Re: Games!
Posted: Mon May 01, 2023 14:49
PARANORMASIGHT: The Seven Mysteries of Honjo is een recente adventure novel game geschreven en geregisseerd door Takanari Ishiyama, die ik vooral ken als de schrijver van de Detective Ryosuke Kibukawa games op feature phones. Paranormasight is een horror game, maar met een vleugje detective/mysterie. Het spel speelt zich af een paar decennia geleden af, in Honjo (Sumida ward) in Tokyo. Op een avond krijgen een groepje mensen daar krachten gebaseerd op een setje lokale spookverhalen uit de Edo periode. Met deze krachten (vloeken) kunnen ze mensen vermoorden onder bepaalde voorwaarden, en als ze genoeg zielen hebben verzameld, kunnen ze iemand weer tot leven brengen. Je volgt het verhaal vanuit het gezichtspunt van verschillende personen die zo'n kracht in handen hebben gekregen en wat er die avond allemaal gebeurt: sommigen weigeren hun vloek te gebruiken, terwijl anderen juist heel graag iemand tot leven willen brengen en niet aarzelen om anderen daar voor te doden. Het verhaal heeft een vleugje JoJo (mensen met verschillende krachten waarbij je vaak van tevoren niet weet wat hun kracht precies is), maar omdat je verschillende mensen volgt, doorkruisen hun verhalen ook en blijkt er ook nog iets groters achter te zitten. Leuke adventure, en het is ook nog eens gemaakt met hulp van de echte Sumida ward!
Ane no Kabe (De muur van de oudere zus) is deel 11 van de Kibukawa reeks op de feature phone en G-Mode is al twee jaar of zo bezig deze games te porten naar de Switch. Het is alweer een tijdje geleden dat ze deel 10 uitgaven, maar deel 11 kwam uit ongeveer tegelijkertijd met Paranormasight, omdat ze natuurlijk van dezelfde schrijver zijn (er waren ook een paar collaboration marketing campagnes). In dit deel volgen we een schrijver over het occulte die afreist naar een afgelegen dorpje om onderzoek te doen naar een legende over een meisje die een slangen-yokai zou hebben verslaan, maar tijdens hun verblijf vinden ze het lijk van een van de afstammelingen van die vrouw in het pakhuis waar de slang verslagen zou zijn. Heel erg kort, en hoewel deze games sowieso al weinig input vergden van de speler, is dat in dit deel wel een van de 'ergste' op dat gebied.
In Coffee Talk ben je een barista die klanten koffie serveert, en je maakt een praatje met je klanten, of je luistert naar ze. In de loop der dagen komen er allerlei mensen langs die ieder een eigen verhaal hebben, van een schrijfster die de kans van haar leven krijgt maar weinig tijd krijgt om zich voor te bereiden, tot een koppeltje dat een moeilijke tijd meemaakt omdat ze weten dat hun families niets moeten hebben van het soort wezens (elf/succubus) met wie ze aan het daten zijn. Afhankelijk van wat je de mensen serveert, kan het verhaal ook een beetje veranderen. Hele relaxte game en prima als tussendoortje.