Page 3 of 21

Re: Games!

Posted: Sat Nov 16, 2019 9:17
by Ash Ketchum
Dragon Quest XI S semi-uitgespeeld! Na ruim vijftig uur in deze bijzonder goed verzorgde RPG heb ik de wereld gered en zijn de credits ook langsgekomen, maar er is ook nog behoorlijk veel te doen in de post-game en het verhaal gaat zelfs nog verder, dus nog niet 'echt' uitgespeeld! Ik zal het nu wel wat langzamer aan doen met DQ want ik wil eerst goed aan Pokemon Sword beginnen, maar wat was DQXIs toch een leuke game! Het is eigenlijk een hele traditionele Dragon Quest (en daarmee dus een hele traditionale JRPG), maar de presentatie en het speelgemak zijn van nu, en het resultaat is een game die gewoon lekker vertrouwd aan voelt, maar niet de kleine irritaties bezorgd als je nu een van de oudere games zou spelen. Levelen gaat bijvoorbeeld best snel hier, en het meeste materiaal voor je smeedoven (om zelf wapens/uitrusting te maken) hoef je niet te zoeken/vinden in een of ander winkeltje in een uithoek van de wereldkaart, maar alles wat je nog nodig hebt kan je rechtstreeks vanuit het smeedovenmenu kopen.

Re: Games!

Posted: Thu Nov 28, 2019 14:14
by Ash Ketchum
Ash Ketchum wrote:
Sat Oct 19, 2019 11:02
Ik neem aan dat m'n FEH mazzel voor de rest van dit jaar wel op is...
Tot nu lijkt het erop dat ik gelijk had, want ik heb echt geen enkele personage uit de banners hierna gekregen... De nieuwe banner vandaag was ook rampzalig... Tamara, jij nog geluk gehad? :/

Pokemon Sword: Is het een baanbrekende, BOTW-ervaring met Pokemon? Nee. Is het gewoon Pokemon? Yep. En de Wild Area is gewoon leuk voor de vangers onder ons, waarbij het weer, tijd en specifiek gebied echt invloed heeft op welke Pokemon er verschijnen. De Gym Battles zijn --over het algemeen-- ook echt een stuk leuker door de Gym missions (jammer alleen dat de laatste paar gyms weer gewoon een paar trainer gevechten achter elkaar zijn). Heb nu alle gymleiders verslagen, dus op naar de kampioen!

M'n nieuwe favoriet is trouwens Alcremie! Ze is zo fluffy...

Re: Games!

Posted: Sun Jan 05, 2020 10:50
by Ash Ketchum
Pfft, eindelijk een nieuwe 5*s bij Fire Emblem Heroes (sinds voor de kerst alleen dubbele en één oude (Kerst Chrom) gekregen). Maar gister met een gratis ticket Nieuwjaars Alfonse gekregen, die errr, best overpowered lijkt te zijn (met z'n standaard skillset heeft-ie in principe altijd een Special gereed staan).

(Maar van de huidige banners wilde ik eigenlijk vooral L!Celica :()

Re: Games!

Posted: Wed Jan 22, 2020 19:07
by Ash Ketchum
Todo Ryunosuke Tantei Nikki - Kohakuiro no Yuigon (Het Detectivedagboek van Ryunosuke Todo - Het amberkleurig testament): de iOS port van de remaster van een oude Japanse adventure game. Het origineel kwam in 1988 uit op de PC en was ontwikkeld door Riverhill Soft. Het bedrijf stond bekend om haar adventure games, en ex-werknemers zouden later twee bedrijven oprichten die ook (aanvankelijk) adventure-achtige games zouden maken. Level-5 bestaat nu natuurlijk nog steeds, en hoewel ze tegenwoordig bekender zijn voor games als Yo-Kai Watch en Ni no Kuni, begonnen ze ook ooit bescheiden met puzzel/adventuregames, waarvan Professor Layton natuurlijk een groot succes was. Het andere bedrijf was Cing, dat natuurlijk nooit vergeten gaat worden vanwege Another Code serie en het Hotel Dusk/Last Window tweeluik op de DS/Wii. Een van de oprichtsters van Cing was Rika Suzuki, die tijdens haar tijd bij Riverhill Soft voornamelijk bezig was als schrijfster en game-ontwerpster (wat ze ook bij Cing deed), en Kohakuiro no Yuigon is dus een van haar games.

