Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
WizardOfOss
Posts: 518
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by WizardOfOss »

Cool! Hoe lang ga je? En al concrete plannen voor de invulling?

Ik was overigens totaal vergeten dat we dit draadje hadden, was inmiddels ook alweer twee keer naar Japan geweest...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1441
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by Ash Ketchum »

Ik ben ruim twee maanden weg! Ga sowieso een keer naar Fukui, en misschien ook een keer richting Nagano, maar zoals gezegd, het wordt niet echt rondreizen, maar meer gewoon dagelijkse leven leiden. Zal ook nog proberen een paar werkgerelateerde mensen te ontmoeten, maar het is even kijken of dat in te plannen valt. Sowieso is ook niet elke dag gewoon vrij, maar zal ik ook wel doordeweeks vaak gewoon moeten doorwerken (maar goed, zolang ik m'n laptop en naslagwerken heb, kan dat overal wel). Maar goed, dagelijks leventje in Tokyo, zelfs in een suburb, is toch boeiender dan hier ^_^

User avatar
Gurenn
Posts: 238
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by Gurenn »

Dat zou ik toch zonde vinden van m'n tijd daar...

Ondertussen is m'n plan voor juli (30 dagen) af en heb ik ook in de mate van het mogelijke al de nodige boekingen gedaan:
  • Bij aankomst op Haneda Airport gelijk doorvliegen naar Sapporo (met ruim vijf uur marge tussen de twee vluchten ingecalculeerd, gelukkig zijn er ergere luchthavens om tijd door te brengen).
  • Na aankomst nog twee volle dagen daar gepland, een voor het centrum, en een voor de Historic Village of Hokkaido en Moerenuma Park.
  • Daarna doorvliegen naar Naha. Met 4u10min is dat waarschijnlijk de langste rechtstreekse vlucht die je kunt doen binnen Japan (luchthavens die noordelijker dan Sapporo en zuidelijker dan Naha liggen lijken alleen regionale vluchten en vluchten naar Tokyo/Nagoya/Kansai/Fukuoka te hebben). De dag van aankomst niet te veel tijd meer, wel van plan om in Naha het pottenbakkersdistrict (waar conveniently ook m'n hostel ligt) te bezoeken. Daarna nog drie dagen gepland in de Okinawa-eilanden: een voor Zakimi Castle, Ryukyu Mura en Cape Maeda, een voor Kunigami (Hiji-waterval en Hedo Misaki) en een voor een dagtrip met het vliegtuig naar Kumejima.
  • Vervolgens met het vliegtuig naar Miyakojima, met enkele van de mooiste stranden van Japan.
  • De volgende dag weer met het vliegtuig naar Ishigaki, waar ik me in eerste instantie zal beperken tot het stadscentrum, om tegen de avond de veerboot te nemen naar Iriomote.
  • Daar ga ik de volgende dag de Urauchi River Cruise en aaneensluitend de Iriomote Cross-Island Trekking doen. Dat levert me momenteel de meeste hoofdpijn op. Gezien de hoeveelheid tijd die hiervoor nodig is en omdat je dat oerwoud buiten wilt zijn voor het donker is, alsook omdat het openbaar vervoer er gebrekkig is, met geen bussen in de vroege ochtend of later op de avond, ben ik genoodzaakt een hotel aan het startpunt van de riviercruise en een aan het eindpunt van de trekking te boeken, maar door niet-werkende contactformulieren en e-mailadressen, en een gebrek aan externe mogelijkheden tot reservering, ben ik er nog niet in geslaagd de hotels in kwestie te contacteren. En met websites die uitsluitend Japans zijn moet ik ze ook niet proberen bellen...
  • Volgende dag terug naar Ishigaki en de rest van het eiland verkennen buiten het stadscentrum om, en daarna een dagtrip met de veerboot naar Taketomi.
  • Hierna komt de laatste binnenlandse vlucht, naar Fukuoka. Ik kom pas tegen de avond aan (net als tussen Sapporo en Naha is er maar een vlucht per dag), wat me in elk geval nog de tijd geeft om een yatai te bezoeken. De eerste volledige dag voor Fukuoka zelf en de Hakata Gion Yamakasa-matsuri.
    Volgende dag, na het hoogtepunt van de matsuri om 4 uur 's ochtends (de Yamakasa-race!) een dagtrip naar Yufuin om te sudderen in de onsen. Daarna een dagtrip naar Kumamoto. Voor deze drie dagen neem ik een Northern Kyushu Rail Pass.
  • Daarna naar Hiroshima. Shukkei-en en wellicht het kasteel bezoeken, en dan naar het Mazda-museum met rondleiding van de fabriek. Eigenlijk wou ik Hiroshima in z'n geheel tussen Shikoku en San'in inplannen, maar dat kwam niet uit omdat het Mazda-museum gesloten is in het weekend.
