Laatst gelezen boeken

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

Nah, ik ga mijn zelfsabotage zelf saboteren door verder te gaan met Boete en schuld. Februari wordt een normale maand.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Laatst gelezen boeken

Post by WizardOfOss »

Ik zou Meester van de Zwarte Molen volgens mij ook nog steeds moeten hebben....vroegâh nota bene ooit zelf uitgezocht maar op de een of andere manier is het er nooit van gekomen het te lezen. Eigenlijk is er niet zoveel veranderd dus :oops:

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

Vind het boek en start een leesclubje met Koen! :D

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Nummer 1 van februari is Kentaro Komori's debuutwerk Comiket Satsujin Jiken oftewel The Comicket Murder Case.

Image

Lunatic Dream is een bekende scifi bishojo sentai mystery boekenreeks dat onlangs ook een anime is geworden en gaat over de strijd van de Powered Quartet tegen het schaduwrijk van Schatten (als in, schaduw in het Duits). De leden van de dojingroep Een Grote Theemaker hebben besloten hun nieuwe dojinshi voor de zomer Comiket wederom aan deze serie te wijden: deel 6 eindigt met de verrassende moord op een van de leden van de "Powered Quartet" in haar slaapkamer, maar hoofdrolspeler Rin in de kamer ernaast voor de trap zweert dat niemand de trap was opgekomen, dus hoe is Saki vermoord? In hun nieuwe dojinshi "Wens op de maan" moeten de leden allemaal voorspellen wat er is gebeurd en hoe de serie zal eindigen in het allerlaatste, zevende deel. Op de dag van Comiket halen ze bij de stand van de drukker de doos op met "Wens op de maan" maar ze ontdekken dat het allerlaatste verhaal abrupt stopt en dat het einde is vervangen door een pagina waarop groot staat: "Iedereen die aan dit boek heeft gewerkt gaat eraan. Getekend de Schaduw." Ze hebben geen idee hoe dit is gebeurd want ze weten zeker dat ze het boek compleet hadden afgeleverd bij de drukker, maar helaas kunnen ze dit niet verkopen en moeten ze maar hun oude dojinshi verkopen. Sommige leden hebben ook eigen stands als 1-persoons circles, dus zodra Comiket is geopend, zitten ze allemaal verspreid. Maar het evenement is nog maar een paar uur bezig als dan een voor een de leden van Een Grote Theemaker vermoord worden gevonden. De verdenking valt, vanzelfsprekend, op de overige leden van Een Grote Theemaker, maar die hebben allemaal een alibi, want vanwege de enorme drukte van Comiket zou iemand om van de begane grond naar de eerste verdieping te gaan voor de tweede moord en weer terug toch wel zo'n 40, 50 minuten weg moeten zijn geweest en niemand was zo lang weg. En waarom is iedereen vermoord en wat heeft het met "Wens op de maan" te maken?

Dit is zo'n debuutwerk waarin de schrijver *erg* ambitieus is en er van alles in stopt. Comiket is een leuke setting voor een moord (dit was trouwens Comiket toen het in Harumi werd gehouden, met wat lossere regels omtrent cosplay en zo), en dingen als de drukte van Comiket die de moord "onmogelijk" maakt voor mensen op de begane grond, of bv. iemand die een alibi heeft omdat ze aan een illustratie werkte voor een klant zijn leuk gevonden. Maar het boek gaat niet alleen over de moorden op Comiket: die hoofdstukken worden namelijk afgewisseld met delen uit "Wens op de maan", waarin elk lid van de dojin groep een eigen einde probeert te draaien aan Lunatic Dream. Sommige pakken het echt aan als een detective, anderen maken er meer een fantasy serie van, maar je krijgt dus verschillende interpretaties/verklaringen voor de (fictionele) moord op Saki van de Powered Quartet, en dat betekent dus dat je eigenlijk *twee* moordzaken hebt in dit boek, een in Comiket en een in Lunatic Dream. De oplossingen voor de beide moorden zijn niet echt super verrassend of slim gevonden, maar het enthousiasme over dit alles druipt van de pagina's, dus ik heb me vermaakt.