Het speelt zich af in de jaren 20: Kotaro Kagetani, die een fortuin heeft verdiend met de handel in medicijnen wordt op een dag dood aangetroffen. Hij is vergiftigd, maar het onderzoek loopt vast, en de butler huurt de detective Ryunosuke Todo in. Natuurlijk lijkt iedereen in het huis (van de hele grote familie tot de bedienden toe) iets te verbergen te hebben, en er vallen gaandeweg zelfs meer doden. Net als de J.B. Harold serie van Riverhill Soft kan je deze game uitspelen door gewoon alle opties na te lopen bij alle personages (je kan niet game over gaan), maar het gaat wel een stuk sneller als je een beetje denkt over wie je moet hebben. En wat grappig is: Cing's PS2 game Glass Rose heeft qua verhaal niets met deze game te maken, maar Suzuki heeft duidelijk aan deze oudere game gedacht toen ze aan Glass Rose werkte: beide games spelen zich in de jaren 20 af in een landgoed, de hoofdrolspeler van Glass Rose heet ook Kagetani en de plattegrond van de eerste verdieping van de gebouwen in beide games zijn identiek, alleen dan op z'n kop!

Re: Games!

Posted: Sun Feb 02, 2020 12:01
by Ash Ketchum
Desire - Remaster Ver.: Een vroege adventure van de schrijver van EVE: Burst Error en Yu-No. De originele PC uitgave was een 18+ game met expliciete scenes die er bij de console versies (ik heb de Switch versie gespeeld) er natuurlijk uitgehaald zijn. Toch blijven die 18+ roots overduidelijk aanwezig, waardoor het echt een hel is om door het verhaal heen te komen. Het verhaal begint als de journalist Albert aankomt op een afgelegen eiland, waar het onderzoekslab Desire is. Niemand weet precies wat wordt onderzocht in Desire, en Albert is de eerste buitenstaander die toegang krijgt tot het eiland, wellicht omdat zijn vriendin Makoto hoofdingenieur is op Desire. Het verhaal gaat dan een beetje over hoe Albert probeert te onderzoeken wat er op het eiland gebeurt en over een geheimzinnig meisje met geheugenverlies die hij op het strand vond, maar je moet je echt worstelen door de slechte scenes waarin Albert met alle vrouwen flirt en ze natuurlijk een voor een voor hem vallen. Als je het Albert scenario uitspeelt, dan speel je het verhaal opnieuw vanuit het gezichtspunt van Makoto, waar 'volwassen' gedeelte nog erger wordt (jaaaaa, hoe je het wendt of keert, wat daar gebeurt is verkrachting), en nog twee mini-scenarios. Het mysterie wordt dus gaandeweg opgelost omdat je de gebeurtenissen vanuit meerdere gezichtspunten ziet.

Ergens tussendoor is er wel een science-fiction mysterie plot dat op zich wel aardig zou kunnen zijn als er gewoon meer daar naar geschreven werd in plaats van richting het 18+ aspect, want nu blijven er gewoon nog steeds onbeantwoorde vragen en wordt alsnog niet alles goed uitgelegd, terwijl je als speler wel veel te lang bezig met bent het klikken door de bijzonder slecht geschreven 'kus' scenes en zo. EVE Burst Error had dit zeker ook, maar was laaaaaang niet zo erg als Desire.

Re: Games!

Posted: Sat Feb 15, 2020 11:12
by Ash Ketchum
Heb Pokemon Sword weer eens opgepikt. Met Pokemon Home nu uit is het stuk makkelijker om te ruilen (omdat je via de Global Trading System gewoon een Pokemon te ruil kan zetten voor een specifieke andere Pokemon), dus de laatste twee daagjes bezig geweest om de Pokedex wat voller te krijgen. Schiet aardig op, moet nog een kleine dertig registreren denk ik. Waarschijnlijk dat voornamelijk de Shield legendary het moeilijkst wordt, maar het verbaast me eigenlijk nog wel hoe vlot het eigenlijk gaat.

