Games!

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Dungeon crawlers en random dungeons zijn toch van die elementen in RPGs die mij qua idee al helemaal niet liggen en dus toch al vermijd als ik hoor dat het zo'n soort game is. Zal wel hetzelfde zijn als met Monster Hunter neem ik aan, dat mensen echt lekker diep erin kunnen duiken en echt de mechanics kunnen uitpluizen, maar wat dat betreft ben ik gewoon een luie casual ^_~'
Ik heb redelijk wat dungeon crawlers gerecenseerd omdat toch iemand dat moest doen, maar uiteindelijk ben ik er goed in geworden én ben ik ze leuk gaan vinden. Op een gegeven moment dat merk je dat bepaalde strategieën bijna universeel zijn en dat maakt zelfs de meest ondoordringbare titels een stuk behapbaarder. In de Wizardry-achtige games van Exp./Mages hangt de geneeskracht van een priester af van één stat. Gooi 2/3 van de level-ups daarop en je krijgt spreuken belachelijk veel HP herstellen.

Mijn geduld is echter niet eindeloos. Operation Babel's postgame is een grindfest. Ik heb wel even overwogen het te voltooien, omdat er een verhaal in zit dat draait om het weer te leven brengen van een gesneuveld personage, maar weet je wat? Ze was bloed irritant én ik was al weer half vergeten dat ze dood was tijdens de aftiteling, dus het is wel best zo.

Al in al een teleurstellende game en dat maakt het de perfecte afsluiter voor een teleurstellend jaar.

Dag, Operation Babel!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Ik dacht dat ik nog net dit jaar Akita Oga Mystery Annai (Mysteriegids door Akita - Oga) zou uitspelen, een Switch adventure in de stijl van oude Famicom adventures die vorige week uitkwam (volgens mij ook zo gemaakt dat het echt op een Famicom cassette kan lopen). Ik schiet best op vandaag, rol de baas van een bende van oplichters op na een grootse achtervolging in de bergen en de credits draaien...

En dan blijkt dat er nog een baas achter de baas zat! Het tempo in dit spel is al zo traag en dan blijkt dus dat de credits een fake-out waren en dat er nog meer achter zat... Dat wordt dus pas volgend jaar uitspelen...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Ik ben op 31 december (eindelijk) begonnen met Zero Time Dilemma. Als ik deze game had gespeeld toen hij net uit was, was dat vast een heel andere ervaring geweest! (Pandemie, Q...)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Soms speel je juist een game gewoon op het perfecte tijdstip! Laatste game die ik vorig jaar uit had gespeeld was zoals gezegd Root Film en achteraf gezien had ik hem ook gewoon best wel tijdens de release, in de zomer willen spelen. Maar goed, het was dus vorige week geworden.

Image

En nu ben ik bezig met Akita Oga Mystery Annai (Mysteriegids door Akita - Oga) die op kerst uitkwam, maar ik besloot hem pas te spelen nadat ik klaar was met Root Film. En wie kom ik vandaag in die game tegen?

Image

Image

En yep, dat zijn dus echt Yagumo en Magari (die in deze game dan voor een lokale krant werken). Grappige cameo en ik had ze helemaal niet verwacht! Ik herkende ze ook niet meteen, totdat ze elkaar aanspraken met regisseur en Magari XD

Overigens ben ik erachter gekomen waarom het begin van Akita Oga Mystery Annai zo tergend traag was. Het is deels gecrowd-sourced, en heel veel van de slome, niet boeiende gesprekken aan het begin van de game waren onderdeel van de beloningen voor de mensen die er geld in hebben gestoken. Sommige vroege scenes waren echt volledig nutteloos, zoals dat je iemand moest bellen om verder te gaan in de game en dat je dan vijf keer het verkeerde nummer achter elkaar MOEST bellen en steeds weer een stom gesprekje had want gesponsord, en daarna pas ging het spel verder.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

En Akita Oga Mystery Annai (Mysteriegids door Akita - Oga) is hiermee m'n eerste game van 2021 geworden! Dit is de tweede game in een serie die geïnspireerd is door oude Famicom adventures, met name Okhotsk ni Kiyu (van Dragon Quest's bedenker Yuji Horii) van wie ze ook de character designer hebben geleend. Het themalied is heerlijk eind jaren 80 Japanse pop-ballade en echt de moeite waard om te luisteren.