En het fysieke boek zelf is ook leuk gedaan! Zo vind je onder de slip cover een alternatieve kaft voor Lunatic Dream (ipv The Comiket Murder Case) en typografisch maken ze het ook duidelijk of je nou de The Comiket Murder Case volgt of "Wens op de maan": "Wens op de maan" is 'gewoon' geprint (en heeft illustraties!), terwijl de tekst van The Comiket Murder Case in dubbele kolommen is geprint.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Nummer 2 is Shikakejima (Gimmick eiland) van Tokuya Higashigawa.

Image

Een tijdje geleden las ik Yakatajima, een boek uit 2005 van Higashigawa dat ging over een aantal moorden die gebeurden in een curieus huis gebouwd op een klein eilandje in de Japanse binnenzee. Shikakejima is het semi-vervolg erop: het heeft er niet *direct* mee te maken en speelt zich sowieso ook enkele decennia later af, maar ook dit boek gaat over een moord op een (ander) eiland in de Japanse binnenzee en we horen ook een paar mensen praten over hoe er lang geleden op een ander eiland moorden waren gepleegd, en een van de hoofdrolspelers van dit boek is de zoon van de detective van het vorige boek (die ook een korte cameo heeft). Maar het volgt min of meer dezelfde formule: moord op eiland met een raar huis en ze zitten vast door een storm. Het eiland in kwestie is Nanamejima ("Scheef eiland"), dat zoals je op de cover kan zien, nogal scheef is, met een enorme klif die noordwaarts omhoog klimt en dan recht naar beneden gaat. Hier staat het tweede huis van een familie die een van de grootste uitgevers van Okayama bezit. Het vorige hoofd van de familie is onlangs overleden, en nu wordt z'n testament hier voorgelezen. Een van de onverwachte mensen die volgens het testament aanwezig moest zijn was het neefje van de overledene: de man was al twintig jaar spoorloos verdwenen, en uiteindelijk hebben ze hem met een prive-detective hier weten te brengen. De dag na het oplezen wordt deze neef echter dood gevonden in de achtertuin, maar door de storm kan de politie voorlopig niet komen. Intussen blijkt dat de familie een geheim heeft, en wellicht dat dat geheim het motief voor de moord was, maar dat stelt de 'outsiders' in het huis, zoals de prive-detective en de advocaat, natuurlijk niet rustig.

Het boek lijkt, opzettelijk, erg op het vorige boek (met een vleugje Seishi Yokomizo), maar ik vond het eerste boek over het algemeen wel leuker. Het "hoe" achter de moord is wel erg gaaf, en een aanwijzing in het bijzonder is wel erg gewaagd, maar het gedoe met het geheim van de familie vond ik niet zo boeiend, en ook de banter tussen de advocaat en de prive-detective vond ik lang niet zo leuk als dat van het duo in het vorige boek.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Image

Sogetsujo no Sangeki (Het tragedie in het Kasteel van de Dubbele Maan) was het debuutwerk van Masayuki Kagami, een auteur die amper tien jaar na z'n debuut overleed en uiteindelijk maar vier boeken scrheef (plus 1 postuum boek dat z'n losse verhalen verzamelde). Hij was duidelijk een fan van John Dickson Carr, want dit werk heeft heel veel met Carr's werk gemeen, van de gotische achtergrond tot de focus op gesloten kamermoorden. Het boek speelt zich af in Duitsland in de jaren 30: Charles Bertrand is een bijzonder pientere magistraat van de Parijse politie en z'n neefje Patrick Smith is z'n Watson. Patrick krijgt een brief van een professor van z'n oude universiteit, die dringend zijn en vooral Bertrands hulp nodig heeft. De man verblijft op dit moment in het Kasteel van de Dubbele Maan, een van de kastelen in Mittelrhein nabij de Loreley. Hij verzorgt een van de twee tweelingzussen die de baas zijn van het kasteel,de laatsten van hun geslacht, maar hij vreest dat er iets ergs gaat gebeuren en de directe aanleiding is de aanwezigheid van Reinhart, een Hollywoord acteur die vroeger op het kasteel leefde als de zoon van twee bedienden, maar toen hij verliefd werd op jongste zus Maria en zij ook interesse in hem kreeg, werden Reinhart en z'n ouders uit het kasteel geschopt. Nu hij het heeft gemaakt in Hollywood, is hij zogenaamd in Duitsland om onderzoek te doen voor z'n volgende film, vergezeld door een regisseur en z'n manager, maar hij probeert nu wederom Maria te versieren en dat gaat best goed, tot afgrijzen van oudste zus Karen, want het is duidelijk voor haar dat Reinhart gewoon wraak wil nemen op hen door Maria te huwen en zo het kasteel in eigen handen te krijgen. Patrick reist eerder af naar het kasteel want Bertrand heeft eerst nog ander werk, maar al op de eerste nacht van Patrick's verblijf gebeurt er een moord: in een kamer aan de top van een van de twee torens wordt het onthoofd lijk van Maria gevonden. Haar handen en haar hoofd liggen verbrand naast het lijk en de deur naar de kamer, alsmede de deur naar de toren zelf waren op slot en ook nog eens van binnen vergrendeld. Je kan nu eenmaal niet je eigen hoofd en handen eraf hakken en ze verbranden, dus is het natuurlijk een moord, maar hoe is de moordenaar dan uit deze kamer en uit de toren ontsnapt als alles van binnen vergrendeld was?

