Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
WizardOfOss
Posts: 518
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by WizardOfOss »

Ash Ketchum wrote:
Tue Feb 06, 2024 0:56
Dag 4: samen met de huisbaas sneeuw ruimen.
Weer een bucket list dingetje minder? :D

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1441
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by Ash Ketchum »

Niet per se, maar op zich was het wel grappig om zoveel sneeuw te zien; ik heb wel ruim twee jaar in Japan gewoond, maar vanwege de locaties heb ik hier eigenlijk nauwelijks sneeuw gezien tot eergister.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1441
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by Ash Ketchum »

Was in het lange weekend naar Nagoya en Obama geweest, maar gister op de terugweg bleek dat er door een brand langs het spoor de Shirasagi niet kon rijden, waardoor je dan weer niet op tijd in Maibara komt om de Shinkansen terug naar Tokyo te pakken. In Tsuruga achter aansluiten in de lange rij om Shinkansen kaartjes te wisselen voor een latere trein en een nieuwe route gepland te krijgen. Gelukkig was de originele planning al dat we niet al te laat zouden terugkeren, dus uiteindelijk hadden we 'maar' een uur vertraging, maar iedereen moest terug naar Tokyo, dus of je dan maar zitplaatsen kan krijgen of zelfs in het ergste geval zit je vast...

En dat we onderweg van Obama naar Tsuruga, in zo'n klein lokaal treintje waarin de bestuurder ook conducteur is, een oude dame een heel gesprek ging houden met de bestuurder over haar planning en dat ze haar kaartjes wou cancellen omdat ze vandaag toch vanwege de brand niet volgens planning kon reizen en dat hij dan weer naar kantoor moest bellen om van alles bevestigd te krijgen of ze terugbetaald krijgt en zo.... is niet echt leuk. Zeker niet als we al iets van 15 minuten vertraging hebben omdat we moeten wachten op een vertraagde trein van de tegenovergestelde richting, en ze dan pas besluit dit met de bestuurder te bespreken juist vlak voordat we kunnen vertrekken zodat we allemaal NOG langer moeten wachten...

Het eten was in elk geval lekker!

User avatar
Gurenn
Posts: 238
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by Gurenn »

Gurenn wrote:
Sun Jan 07, 2024 0:54
[*]Volgende dag naar Eiheiji om een 'tweedaagse' meditatietraining (eigenlijk van 15 uur tot 9 uur de volgende ochtend) mee te volgen in de tempel. Dit kan echter alleen als er kamers en een Engelstalige tolk beschikbaar zijn, wat blijkbaar maar een beperkt aantal dagen per maand is en de kalender voor juli is nog niet beschikbaar. Dit schema laat ook niet echt flexibiliteit toe qua datum, dus back-upplan mocht het niet mogelijk zijn is om al een nacht vroeger in Tokyo door te brengen en tussen Osaka en Tokyo een logischere tussenstop te doen in de buurt van Nagoya: Toyota-fabriek, Ghibli Park of Nagashima Resort, afhankelijk van wat dan nog mogelijk is.
Nou, ondertussen is de planning van de tempel voor juli beschikbaar en blijkt overnachten enkel mogelijk te zijn op 1, 12, 15, 16 en 20 juli, datums waarop ik respectievelijk in Sapporo, Ishigaki, Kyushu en Shikoku ben, dus dat is praktisch en prijstechnisch gezien geen optie. Misschien maar beter ook, want ook tussen Osaka en Tokyo in was het een nogal onhandig zijspoor...

Nog steeds geen indicatie wanneer en of de rondleidingen van de Toyota-fabriek terug van start gaan, dus dan gaat het tussen Ghibli Park en Nagashima Resort. Ik neig momenteel naar Nagashima Resort omdat er voor Ghibli Park ook met de veel duurdere Premium Passes nog steeds Hunger Games-achtige taferelen plaats blijken te vinden, net even gecheckt en alles is bijvoorbeeld al uitverkocht voor mei. Gewone passes verkopen ze wel nog, maar daarmee kun je niet overal binnen. Anderzijds is het dan ook zomervakantie in Japan en vrees ik dat Nagashima Spaland wel eens te druk zou kunnen zijn, terwijl dat bij Ghibli Park door de vaste bezoekerslimiet geen rol speelt (mits je zelf een pass kunt krijgen)... Of zou het in de zomer net drukker zijn in het aangrenzende waterpark bij Nagashima Resort? Nagashima Resort is vanuit Osaka iets makkelijker en goedkoper bereikbaar dan Ghibli Park en dat is natuurlijk ook wat waard...

