Laatst gelezen boeken

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Het mag dan wel het begin van het academisch jaar in Japan zijn, maar ook daar wordt gevraagd om social distancing. Maar hoe werf je als universiteitsclub dan nieuwe leden, want dat wordt bijna altijd grotendeels in april/mei gedaan. Tijdens mijn jaar in Kyoto zat ik bij de Mystery Club daar en leden van de club schrijven altijd een detectiveverhaal opgesplitst in twee delen (het probleem, en het antwoord), en normaliter zit je dan met de andere leden in een lokaaltje, waarin iedereen het eerste stuk krijgt uitgedeeld, en dan probeer je dus binnen de tijd het verhaal snel te lezen en uit te vissen wie de moordenaar is. Dit doen ze ook bij de kennismakingssessies voor mensen die lid willen worden, maar omdat het dit jaar niet kan, hebben ze het bij uitzondering nu maar online gedaan door de tekst online te gooien om iedereen een idee te geven van wat voor verhalen er worden geschreven. Net het eerste stuk van Ansatsu Genei Nanaban Shobu (Moordbrigade "Mirage": Een 7-delige confrontatie) van Takayuki Kamiya (tenminste, ik denk dat z'n naam zo gelezen wordt: Japans is vaag...). Leuk kort verhaaltje over een ex-huurmoordenares op de vlucht voor haar oude organisatie. Ze wordt in de val gelokt, maar ondertussen blijkt dat een van de zeven huurmoordenaars die achter haar aanzit zelf ook is vermoord. Maar door wie?

IK HEB GEEN FLAUW IDEE. Het is alweer wat jaartjes geleden dat ik dit "voor het echie" heb gedaan, dus misschien ben ik het een beetje verleerd, maar waar je vaak wel een idee hebt van 'dit is een aanwijzing' en 'dit stuk moet je combineren met die uitspraak daar' en zo, heb ik echt geen idee waar ik moet beginnen (al heb ik wel vage vermoedens). Zondag komt de oplossing, ben benieuwd!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

^ Mjah, ik had dus geen schijn van kans ^^' Sommige elementen waren wat vaag beschreven, maar op zich was het wel een leuk verhaal met wat slimme valstrikken voor de lezer.

Vandaag ook Isekai no Meitantei 2 uitgelezen.Hoofdrolspeler Van komt oorspronkelijk van Aarde, maar is na z'n dood gereincarneerd in de fantasy wereld van Pangea, waar hij een detective wordt. Dit tweede deel gaat over een aantal moorden die worden gepleegd tijdens een poging van een groepje avonturiers om een beruchte dungeon 'uit te spelen'. Tot nu toe heeft niemand de diepste regionen van deze ondergrondse kerker kunnen bereiken en zijn de meeste pogingen in het gunstigste geval geeindigd met mensen die weer terug keren naar de oppervlakte, maar de meeste mensen zijn gewoon omgekomen in de dungeon. Deze nieuwste poging, met Van als een van de party members, moet bewijzen dat de dungeon toch echt wel te verslaan is, maar terwijl de groep al vechtende tegen monsters verdieping na verdieping naar beneden gaat, blijkt het dat ze ook op hun hoede moeten zijn voor iets anders, want de eerste doden vallen niet door monsters, maar doordat iets of iemand mensen in veilig, afgesloten ruimtes weet te vermoorden. Leuke setting met de dungeons, met game-achtige gimmicks zoals het kunnen teleporteren naar de ingang van de dungeon en muren waar je in één richting doorheen kan lopen. Wel een beetje jammer dat de isekai achtergrond helemaal niet van belang is in dit tweede deel.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

The Self-Conceit of Kidd Pistols (Masaya Yamaguchi): Dit is het derde deel in de serie die zich afspeelt in Parallel-Brittannië, wat geen post-Brexit Groot-Brittannië is, maar een wereld waar door Edward's Law, Meesterdetectives criminele onderzoek doen, en Scotland Yard eigenlijk slechts knechtjes zijn. De punk hooligan Kidd Pistols is een van die agenten van Scotland Yard, maar in tegenstelling tot zijn collega's is hij eigenlijk best goed aangelegd voor detectivewerk omdat hij, als een waar punk betaamt, buiten de lijntjes kan nadenken. Ik leerde de serie kennen via een Let's Play van de (hilarisch slechte) PSX game Cat the Ripper, gebaseerd op het enige lange roman in de serie (de rest zijn verhalenbundels). Dit deel legt in ieder geval uit waarom in een van de bad endings in Cat the Ripper, Kidd's collega/vriendin Pink je martelt terwijl ze verkleed is als een SM-meesteres (kennelijk is ze in Duitsland opgeleid als SM-meesteres en gaat een van de zaken hier ook over). Een ander verhaal in deze bundel is The Body in the Shoe, die een soort anime-adaptatie heeft: in de interactieve tv-show Tantei X Kara no Chosenjo, kregen deelnemers een detectiveverhaal opgestuurd die ze zelf konden oplossen (antwoord kon je opsturen), de week erna kwam de TV drama adaptatie van het verhaal waar de oplossing ook werd verteld. De laatste aflevering van het eerste seizoen was gebaseerd op The Body in the Shoe, maar grappig genoeg kreeg deze geen live-action adaptatie, maar een geanimeerde adaptatie (wel in een soort indie Amerikaanse comic stijl).