Oh, en je, er zijn twee torens, dus er gebeurt inderdaad later ook een andere moord in de andere toren.

Heel veel Japanse detectives die ik tegenwoordig lees hebben elementen van fantasy/scifi of gaan nogal meta aan de gang met de tropes van het detective genre. Dit was... keihard recht door zee een klassieke detective. Als je me had verteld dat dit in 1930 was geschreven, had ik je gewoon geloofd. En het doet wat het wil doen ook best goed! De meeste boeken van Kagami zijn OOP, maar ik probeer ze nu wel te verzamelen als ik ze toevallig zie voor een aardig prijsje (wat... niet super vaak voorkomt, helaas).

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Image

Zarathustra no Tsubasa, of zoals de originele cover ook had, The Zarathustra's Wings is een gamebook/Kies je Eigen Avontuur van Futari Okajima (pseudoniem van een schrijversduo) oorspronkelijk geschreven in 1986. In het verleden heb ik de twee gamebook versies van de Famicom Detective Club games al eens gespeeld en ook wel een andere detectiveroman dat een herschreven versie was van wat eigenlijk een gamebook was, maar zo veel detective gamebooks zijn er eigenlijk niet (hoewel je tegenwoordig dan wel weer meer van die Escape Room boeken hebt). In dit boek begeleidt je een detective die de moord op een rijke man drie maanden geleden moet oplossen. Het juweel De Vleugels van Zarathustra is toen uit de kluis verdwenen, en de man zelf was dood gevonden in z'n kantoor die van binnen afgesloten was. Als lezer kies je waar je naar toe gaat, met wie je praat en waarover, maar het oplossen van de zaak is zeker niet makkelijk.

Want het is natuurlijk een gamebook. Qua systeem werkt het zoals ik het wel gewend ben. Belangrijke passages geven dan aan dat je iets op de checklist kan aanvinken, wat wordt gebruikt als een manier op story flags aan of uit te zetten. Als je bijvoorbeeld de dader wil beschuldigen, maar je hebt F niet aangevinkt, dan mis je iets waardoor je je zaak hard kan maken. De gesloten kamermoord is eigenlijk behoorlijk simpel, en het is vooral het uitvissen welke flags je allemaal moet hebben wat een beetje lastig is. In de tweede helft komt er een code, die je moet oplossen om verder te gaan: je krijgt namelijk niet zoals anders een keuze van "Ga naar sectie XX als je dit denkt, ga naar sectie YY als je..." maar je moet juist de code oplossen om de juiste sectie te vinden. Aan de ene kant is het wel leuk dat het boek echt probeert te checken of je het wel echt door hebt en je niet gewoon alle keuzes uitprobeert, maar het uitvissen hoe de code precies in elkaar steekt is best lastig zonder hints, dus in de pocket versie uit 1990 (de cover boven) hadden ze een gedeelte met ongesneden pagina's toegevoegd, die je mocht openknippen als je echt vast zat en je een hint nodig had om verder te gaan. Daarna is het nog lastig, want als je bepaalde flags in de eerste helft niet hebt geactiveerd, dan kom je alsnog vast te zitten (en ik heb het vermoeden dat er ook valse flags zijn, die checken of je niet gewoon vals speelt). Het idee van een detective gamebook is een stuk leuker dan de echte uitvoering in dit boek: de twee mysteries (de moord en de code) zouden in een non-gamebook verhaal helemaal niet interessant zijn.