User avatar
WizardOfOss
Posts: 518
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by WizardOfOss »

Ben in november in Nagashima Spa Land geweest, op een doordeweekse dag, en het was nog net niet uitgestorven. Wat ook weer zo z'n nadelen heeft, aangezien alles dan in de spaarstand draait: Steel Dragon 2000, de langste achtbaan ter wereld (nog wel, Saoudi Arabië is bezig met een achtbaan die zo'n beetje alle mogelijke records gaat verpulveren...) draaide met één treintje. En als elke rit inclusief in- en uitstappen dan ruim 10 minuten duurt sta je ook met een korte rij wel even te wachten. Hakugei draaide gelukkig wel met twee treintjes, maar die trok ook (terecht) aanzienlijk meer publiek. Acrobat had nog een korte rij maar bij de rest kon je praktisch direct instappen, maar als je pech had wachtten ze vervolgens nog wel even voor meer slachtoffers. O, en ze hebben een boomstam-wildwaterbaan waarbij ze poncho's verkopen.....dat is niet voor de sier maar heb je écht nodig (nou ja, tenzij je liever volledig doorweekt raakt....). Ik kon in ieder geval moeiteloos het hele park in een dag doen. In het weekend of tijdens schoolvakanties zal dat wellicht toch een ander verhaal zijn....

Yuaminoshima onsen net buiten het park is overigens ook absoluut de moeite waard! Ik heb overigens overnacht in Kuwana en van daaruit de bus genomen, verder niet veel te beleven maar wel praktisch.

Het Ghibli Park heb ik nog niet bezocht, volgens mij zijn ze nog steeds bezig met uitbreidingen, en qua kaartjes is het inderdaad maar lastig.

User avatar
Gurenn
Posts: 238
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by Gurenn »

Met potentiële drukte in de zomer in gedachten neig ik ondertussen toch weer naar Ghibli Park, ook omdat het een tussenstop is waarbij ik 's ochtends in Osaka zou vertrekken en 's avonds naar Tokyo zou gaan. Dan zijn de openingstijden van Ghibli Park toch net iets handiger met het uur waarop je moet vertrekken in Osaka in gedachten, want als je dan toch op een drukke dag naar Nagashima Spaland zou gaan wil je er wel bij opening al zijn...

Voor de aardigheid alvast even gecheckt naar de beschikbare tickets voor Ghibli Park in juni. De ticketverkoop is om 7 uur vanochtend (volgens onze tijd) van start gegaan en er zijn nog een beperkt aantal Premium Passes beschikbaar voor een paar dagen in juni. Het lijkt dus net iets minder gekte te zijn dan voor het Ghibli Museum. Volgende maand toch maar om 7 uur 's ochtends klaar zitten om te boeken, en als het dan niet lukt kan ik alsnog Nagashima Spaland bezoeken en een volgende reis een nieuwe poging wagen...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1441
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het Grote Reis-draadje (soms moet je de heuvel nu eenmaal even verlaten...)

Post by Ash Ketchum »

Ik kom ondertussen alweer binnenkort terug (tja, als toerist kan je maar zoveel dagen hier blijven). Qua echt rondreizen en zo zal ik natuurlijk laaaaaang niet zoveel doen/zien als Wizard, maar omdat sommige werkgerelateerde bezoekje waren zeker ook min of meer toerist spelen, zoals de redacties bezoeken van uitgevers als Kodansha (dat was echt gigantisch!). En natuurlijk de nieuwe Conan film ook nog in de bioscoop kunnen zien :D

Post Reply