Games!

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 378
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Dragon Quest XI S semi-uitgespeeld! Na ruim vijftig uur in deze bijzonder goed verzorgde RPG heb ik de wereld gered en zijn de credits ook langsgekomen, maar er is ook nog behoorlijk veel te doen in de post-game en het verhaal gaat zelfs nog verder, dus nog niet 'echt' uitgespeeld! Ik zal het nu wel wat langzamer aan doen met DQ want ik wil eerst goed aan Pokemon Sword beginnen, maar wat was DQXIs toch een leuke game! Het is eigenlijk een hele traditionele Dragon Quest (en daarmee dus een hele traditionale JRPG), maar de presentatie en het speelgemak zijn van nu, en het resultaat is een game die gewoon lekker vertrouwd aan voelt, maar niet de kleine irritaties bezorgd als je nu een van de oudere games zou spelen. Levelen gaat bijvoorbeeld best snel hier, en het meeste materiaal voor je smeedoven (om zelf wapens/uitrusting te maken) hoef je niet te zoeken/vinden in een of ander winkeltje in een uithoek van de wereldkaart, maar alles wat je nog nodig hebt kan je rechtstreeks vanuit het smeedovenmenu kopen.
"One dumbbell, Watson! Consider an athlete with one dumbbell! Picture to yourself the unilateral development, the imminent danger of a spinal curvature. Shocking, Watson, shocking!" - The Valley of Fear

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 378
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Ash Ketchum wrote:
Sat Oct 19, 2019 11:02
Ik neem aan dat m'n FEH mazzel voor de rest van dit jaar wel op is...
Tot nu lijkt het erop dat ik gelijk had, want ik heb echt geen enkele personage uit de banners hierna gekregen... De nieuwe banner vandaag was ook rampzalig... Tamara, jij nog geluk gehad? :/

Pokemon Sword: Is het een baanbrekende, BOTW-ervaring met Pokemon? Nee. Is het gewoon Pokemon? Yep. En de Wild Area is gewoon leuk voor de vangers onder ons, waarbij het weer, tijd en specifiek gebied echt invloed heeft op welke Pokemon er verschijnen. De Gym Battles zijn --over het algemeen-- ook echt een stuk leuker door de Gym missions (jammer alleen dat de laatste paar gyms weer gewoon een paar trainer gevechten achter elkaar zijn). Heb nu alle gymleiders verslagen, dus op naar de kampioen!

M'n nieuwe favoriet is trouwens Alcremie! Ze is zo fluffy...
"One dumbbell, Watson! Consider an athlete with one dumbbell! Picture to yourself the unilateral development, the imminent danger of a spinal curvature. Shocking, Watson, shocking!" - The Valley of Fear

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 378
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Pfft, eindelijk een nieuwe 5*s bij Fire Emblem Heroes (sinds voor de kerst alleen dubbele en één oude (Kerst Chrom) gekregen). Maar gister met een gratis ticket Nieuwjaars Alfonse gekregen, die errr, best overpowered lijkt te zijn (met z'n standaard skillset heeft-ie in principe altijd een Special gereed staan).

(Maar van de huidige banners wilde ik eigenlijk vooral L!Celica :()
"One dumbbell, Watson! Consider an athlete with one dumbbell! Picture to yourself the unilateral development, the imminent danger of a spinal curvature. Shocking, Watson, shocking!" - The Valley of Fear

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 378
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Todo Ryunosuke Tantei Nikki - Kohakuiro no Yuigon (Het Detectivedagboek van Ryunosuke Todo - Het amberkleurig testament): de iOS port van de remaster van een oude Japanse adventure game. Het origineel kwam in 1988 uit op de PC en was ontwikkeld door Riverhill Soft. Het bedrijf stond bekend om haar adventure games, en ex-werknemers zouden later twee bedrijven oprichten die ook (aanvankelijk) adventure-achtige games zouden maken. Level-5 bestaat nu natuurlijk nog steeds, en hoewel ze tegenwoordig bekender zijn voor games als Yo-Kai Watch en Ni no Kuni, begonnen ze ook ooit bescheiden met puzzel/adventuregames, waarvan Professor Layton natuurlijk een groot succes was. Het andere bedrijf was Cing, dat natuurlijk nooit vergeten gaat worden vanwege Another Code serie en het Hotel Dusk/Last Window tweeluik op de DS/Wii. Een van de oprichtsters van Cing was Rika Suzuki, die tijdens haar tijd bij Riverhill Soft voornamelijk bezig was als schrijfster en game-ontwerpster (wat ze ook bij Cing deed), en Kohakuiro no Yuigon is dus een van haar games.