Ik las trouwens een e-book versie hiervan, wat het springen naar de volgende sectie wel een stuk makkelijker maakt, maar terugbladeren weer ietsjes lastiger omdat de blader-geschiedenis niet zo ver terug gaat. Op een gegeven moment toch weer ouderwets voor de zekerheid de volgorde op papier geschreven.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Image

Egypt Jo-o no Hitsugi (De sarcofaag van de Egyptische vrouwelijke Farao) is een boek uit 1980 geschreven van Yamamura Misa en het verhaal begint in Caïro, waar Asako haar vader bezoekt die daar als Japanse diplomaat werkt. Tijdens een bezoek aan een museum zegt haar vader plots dat er iets tussen is gekomen, maar aan het einde van de avond krijgt ze te horen dat haar vader is gestorven bij een auto ongeluk. De dokter zegt dat z'n laatste woorden "canopische vaas" waren. Twee jaar later werkt Asako als lerares aan een middelbare school, maar tijdens het schoolreisje naar Tokyo gaat een van de meisjes uit haar klas dood: het lijkt er in eerste instantie op dat ze zelfmoord heeft gepleegd door van het dak van het hotel te springen, maar als een andere klasgenootje vertelt dat hij vlak voor de sprong, hij het slachtoffer heeft horen praten over "Egypte", doet dit Asako niet alleen aan de dood van haar vader denken, maar ook aan het feit dat het slachtoffer voor het vak handvaardigheid een canopische vaas had gemaakt, gebaseerd op een canopische vaas die ze twee jaar geleden zag tijdens een tentoonstelling in Kyoto: hier had Asako's vader nog aan gewerkt voor z'n dood, en vreemd genoeg is op een gegeven moment de canopische vaas bij die tentoonstelling verwisselt met een vervalsing. De vermoedelijke dader pleegde toen zelfmoord toen hij werd betrapt, maar de echte vaas is nooit gevonden. Al snel volgen meer slachtoffers rond de school, en Asako krijgt steeds meer het vermoeden dat dit te maken heeft met de dood van haar vader twee jaar geleden.

Man, het lijkt wel alsof er om de twee, drie hoofdstukken iemand dood gaat in dit boek. Het begint nog redelijk klein met de dood van een leerling, maar het wordt al best snel een nogal grootschalig, internationaal (Japan-Egypte) plot waarbij je op een gegeven moment moet besluiten dat je niet over elke plot twist gaat nadenken, maar gewoon mee moet met de flow, want echt alles hangt alleen dankzij heel veel toeval aan elkaar. Sommige thema's zijn verrassend duister, maar het boek behandelt dat niet echt zo, en het is uiteindelijk toch wel een redelijk luchtige detective.

Dit boek is ook verfilmd voor de televisie, maar grappig genoeg hebben ze Asako vervangen door een andere detective van Yamamura: Catherine. In de boeken is dat Catherine Turner, een Amerikaanse met een interesse in de Japanse cultuur. Maar je kan geen drama-reeks in Japan maken met een buitenlandse hoofdrolspeler, dus in de drama-reeksen is Catherine vervangen door een nieuw personage genaamd Kiasa Rinko, die de bijnaam Catherine (Kyasa-rin) heeft.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

Ik lees steeds wel wat andere mensen posten, maar stel mijn eigen updates uit en uit en uit...

Dit is wat ik in februari las:

Daniël Maandag (Yvonne Keuls)
Een kortje. Daniël is een kleine jongen uit een muzikaal, maar voor de wereld veel belangrijker, semi-Joods gezin. Het is een kwestie van tijd voor ze worden opgepakt en afgevoerd, maar zijn vader blijft geloven dat het allemaal wel goed zal komen zolang hij de juiste brieven aan de juiste mensen schrijft. Het boekje laat de oorlog door kinderogen zien en waar de volwassen lezer met de kennis van nu de constante dreiging ziet, zijn Daniëls ogen gericht op alles wat in zijn kinderleven belangrijk is: de groepsdynamiek van de buurtkinderen, de knusheid van de studeerkamer van zijn vader, en het ontwijken van zijn pesterige nichtje. Als het verhaal niet zo abrupt had geëindigd (op een logische plek, dat wel), had ik het aan scholieren aangeraden.