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Magic Mirror (Alice Arisugawa): Heb best veel van Arisugawa gelezen, maar dit is de eerste keer dat ik een boek van hem lees dat geen onderdeel is van een serie. Leuk idee om meteen al van tevoren te zeggen dat we te maken hebben met een tweeling: je weet dat ze waarschijnlijk op een of andere manier iets hebben uitgehaald waardoor ze de moord konden plegen, terwijl het erop lijkt dat ze beiden een perfecte alibi hebben omdat ze allebei in de trein zaten tijdens het tijdstip van de moord (de een in de Shinkansen naar Hakata, de andere in een trein naar Sakata). Grappig dat wordt opgemerkt dat dit soort detectives over treinen en perfecte alibi's eigenlijk alleen werken in Japan, omdat de treinen daar over het algemeen altijd wel op tijd rijden en dat in het buitenland het minder geloofwaardig wordt gevonden dat de dader zo erg zou rekenen op treinen die nooit te laat zijn XD Ook leuk altijd wanneer ze gebruik maken van de echte spoorboekjes.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

De bundel met korte verhalen van Kyoko Suiri (bekend als zowel In/Spectre als Invented Inference) gelezen. De anime die eerder dit jaar liep is in principe gebaseerd op het eerste boek, maar behandelt ook het eerste verhaal uit deze bundel (het tweede boek uit de serie). De leukste verhalen zijn dan ook wel de eerste en de laatste: ook hier draait het erom dat Kotoko een *geloofwaardige* uitleg moet bedenken voor een gebeurtenis die eigenlijk ook een bovennatuurlijke element heeft. In het laatste verhaal krijgt een moordenaar per ongeluk een alibi voor de tijd van de moord, omdat hij na de moord per ongeluk terecht kwam op een parkeerplaats met een udon-automaat gerund door tanuki, en toen hij weer wegreed, werd hij een eindje verderop geteleporteerd: normaliter had hij daar nooit op dat tijdstip kunnen aankomen als hij de moord had gepleegd, dus de politie denkt dat hij toch een alibi voor de moord heeft, terwijl de *waarheid* is dat hij geteleporteerd is. Omdat één agent toch hardnekkig blijft zoeken naar de parkeerplaats, vragen de tanuki aan Kokoto of ze een oplossing voor de politie kan bedenken, zodat ze genoegen nemen met het verhaal van de moordenaar.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Een ouderwetsche feuilleton gelezen! Furuahata Ninzaburo was een populaire televisiedrama in de jaren 90-00 in Japan, een soort Japanse Columbo (dus je weet altijd van tevoren wie de moordenaar is/hoe de moord is begaan). In 2006 werd afscheid genomen van de serie, maar vorige maand kwam Furuhata eenmalig terug. Koki Mitani, een hele bekende toneelschrijver/filmregisseur die de serie heeft bedacht, heeft al twintig jaar een column in de Asahi Shimbun en hij besloot zijn column te gebruiken om als een soort opkikkertje tijdens het corona-tijdperk Furuhata terug te brengen in een vier-delig verhaaltje. Omdat hij zijn gebruikelijke columnruimte gebruikt, is het natuurlijk niet een heel lang verhaal, maar het was toch wel erg leuk om na al die jaren Furuhata weer terug te zien. Gister kwam het laatste deel in de krant.

