Het grote klaagtopic

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het grote klaagtopic

Post by WizardOfOss »

Het is hier weliswaar rustiger dan met andere jaren, maar desondanks wordt er nog steeds wel doorlopend geknald. Met geregeld ook van die krankzinnige dreunen. En dan waren wij vroegâh al onder de indruk van Super Kanonslagen, om over strijkers maar niet te beginnen. Anno 2021 zijn dat veredelde muggenscheten....

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het grote klaagtopic

Post by Ash Ketchum »

Er wordt wat geknald, maar niet echt veel. Verwacht wel dat het om 00:00, net als vorig jaar, stiekem toch wel wat harder gaat (maar waarschijnlijk wat korter dan anders). En gelukkig hebben we hier in de buurt al helemaal geen melkbussen die afgevuurd worden ^^'

ChronicVillainy
Posts: 55
Joined: Tue Sep 17, 2019 18:06
Contact:

Re: Het grote klaagtopic

Post by ChronicVillainy »

Hier wordt al dagen flink geknald inderdaad. Verwacht om 12 uur dat het dan ook weer losgaat. Blijkbaar boeit code zwart in de zorg geen drol want traditie...

Ik zag overigens ook de kat van mijn buurvrouw buiten lopen. Volgens mijn ouders laten ook veel mensen hun hond onaangelijnd uit. In januari hangt het dorp vast weer vol met posters van vermiste dieren...

Ik begrijp mensen niet.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Het grote klaagtopic

Post by NeeNee »

Hier ook overal knallen. De wetgeving wordt echt goed gevolgd. (Niet dat ik het zelf nu zo'n nuttige wet vind.)

Wow. Het is al 2022. Waar zijn de laatste twee jaar van mijn leven naartoe..? Ik heb niet het gevoel dat ik ze geleefd heb.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het grote klaagtopic

Post by Tamara »

Was met iemand aan het praten over oudere compoundbogen, onder andere de Excalibur van Merlin Archery. Mijn brein nu:Excalibur~! Excalibur~!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het grote klaagtopic

Post by Ash Ketchum »

Wind!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het grote klaagtopic

Post by Tamara »

Mijn bril is gister gesneuveld en het ergste is nog: niet eens tijdens de storm! Ik was de glazen aan het schoonmaken en opeens had ik twee halve brillen in mijn handen. In mijn lunchpauze even snel naar de opticien geweest en de conclusie was: hier is geen repareren meer aan.

Gelukkig had ik nog een back-up: een identiek montuur maar dan met glazen van 10 jaar terug erin. Ze hebben de meest recente glazen daarin gezet, dus ik ben voorlopig gered.

Nou ja, gered... Omdat slechts één bril hebben wel erg riskant is, heb ik vandaag een nieuwe uitgezocht bij dezelfde opticien. Dat bleek ook hoog nodig, want beide ogen zijn met ongeveer anderhalf punt achteruit gegaan. Ik zit ondertussen op -4.50 en -4.75. Dat zijn dure glazen...

Wél één pluspunt: ik heb dat ding kunnen doen waarbij je bril kapot gaat maar je gelijk een identiek exemplaar uit je tas trekt en op zet. Zo anime ben ik nog nooit geweest!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het grote klaagtopic

Post by Ash Ketchum »