Hex (Thomas Olde Heuvelt)
Hex is een boek dat ik al had gelezen zonder het ooit gelezen te hebben. Door fragmenten, een gefaalde eerste leespoging, discussies en meer, wist ik al vrij precies wat me te wachten stond: moderne oernederlandse horror. En dat was het ook.

Familieziek (Adriaan van Dis)
Deze vond ik gesigneerd en wel in een kringloopwinkel. Het is het verhaal van een jongetje dat opgroeit in een gezin ten tijde van de wederopbouw. Vader zit nog met zijn hoofd in Nederlands-Indië, getraumatiseerd. Drie zusjes sluiten hem buiten. Moeder probeert het gezin bij elkaar te houden, en heeft geen tijd voor hem. De jongen houdt zich stil maar onthoudt alles. Het disfunctionele gezin weerspiegelt Dis eigen familiesituatie, dus ik vraag me af in hoeverre er overlap is. Misschien moet ik eens wat oude interviews opsnorren.

Mooi kado (Simon Carmiggelt)
Korte stukjes over schrijvend en lezend Nederland, verpakt in illustraties van Peter van Straaten. Het was het boekenweekgeschenk van 1979 waar de houdbaarheidsdatum ondertussen van is verstreken. Alleen met een redelijk goede kennis van de Nederlandse literatuurgeschiedenis hun je hier meer delven dan een paar flinters.

Ascendance of a Bookworm: Part 3, Volume 3 (Miya Kazuki)
In het begin kon ik me nog wel inhouden, maar nu het geadapteerde ver achter me ligt, wil ik steeds in één keer doorlezen. Ik moet weten hoe het verder gaat! En tegelijkertijd geniet ik ook gewoon van uitgebreide beschrijven van fantasy-cultuur en -politiek. Deze serie is gewoonweg verslavend voor iemand als ik.

Broer (Esther Gerritsen)
Weer een boekenweekgeschenk, ditmaal uit 2016. Een vrouwelijke carrièretijger wordt geconfronteerd met de ellende van haar vrijheid-is-blijheid broer: als gevolg van diabetes moet zijn been worden geamputeerd. Buiten zichzelf om nodigt ze hem uit bij haar thuis te revalideren, waar haar broer, tegen al haar verwachtingen in, een goede band ontwikkelt met haar man en twee zoons. Een confrontatie is onvermijdelijk, maar met wie? Een niet onsympathiek boekje, maar ik ben de namen van de personages nu al vergeten.

De ronde van '43
Een jonge vader vertrekt 's ochtends vroeg met een meisje achterop de fiets om snel een onderkomen voor haar te vinden. Hij zit in het verzet, zij is joods, ze moeten voor de spertijd een adres hebben. Makkelijker gezegd dan gedaan, zelfs met alle ogenschijnlijk juiste connecties. Simpel maar ook krachtig verhaal, een van de betere boekenweekgeschenken die ik heb gelezen.

Ascendance of a Bookworm: Part 3, Volume 4 (Miya Kazuki)
Ik maakte geen grapje.

Ascendance of a Bookworm: Part 3, Volume 5 (Miya Kazuki)
Soms zat ik aan een volume per dag.

Ascendance of a Bookworm: Part 4, Volume 1 (Miya Kazuki)
Ik geef de schuld aan een relatief lege agenda.

Ascendance of a Bookworm: Part 4, Volume 2 (Miya Kazuki)
Dit is dus waarom ik mezelf op leesdieet zet.

Ascendance of a Bookworm: Part 4, Volume 3 (Miya Kazuki)
Ik ben me volledig bewust van alle grappen die hier gemaakt kunnen worden.

Clausewitz (Joost de Vries)
Soms moet je gewoon even een experimentele roman over botsende generaties, verloren idealen, en een verdwenen schrijver lezen, bij voorkeur een met bakken intertekstualiteit, alleen zichtbaar voor wie een halve studie Neerlandistiek achter de kiezen heeft. Het is bizar dat dit een van de door lezenvoordelijst.com's uitverkoren titels is, want dit lijkt me volstrekt ondoordringbaar voor de gemiddelde begaafde tiener. Ik heb er van genoten en het mag (voorlopig) in mijn boekenkast blijven staan.