Grappig was ook dat de moordenaar dit keer Mitani zelf was, die een appeltje te schilen had met de bekende acteur "Myo Oizumi" (overduidelijk Yo Oizumi, een bekende acteur die ook o.a. Professor Layton heeft ingesproken). Bij manga en anime zijn we natuurlijk nog steeds gewend aan het feuilleton-format, maar bij literatuur zie je die vorm niet zo vaak meer, tenminste, hier niet echt, dus dat was wel anders.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Koen »

Ik heb eens de light novel gelezen van 'I Want To Eat Your Pancreas', nadat ik eerst de manga had gelezen en nadien ook de film had gezien. Weinig ervaring met light novels, maar ook al is deze roman het oorspronkelijke verhaal, toch verkies ik de manga. Het einde vind ik bij alle drie even sterk, maar het begin verduidelijkt volgens mij in de manga het best het karakter van het mannelijke hoofdpersonage. In de manga kon ik zijn vreemde ideeën het best volgen en zelfs ietwat begrijpen, terwijl ik me bij zowel de film als de roman afvroeg of ik wel dezelfde 'sympathie' zou gevoeld hebben met hem mocht ik daarmee begonnen zijn.
motivatiedip. help!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Oh, grappig, net even opgezocht, maar ik wist niet eens dat die roman ook is begonnen is als webroman, voordat hij door een grote uitgever werd opgepikt.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

The Man Who Died Seven Times (Yasuhiko Nishizawa): Wellicht het bekendste boek van deze science-fiction detectiveschrijver? Hoofdrolspeler Hisataro heeft een vreemde Groundhog Day gave waarbij hij eens in de zoveel weken even 'vast komt te zitten' in de tijd. De dag 'reset' zich telkens voor hem om middernacht en Hisataro moet dan dan dezelfde dag negen keer beleven voordat het echt morgen wordt (de negende ronde is dus de laatste/beslissende). Elke "ronde" doen alle mensen in principe hetzelfde, maar als bv. Hisataro iets anders doet, dan reageren mensen weer anders, waardoor de ene 'ronde' ook anders kan uitvallen. Zo heeft hij z'n entree-examens voor z'n school alleen gehaald omdat hij toevallig vast kwam te zitten tijdens de examens, waardoor hij alle vragen wist. Dit keer komt hij echter vast te zitten op de dag dat zijn grootvader wordt vermoord, en probeert hij dat natuurlijk te voorkomen met z'n voorkennis, maar bij elke ronde denkt hij dan weer net niet aan dat ene dingetje of iets anders, waardoor elke ronde toch eindigt met de dood van z'n grootvader. En telkens komt die laatste negende ronde steeds dichterbij...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Quantum Man kara no Tegami - Tsukamaeta Mon Kachi! (Brieven van de Quantum Man - Degene die de arrestatie verricht wint!): Motohiro Kato is vooral bekend als de mangaka van de detectiveseries Q.E.D.en de spin-off C.M.B., maar sinds een paar jaar schrijft hij ook detectiveromans. Tsukamaeta Mon Kachi! gaat over Kikuno "Kick" Tanabata, een newbie agente die voorheen idol was. "Brieven van de Quantum Man" is het tweede boek in de serie.... want ik dacht abuis dat ik het eerste boek in m'n winkelmandje had gegooid ^^' Kick wordt naar Amerika gestuurd om een Japanner te beschermen, die als toekomstig slachtoffer wordt genoemd in een brief achtergelaten in de jaszak van een man die neergeschoten is. Het blijkt dat er al drie van de zeven mensen van dit vriendengroepje vermoord zijn, maar dat gebeurde onder bizarre omstandigheden, want de moordenaar moet ongezien dwars door de betonnen muren van een loods gelopen hebben om die moorden te plegen. In de brief schrijft de moordenaar "Quantum Man" dat de rest ook dood zal gaan en dat niets hem kan stoppen. Het onderzoek in Amerika loopt een beetje vast, maar dan blijkt dat de resterende vier mensen op de lijst naar Japan komen. Kick is een van de agenten die hen moeten bewaken, maar toch weet de Quantum Man een zwaarbeveiligd hotel binnen te komen en twee van de vier ongezien te vermoorden.