Het speelt zich af in de jaren 20: Kotaro Kagetani, die een fortuin heeft verdiend met de handel in medicijnen wordt op een dag dood aangetroffen. Hij is vergiftigd, maar het onderzoek loopt vast, en de butler huurt de detective Ryunosuke Todo in. Natuurlijk lijkt iedereen in het huis (van de hele grote familie tot de bedienden toe) iets te verbergen te hebben, en er vallen gaandeweg zelfs meer doden. Net als de J.B. Harold serie van Riverhill Soft kan je deze game uitspelen door gewoon alle opties na te lopen bij alle personages (je kan niet game over gaan), maar het gaat wel een stuk sneller als je een beetje denkt over wie je moet hebben. En wat grappig is: Cing's PS2 game Glass Rose heeft qua verhaal niets met deze game te maken, maar Suzuki heeft duidelijk aan deze oudere game gedacht toen ze aan Glass Rose werkte: beide games spelen zich in de jaren 20 af in een landgoed, de hoofdrolspeler van Glass Rose heet ook Kagetani en de plattegrond van de eerste verdieping van de gebouwen in beide games zijn identiek, alleen dan op z'n kop!
"One dumbbell, Watson! Consider an athlete with one dumbbell! Picture to yourself the unilateral development, the imminent danger of a spinal curvature. Shocking, Watson, shocking!" - The Valley of Fear

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 378
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Desire - Remaster Ver.: Een vroege adventure van de schrijver van EVE: Burst Error en Yu-No. De originele PC uitgave was een 18+ game met expliciete scenes die er bij de console versies (ik heb de Switch versie gespeeld) er natuurlijk uitgehaald zijn. Toch blijven die 18+ roots overduidelijk aanwezig, waardoor het echt een hel is om door het verhaal heen te komen. Het verhaal begint als de journalist Albert aankomt op een afgelegen eiland, waar het onderzoekslab Desire is. Niemand weet precies wat wordt onderzocht in Desire, en Albert is de eerste buitenstaander die toegang krijgt tot het eiland, wellicht omdat zijn vriendin Makoto hoofdingenieur is op Desire. Het verhaal gaat dan een beetje over hoe Albert probeert te onderzoeken wat er op het eiland gebeurt en over een geheimzinnig meisje met geheugenverlies die hij op het strand vond, maar je moet je echt worstelen door de slechte scenes waarin Albert met alle vrouwen flirt en ze natuurlijk een voor een voor hem vallen. Als je het Albert scenario uitspeelt, dan speel je het verhaal opnieuw vanuit het gezichtspunt van Makoto, waar 'volwassen' gedeelte nog erger wordt (jaaaaa, hoe je het wendt of keert, wat daar gebeurt is verkrachting), en nog twee mini-scenarios. Het mysterie wordt dus gaandeweg opgelost omdat je de gebeurtenissen vanuit meerdere gezichtspunten ziet.

Ergens tussendoor is er wel een science-fiction mysterie plot dat op zich wel aardig zou kunnen zijn als er gewoon meer daar naar geschreven werd in plaats van richting het 18+ aspect, want nu blijven er gewoon nog steeds onbeantwoorde vragen en wordt alsnog niet alles goed uitgelegd, terwijl je als speler wel veel te lang bezig met bent het klikken door de bijzonder slecht geschreven 'kus' scenes en zo. EVE Burst Error had dit zeker ook, maar was laaaaaang niet zo erg als Desire.
"One dumbbell, Watson! Consider an athlete with one dumbbell! Picture to yourself the unilateral development, the imminent danger of a spinal curvature. Shocking, Watson, shocking!" - The Valley of Fear