Ik heb nog nooit gehad dat m'n bril bij de brug kapot ging, maar m'n vorige was een paar jaar bij de rechterscharnier kapot gegaan na een val. Sowieso was m'n "vorige" bril wel een beetje een ongelukkig ding. Eigenlijk had ik eerst een nieuwe laten maken omdat ik toen een jaar in Japan zou studeren, dus ik kwam daar aan met m'n gloednieuwe bril van een maand oud. Ik was net een weekje daar toen een val, en een enkele ongelukkig gezette stap (van mijzelf) later, er één glas kapot was (en het montuur vervormd). Ik had echt ontzettend veel geluk dat ik tijdens het eerste week de buurt verkennen al had ontdekt dat er aan het einde van de lange straat waar ik woonde ook een opticien was, dus toen heb ik een nieuw montuur moeten uitzoeken waar het overgebleven glas (met wat bijsnijden) in zou passen, en een extra glas laten maken. Deze bril werd een paar jaar later bij het sjouwen van dingen ook van m'n gezicht geslagen, wat het scharnier al een beetje had beschadigd, waardoor het bij een volgend ongelukje echt helemaal afgelopen was :(
Ik zit ondertussen op -4.50 en -4.75. Dat zijn dure glazen...
Niet echt iets om over op te scheppen, maar dat is nog peanuts vergeleken met mijn sterkte :P Maar de afgelopen jaren is het gelukkig niet erger geworden: de opticien was de vorige keer zelfs enorm verbaasd dat m'n meting voor beide ogen exact hetzelfde was als de vorige keer (de bril die in Japan kapot ging). Uiteindelijk heb ik ze gewoon exact dezelfde glazen laten maken (en er was zo'n tweede bril gratis actie, dus toen maar daar voor gekozen want de glazen zijn inderdaad al duur genoeg, dus dan is het wel beter om voor niets meteen een extra reserve op huidige scherpte te hebben).

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het grote klaagtopic

Post by Tamara »

Dit is eigenlijk de eerste keer dat een bril van me echt kapot is gegaan. Het is ook niet echt het soort bril waar je zulke schade bij verwacht. Het is zo'n praktisch Titanflex-geval, maar kennelijk hebben ook die zwakke plekken: de verbinding tussen de neusbrug en de rest van de bril. En na, wat was het?, dertien jaar?, deed metaalmoeheid de rest.

Image

Het is jammer dat het andere frame niet meer in de beste staat is, anders had ik daar wel nieuwe glazen in laten zetten. Maar ja, gezien de kosten van de glazen doe je dat ook niet zo snel. Bovendien ben ik er inmiddels achter dat de ketens, ook wel bekend als de winkels die wel aanbiedingen hebben, graag monturen willen verkopen en dus niet snel glas zullen vervangen.

Mijn nieuwe bril heb ik overigens ook gehaald bij een onafhankelijke, omdat ik ondertussen slechte ervaringen heb met Pearle, Eyewish, Hans Anders en Specsavers. En bij drie van die winkels heb ik slechts één keer iets gekocht.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het grote klaagtopic

Post by Ash Ketchum »

13 jaar is behoorlijk aardig! De vorige ging uiteindelijk zo'n 8 jaar mee, maar ik denk dat zelfs zonder het kapotgaan ik wel langzaamaan zou zijn gaan kijken naar een nieuwe. Ik ben trouwens wel blij met m'n huidige! Zoals gezegd heb ik best sterke glazen nodig, wat ook betekent dat m'n keuze qua montuur wel beperkt zijn (te grote glazen -> te dik aan de zijkant en omdat ik mineraalglas draag, is heel groot natuurlijk ook nog eens heel zwaar) Eigenlijk vond ik ronde brillen al een tijdje best leuk, maar die waren niet echt een optie... Maar nu had ik eindelijk een leuke, relatief kleine ronde bril gevonden waar de zijkanten van m'n glazen ook nog eens mooi in verwerkt konden worden.

Maar zo'n Dr. Slump Arale-chan bril zal ik helaas nooit kunnen dragen :(

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het grote klaagtopic

Post by WizardOfOss »

13 jaar is wel héél lang inderdaad...al heb ik met m'n vorige set brillen toch volgens mij ook 12 jaar gedaan. Maar goed, dat was met twee brillen, en ik schat dat ik dat ongeveer gelijk verdeeld zal hebben. De eerste heb ik toen afgedankt toen de coating op de glazen los begon te laten, het leek op een gegeven moment wel alsog ik door matglas zat te kijken. Dus toen over op de tweede bril, die ik zo lang heb gedragen dat praktisch alle verf er afgebladderd was. Toch wel een teken dat het tijd werd eens voor een nieuwe te kijken...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het grote klaagtopic

Post by Tamara »

Er is iets raars aan de hand met mijn ogen.

Het goede nieuws: mijn ogen zijn helemaal niet achteruit gegaan. Het ziet er zelfs naar uit dat mijn linker een tikkie beter is geworden.

