Het grote klaagtopic

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het grote klaagtopic

Post by Ash Ketchum »

Eerder deze week: Goh, m'n rechter achillespees doet een beetje pijn. Beetje last van bij het traplopen. Dan maar ietsjes meer op m'n linkervoet leunen de komende tijd...

Vandaag: Trek linkervoet te laat weg bij het dichttrekken van deur, middelste teen komt er half onder, doet een paar uur erna nog steeds best pijn.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het grote klaagtopic

Post by WizardOfOss »

:shock:

Hier ook teenperikelen: gisterenochtend met m'n grote teen half op de geribbelde metalen strip op de de drempel van m'n balkondeur gaan staan, en als je er dus half niet op staat slip je toch weg met een lelijke wond als gevolg: flink stuk vel los en het bloedde toch wel behoorlijk. Maar lijkt gelukkig redelijk voorspoedig te herstellen, al ontzie ik die teen nog wel even met lopen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het grote klaagtopic

Post by Ash Ketchum »

Auw. Bij mij bloedde het gelukkig(?) niet extern, maar het zal wel een paar weekjes duren voor m'n teen (en nagel) er normaal uitzien, en gisteravond viel ik lastig in slaap door de pijn die niet per se *PIJNLIJK* was, maar wel zo de hele tijd doorging waardoor je er toch aan denkt...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het grote klaagtopic

Post by Tamara »

Jakkes. Het doet pijn om te lezen!

Zelf stootte ik gisternacht mijn teen tegen de ventilator, omdat ik nog steeds de gewoonte heb om 's nachts in het donker door mijn eigen huis te sluipen als ik beneden iets - brillenkoker, boek, mobiele telefoon - ben vergeten. Dat kan ook best, totdat dingen op plakken staan die normaal leeg zijn. Fffffuuuuuuu.... Maar! Dat mijn teen pijn deed is ook wel een juich waard, want ik heb bijna een jaar geen gevoel gehad in dat deel van mijn voet.

User avatar
Saki
Posts: 609
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Het grote klaagtopic

Post by Saki »

Bestelde vaatwasser was te klein, dus nog een weekje wachten om dit fijne toestel terug te gebruiken.

ChronicVillainy
Posts: 55
Joined: Tue Sep 17, 2019 18:06
Contact:

Re: Het grote klaagtopic

Post by ChronicVillainy »

Dus. In april betaalde ik nog 92 euro per maand aan gas/elektrisch. Mijn verbruik was minder dan het voorgaande jaar (en die is sws lager dan gemiddeld voor een alleenstaande in mijn maat appartement, 55-60m2 met energielabel A), maar hey, oorlog/energiecrisis dus ondanks dat ik geld terugkreeg, werd het nieuwe maandbedrag 140 euro. In juli kreeg ik weer een mail van Essent: ivm het gedoe wordt mijn maandbedrag nu 171 euro, anders moet ik geld gaan bijbetalen aan het einde van de rit. Naja okay dan. Valt nog mee toch? In ieder geval niet die enge bedragen die ik elders langs zie komen.

Drie keer raden wat ik aantrof wanneer ik net even inlogde op Essent omdat ik mijn verbruik in wilde zien: het advies om mijn maandbedrag te verhogen naar 380 euro per maand. En dat verbruik kan ik niet inzien ivm storing, uiteraard. :') Ik denk niet dat ik dit ga doen, ik ga rekening houden met bijbetaling aan het einde van de rit, maar jfc.

Ik heb recent een bonus gekregen van werk. Deze heb ik grootendeels besteed aan een nieuwe tv gezien die plots was overleden. Ik wilde wat ik overhad op de spaarrekening zetten, maar ik denk dat ik even ga investeren in goede gordijnen, tochtstrips, kookwekker voor douchen en warme dekens/vestjes/dikke sokken/sloffen om de kachel zo laag mogelijk te houden en de schade te beperken. En een goede thermoskan, scheelt weer meerdere keren koken met de waterkoker. Ik woon helaas in een huurwoning die voorlopig nog niet aan de beurt voor zonnepanelen/warmtepomp, dus dat valt af, maar alle beetjes helpen.

Ik denk dat heel veel mensen in de problemen gaan komen.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het grote klaagtopic

Post by WizardOfOss »

:shock:

Even nagezocht, zie dat ik over afgelopen jaar €17.65 terug heb gekregen, maar dat het maandbedrag verhoogd is van €85 naar €102. Maar wil nu ook even op de site kijken.....er is een wachtrij, eventjes 2 minuten geduld :?

EDIT: en het lijken wel Microsoft-minuten, zéér flexibel in lengte....
EDIT2: niks veranderd aan het maandbedrag, nog steeds €102.

De afgelopen paar maanden zat ik ook fors onder dat maanbedrag (amper de helft), maar heb uiteraard ook nauwelijks gas gebruikt. Juli versus januari scheelt gewoon een factor 5. En dan wordt het toch een ander verhaal. Nou ja, gelukkig heb ik nu weer een werkgever met kantoor, dat scheelt thuis weer stookkosten. En wellicht toch deze aanschaffen en niet meer op gas koken: https://www.lidl.nl/p/silvercrest-dubbe ... p100344310

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het grote klaagtopic

Post by Tamara »

Ik kreeg in augustus het advies om mijn maandbedrag van €44 to verhogen naar €70. Dat is veel voor mijn doen, maar nog prima te overzien. Als ik het me goed herinner, veranderen de tarieven weer op 1 oktober. Ben benieuwd of en zo ja, wat ze dan adviseren...

