Games!

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Image

PARANORMASIGHT: The Seven Mysteries of Honjo is een recente adventure novel game geschreven en geregisseerd door Takanari Ishiyama, die ik vooral ken als de schrijver van de Detective Ryosuke Kibukawa games op feature phones. Paranormasight is een horror game, maar met een vleugje detective/mysterie. Het spel speelt zich af een paar decennia geleden af, in Honjo (Sumida ward) in Tokyo. Op een avond krijgen een groepje mensen daar krachten gebaseerd op een setje lokale spookverhalen uit de Edo periode. Met deze krachten (vloeken) kunnen ze mensen vermoorden onder bepaalde voorwaarden, en als ze genoeg zielen hebben verzameld, kunnen ze iemand weer tot leven brengen. Je volgt het verhaal vanuit het gezichtspunt van verschillende personen die zo'n kracht in handen hebben gekregen en wat er die avond allemaal gebeurt: sommigen weigeren hun vloek te gebruiken, terwijl anderen juist heel graag iemand tot leven willen brengen en niet aarzelen om anderen daar voor te doden. Het verhaal heeft een vleugje JoJo (mensen met verschillende krachten waarbij je vaak van tevoren niet weet wat hun kracht precies is), maar omdat je verschillende mensen volgt, doorkruisen hun verhalen ook en blijkt er ook nog iets groters achter te zitten. Leuke adventure, en het is ook nog eens gemaakt met hulp van de echte Sumida ward!

Image

Ane no Kabe (De muur van de oudere zus) is deel 11 van de Kibukawa reeks op de feature phone en G-Mode is al twee jaar of zo bezig deze games te porten naar de Switch. Het is alweer een tijdje geleden dat ze deel 10 uitgaven, maar deel 11 kwam uit ongeveer tegelijkertijd met Paranormasight, omdat ze natuurlijk van dezelfde schrijver zijn (er waren ook een paar collaboration marketing campagnes). In dit deel volgen we een schrijver over het occulte die afreist naar een afgelegen dorpje om onderzoek te doen naar een legende over een meisje die een slangen-yokai zou hebben verslaan, maar tijdens hun verblijf vinden ze het lijk van een van de afstammelingen van die vrouw in het pakhuis waar de slang verslagen zou zijn. Heel erg kort, en hoewel deze games sowieso al weinig input vergden van de speler, is dat in dit deel wel een van de 'ergste' op dat gebied.

Image

In Coffee Talk ben je een barista die klanten koffie serveert, en je maakt een praatje met je klanten, of je luistert naar ze. In de loop der dagen komen er allerlei mensen langs die ieder een eigen verhaal hebben, van een schrijfster die de kans van haar leven krijgt maar weinig tijd krijgt om zich voor te bereiden, tot een koppeltje dat een moeilijke tijd meemaakt omdat ze weten dat hun families niets moeten hebben van het soort wezens (elf/succubus) met wie ze aan het daten zijn. Afhankelijk van wat je de mensen serveert, kan het verhaal ook een beetje veranderen. Hele relaxte game en prima als tussendoortje.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Image

Unheard - Voices of Crime is een korte detective game a la Return of Obra Dinn en The Case of the Golden Idol, maar dan met een nadruk op geluid. Elke zaak gaat over een periode van zo'n vijf tot vijftien minuten, waarin je met behulp van een plattegrond alle mensen kan afluisteren die zich op het plaats delict bevinden. Door op de verschillende kamers op de plattegrond te klikken, kan je de personen die zich op dat moment daar bevinden afluisteren, en je kan de tijd terugspoelen om bv. een andere kamer af te luisteren. Alleen: je hoort wel de stemmen en je ziet van welke geluidsbronnen ze komen, maar omdat je ze alleen hoort en icoontjes op een plattegrond ziet bewegen, weet je aanvankelijk niet wie wie is. Het spel draait erom dat je uit moet vissen welke naam bij welke geluidsbron hoort, en elke zaak vraagt je ook een mysterie op te lossen, zoals wie een schilderij heeft gestolen of wie een bom heeft laten afgaan. Soms is het raden wie wie is zo makkelijk als toevallig net het gesprek af te luisteren waar ze elkaar bij naam aanspreken, soms is het lastiger en moet je bv. iemand anders afluisteren die het dan weer over de ander heeft. De zaken worden ook moeilijker, waarbij er vaak meerdere dingen tegelijkertijd door elkaar lopen en het je ook lastig wordt gemaakt omdat je alles alleen 'hoort' en je bv. niet kan zien of er bv. iets met een object wordt gedaan of bv. aan iemand anders wordt doorgegeven. Erg lang is het spel niet (5 zaken) en echt super moeilijk wordt het nooit, want vaak is het gewoon een kwestie van iedereen gewoon minstens 1 keer afluisteren van begin tot eind, maar het was nu afgeprijsd, en voor minder dan 3 euro was het prima! Het spel is trouwens oorspronkelijk Chinees, maar is ook in het Engels en Japans te spelen, waarbij natuurlijk de audio ook in die talen is opgenomen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Yay, Rain Code is aangekomen!

