet echt. Een paar aardige verhalen, maar geen een die het boek zelf echt de moeite waard maken om te kopen.
Nnwenre no Misshitsu (De gesloten kamer van Nnwenre) gaat over een nieuw ontdekte sectie in de Vallei der koningen. Enkele landen hebben toestemming gekregen om te een opgraving te doen, waaronder Japan. De expeditie wordt deels gefinanceerd door een manga uitgever, omdat hun ster-mangaka binnenkort een manga gaat schrijven over Egypte, en zij is ook mee. Ze vinden een graf van een vergeten farao dat helemaal intact is, maar als dan het kleine zusje van de mangaka zoek raakt en het blijkt dat ze stiekem de tombe is ingegaan, gaan ze er meteen achteraan. Ze vinden papyrusrollen geschreven door de farao die in deze tombe was begraven: hij was helemaal niet dood, maar deed alsof omdat hij vreesde voor z'n leven. In de brieven staat dat hij vreest voor z'n leven, hoewel er niemand in de tombe is. Maar om een of andere reden is het lijk van deze farao wel degelijk vermoord, want ze vinden de natuurlijke mummie met een zwaard door z'n borst in z'n sarcofaag. Intussen gaan er ook andere leden van de expeditie dood in de tombe, maar waarom?
Dit is een heel leuk idee, dat perfect was voor een kort verhaal, maar verlengt moest worden tot een roman. 80% van het boek is helemaal niet boeiend en zou je zo kunnen schrappen, want echt veel voegt het niet toe, terwijl de overgebleven 20% (de historische moord van de farao) juist super gaaf was. Iets wat je echt maar 1 keer kan doen, maar dat doet dit boek wel goed!
Lezen gaat wat sloompjes dit jaar. De teller staat nog steeds niet eens op 40