Re: Games!

Posted: Thu Mar 12, 2020 9:22
by Ash Ketchum
Een week geleden: goh, eigenlijk wil ik alleen Animal Crossing deze maand.

Nu: Gothic Murder, die ene adventure op iOS/Android van Orange (de huidige ontwikkelaar van de Tantei Jinguji Saburo/Jake Hunter games) waar ik al een half jaar over twijfel of ik hem ga kopen? Yep, ze besloten plots hem deze week op de Switch te gooien. Enne ik was natuurlijk niet vergeten dat bijna drie jaar geleden Orange/Cybird ook een 3DS port van hun iOS/Android adventure Inuwashi had aangekondigd. Die is er natuurlijk nooit gekomen, maar yep, die gaan ze ook nog deze maand op de Switch uitbrengen. En een plotse 1000 yen sale voor enkel flagship Switch titels van Level-5 (waarschijnlijk vanwege de COVID-19 'vakantie' in Japan) betekent waarschijnlijk dat ik ook later vandaag eindelijk eens Ni no Kuni ga halen.

Gothic Murder en Inuwashi heb ik in elk geval al gekocht (Inuwashi preload). Gothic Murder heb ik een beetje gespeeld gisteravond: supergave BGMs dacht ik al, blijkt het muziek te zijn van Seichi Hamada van de Jinguji Saburo games. Dat verklaart alles, want man, want vind ik de muziek uit de Jinguji games goed (gebruik ik meestal ook als achtergrondmuziek tijdens schrijfwerk).

Re: Games!

Posted: Sun Mar 15, 2020 9:23
by Ash Ketchum
Gothic Murder uitgespeeld. Erg kort, en ook best simpel, maar prima als een kort tussendoortje. Doet denken aan de korte Jinguji/Jake Hunter apps qua schaal van de game, soorten puzzels en hoe het verhaal verteld wordt (niet raar, want zelfde ontwikkelaar en schrijfster).

En een beetje jammer, maar ook grappig was ik dat een kleine bug tegenkwam in de allerlaatste confrontatie met de dader: in één dialoogsegment viel plots het overgrote gedeelte van de dader's graphics weg, waardoor alleen de geanimeerde stukken (ogen en mond) daar bleven. Stond je daar te praten met een stel vliegende ogen en een mond... Gelukkig dat het meteen bij het volgende dialoogstukje weer hersteld was.

Re: Games!

Posted: Fri Mar 20, 2020 13:36
by Ash Ketchum
Animal Crossing: New Horizons is inmiddels alweer uit, dus iedereen kan veilig op een eigen onbewoond eiland in quarantine... Het begin van deze game is net als voorgaande AC games best traag (omdat veel van de belangrijke events zoals nieuwe winkels op het eiland verbonden zijn met hoeveel tijd/dagen er in het echt verstreken zijn), maar ik vermaak me prima :D

Re: Games!

Posted: Sat May 02, 2020 7:41
by Ash Ketchum
De laatste weken alleen maar Animal Crossing gespeeld, maar gister wilde ik Splatoon spelen. Connectieproblemen, dus ik dacht, laat ik maar weer eens die geheime eindbaas uit de Octo Expansion proberen. Waarschijnlijk heb ik hiervoor het ook al honderden keren geprobeerd (als je doodgaat, begin je meteen opnieuw, dus een nieuwe poging is op zich makkelijk). En ook nu ging het echt moeizaam. Denk dat ik ongeveer drie kwartier bezig ben geweest (een poging kan zo kort duren als 10 seconden tot 2, 3 minuten, denk ik). Ook enkele keren de laatste fase gehaald om daar neer te gaan...

MAAR IK HEB HEM UITEINDELIJK TOCH VERSLAGEN!