Ik verbruik 330m3 gas en 800kWh op jaarbasis. Ik vraag me af of ik het gasverbruik onder de 300 kan trekken.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het grote klaagtopic

Post by WizardOfOss »

Overigens ook wel iets wat me opviel: sinds april is m'n elektriciteitsverbruik plots structureel met ongeveer een kwart gedaald. Niet dat het qua geld veel uitmaakt, in verhouding tot gas is het verwaarloosbaar. Maar dan ga je toch nadenken over wat er veranderd is. En het enige wat ik me kan indenken: een nieuwe PC. Een klein dingetje die vast zuiniger is dan m'n oude, maar vooral ook dat die oude gewoon 24/7 draaide terwijl de nieuwe na een half uurtje inactiviteit vanzelf in slaapstand gaat. Nooit verwacht dat dat nou zo'n verschil zou maken...

Maar ik maakte gisteren al een opmerking over een elektrische (inductie) kookplaat in plaats van m'n gasfornuis. Laten m'n ouders nou net nog zo'n losse (enkele) inductieplaat hebben staan. Maar meteen meegepikt en toch eens uitproberen. Ben wel benieuwd hoeveel effect dat gaat hebben. Want als ik er zo over nadenk vind ik 22 kuub aan gas in de zomer toch best veel, terwijl dat met de temperaturen van de laatste maanden toch vrijwel geheel op conto moet komen van douchen en koken.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het grote klaagtopic

Post by Tamara »

Ben wel benieuwd hoeveel effect dat gaat hebben. Want als ik er zo over nadenk vind ik 22 kuub aan gas in de zomer toch best veel, terwijl dat met de temperaturen van de laatste maanden toch vrijwel geheel op conto moet komen van douchen en koken.
Ik kook elektrisch en verbruik in de zomermaanden 6-8m3 gas. Dat zou dus nog best een verschil kunnen maken!

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het grote klaagtopic

Post by WizardOfOss »

Of ik douche wellicht gewoon te lang...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het grote klaagtopic

Post by Tamara »

Volgens mij douche ik ook redelijk lang met mijn 5-15 minuten. Wat ik wel doe, is deels koud douchen in de zomer.
Ik kreeg in augustus het advies om mijn maandbedrag van €44 to verhogen naar €70. Dat is veel voor mijn doen, maar nog prima te overzien. Als ik het me goed herinner, veranderen de tarieven weer op 1 oktober. Ben benieuwd of en zo ja, wat ze dan adviseren...
Het is pas 12 september en ik kreeg al een bericht: advies om van €70 naar €77 te gaan. Ja, ja. Ik wacht het nog wel een paar maandjes af. Ze schatten het bedrag toch altijd te hoog in. Normaal krijg ik ergens in januari/februari altijd een seintje om mijn termijnbedrag naar €15-20 te zetten, en dat was tijdens de grote prijsstijgingen van 2021 ook zo. Zal dus wel loslopen.

ChronicVillainy
Posts: 55
Joined: Tue Sep 17, 2019 18:06
Contact:

Re: Het grote klaagtopic

Post by ChronicVillainy »

Ik wou dat mijn bedrag maar steeg met 7 euro.

Ik heb mijn verbruik bekeken omdat de storing voorbij was. De grootste boosdoener is idd de gasprijs, maar ik gebruik minder gas dan gemiddeld dus ik ben echt flabbergasted. Ik heb medelijden met gezinnen die in slecht geïsoleerde (huur)woningen wonen. Ik kook ook al elektrisch. Ik heb een beetje de neiging wat lang warm te douchen, zo'n 15-20 minuten, dus daar valt nog wel veel te winnen. En de kachel stuk lager houden. Maar dat dit 380 euro per maand kost is bizar. :shock:

Ik heb besloten mijn bedrag nog niet bij te stellen en hopen dat ik hem omlaag kan krijgen met nu al maatregelen nemen. Hopelijk hoef ik dan minder bij te betalen aan het einde van de rit, eind april, en anders weet ik waar in mei mijn vakantiegeld heen gaat.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het grote klaagtopic

Post by Tamara »

In augustus was mijn bedrag al gestegen van €44 naar €70, dus ik had het ergste al gehad. Nu zit ik in de 'doe toch maar 10% meer, voor de zekerheid' fase van de ophogingen. Maar ja, vergeleken met veel andere mensen valt het inderdaad erg mee.

ChronicVillainy
Posts: 55
Joined: Tue Sep 17, 2019 18:06
Contact:

Re: Het grote klaagtopic

Post by ChronicVillainy »

Dat dacht ik dus ook toen de mijne in juli van 140 naar 171 ging (nadat hij in april van 92 naar 140 ging). En nu dus alsnog 380.

Hopelijk krijg ik hem iig omlaag met maatregelen.

Post Reply