Het slechte nieuws: niemand heeft een flauw idee hoe anderhalve week geleden -4,50 en - 4,75 is gemeten.

Gelukkig vindt de opticien de zaak fascinerend en ziet het er naar uit dat in elk geval de financiële kant snel opgelost gaat worden.

Lange versie van het verhaal: twee weekjes geleden is dus mijn bril gesneuveld. Gelukkig konden mijn meest recente glazen overgezet worden naar mijn reservemontuur. Slechts één bril hebben is echter niet handig, dus ik heb gelijk een oogmeting laten doen en een nieuw montuur uitgezocht. Ik verwachte zelf hooguit een kleine verandering, omdat ik nog goed zag door mijn huidige glazen en geen last had van zaken zoals hoofdpijn. Dat bleek vies tegen de vallen: beide ogen waren met anderhalve punt achteruit gegaan. Slik. Niet alleen betekende dat nog duurdere glazen, het was ook een teken dat de achteruitgang na tien jaar weer was ingezet en nog met een rotvaart ook. En ook al was het onverwacht, er waren wel verklaringen voor te bedenken. Twee jaar veel binnenzitten is niet goed voor je ogen, en om eerlijk te zijn heb ik ook best een paar slechte gewoontes, zoals 's ochtends in bed de Wo(o)rdles doen zonder eerst mijn bril te pakken. Je merkt ook niet altijd dat je ogen achteruit zijn gegaan, omdat je aan je zicht gewend raakt.

Zaterdag heb ik mijn nieuwe bril opgehaald. Buiten merkte ik niet veel verandering, maar het was dan ook super mistig. Logisch. Binnen kon ik zaken zoals de klok en ondertiteling slechter lezen, maar hé, het wennen aan een nieuwe bril kan een paar dagen duren. Vandaag was het echter nog geen fractie beter geworden en na weer een gefaalde poging een game te spelen, heb ik mijn oude bril weer opgezet. Opeens was de wereld weer scherp.

Nadat ik het save point had bereikt, ben ik naar de opticien gefietst. Nieuwe oogmeting gedaan. Zowel een automatische als een handmatige. Mijn oude glazen bleken gewoon nog goed te zijn. Ik zag zelfs véél beter dan verwacht. Ik had dus drie dagen met een veel te sterke bril rondgelopen. Hoe men anderhalve week geleden op die scherpte is uitgekomen, is echter een raadsel. Gelijk een afspraak gemaakt met de optometrist en hopelijk komen we er donderdag achter wat voor glazen ik nu werkelijk moet hebben.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Het grote klaagtopic

Post by The Donkey »

Mijn docent Japans kan mijn klas geen les meer geven vanaf het volgende blok. Echt super sip hierom, want de docent (en klas) is echt super leuk. Het is gewoon alsof je elke week anderhalf uur met vrienden afspreekt en gezellig zit te kletsen en dan tussendoor ook nog Japans leert. We krijgen nu een native Japans sprekende docent, dus ik verwacht dat het een stuk formeler gaat worden tijdens de lessen. Onze docent was wel echt geëmotioneerd toen hij het ons moest vertellen want hij vindt ons ook echt een hele leuke klas.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het grote klaagtopic

Post by Ash Ketchum »

Oh, dat is jammer, een goede band met de docent heeft vaak ook invloed op hoe goed je het vak uiteindelijk gaat beheersen. Op zich hoeft een native speaker niet per se "slechter" te zijn op dat gebied: in Leiden hadden we ook een paar Japanse docenten, en gelukkig had je bij net die docenten ik had voor de taallessen ook een goede sfeer in de klassen en werd het vak ook goed geleerd. Heck, op een gegeven moment heb ik zelfs manga en boeken uitgeleend aan een van de docenten :P

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Het grote klaagtopic

Post by The Donkey »

Ow nice dat klinkt goed. Ja met onze docent zijn we ook karaoke gaan zingen en uit eten geweest, dus er is echt wel een band. De volgende cursus begint ook pas half september, dus nog genoeg tijd om me open op te stellen voor de nieuwe docent.

Post Reply