Het grote vreugde topic

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het grote vreugde topic

Post by Tamara »

Ah, ja, dat begint nu natuurlijk allemaal ook weer.

Voor mijn eerste con in jaren heb ik praktisch alles al geregeld, maar ik weet op dit moment niet zeker of ik wel zin heb. Het stuitert een beetje tussen "ah, bah, gedoe..." en "om vrienden weer te zien, ben ik bereid in een tent te slapen, enkel cup noodles te eten, en neergestoken te worden door een Tonberry"*.

*aldus mijn eerste conventie-ervaring

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Het grote vreugde topic

Post by The Donkey »

Ik ben zelf nog nooit naar een conventie voor manga/anime geweest. Heb dan ook geen vrienden die het echt als hobby hebben. Een die wel eens wat anime kijkt, maar daar houdt het wel mee op. Als tiener volgens mij wel een keer het plan gehad met mn vader te gaan, maar is er toen niet van gekomen. Ik keek laatst naar de Dutch Comiccon, wat voor mij nog geen 10 minuten fietsen was. Nu kwam ik er alleen een week van te voren achter dat het bestond
en had ik al andere plannen.

Ik heb het idee dat de comiccon een vrij veilige keuze zou zijn om een keer te neuzen, maar dat de echte manga/anime conventies echt vele malen leuker zijn met vrienden. En het is natuurlijk altijd weer in een vaag conventie centrum dat net niet lekker aan te reizen is met het OV. Nja over een maand of 3-4 zou ik een auto moeten hebben, dus op zich is dat probleem dan opgelost.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het grote vreugde topic

Post by Ash Ketchum »

Ach, het is nooit te laat. Ik ben zelf ook al lang bezig ben met anime/manga, maar had echt nooit echt interesse in cons bezoeken. 2019 was de eerste keer dat ik een con bezocht... en kennelijk was dat een fout. Daarna kwam corona en werden alle cons een voor een geannuleerd en dat was vast een teken dat ik geen cons hoor te bezoeken :P

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Het grote vreugde topic

Post by Gurenn »

The Donkey wrote:
Wed Apr 13, 2022 17:24
Ik ben zelf nog nooit naar een conventie voor manga/anime geweest. Heb dan ook geen vrienden die het echt als hobby hebben. Een die wel eens wat anime kijkt, maar daar houdt het wel mee op. Als tiener volgens mij wel een keer het plan gehad met mn vader te gaan, maar is er toen niet van gekomen. Ik keek laatst naar de Dutch Comiccon, wat voor mij nog geen 10 minuten fietsen was. Nu kwam ik er alleen een week van te voren achter dat het bestond
en had ik al andere plannen.

Ik heb het idee dat de comiccon een vrij veilige keuze zou zijn om een keer te neuzen, maar dat de echte manga/anime conventies echt vele malen leuker zijn met vrienden. En het is natuurlijk altijd weer in een vaag conventie centrum dat net niet lekker aan te reizen is met het OV. Nja over een maand of 3-4 zou ik een auto moeten hebben, dus op zich is dat probleem dan opgelost.
Het is eerder omgekeerd. Comic Cons hebben doorgaans weinig om het lijf. Als je een paar keer geweest bent is er zonder vrienden niet veel meer aan. Op een animeconventie is daarentegen genoeg te doen om je op jezelf te kunnen vermaken. Overigens, als je nooit gaat zal je ook nooit vrienden maken die het als hobby hebben. :wink:

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Het grote vreugde topic

Post by The Donkey »

Gurenn wrote:
Wed Apr 13, 2022 18:12
Overigens, als je nooit gaat zal je ook nooit vrienden maken die het als hobby hebben. :wink:
Hahaha goed punt, misschien toch maar eens een kaartje kopen voor een con later dit jaar. Nu zit ik vol in het verzamelen van fysieke manga en ik denk dat de mensen die dat doen niet helemaal onder de doelgroep van een con vallen, maar wie weet.

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Het grote vreugde topic

Post by Gurenn »

The Donkey wrote:
Thu Apr 14, 2022 20:44
Gurenn wrote:
Wed Apr 13, 2022 18:12
Overigens, als je nooit gaat zal je ook nooit vrienden maken die het als hobby hebben. :wink:
Hahaha goed punt, misschien toch maar eens een kaartje kopen voor een con later dit jaar. Nu zit ik vol in het verzamelen van fysieke manga en ik denk dat de mensen die dat doen niet helemaal onder de doelgroep van een con vallen, maar wie weet.
Er staan niet voor niets telkens weer mangawinkels in de dealerroom.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het grote vreugde topic

Post by Tamara »

Volgende week daal ik af naar de krochten van de kelder van het dorpshuis met een doel: al het lekkere leesvoer uit het labyrint halen voor het wordt verteerd door vocht en muizen. Alles wat ik wil hebben en mee naar boven weet te slepen, mag ik houden. Ook al vind ik maar een paar boeken, 'Vaults & Volumes' wordt serieus een hoogtepunt van het jaar voor me. Operatie Tome Raider is go!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het grote vreugde topic

Post by Ash Ketchum »

Oh, dat klinkt wel gaaf! En mocht je tijdens je Indiana Jones-avonturen nog een of andere obscure detective tegenkomen en het kan nog mee... ;D

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het grote vreugde topic

Post by Tamara »

Natuurlijk! Ik zag tijdens de eerste expeditie al een paar kandidaten staan. Zijn er bepaalde schrijvers waar ik extra op moet letten?