Pfft, wat een smerig valsspeler is het toch. Je vecht in een kleine arena 1 op 1 met 'dezelfde' wapens, alleen heeft je tegenstander dus wel meer bereik met hetzelfde wapen, hoeft-ie zo goed als een oneindige inktvoorraad (=ammo), kan hij twee autobombs gooien (bommen op voeten die achter je na lopen, dus nog meer tegenstanders op het veld!) en hij kan specials gebruiken (dat kan jij niet). Aan de andere kant ben jij trager dan in de normale game en door het armor systeem (dat verder niet in het spel wordt gebruikt behalve hier) ben je eigenlijk na een paar rake schoten op jou al dood: als je armor wordt gebroken, wordt je de helft slomer (en heb je dus al minder HP), en dan ga je zelfs al dood van de splash damage van een autobomb die een eindje verder weg ontploft :/

Re: Spelletjes.

Posted: Sun May 10, 2020 11:22
by Bart
'Marco & The Galaxy Dragon' kun je technisch een spel noemen, maar behoeft buiten een paar klikjes in enkele mini-spelletjes tussendoor geen tussenkomst van de gebruiker.

Marco (of Maruko) is een intergalactische schattenjager die samen met haar partner-draak Arco en compagnon Noodrantsoen terugkeert naar haar geboorteplek om een verloren schat uit haar persoonlijke verleden te zoeken.

Wie houdt van gekheid uit de stal van Gainax/Trigger vindt hier waar voor zijn/haar geld. (Denk aan 'FLCL', 'Kill La Kill' of 'Panty & Stocking With Garterbelt'.)

Re: Games!

Posted: Sat May 23, 2020 14:12
by Ash Ketchum
Splatfest revival bij Splatoon 2, dus vanmorgen weer gespeeld. Beetje frustrerend dat je wel merkt dat de matchmaking een beetje anders is dan normaal, en ik had voornamelijk potjes waarbij de ene partij significant beter was dan de ander, heel weinig potjes die echt tot het laatste moment spannend waren. M'n eerste paar potjes waren een reeks 'teamgenoten, het heeft eeeeecht geen zin om de hele tijd als een kip zonder kop naar het midden van het veld te zwemmen om meteen afgeknald te worden zodat we constant mimimaal 1 persoon minder hebben' en daarna was het 'oh, m'n teamgenoten pakken bijna iedereen op de frontlinie en ik hoef alleen maar het midden te managen'.

Re: Games!

Posted: Thu Jun 11, 2020 18:03
by Ash Ketchum
Sigma Harmonics (DS): Een Square-Enix game die nooit buiten Japan is uitgebracht. Het concept is uniek: dit is zover ik weet de enige "Mystery RPG." Sigma en Neon behoren allebei tot families die vechten tegen demonen, maar op een dag wordt de zegel in de grote klok in Sigma's familielandgoed verbroken en het volgende moment worden Sigma en Neon wakker in een verloren wereld. De demonen hebben iets in het verleden beinvloed, waardoor de wereld nu ten onder is gegaan. Met hun krachten kunnen Sigma en Neon losse flarden van het verleden zien, en daarin blijkt dat Sigma's familie een paar generaties eerder is uitgestorven door een onopgeloste moordzaak, en dat daardoor de wereld uiteindelijk ten onder is gegaan. Om dit te fixen, moeten Sigma en Neon de moord oplossen, om zo de demonen te verzwakken en ze dan te verslaan.

Dit is een spel met een leuke invalshoek, maar die enorm frustrerend is uitgewerkt. Je verzamelt ''flarden van het verleden' om zo aanwijzingen te verkrijgen, maar terwijl je door het landgoed dwaalt wordt je ook aangevallen door vijanden zoals een gewone RPG. Het vechtsysteem is best origineel, waarbij je Neon's job, en de achtergrondmuziek on the fly kan veranderen om haar arsenaal aan aanvallen, en de cooldowntijden van haar aanvallen kan veranderen. Als je alle aanwijzingen hebt, dan kan je over de zaak nadenken door aanwijzingen te combineren en nieuwe bevindingen te genereren: het spel gaat ook door als je foute antwoorden/theorieen hebt en kan dus ook 'foute' antwoorden genereren. Uiteindelijk vecht je dan tegen de hoofdstukbaas, wiens kracht afhangt van hoe goed je de moord hebt opgelost: Heb je alles perfect uitgepluist, dan kan je de baas in twee, drie klappen verslaan zonder extra te levelen, en anders ben je nog wel lang bezig, of is het zelfs bijna onmogelijk.