  • Dan voor de allereerste keer richting Shikoku. Trein tot Okayama en dan met de veerboot naar Naoshima.
  • Volgende dag de veerboot naar het volgende eiland, Teshima, en 's avonds écht de veerboot naar Shikoku, om aan te komen in Takamatsu.
  • In Takamatsu wordt het vroeg opstaan de volgende dag, omdat ik er na 15 uur al moet vertrekken om de vroege check-in deadline in Dogo Onsen te halen. Gelukkig blijken de attracties in Takamatsu ook erg vroeg open te zijn. 's Avonds dus bij Matsuyama eindigen in een ryokan in Dogo Onsen, waar zich het oudste badhuis van Japan bevindt. De Dogo Onsen Honkan wordt momenteel helaas nog gerenoveerd, maar in juli zouden alle baden weer beschikbaar moeten zijn. Er is wel geen specifieke datum genoemd, dus ik hoop niet dat dat pas eind juli wordt...
  • De volgende dag besteden in Matsuyama zelf en 's avonds met de veerboot naar Hiroshima, waar ik dus louter zal overnachten.
  • Van Hiroshima naar Tsuwano en tegen de avond door naar Matsue. Vraag me niet vanwaar ik het idee haal om specifiek die tussenstop te doen...
  • Volgende dag Matsue en het Adachi Museum of Art bezoeken, om 's avonds door te reizen naar Osaka. Voor het traject van Fukuoka tot Osaka neem ik een Sanyo Sanin Area Pass, ook al heb ik daar op Shikoku niks aan.
  • Net op tijd voor de Tenjin Matsuri! Die houdt me weer twee dagen zoet.
  • Volgende dag naar Eiheiji om een 'tweedaagse' meditatietraining (eigenlijk van 15 uur tot 9 uur de volgende ochtend) mee te volgen in de tempel. Dit kan echter alleen als er kamers en een Engelstalige tolk beschikbaar zijn, wat blijkbaar maar een beperkt aantal dagen per maand is en de kalender voor juli is nog niet beschikbaar. Dit schema laat ook niet echt flexibiliteit toe qua datum, dus back-upplan mocht het niet mogelijk zijn is om al een nacht vroeger in Tokyo door te brengen en tussen Osaka en Tokyo een logischere tussenstop te doen in de buurt van Nagoya: Toyota-fabriek, Ghibli Park of Nagashima Resort, afhankelijk van wat dan nog mogelijk is.
  • In elk geval breng ik de laatste drie dagen in Tokyo door. De binnenstad heb ik ondertussen wel gezien (behalve het Edo-Tokyo Museum dat ik al even wil bezoeken, maar die zijn nog tot 2025 gesloten voor renovatie), dus het wordt een voor Shibamata, een voor Mt. Takao (en andere bergen in het park) en een voor Mt. Mitake (en de andere bergen in de buurt).
  • Op 30 juli terug naar Rome vliegen en na een overnachting daar op 31 juli terug thuis!
Dit zal wel de laatste keer zijn dat ik een dergelijk uitgebreid/complex/onlogisch traject doe, want de prijsverhoging van de Japan Rail Pass hakt er aardig op in en daarna ben ik toch wel 'overal' in Japan een keer geweest. Reden dat het nu zo all over the place is, is dat ik na vier reizen nog steeds niet in Hokkaido, Shikoku of San'in ben geweest... Alsook in Okinawa heb ik toen ik er in 2019 was niet zoveel kunnen doen als ik wou omdat ik een zonneslag had opgelopen met de fiets (vandaar nu gewoon met de bus verplaatsen...), dus ik wou graag nog eens terug en dat leek me gelijk het moment om de kans aan te grijpen andere eilanden in de buurt en verder in het zuiden te bezoeken (alleen de Kerama-eilanden had ik ook in 2019 al gedaan). Eiheiji is dan weer omdat een tempelovernachting ook al lang op m'n bucketlist staat, en wat me in Eiheiji aantrekt is dat ze het er erg serieus nemen. Koya-san wil ik absoluut ook nog een keer bezoeken ooit, maar daar is het toch duidelijk toeristisch...
Last edited by Gurenn on Fri Jan 19, 2024 0:33, edited 5 times in total.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1441
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by Ash Ketchum »

Ik kan dus weer helemaal niet zo druk inplannen ^_~ Oh ja, een van de dingen die ik wel al "gepland" heb is in elk geval de Conan tentoonstelling voor het dertigste jubileum, daar al de voorverkoopkaartjes van geregeld (want goedkoper dan aan de deur, en hij gaat na februari alweer weg uit Tokyo).

User avatar
WizardOfOss
Posts: 518
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by WizardOfOss »

Mooie plannen hoor! Maar damn, da's inderdaad wel een stevig programma...

