Strips, graphics novels en de negende kunst in het algemeen

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Strips, graphics novels en de negende kunst in het algemeen

Post by Tamara »

Ik zag geen ander mooi plekje om af en toe mijn gelezen strips te delen, dus bij deze :)

Laatst vond ik deze in een bak met aanbiedingen:
Image

Een oneshot én horror, dus hé, waarom niet? Ik heb 'm gisteravond gelezen, en dat was niet het beste idee wat ik ooit heb gehad. Junji Ito? Geen probleem! Maar deze strip heeft gedrochten waar ik het licht bijna voor heb aan gelaten. Vooral de opbouw in het begin is heel sterk. Een beetje Dark water-achtig. Oud gebouw, treurige appartementen, jonge vrouw in een minder dan sociaal wenselijke situatie, een tragedie dat een schaduw werpt over alles, vreemde gebeurtenissen... Aisha is echter geen alleenstaande moeder, maar woont samen met haar nieuwe man en stiefdochtertje in verwaarloosde gebouw. Sommige buren kijken haar met schuine ogen aan, want Aisha is moslim (en haar man en dochtertje zijn agnostisch en blank). Aisha wil het goede in mensen zien, maar ze ziet echter ook veel andere dingen. Wat is echt en wat niet? Paranoia overheerst alles.

Het is een diep Amerikaans verhaal. De bewoners in het gebouw zijn zich erg bewust van het zien van huidskleur, en de manier waarop zijzelf daarom gezien zouden kunnen worden. De vraag is altijd: "Ben ik racistisch als ik dit voel, denk of zeg?" Er zijn geen eenduidige antwoorden en de frustraties versterken de al aanwezige gevoelens van wantrouwen, angst en haat tot er geen ontsnapping meer mogelijk is. Infidel is op zijn best wanneer die negativiteit op het fornuis staat te borrelen. Het is eigenlijk jammer dat de climax weer zo groots en actievol moet zijn; zo explosief. Met een kleiner dodental en grotere twijfels was de horror effectiever geweest.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Strips, graphics novels en de negende kunst in het algemeen

Post by Ash Ketchum »

Vanmorgen de TPB van Clue Candlestick voorbesteld, naar het bordspel Cluedo/Clue. Van wat ik begreep zijn de losse issues best goed bevallen vorig jaar en de art ziet er gaaf uit, dus voor de verandering eens een Amerikaanse detectivestripje lezen aan het einde van de maand :D

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Strips, graphics novels en de negende kunst in het algemeen

Post by Ash Ketchum »

Clue: Candlestick is een drie-delige comic van Dash Shaw gebaseerd op het bordspel Cluedo/Clue. Wat ik eigenlijk nooit heb gespeeld, verrassend genoeg. Anyway, de art is best gaaf, en er zitten echt leuke ideetjes achter deze adaptatie, dat natuurlijk over moord gaat in het landgoed van Boddy en je hebt dezelfde verdachten/wapens/locaties als het bordspel. Er wordt ook wat meer gedoken in het psyche van de personages (die in het originele bordspel natuurlijk gewoon weinig meer zijn dan kaartjes), wat op zich wel leuk is.

Clue: Candlestick zit vol met visuele puzzels, die soms heel leuk in het verhaal verwoven worden. Zo begint e strip met een geluid dat door het raam naar binnen waait, maar het geluid gaat door een doolhof voor het de luisteraar bereikt: je hebt dus een doolhofpuzzel, maar het past ook bij het personage van Professor Plum die nodeloos over van alles piekert. Je hebt nog wat andere puzzeltjes hier en daar en soms zijn ze ook echt verbonden met het moordmysterie. Aan het einde van het tweede deel wordt wel gezegd dat je de moorden kan oplossen aan de hand van de aanwijzingen (mits je alle puzzels hebt opgelost) en het bordspel zelf, wat op zich wel waar is, maar ik vond het toch een beetje stom: er is één specifieke nonogram/picross puzzel die je moet oplossen wil je ook maar kans maken om de moord zelf op te lossen, maar de nonogram is helemaal niet verwoven in het verhaal.Net als Professor Layton wordt het verhaal plots onderbroken met 'los dit maar even op of blader verder, maar dan krijg je de hint niet'. Ik vond dit best jammer, want eerder was er ook een puzzel met de plattegrond van het huis, dat je wel 'gewoon' kon oplossen, maar je kon de oplossing ook uitvissen door goed naar de achtergronden van de volgende scenes te kijken. Dus om nou de belangrijkste hint nou achter een nonogram te verstoppen die uit het niets komt... ook een paar scenes uit het laatste deel hadden veel beter naar het eerste of tweede deel verschoven kunnen worden om het wat eerlijker te maken. Maar over het algemeen was dit best een grappige strip met een unieke, interactieve invalshoek.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Strips, graphics novels en de negende kunst in het algemeen

Post by Ash Ketchum »

Vorige week zag ik op het nieuws dat de Donald Duck (het blad) z'n zeventigste verjaardag vierde en dat er een tentoonstelling was. En toen dacht ik, misschien is er wel een catalogus, en dat bleek ook. Ook wij waren vroeger lid van de Donald Duck en ik las ook heel veel Donald Duck strips daarbuiten, zoals de avonturenstrips van Carl Barks en Don Rosa, en de pockets, Extras en andere bladen zoals Donald Duck/Willie Wortel Puzzelparade, dus ik wilde deze catalogus wel graag hebben (en de oplage lijkt met 750 best klein te zijn?).