Maar alles is gewoon enorm omslachtig om te doen. Je moet meerdere menu's/knoppen aantikken om iets te doen dat in alle andere games in één keer zou kunnen, er zijn vijanden die niet te verslaan zijn en er alleen zijn om ervoor te zorgen dat je meer tijd kwijt bent om ze te ontwijken, verreweg de meeste aanwijzingen/flarden zijn duidelijk aangegeven op het scherm, maar dan heb je weer een paar die dat niet zijn om een of andere reden dus moet je steeds weer meerdere menu's door om dingen aan te tikken ook al kan je niet zien of er iets is of niet, bij het vechtsysteem is het onduidelijk wat je nieuwe mogelijkheden zijn bij een nieuwe job/BGM, dus schakel je maar niet tijdens een gevecht etc etc. Het verhaal is ook best onduidelijk verteld en dat helpt ook niet bij een detective. Erg jammer, want het concept is echt leuk, en bv. de muziek en graphics zijn echt heel goed voor een DS game.

Re: Games!

Posted: Wed Jun 24, 2020 19:58
by Ash Ketchum
Death Come True, de nieuwe FMV game van de bedenker van Danganronpa, kwam vandaag en zonet uitgespeeld. Zoals verwacht best kort. De hoofdrolspeler wordt met geheugenverlies wakker in een hotelkamer, vind een vastgebonden vrouw in de badkamer en er is een politieagent die op de deur bonkt. Wat volgt is een Choose-Your-Own-Adventure waarbij je heel veel live-action filmpjes kijkt en soms een keuze moet maken over wat je hierna gaat doen en zodoende kom je erachter wat er aan de hand is.

Ik vind 'm op zich niet echt slecht, maar uiteindelijk heb ik wel het gevoel, zoals het nu is gedaan, hadden ze net zo goed er een gewone film van kunnen maken... Er zijn zeer weinig keuzepunten/routes en het is min-of-meer één recht pad waarbij je weliswaar soms wel gedwongen 'game over' moet gaan, maar het verhaal start daarna weer opnieuw op met nieuwe keuzes en zo, dus uiteindelijk is game over gaan ook onderdeel van het juiste pad. En pas enkel aan het einde voelt het eventjes als een game, omdat dan pas aan de speler gevraagd wordt om wat dingen uit eerdere 'routes' te herinneren. Nu is de game niet heel duur, maar ik denk juist dat er veel meer uit te halen was als ze het groter hadden aangepakt (was natuurlijk wel duurder geworden). Meer routes/keuzes om het toch meer op iets als 428 of Kamaitachi no Yoru te laten lijken, waarbij je toch zelf wat meer moet opletten wat je hebt gedaan in de diverse routes. Nu hoef je praktisch niets te doen en alleen filmpjes te kijken....Eigenlijk had een drama ook prima gewerkt: eigenlijk krijgt alles veel te weinig tijd om ook maar enige indruk achter te laten. Een personage zie je sowieso alleen in een game over route die verder niet zo veel toevoegt aan het verhaal, dus wat heb je eraan? Een korte televisieserie had veel meer diepgang kunnen brengen...

Re: Games!

Posted: Wed Jul 08, 2020 16:06
by Tamara
Nelke and the Legendary Alchemists
De Atelier-series is mijn go-to gamereeks wanneer ik een beetje depri ben, maar de nieuwe (Atelier Ryza) was nog niet afgeprijsd, dus gokte ik erop dat deze bouw-een-stad-spin-off dezelfde kwaliteiten zou hebben. Kort samengevat: ja, dat heeft het. Ik heb heel lekker met gebouwtjes, infrastructuur en productieketens zitten frutselen totdat mijn virtuele bankrekening op maximum stond en ik bijna alle events had gezien. Bij de 25e verjaardag mogen ze best weer zoiets maken.