Uiteindelijk voelt het toch wel een beetje als Q.E.D. Ook hier hebben we een atletisch aangelegde vrouwelijke hoofdrol (zoals Kana in Q.E.D. en Tatsuki in C.M.B.) en hebben we iemand anders als het brein en natuurlijk wordt kwantumfysica ook lichtjes behandeld als thema. Maar ik vond dit boek best leuk, en eigenlijk over het algemeen misschien wel het meest consistente werk van Kato dat ik tot nu toe heb gelezen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Misshitsu Satsujin Game - Maniacs (Het Gesloten Kamer Moord Spel - Maniacs): De voorgaande twee delen in deze serie waren echt supergoed: het gaat over een video-chatroom waarbij de vijf leden elkaar afwisselen als 'quizmaster' om elkaar uit te dagen om een gesloten kamer moord op te lossen. De twist is dat de 'quizmaster' die moord ook echt gepleegd heeft: het gaat er dus puur om uit te vissen hoe het gedaan is en de quizmaster is ook verplicht alle belangrijke informatie te delen met de andere mensen in de chatroom, en zij mogen ook zelf info verzamelen door bv. de kranten na te pluizen of zelf langs plaats delict te gaan. Dit derde deel is een soort gaiden (sowieso de helft korter), en enorm teleurstellend. Er is eigenlijk slechts één serieus verhaal die wel okay is, maar de resterende anderhalf zijn nou niet echt boeiend... Het wil een punchline overbrengen die op zich wel interessant is, maar het komt helemaal niet goed uit de verf aangezien dit deel zo kort is en er veel te weinig opbouw is.

The Three-Body Problem (Liu Cixin): Geen detective, maar hard science-fiction!? Ik lees eigenlijk helemaal geen SF, maar de laatste tijd hoorde ik veel Japanse fans van detectives ook over dit boek praten, die zeiden dat je het ook wel als een mysterie-boek kan lezen. Het boek is pas vorig jaar in het Japans uitgebracht, maar kwam toen op de vierde plaats van een van die grote jaarlijkse detective-rankings. Hogan's Inherit the Stars bleek ook naast hard science-fiction, een leuke detective te zijn, dus ik dacht dat The Three-Body Problem misschien ook wel zoiets zou zijn... maar dat was dus niet zo :( Dit is veel meer 'gewone' hard science-fiction en het mysterie-element is best licht. Ik lees verder geen science-fiction en kan ook niet veel zeggen over hoe origineel of leuk dit boek is in dat opzicht, alleen dat je het niet moet gaan lezen in de hoop dat het ook een leuk detectiveplot heeft.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Medium - Korei Tantei Jozuka Hisui (Medium - De medium-detective Hisui Jozuka): Wat een gave detective! De schrijver Shiro Kogetsu leert de medium Hisui Jozuka kennen, die daadwerkelijk met de doden blijkt te kunnen communiceren. Samen lossen de twee allerlei misdaden op. Nu denk je, maar er valt toch niet zoveel te doen als Hisui gewoon het slachtoffer kan oproepen, maar sowieso kan Hisui alleen flarden opvangen en belangrijker: uiteindelijk hebben ze er niet zoveel aan, want de politie gelooft hen natuurlijk niet. Het is aan Kogetsu om, met behulp van de beelden die Hisui ziet, 1) de ware dader te vinden en daarna 2) een logische verklaring te bedenken gebaseerd op de gevonden bewijzen die bewijst dat hun man echt de dader is, zonder te verklappen dat ze eigenlijk bovennatuurlijke krachten hebben gebruikt. Het laatste verhaal, waarin de twee het opnemen tegen een seriemoordenaar, is helemaal briljant, want dan blijkt dat alle voorgaande verhalen vol zaten met kleine aanwijzingen en zo die in het laatste verhaal gebruikt worden en dan wordt alles nog eens van een andere hoek bekeken.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

The Blue Rose Never Sleeps (Yuto Ichikawa): Het vervolg op The Jellyfish Never Freezes, die ik eerder dit jaar heb gelezen. Een professor die een blauwe roos heeft weten te telen (maken mbv. genetische manipulatie) wordt vermoord: z'n hoofd wordt gevonden in een kas die van binnen op slot is gedaan en waarvan de muren/ramen bedekt worden door een gordijn van klimrozen, samen met een geknevelde studente. Dit alles heeft te maken met een dagboek dat ietsjes eerder is gevonden door de politie, die een reeks gebeurtenissen van het jaar ervoor beschrijven, maar vreemd genoeg lijken de gebeurtenissen uit het dagboek erg op de huidige moord: zo heet het onthoofde slachtoffer bijna hetzelfde als een van de slachtoffers uit het dagboek die *ook* een blauwe roos geteeld zou hebben, is er ook een predikant betrokken, en zou er ook iemand in een kas vermoord zijn. Het boek springt steeds heen en weer tussen "Blue Rose" en "Prototype" hoofdstukken (Blue Rose: tegenwoordige tijd. Prototype: de gebeurtenissen uit het dagboek), en je weet van tevoren wel dat er iets wordt uitgehaald met dat heen en weer springen, maar toch ben ik mooi gefopt :P

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Soms lees ik ook boeken die niet uit het oosten komen...