Image

Vandaag bezorgd dus alleen nog een beetje doorgebladerd, maar met een hardcover release, speciale cover art en binnen natuurlijk veel uitleg over de geschiedenis van het blad in Nederland en natuurlijk al de stukken die in de tentoonstelling zelf zitten, is de eerste indruk in elk geval erg positief!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Strips, graphics novels en de negende kunst in het algemeen

Post by Tamara »

en de oplage lijkt met 750 best klein te zijn?
De Nederlandse stripindustrie en extra gelimiteerde Limited Editions, een iconischer duo bestaat niet. Mooi dus dat je er eentje te pakken heb gekregen!

Ik zal eerlijk bekennen dat ik vrij weinig had met het weekblad, ondanks dat ik het toch jarenlang bijna elke week heb gelezen en er thuis ook stapels verzamelalbums en pockets lagen. Geen warme nostalgische gevoelens voor mij dus, maar de rol die het blad speelde in de Nederlandse stripgeschiedenis vind ik wel interessant.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Strips, graphics novels en de negende kunst in het algemeen

Post by Ash Ketchum »

Na een tip van Wizard net de (originele) vier delen van Van nul tot nu gehaald bij de Bruna. Vanwege kinderboekenweek kan je ze nu alle vier voor slechts 17.50 kopen, terwijl ze normaliter los toch al snel zo'n 10 euro kosten. We hadden deze boeken wel op de basisschool, maar ik had ze nooit uitgelezen en later wilde ik ze wel kopen maar als kind/jonge tiener waren alle delen bij elkaar toch wel wat prijzig. Maar voor deze setprijs kon ik het zeker niet laten liggen!

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Strips, graphics novels en de negende kunst in het algemeen

Post by WizardOfOss »

Blijkbaar is aan deel 4 later nog wel een stukje toegevoegd. Het loopt nu sowieso door tot begin van deze eeuw, terwijl ik ze oorspronkelijk toch ergens rond 1990 gelezen moet hebben. En er is ook nog een 5e deel maar die is sowieso pas veel later uitgebracht.

Overigens ook wel geinig, m'n neefje is morgen jarig en een van de cadeaus die we voor hem hebben is het boek Vet Oud!. Meer een leesboek wat eveneens om geschiedenis draait, maar dan met fictieve verhalen die zich in bepaalde periodes afspelen. Helaas al wel weer wat lastig te krijgen, kwam nog een exemplaar bij Intertoys tegen maar online bleek ie bijna overal uitverkocht.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Strips, graphics novels en de negende kunst in het algemeen

Post by Ash Ketchum »

Image

Nu lees ik eigenlijk alleen manga als ik detectives in stripvorm wil lezen, maar ik was altijd wel benieuwd of er comics waren in de trant van Conan en Kindaichi Shonen, dus de puzzel-plot detectives. Veel zijn er kennelijk niet, maar The Maze Agency is kennelijk wel een van de bekendste. De reeks startte eind jaren 80 en is geschreven door Mike W. Barr en er hebben enkele illustrators aan gewerkt en hoewel het geen super langlopende serie is, heeft het wel verschillende reeksen gehad en is er kennelijk weer een nieuwe reeks in de planning. De eerste zeven issues zijn uitgebracht door Comico Comics en ik heb tot daar gelezen. De serie gaat over Jennifer Mays die haar eigen detectivebureau The Maze Agency runt (Mays... Maze..), een aardig bureau met goede mensen op de loonlijst, maar soms komen er ook zaken die zelfs Jennifer en haar werknemers niet aankunnen, vooral de heel mysterieuze zaken. Daarvoor kent Jennifer gelukkig iemand: Gabriel Webb is een schrijver van real-crime verhalen, maar hij is veel meer een fan van de klassieke detectives en is behoorlijk goed in het oplossen van dat soort zaken, en hij heeft ook een 'zijn ze nou wel of niet een item nu?' relatie met Jennifer. De zeven issues die ik nu heb gelezen zijn inderdaad het soort verhalen dat je ook van Conan of Kindaichi zou verwachten en het is over het algemeen een best aardige serie, al zijn sommige verhalen weer wel een beetje erg kortaf. Komt misschien door de lengte van een enkele issue, maar de gesloten kamermoorden/onmogelijke moorden die tot nu toe zijn langskomen zijn duidelijk de minst gewiekste verhalen, en veel verhalen zijn ook wel erg "1 stuk bewijs bewijst dat verdachte A de dader niet is, 1 stuk bewijs bewijst dat verdachte B de dader niet is, etc.". Er zijn wel leuke opzetjes, zoals een reeks moorden onder een groepje Jack the Ripper onderzoekers, of een poging tot "moord" op een persoon die ingevroren is en binnenkort weer 'tot leven' wordt gebracht, en er is ook best veel aandacht op de relatie tussen Jennifer en Gabriel.

Post Reply