Het verhaal begint in Tokyo, waar de hoofdrolspeler (een rechercheur) en z'n assistent Ken achter een bende van oplichters zitten en erachter komen dat het brein achter de bende zich in Akita bevind. Ze reizen daar naar toe,maar telkens als ze op het spoor van hun bende komen worden die verdachten vermoord op dezelfde manier: bevroren. Het spel speelt ook heel ouderwets, waarbij je vooral aan het zoeken bent naar flags zodat je naar de volgende scene kan. Het verhaal speelt zich af in Akita, en het is best leuk om allerlei toeristische plaatsen te zien in 8-bit art. Maar wat kan dit spel echt traag zijn: de game ziet er uit als een 8-bit game, maar vaak lijkt het alsof de makers zijn vergeten dat de teksten vroeger ook eenvoudiger waren. Soms krijg je maar tekst box na tekst box na tekst box (omdat er sowieso weinig tekens in 1 box passen) en elk gesprek duurt veel te lang. Lopende grappen zoals dat Ken bij restaurants langsgaat voor informatie en dan over het eten daar praat worden als snel oud vanwege het trage tempo. En zoals eerder gezegd zijn veel scenes ook gewoon uitgerekt omdat ze onderdeel waren van de crowd sourcing tiers. Er is een stuk dat je iemand zoekt en allerlei onsen langs moet gaan om de mensen daar te vragen of ze haar hebben gezien: dit waren allemaal mensen die het project hebben gesteund, maar is super saai als game omdat je geen stap vooruit gaat en alleen varianten van 'ja, ik zag haar net' of 'nee, heb haar niet gezien' krijgt. Echt jammer, want het verhaal zelf is best leuk, maar het had makkelijk met 1/3 minder tekst gewerkt.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Oeps. Ik heb Zero Time Dilemma een beetje kapot gemaakt. In een van de tijdlijnen moet je een keuze maken door een naam in te voeren. Ik had de twee meest voor de handliggende al een keer gebruikt, maar er was nog een mogelijkheid. Ik had een naam van vijf letters in mijn hoofd zitten. En had zo iets van 'waarom ook niet?" Ik had niet gedacht dat het zou werken...

De reden waarom de naam in mijn hoofd zat: In een paar tijdlijnen heeft Diana het erover hoe de vreselijke beslissingen niet door haar werden gemaakt, maar dat iets anders bezit van haar hand nam. Toen moest ik denken aan de game Ar Nosurge: Ode to an Unborn Star, waar de speler als een soort god uit een hogere dimensie een robot en een mens uit die wereld kan besturen. Dat mens, die een naam heeft van zowel vijf als één letter, is daar natuurlijk niet heel blij mee.

Het is niet de eerste keer dat een naam van buitenaf per ongeluk iets voor me verklapte. De vorige keer dat dit gebeurde was met 428: Shibuya Scramble, al was dat technisch gezien niet mijn schuld maar die van mijn ouders.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Mij werd een tijdje geleden nog ZTD aangeraden (zelfs nadat ik zei dat ik 999 nooit echt heb uitgespeeld) als het magnus opus van de serie, maar het leek me alsnog een beetje raar om met de laatste te beginnen ~_~

'Externe spoilers' in games maak ik zelf niet vaak mee, wel vaak met boeken dat een valse, grappige oplossing voor een mysterie dan echt de serieuze oplossing in een ander boek blijkt te zijn ^_^'

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Ik denk dat ZTD veel impact verliest als je de andere twee niet hebt gespeeld. Het is zowel het vervolg als de prequel op VLR én twee personages uit 999 spelen een belangrijke rol. Geen game die je in een vacuüm moet spelen dus.

(Zero Escape: The Nonary Games (bundel van 999 en VLR) is op dit moment in de aanbieding in de PSN Store.)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Ah, ik dacht al dat ZTD waarschijnlijk beter was als finale (duh). Ach, misschien dat ik dit jaar dan toch maar 999 echt ga uitspelen. De afgelopen jaren doe ik het toch goed met het (eens per jaar) eindelijk uitspelen van DS games die al 10 jaar of zo in de backlog zaten (Tales of the Tempest, Sigma Harmonics).

En misschien ook maar eens The World Ends With You uitspelen, want die heb ik destijds bijna tegelijkertijd met m'n Lite gekocht :P

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Iets om mee te pronken:

Image

MOTHER The Complete Scripts \O/ Drie boeken met alle tekst van de drie Mother/Earthbound games, van dialogen (ook de variaties die ontstaan als bepaalde flags aanstaan) tot objectbeschrijvingen en zelfs de scriptwijzigingen van de GBA/VC ports. Ik wou dat meer RPGs/adventures van dit soort boeken hadden, ik heb er ook een van de eerste Ace Attorney en het is veel handiger als je iets wil opzoeken ^^'

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Een tijdje geleden speelde ik Wakaido Makoto's Case Files: "Executioner's Wedge", een korte iOS/Android adventure met een gave visuele stijl. Dit was niet eens zo lang geleden, dus het was me helemaal niet opgevallen dat het vervolg net in de laatste dagen van het vorige jaar was uitgegeven. Wakaido Makoto's Case Files 2: "Bogeyman's Woods": gaat weer over de rechercheur Wakaido, die ditmaal vertelt over hoe hij een mysterieuze dood in een afgelegen dorpje heeft opgelost. Het lichaam werd gevonden in het bos waar soms mensen verdwijnen en later weer dood opduiken, en de lokale mensen geloven dat dit het werk is van de kami O-kakushi (of de Bogeyman dus, volgens de Engelse titel...). Het lichaam behoort toe aan Tsugehiko Sendo, hoofd van de belangrijkste clan in het gebied en ogenschijnlijk lijkt hij te zijn gevallen (of geduwd) van de hangbrug boven het bos. Maar zijn lichaam draagt het masker en de strooien cape van O-Kakushi, die normaliter opgeborgen zijn in de schuur en alleen tijdens een speciaal dorpsceremonie wordt gebruikt.

