Re: Games!
Posted: Mon Jan 17, 2022 9:03
^Aan de ene kant denk ik dat ik best ver ben met Kamura - Kamigami to Chigirishi Mono, als ik kijk waar ik ben qua verhaal en tijd (in vergelijking met andere feature phone games). Maar aan de andere kant is m'n Monster Encyclopedie pas net voor de helft gevuld, dus waarschijnlijk volgt er nog best veel (dus of ik ben niet bij het eind, of er is een game plus?). Maar ik zit nu bij een baas waarvan ik eigenlijk dacht dat het al de eindbaas zou zijn, maar z'n tweede vorm maakt korte metten met m'n groep, dus of ik moet nog stevig bijlevelen zodat hij niet elke beurt twee van m'n vier personages met z'n standaardaanval vermoordt, of ik heb een slimmigheidje met het kami-systeem gemist, maar ik wacht daarom nu wel even totdat iemand een walkthrough schrijft (ik vond wel halve guides voor de originele feature phone release, maar geen volledige guides, maar die zullen wel snel volgen denk ik nu die ook op de Switch uit is).
Het spel is op zich best wel leuk en het is zelfs de eerste dungeon crawler (lite) die ik ooit heb gespeeld. Het spel speelt zich af in het Land van de Rijzende Zon waar talloze kami leven en vereerd worden. Norihiko en zijn grote broer Kiyohiko zijn geboren in een familie van shamanen die met kami kunnen communiceren, maar Kiyohiko heeft er genoeg van de zwakke kami van z'n dorp. Dat z'n moeder lang geleden is vermoord door aanhangers van een andere kami helpt ook niet. Hij bevrijdt een kami die verzegeld was en besluit alle andere kami in het Land van de Rijzende Zon vermoorden, zodat er maar één kami is. Norihiko en Kiyohiko's verloofde Sakuya reizen hem achterna om hem te stoppen en komen daarbij nieuwe bondgenoten tegen. Het spel is zoals gezegd een hele eenvoudige dungeon crawler: op de kaart kies je een level (quest) uit, waarvan de layout random wordt aangemaakt. Aan het eind van de 1-5 verdiepingen vind je de baas, en klaar. De "dungeons" zijn wel erg simpel: gewoon standaardblokken die aan elkaar geplakt worden (de kaart wordt automatisch ingetekend in een kaart van 4*4 blokken) waar je hier en daar items (uitrusting) vindt en verder zijn er geen puzzels of zo, dus je kijkt wel de hele tijd naar dezelfde achtergronden. Maar de sprites en zo zien er echt goed uit voor een feature phone spel en ook het vechtsysteem is best aardig: er is een 5-elementen systeem, en je kan verschillende kami (in de brede zin, dus ook Boeddistische figuren) recruteren. Er is een 5-elementen (+ elementloos) systeem, waar de kami/aanvallen onder vallen en door een kami aan je personage te koppelen krijg je naast stat-boosts natuurlijk ook z'n element (+ sterk- en zwakheden). Een gekoppelde kami geeft je ook toegang tot z'n speciale aanvallen, maar als je die speciale aanvallen vaak genoeg gebruikt, zal een personage die aanval zelf ook onthouden, zodat je ook zonder die specifieke kami die aanval kan doen. Allemaal best aardig dus, en er zijn wat kleine grappige dingetjes zoals een kalender (elke dungeon kost een maand, en sommige dungeons/quests verschijnen alleen in specifieke maanden). Verhalen zijn grotendeels gebaseerd op Japanse mythologie/geschiedenis, dus het meeste herken je wel een beetje, maar dat is onderdeel van de charme.
Het spel is op zich best wel leuk en het is zelfs de eerste dungeon crawler (lite) die ik ooit heb gespeeld. Het spel speelt zich af in het Land van de Rijzende Zon waar talloze kami leven en vereerd worden. Norihiko en zijn grote broer Kiyohiko zijn geboren in een familie van shamanen die met kami kunnen communiceren, maar Kiyohiko heeft er genoeg van de zwakke kami van z'n dorp. Dat z'n moeder lang geleden is vermoord door aanhangers van een andere kami helpt ook niet. Hij bevrijdt een kami die verzegeld was en besluit alle andere kami in het Land van de Rijzende Zon vermoorden, zodat er maar één kami is. Norihiko en Kiyohiko's verloofde Sakuya reizen hem achterna om hem te stoppen en komen daarbij nieuwe bondgenoten tegen. Het spel is zoals gezegd een hele eenvoudige dungeon crawler: op de kaart kies je een level (quest) uit, waarvan de layout random wordt aangemaakt. Aan het eind van de 1-5 verdiepingen vind je de baas, en klaar. De "dungeons" zijn wel erg simpel: gewoon standaardblokken die aan elkaar geplakt worden (de kaart wordt automatisch ingetekend in een kaart van 4*4 blokken) waar je hier en daar items (uitrusting) vindt en verder zijn er geen puzzels of zo, dus je kijkt wel de hele tijd naar dezelfde achtergronden. Maar de sprites en zo zien er echt goed uit voor een feature phone spel en ook het vechtsysteem is best aardig: er is een 5-elementen systeem, en je kan verschillende kami (in de brede zin, dus ook Boeddistische figuren) recruteren. Er is een 5-elementen (+ elementloos) systeem, waar de kami/aanvallen onder vallen en door een kami aan je personage te koppelen krijg je naast stat-boosts natuurlijk ook z'n element (+ sterk- en zwakheden). Een gekoppelde kami geeft je ook toegang tot z'n speciale aanvallen, maar als je die speciale aanvallen vaak genoeg gebruikt, zal een personage die aanval zelf ook onthouden, zodat je ook zonder die specifieke kami die aanval kan doen. Allemaal best aardig dus, en er zijn wat kleine grappige dingetjes zoals een kalender (elke dungeon kost een maand, en sommige dungeons/quests verschijnen alleen in specifieke maanden). Verhalen zijn grotendeels gebaseerd op Japanse mythologie/geschiedenis, dus het meeste herken je wel een beetje, maar dat is onderdeel van de charme.