De zomer hou je ook niet tegen (Dimitri Verhulst)
En het laatste boekenweekgeschenk van de maand. Deze gaat over een bijna-bejaarde man die een meervoudig gehandicapte jongen op sleeptocht neemt om hem zijn een cadeau voor zijn zestiende verjaardag te schenken: een Vlaamse versie van How I Met Your Mother. Het cadeau dat ik als lezer ontving, is de kennis dat Dimitri Verhulst geen schrijver voor mij is. Literair platvloers met een nonchalante minachting richting maatschappij en medemens is niet mijn favoriete smaak.

Boekenteller 2023: 45/100

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Pfft, het is de achtiende en dit is pas m'n eerste boek van maart? En niet eens echt een 'heel' boek!

Image

Kangokuto (Gevangeniseiland) is het tweede roman van Masayuki Kagami, waar ik eerder over schreef. Maar ik heb nu alleen het eerste deel van twee gelezen... Dit is wel een erg lang boek. Een tijdje geleden had ik het over Misshitsu Kingdom dat zo'n 1200+ pagina's lang was, Kangokuto is ongeveer even lang, waarschijnlijk zelfs iets langer: het is een beetje moeilijk te vergelijken omdat dit boek een heel andere layout heeft met twee kolommen per pagina, maar Kangokuto is 400+ en 550+, en als je dat naar normale layout doet verandert komt dat ook wel op z'n minstens nabij de 1200...

Anyway, ook dit boek gaat over de Franse magistraat Charles Bertrand en z'n neefje Patrick Smith. Dit keer reizen ze naar een gevangeniseiland voor de kust van Marseille, omdat ze een brief hebben gekregen die hint op iets dat gaande is daar. Een van de grootste criminelen van Europa, een soort Lupin, is jaren geleden opgepakt door Bertrand en zit daar een levenslange straf uit, maar hij heeft wraak gezworen op Bertrand omdat bij zijn arrestatie, Bertrand per ongeluk zijn zwangere minnares doodschoot, dus Bertrand vermoedt dat die man iets van plan is, ondanks het feit dat hij een gevangene is. Maar aangekomen op het eiland waarbij ze worden opgevangen door het gevangenispersoneel gebeurt natuurlijk van alles: Bertrand's nemesis ontsnapt uit z'n cel, een cipier wordt vermoord, en later wordt een andere gevangene ook dood en in stukjes gesneden gevonden in een isolatiecel waarvan de sleutel altijd goed opgeborgen was. Ik las dit deel best sloom, mede omdat het soms gewoon heel melodramatisch leest, maar goed, ben benieuwd naar de rest van het verhaal! Hoop alleen dat ik het tweede deel wel nog in maart afkrijg...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Image

En dat was dan eindelijk het tweede deel van Kangokuto (Gevangeniseiland). Uiteindelijk toch dus bijna een maand over wat eigenlijk slechts 1 boek is gedaan... *zucht* In dit deel dus de rest van het verhaal, waarbij het misschien wel grappig is om te vermelden dat meer dan de helft van het tweede deel alleen maar de oplossing van de vele moorden op het eiland is: zoveel bladzijdes zijn er gewoon nodig om alles uit te leggen :P Ik vond het boek over het algemeen niet zo goed als Kagami's eerste boek, met minder memorabele trucjes en zelfs een paar die eigenlijk op toeval berusten, maar toch een aardig werk vanwege de manier waarop hij zoveel op het eiland laat gebeuren. Niet per se een must-read (zeker niet omdat het een OOP boek is en je maar mazzel moet hebben of je het voor een aardig prijsje kan vinden), maar ben toch blij dat ik 'm heb gelezen. Maar voor m'n volgende boek kies ik wel wat lichters...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Image