Tsuwano onderweg naar Matsue vind ik overigens helemaal niet zo'n gek idee, daar had ik voor m'n gecancelde 2020-trip ook wel naar zitten kijken, maar kon geen hotel meer vinden. En uiteindelijk bleek een route via Kurashiki/Okayama dan sowieso toch handiger in m'n route te passen. Matsue en Izumo staan nog steeds hoog op m'n lijst van plaatsen om te bezoeken, maar ik wil eigenlijk wachten tot de verbouwing/nieuwbouw van het Mizuki Shigeru Museum in het nabije Sakaiminato voltooid is.

Ik moet toch hoognodig ook maar weer eens over een reis gaan nadenken, voor mij zal het toch uiterlijk april/mei worden, anders is het me toch te warm.

User avatar
Gurenn
Posts: 238
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by Gurenn »

Ash Ketchum wrote:
Sun Jan 07, 2024 8:29
Ik kan dus weer helemaal niet zo druk inplannen ^_~
Ik heb vorig jaar wel gemerkt dat een maand ook wel de limiet was voor mij. Mocht ik ooit langer in Japan zijn, dan moet ik waarschijnlijk twee rustdagen per week inplannen.
WizardOfOss wrote:
Sun Jan 07, 2024 15:31
Tsuwano onderweg naar Matsue vind ik overigens helemaal niet zo'n gek idee, daar had ik voor m'n gecancelde 2020-trip ook wel naar zitten kijken, maar kon geen hotel meer vinden. En uiteindelijk bleek een route via Kurashiki/Okayama dan sowieso toch handiger in m'n route te passen. Matsue en Izumo staan nog steeds hoog op m'n lijst van plaatsen om te bezoeken, maar ik wil eigenlijk wachten tot de verbouwing/nieuwbouw van het Mizuki Shigeru Museum in het nabije Sakaiminato voltooid is.
Tsuwano verblijf ik dan ook niet, lijkt me geen bestemming om te blijven hangen. Kurashiki/Okayama zal altijd handiger passen dan Tsuwano en Matsue, alleen al omdat het langs de shinkansen-spoorlijn ligt. :P
In San'in ben je helaas aangewezen op trager vervoer.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 518
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by WizardOfOss »

Ik bedoelde Tsuwano vs. Kurashiki/Okayama dan ook als tussenstop naar Matsue/Izumo :wink:

Het was hoe dan ook te ver om vanuit Fukuoka ineens heen te reizen, en ik wou ook toen al Kure en Fukuyama aandoen (waar ik dit voorjaar dan alsnog ben gweest). Dus heen vanuit Kurashiki, en dan vanaf Yonago Airport (vlakbij Sakaiminato) ineens doorvliegen naar Tokyo.

User avatar
Gurenn
Posts: 238
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by Gurenn »

WizardOfOss wrote:
Sun Jan 07, 2024 23:27
Ik bedoelde Tsuwano vs. Kurashiki/Okayama dan ook als tussenstop naar Matsue/Izumo :wink:
Op die manier :lol:
Tja, Okayama en Kurashiki heb ik vorig jaar al aangedaan.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 518
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by WizardOfOss »

Ik was er tijdens m'n allereerste Japan-trip in 2008 al eens geweest, na zoveel jaar was een nieuw bezoekje niet erg. Zeker niet omdat ik nog een paar interessante dingen in die hoek op het oog had....

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1441
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by Ash Ketchum »

Aargh, ze hebben de Nederlandse premiere van City Hunter: Angel Dust een week verschoven: eerst kon ik hem hier nog net zien voor ik weg zou gaan, maar nu dus niet en in Japan is-ie al uit de bios :((

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1441
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by Ash Ketchum »

Schiet Visit Japan Web van tevoren invullen heel veel op, of kan ik net zo goed op papier invullen?

User avatar
Gurenn
Posts: 238
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by Gurenn »

Dat helpt ja, dan hoef je ter plekke alleen de QR-code te laten scannen.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 518
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by WizardOfOss »

Ik vind het lastig te zeggen of je er nu echt veel voordeel van hebt, maar het scheelt weer wat formuliertjes in het vliegtuig (of na aankomst) invullen.

Had wel gehoord dat het systeem binnenkort iets zou veranderen, met straks nog een één QR-code voor zowel immigrations als customs in plaats van twee aparte. En dat eerder afgegeven QR-codes daarmee vervallen....
EDIT: dat is per 25 januari ingegaan, dus als je het nu invoert zit je meteen goed.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1441
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by Ash Ketchum »

Ga dit weekend weg, en gelukkig draait de GeGeGe no Kitaro film nog wel net in de bios, dus die ga ik ook zeker nog kijken :D

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1441
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by Ash Ketchum »

Dag 4: samen met de huisbaas sneeuw ruimen.

Post Reply