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 378
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Heb Pokemon Sword weer eens opgepikt. Met Pokemon Home nu uit is het stuk makkelijker om te ruilen (omdat je via de Global Trading System gewoon een Pokemon te ruil kan zetten voor een specifieke andere Pokemon), dus de laatste twee daagjes bezig geweest om de Pokedex wat voller te krijgen. Schiet aardig op, moet nog een kleine dertig registreren denk ik. Waarschijnlijk dat voornamelijk de Shield legendary het moeilijkst wordt, maar het verbaast me eigenlijk nog wel hoe vlot het eigenlijk gaat.
"One dumbbell, Watson! Consider an athlete with one dumbbell! Picture to yourself the unilateral development, the imminent danger of a spinal curvature. Shocking, Watson, shocking!" - The Valley of Fear

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 378
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Een week geleden: goh, eigenlijk wil ik alleen Animal Crossing deze maand.

Nu: Gothic Murder, die ene adventure op iOS/Android van Orange (de huidige ontwikkelaar van de Tantei Jinguji Saburo/Jake Hunter games) waar ik al een half jaar over twijfel of ik hem ga kopen? Yep, ze besloten plots hem deze week op de Switch te gooien. Enne ik was natuurlijk niet vergeten dat bijna drie jaar geleden Orange/Cybird ook een 3DS port van hun iOS/Android adventure Inuwashi had aangekondigd. Die is er natuurlijk nooit gekomen, maar yep, die gaan ze ook nog deze maand op de Switch uitbrengen. En een plotse 1000 yen sale voor enkel flagship Switch titels van Level-5 (waarschijnlijk vanwege de COVID-19 'vakantie' in Japan) betekent waarschijnlijk dat ik ook later vandaag eindelijk eens Ni no Kuni ga halen.

Gothic Murder en Inuwashi heb ik in elk geval al gekocht (Inuwashi preload). Gothic Murder heb ik een beetje gespeeld gisteravond: supergave BGMs dacht ik al, blijkt het muziek te zijn van Seichi Hamada van de Jinguji Saburo games. Dat verklaart alles, want man, want vind ik de muziek uit de Jinguji games goed (gebruik ik meestal ook als achtergrondmuziek tijdens schrijfwerk).
"One dumbbell, Watson! Consider an athlete with one dumbbell! Picture to yourself the unilateral development, the imminent danger of a spinal curvature. Shocking, Watson, shocking!" - The Valley of Fear

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 378
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Gothic Murder uitgespeeld. Erg kort, en ook best simpel, maar prima als een kort tussendoortje. Doet denken aan de korte Jinguji/Jake Hunter apps qua schaal van de game, soorten puzzels en hoe het verhaal verteld wordt (niet raar, want zelfde ontwikkelaar en schrijfster).

En een beetje jammer, maar ook grappig was ik dat een kleine bug tegenkwam in de allerlaatste confrontatie met de dader: in één dialoogsegment viel plots het overgrote gedeelte van de dader's graphics weg, waardoor alleen de geanimeerde stukken (ogen en mond) daar bleven. Stond je daar te praten met een stel vliegende ogen en een mond... Gelukkig dat het meteen bij het volgende dialoogstukje weer hersteld was.
"One dumbbell, Watson! Consider an athlete with one dumbbell! Picture to yourself the unilateral development, the imminent danger of a spinal curvature. Shocking, Watson, shocking!" - The Valley of Fear

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 378
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Animal Crossing: New Horizons is inmiddels alweer uit, dus iedereen kan veilig op een eigen onbewoond eiland in quarantine... Het begin van deze game is net als voorgaande AC games best traag (omdat veel van de belangrijke events zoals nieuwe winkels op het eiland verbonden zijn met hoeveel tijd/dagen er in het echt verstreken zijn), maar ik vermaak me prima :D
"One dumbbell, Watson! Consider an athlete with one dumbbell! Picture to yourself the unilateral development, the imminent danger of a spinal curvature. Shocking, Watson, shocking!" - The Valley of Fear

Post Reply