Murder on the Way! (Theodore Roscoe): Pulpdetective dat zich afspeelt in Haiti. Rijke oom is overleden, iedereen moet verzamelen op het landgoed in Haiti, erfgenamen krijgen allemaal een ranking en alleen als de mensen boven jou dood zijn, heb je recht op de erfenis. Resultaat: heel veel doden, met op de achtergrond mensen die bang zijn voor zombie's en de zombie-koning (want Haiti!). Heel erg Scooby-Doo.

De Cock en een strop voor Bobby (Baantjer): Heb de serie eigenlijk nooit echt gevolgd, en dit is de eerste keer dat ik een Baantjer heb gelezen. Maarre.... dit is niet eens een boek over De Cock, dus waarom heet dit boek zo!? (Naamsbekendheid, natuurlijk, maar toch...) De hoofdrolspeler is Versteegh, een jonge, idealistische rechercheur die net is aangekomen op bureau Warmoesstraat. Hij is gefrustreerd door de zelfmoord van een jonge prostituee en ook hoe iedereen het zo gewoon lijkt te vinden. Is meer een beeldschets van de wallen en het leven daar dan een detectiveroman, hoewel er tegen het einde een gesloten kamermoord wordt gepleegd (die niet heel boeiend is). De Cock wordt trouwens tussen neus en lippen door wel even genoemd als een van Versteegh's collega's.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Danganronpa Kirigiri 7 (Takekuni Kitayama): Eindelijk is-ie er! Het allerlaatste deel in deze prequel spin-off van de Danganronpa videogames. Deze serie speelt zich 3-4 jaar voor de eerste game af en gaat natuurlijk over Kyoko Kirigiri voor ze de Ultieme (Spoiler) werd. In het eerste deel werd de dertienjarige Kirigiri vriendinnen met Yui, die op dezelfde school zit en net als Kirigri, een officieel geregistreerde detective. Samen losten zij een moordzaak in de Sirius Sterrenwacht op en kwamen ze achter het bestaan van het Comité ter Redding van Misdaadslachtoffers, een orgaisatie die moordplannen verkoopt aan nabestaanden van misdaadslachtoffers die wraak wilden nemen. Het Comité nodigt ook altijd een detective uit die wordt uitgedaagd om de moord op te lossen: deze "Duels Noir" zijn een bron van entertainment voor de sponsors van het Comité. In deze boekenreeks werkten Kirigiri en Yui samen om het Comité te verslaan.

In dit laatste deel keren Kirigiri en Yui terug naar een verbouwde Sirius Sterrenwacht, om het verzwakte Comité de beslissende klap te geven door de allerlaatste Duel Noir te winnen. Ze komen drie andere detectives tegen, die het verborgen fortuin van het Comité hier komen zoeken. Om het primaire beveiligingssysteem uit te schakelen, moeten de vijf speciale boeien om doen met hele lange kettingen die aan elkaar verbonden zijn (linkerhand van A is geboeid aan rechterhand van B dmv 20 meter lange ketting, linkerhand van B -> C... etc.) en worden ze opgesloten in de sterrenwacht, maar ze vinden wel het zwartboekje van het Comité in een pilaar van ijs. De pilaar krijgen ze niet zomaar kapot, maar na de eerste nacht blijkt dat een van de drie detectives is vermoord, maar hoe kan dat als de deuren van de slaapkamers automatisch op slot gaan en iedereen aan elkaar is geboeid zodat je ook niet via buiten bij iemand anders kan binnendringen?

Danganronpa Kirigiri had vaak goeie intenties, maar magere uitwerking, zoals het Saint Seiya-achtige stuk met de Beproeving van de Twaalf Gesloten Tempelmoorden dat zo rap geschreven moest worden dat het leek alsof je een samenvatting las en niet het boek zelf. Het laatste deel is gelukkig een terugkeer naar het hoge niveau dat we zagen in het tweede deel, met een boeiend moordplot dat heel leuk vol zit met verwijzingen naar de eerdere avonturen, maar dat ook gewoon de tijd neemt om sluiting te geven aan het verhaal van Kirigiri en Yui en zo dingen klaar te zetten voor Kirigiri's optreden in de eerste Danganronpa game. En voor mensen die benieuwd waren naar de reden waarom Kirigiri handschoenen draagt: dat wordt nu verklaard! Wel jammer dat we niets meer van Yui zullen horen: ik vind haar wel een leuk personage, maar ze is sowieso exclusief aan deze spin-off serie en Kirigiri's verhaal is ook afgelopen in de games/anime, dus de kans dat we via andere media over Yui gaan horen...

Post Reply