En maar meteen het laatste boek in de Charles Bertrand van Masayuki Kagami gelezen: Shibarikubi no To no Yakata (Het huis met de toren van de opgehangene). Dit is het vierde boek in de reeks (het derde boek heb ik nog niet want die is echt veel te duur op de tweedehandse markt) en de enige verhalenbundel (met gave illustraties van mangaka JET). In vijf verhalen lost Bertrand diverse onmogelijke moorden op, zoals een die gepleegd lijkt te zijn door een Wendigo en een andere door een weerwolf, maar ook twee mindere die een soort homages zijn aan verhalen van John Dickson Carr, maar daardoor een beetje originaliteit missen, en het gaafste verhaal (waar het boek naar is vernoemd). Iemand die beweert via uittreding zijn geest overal naar kan sturen, zegt dat hij iemand gaat vermoorden met een dolk die dertig mijl verderop woont. Hij trekt een middeleeuws harnas aan, wordt vastgebonden aan een stoel en vijf getuigen houden hem in de gaten vanuit een andere kamer. Als de tijd op is, gaan de getuigen naar binnen, maar vinden de man dood in het harnas: hij is neergeschoten, maar het harnas is onbeschadigd. De andere man dertig mijlen verderop is ook dood: neergestoken met een dolk, maar hij heeft wel een schot afgevuurd op zijn aanvaller voor hij dood ging. Dus hebben de geest en deze man een onmogelijke doodstrijd uitgevochten?

Aardige verzameling in z'n geheel (de illustraties voegen wel erg veel toe!), en tjah, het was de laatste Bertrand boek die nog wel betaalbaar was, dus voorlopig wel de laatste keer dat ik deze serie lees. Nou ja, niet helemaal: vorig jaar is The Uncollected Works of Masayuki Kagami uitgegeven, die voorheen ongebundelde verhalen... bundelde, en als het goed is zitten daar ook een of twee Bertrand verhalen bij. Dat boek heb ik ook, al zal ik hem niet meteen nu lezen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Oh, noes, ik moet nu net als Tamara hele lijstjes posten!

Image

Tokkyu Azusa (Alibi Train) Satsujin Jiken (De Azusa-express (Alibi-trein) moordzaak): Ik wilde een boek lezen dat zich afspeelde in Matsumoto, en aangezien Kyotaro Nishimura boeken heeft geschreven over praktisch alle treinen in Japan, viel m'n oog op dit boek, want de Azusa gaat naar Matsumoto. Alleen... daar ging het boek eigenlijk niet over. Een rechercheur in het team van Totsugawa krijgt een telefoontje van een ex (die ooit is verdwenen, samen met heel wat geld en een verlovingsring), die hem vraagt om als er iemand hem belt en hem vraagt wat hij op een bepaalde dag deed, hij moet zeggen dat hij met haar in de Azusa zat op weg naar Matsumoto. De rechercheur zegt dat hij niet kan liegen en als hij later wordt opgebeld, krijgt hij het inderdaad niet gedaan om z'n ex met een valse alibi te verschaffen. Dan wordt z'n ex dood aangetroffen in een park, en al snel blijkt dat zij wellicht betrokken was bij een bankoverval op de dag waar ze een alibi voor nodig had. Een andere verdachte in de overval wordt ook dood aangetroffen, en ook hij blijkt een band met de Azusa te hebben. Wat volgt is een verhaal dat meer een thriller is dan een detective, en waar misschien wel 10 keer met de Azusa gereist wordt, maar je nauwelijks iets van Matsumoto te zien krijgt.

Image

Onitsura-mura no Satsujin (Moord in Onitsura dorp): Ik kreeg dit boek aangeraden als een soort roman-versie van de drama-reeks Trick. En dat was het. Een wat klunzige rechercheur reist af naar een dorpje voor een lokaal sake festival, waar hij, na heel veel misverstanden, samen reist met een schrijfster die is gevraagd iets te schrijven over het dorpje Onitsura, dat een beetje in verval is en daarom willen ze toeristen aantrekken naar o.a. hun traditioneel gebouwde huizen. Er is iets met een goochelaar die een huis doet verdwijnen en later wordt iemand ook dood aangetroffen, maar het is een beetje... te licht? De atmosfeer lijkt inderdaad op Trick, maar als roman voelt het soms als een paar ideetjes die bij elkaar gesprokkeld zijn en niet echt synergie hebben.