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het grote vreugde topic

Post by Ash Ketchum »

Oh, niet per se, maar het zou wel gaaf zijn als je een detective zou tegenkomen van de jaren 20~50 van een Nederlandse schrijver! De meeste Nederlandse detectives van die tijd zagen slechts zelden herdrukken en daardoor toch een vergeten/onbekend gebied, en juist daarom blijkt er soms toch wel iets verrassend leuks tussen te zitten. Die boeken kom je meestal gewoon plots een keertje ergens tegen, een oude verzameling die in z'n geheel bij de bukbieb wordt gedumpt, of in een ondergrondse kerker of zo :P

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het grote vreugde topic

Post by Tamara »

Helaas, er lagen vrijwel geen detectives! Alles wat ik vond, had ik de eerste keer al gezien. Dat bleken allemaal uit het Engels vertaalde werken te zijn en hier uitgegeven in de jaren 70 en 80. (Er leek wel even een lijk te liggen, maar dat was de voet van een mannequin.) Meestal vind je wel meer als je eenmaal een paar boekjes hebt gespot, maar dat was nu helaas niet het geval. Op SF-gebied vond ik dezelfde teleurstelling: de eerste expeditie bracht gelijk iets moois boven, maar dat bleek uiteindelijk het enige te zijn wat er lag.

Wat betreft literatuur had ik wel veel geluk: er zat een W.F. Hermans-fan tussen de oud-eigenaren. Ik heb ook een mooie (maar niet bijzonder zeldzame) editie van Hildebrands Camera Obscura, wat werk van Hella Haasse, en zelfs een paar literaire werken van ná 2000 gevonden. Uiteindelijk zaten zowel mijn rugtas als een kleine boodschappen tas vol, dus: missie geslaagd!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het grote vreugde topic

Post by Ash Ketchum »

Bedankt nog voor het kijken, en leuk dat je er alsnog best wat uit hebt weten te vissen. Toen ik in het weekend nog eventjes spiekte bij de bukbieb, had iemand een collectie Harlequin boeken gedumpt of zo ~_~

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het grote vreugde topic

Post by Tamara »

Over bukbiebs en detectivewerk gesproken:

Het mysterie van de verdwenen boeken uit de straatbiebkast is eindelijk opgelost. Al een paar maanden verdwenen boeken in grote getale; sneller dan normale gebruikers het konden aanvullen. Boze briefjes deden niets. Alleen maar afgeragde pockets zonder monetaire waarde achterlaten deed niets. Op een gegeven moment lagen er vaak nog maar een paar boeken op de planken. Vrijwel niemand liet nog iets achter, want waarom zou je, als de kans groot is dat de boeken naar een egoïstische (maar niet al te snuggere) handelaar gaan? Dat was het doodsvonnis voor de straatbiebkast.

Ikzelf had al een tijdje een vermoeden: de Man met het jasje zou er weleens achter kunnen steken. Ik had hem al meerdere malen met 3-5 boeken in de hand in tegenovergestelde richting van het kastje zien lopen. Dat was vast en zeker halen, niet brengen. Nemen, níét geven. In tegenstelling tot wat anderen dachten, zag ik er geen handelaar in. Ik zag hem namelijk niet alleen boeken nemen, maar ook boeken kopen in de kringloopwinkel en ook daar zag ik dat het om boeken ging waar hij geen winst op zou kunnen maken. Geen handelaar, maar een hamsteraar.

Ik deelde mijn theorie met een andere gebruiker, die ook al een vermoeden had, maar nog niet wist van de kringloopaankopen. Zij lichtte de eigenaresse van de biebkast in, die ook al een vermoeden had, maar geen bewijs. Even later vond ik een nieuwe aanwijzing: de kringloopwinkel was door het plaatselijke woonzorgcomplex (dat na een jaar nu eindelijk redelijk gevuld is met bejaarde cliënten) gevraagd de Man met het jasje niet meer binnen te laten. Hij zou het woonzorgcomplex namelijk vol aan het stouwen zijn met spullen.

Uiteindelijk hebben de buren van de eigenaresse de Man met het jasje kunnen volgen naar zijn woonadres. Toen vielen de stukjes op hun plek: de man woont in dat woonzorgcomplex. Niet omdat hij slecht ter been is, maar omdat hij psychisch niet 100% is. Dat is eigenlijk niet de bedoeling van die plek, dus dat was het laatste wat mensen verwachtten. En waarom nam hij al die boeken mee? Omdat hij dacht dat zijn medebewoners ook wel wilden lezen, en omdat hij niet wist wat, nam hij voor de zekerheid van alles zoveel mogelijk mee. De bedoelingen waren goed, maar hij had niet door hoeveel andere lezers hij ermee schaadde.

Alle voormalige straatbiebboeken zijn teruggevonden in het woonzorgcomplex en mogen wat de leiding daar betreft ook weer linea recta terug de straatbiebkast in. Hopelijk kan verdere 'schade' met uitleg en overleg worden beperkt, en hebben we binnenkort weer een functionerende straatbieb.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het grote vreugde topic

Post by Ash Ketchum »

Had zo een aflevering van Antiquarian Bookshop Biblia's Case Files kunnen zijn!

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Het grote vreugde topic

Post by The Donkey »

Hahaha leuk verhaal om te lezen. Mensen doen soms gekke dingen om heel andere redenen dan je in eerste instantie zou denken.

Post Reply