Image

Het spel speelt min of meer hetzelfde als de eerste, dus elk hoofdstuk verzamel je informatie door met iedereen te praten. Het is nog steeds een beetje omslachtig dat je van tevoren 1 gespreksonderwerp moet kiezen in een menu, en dan pas met een persoon kan praten over dat specifieke onderwerp, en dat je dat de hele tijd moet herhalen voor elk apart onderwerp/persoon met wie je spreekt, maar ditmaal geeft het spel wel met een icon aan of iemand iets zinnigs zal zeggen over dat ene onderwerp, en hoef je niet meer alle onderwerpen op alle personen te proberen. Voor een uurtje is dit een aardige detectivegame, geschreven in de geest van grootvader Kindaichi's verhalen. En wederom is dit spel gratis, en krijg je alleen advertenties te zien als je fouten maakt in de quiz-secties tussen de hoofdstukken door.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

De demo van Buddy Mission: BOND uitgeprobeerd, de nieuwe visual novel/adventure van Nintendo (nog geen westerse release aangekondigd). Het spel heeft designs van Murata (Eyeshield 21, One Punch Man) en ziet er ook uit als een manga met bijvoorbeeld veel scenes geframed in panels en onomatopeeën op het scherm (zie ook de trailer). Het was verrassend leuk, en hoewel ik de nieuwprijs wel een beetje hoge kant vind, hou ik hem wel in de gaten en pik ik hem graag op als-ie wat afgeprijsd is.

Het heeft de opzet van een anime, met vele episodes achter elkaar die samen een verhaal vormen, maar ook side-stories die je vrij kan spelen etc. De demo laat je de eerste twee episodes spelen en vertelt een buddy cop-achtig verhaal. Het spel speelt als een visual novel, en elke episode lijkt een zelfde opzet te volgen: eerst heb je een klassiek VN-achtig gedeelte waarbij je gewoon veel dialoog krijgt en soms wat keuzes moet maken. In het tweede segment moet je informatie verzamelen in de stad: dit speelt een beetje zoals dating sims of Sakura Wars want elke locatie die je bezoekt kost eenheden tijd, dus moet je binnen de beschikbare tijd de juist plekjes vinden om de informatie te vinden die je zoekt. Afhankelijk van de informatie die je hier vind wordt het laatste gedeelte van de episode makkelijker, omdat je dan altijd ergens binnen moet dringen of zo: er zijn meestal twee routes beschikbaar, maar sommige routes worden makkelijker om te nemen afhankelijk van de informatie die je in het vorige segment hebt gevonden. In deze 'episode finales' heb je dan ook korte Quick Time Events en zo. Maar alles ziet er lekker gelikt uit, en het is zeker een game om in de gaten te houden, want het lijkt me toch wel dat dit een westerse release gaat krijgen...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Anderhalve week geleden besloot ik mezelf op Xenoblade Chronicles 2 te trakteren om de lockdown door te komen. Levertijd was een paar dagen, dus ik dacht, ik nog wel even een RPGMaker-RPG'tje uit mijn backlog spelen. Die zijn meestal vrij kort, dus met een uurtje of 15 zal ik wel klaar zijn!

39 uur speeltijd later:

Einlanzer is eindelijk uitgespeeld. Erg leuke game. Leent veel van Final Fantasy IV en VI maar is in een aantal aspecten zelfs ambitieuzer. Na 39 uur spelen heb ik nog niet eens alles gezien. Ik weet bijvoorbeeld dat ik een paar sidequests en kleinigheden heb gemist, en dat als ik de eindbaas nog eens versla, er nog twee andere eindes op me wachten. Misschien dat ik die ook nog maar even moet zien voordat ik aan Xenoblade Chronicles 2 begin...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Ik had juist weer een van de G-Mode feature phone ports gekocht als tussendoortje voor de Umineko collectie volgende week: Sepas Channel ziet er best leuk uit als een Mother 3-achtige RPG en er lijken ook wat leuke systemen in te zitten zoals dat je altijd je stats helemaal kan indelen tussen gevechten door...

Maar ik heb het spel nog niet eens opgestart, want ik heb weer zo'n 'ik ga alles helemaal verbouwen' bui bij Animal Crossing. Heeft er trouwens iemand een DIY recept van de houten boekenkast voor mij? (*speelt de game al sinds release, nog steeds niet gekregen want random >_<)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Eindelijk begonnen aan Umineko no Naku Koro ni Saku! Aangezien dit een detective visual novel die ook al jaren in het Engels uit is, dachten eigenlijk veel mensen dat ik het allang had gespeeld, of dat ik de anime had gezien, maar ik had nooit echt de juiste systemen voor de versies die me het handigst leken. Erg late to the party dus, maar ben erg benieuwd! Wel gaaf dat alle dialogen ingesproken zijn, kan ik ook andere dingen doen terwijl ik naar de tekst luister ~_~

Post Reply