Image

King wo Sagase (Zoek de Koning): Dit is als het goed is het laatste boek in de Rintaro Norizuki reeks die ik nog niet had gelezen, geschreven door Rintaro Norizuki. Ja, hij is geinspireerd door Ellery Queen (met z'n boeken over Ellery), maar die invloed (nadruk op logica/puzzel-element) vind je vooral in de korte verhalen. In de lange romans zie je die invloed minder, zoals hier, dat gaat over een moorduitwisseling tussen niet twee, maar vier mensen: vier mensen hebben allemaal iemand in gedachten die ze uit de weg willen ruimen en door de moorden onderling uit te wisselen, kunnen ze voor hun 'eigen' moord voor een alibi zorgen. Dit is een thema waar Norizuki al een paar keer mee heeft gewerkt, en als het goed is is King wo Sagase al sowieso een roman-versie van een korter verhaal dat ik al heb gelezen. Het is op zich al een kort boek, maar echt verrassend is het niet... Het was ook meer een 'moetje' omdat het nog het laatste boek was op het lijstje...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Image

Ik ben niet super bekend met Kinnikuman, maar toen het werd aangekondigd dat in maart er een detectiveroman zou komen gebaseerd op de reeks genaamd Kinnikuman Yojigen Sappo Satsujin Jiken (Kinnikukan - De 4-dimensionale moordkunst moordzaak), was ik meteen geinteresseerd. Wat je kan toch best wel iets leuks bedenken met het concept van een detective in een wereld waarin iedereen hele belachelijke krachten heeft? In dit boek is Kinnikuman plots verdwenen, en gaat Meat op zoek naar de verdwenen prins (eigenlijk nu koning). Hij komt onderweg Kinkotsuman tegen die een appeltje te schillen heeft met Kinnikuman, maar hij besluit samen met Meat op zoek te gaan op aarde naar Kinnikuman, en ondertussen raakt het duo bij enkele moorden betrokken onder mede-supermensen.

Alleen is dit boek waarschijnlijk leuker voor fans van Kinnikuman, die toevallig ook een detective willen lezen, dan andersom, want het voelt allemaal steeds net niet 'eerlijk' genoeg aan, met informatie waar pas bij de onthulling over wordt gepraat: een echte Kinnikuman fan weet dat misschien wel, maar een 'neutrale' lezer niet, dus voelt het wat oneerlijk aan, terwijl het idee op zich best leuk is en je kan zien dat de auteur echt met de bestaande Kinnikuman wereld een detective wilden vertellen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Image

Wazawaza Zombie wo Korosu Ningen Nante Inai of zoals de cover ook zegt No One Bothers To Kill The Living Dead speelt zich af in een wereld waarin een zombie-virus praktisch alle zoogdieren heeft besmet. Normaliter heeft een levend wezen genoeg weerstand om het virus te weerstaan, maar bij sterfte, of bv. ziektes/verwondingen die een persoon sterk verzwakken, neemt het virus het lichaam over en worden ze zombies (*technisch gezien zijn het geen zombies). Het verhaal begint als een wetenschapper vlak voor z'n presentatie zich terugtrekt in een kamertje om zich te focussen. Maar een schreeuw later moeten ze de deur openbreken, en blijkt dat de wetenschapper in een zombie is veranderd. De kamer was helemaal afgesloten van binnen, dus hoe was de wetenschapper vermoord en ge-zombie-fied? Dit is het begin, en eigenlijk gaat de rest van het verhaal meer over de detective Ruri die een groter complot ontrafelt, maar eigenlijk is vooral de samenleving die in dit boek wordt geschetst erg memorabel. De wereld heeft zich, zo goed als mogelijk, zich aangepast aan het feit dat er zombies zijn. Zo zijn grote veeboerderijen niet nodig, want als er een zombie-koe is, valt-ie meteen de rest aan en heb je meteen alleen maar zombies. Mensen eten meer groenten en vis, maar er zijn ook sommige mensen die zombie-vlees juist lekker vinden. Je hebt zombie-eaters die loslopende zombies aanvallen om ze 'levend' te eten. En in de winkels worden ook verschillende soorten zombievlees gekocht, waaronder "apenvlees" waarvan iedereen weet dat het eigenlijk geen apenvlees is, maar van een "zekere verwante soort" maar ze noemen het liever apenvlees omdat het ethisch het toch bij veel mensen niet lekker zit...

Post Reply