Image

Nieuwe game van de makers van Danganronpa. Heel letterlijk, want hoewel Kodaka (bedenker/schrijver) van Danganronpa inmiddels al niet meer werkt voor uitgever/ontwikkelaar Spike-Chunsoft, is dit spel nu wel weer gemaakt door Kodaka (en z'n bedrijf) met Spike-Chunsoft als uitgever. Bij de Japanse fysieke uitgave krijg je de vroege bonus (een kort verhaal) ook echt mee als een fysiek boekje, in de westerse versie is het volgens mij een digitale novel.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Image

Master Detective Archives: Rain Code zal je vast bevallen als je Danganronpa leuk vindt. Als je Danganronpa niet leuk vindt, dan zal deze game je niet echt van gedachten doen veranderen. Je speelt Yuma, een detective die z'n geheugen is verloren, maar is gestuurd naar de Kanai Ward, dat beheerst wordt door de Amaterasu Corporation. Er is *iets* gaande hier, en je moet dat onderzoeken samen met een paar andere detectives, maar ondertussen raken ze betrokken bij een aantal moorden. Dit lijkt in veel opzichten op een PS2 open world game, gecombineerd met Danganronpa-design ideetjes. Kanai Ward ziet er prachtig uit als een soort Midgar, en je kan ook allerlei "spreek met A, spreek daarna met B" sidequests doen. Kom je ver genoeg in het verhaal, dan moet je bewijzen verzamel en uiteindelijk de moord oplossen door het Mystery Labyrinth in te gaan: een fysieke representatie van het mysterie, waarbij er constant minigames op je worden afgevuurd die je van het juiste pad proberen te laden. Het probleem hier is dat elke minigame net te lang moet laden en dat het dus constant wisselt tussen minigame. 10-20 seconden laden is een keer nog wel te doen, maar soms doe je dat om de minuut of zelfs 40 seconden! Dat telt dus snel op. De verhalen zijn niet super ingewikkeld, maar ik vond het spel over het algemeen wel leuk, maar er zat ook wel behoorlijk wat irritatie bij qua speelsnelheid.

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Games!

Post by yatagarasu »

Oh Ja die trailer van raincode had mijn interesse wel opgewekt. Zal in de categorie ooit te spelen gaan :lol: backlog RIP.
Image

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Image

Ogon no Rashinban (Het gouden kompas) is de Switch port van de feature phone port van een PC adventure uit 1990, gemaakt door Riverhillsoft en geschreven/ontworpen door Rika Suzuki, bekend van de Another Code/Hotel Dusk games. De meeste adventures van haar uit die tijd spelen min of meer hetzelfde, met ontzettend veel personages (30+) die je allemaal kan ondervragen over de andere personages en andere onderwerpen, en door iedereen zo te ondervragen, kom je er langzaam achter hoe iedereen met elkaar verbonden is, wie er geheimen achterhoudt en kom je dus zo uiteindelijk achter de waarheid. Maar in de praktijk betekent het gewoon steeds *alle* locaties bezoeken, *alle* personages ondervragen over *alle* onderwerpen, en dan hopen dat je alle story flags hebt geactiveerd om naar het volgende hoofdstuk te gaan, want anders kan je het weer opnieuw doen. Dit is het soort game dat veel zou profiteren van een remake, want het is heel ouderwets gemaakt, terwijl de sfeer en het verhaal best okay is.

Er is trouwens een hele interessante documtentaire met Rika Suzuki op Youtube (met Engelse ondertiteling) waarin ze praat over haar adventure games en waar ze ook praat over deze game! https://youtu.be/1T7KT-84DQU?si=KFapT367COgLYu7_

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Image

Detective Pikachu 2! Hier heb ik heel lang op gewacht, want de eerste op de 3DS heb ik natuurlijk ook gespeeld, maar het verhaal werd vervolgd. De Nintendo Store versie kwam met een mok en een tote bag!

(en in ander Pokemon-gerelateerd nieuws, gister naar het Van Gogh Museum geweest om ook de Pokemon tentoonstelling te bekijken, en ook de beruchte Van Gogh Pikachu kaart gescoord!)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Twee detective games die het heel anders deden:

Image

De demo van The Case of the Golden Idol had ik vorig jaar al gespeeld, toen het uitkwam, en vond het toen ook al gaaf, maar uiteindelijk nu pas gehaald. Het is geinspireerd door de Return of the Obra Dinn, en lijkt qua gameplay erop, met een soort sudoku-stijl deductiesysteem. Je krijgt telkens een scene te zien nadat een moord of andere misdaad is gebeurd, zonder context. Je verzamelt trefwoorden en namen door op allerlei dingen te klikken, en je moet daarmee uitvissen wie iedereen op het scherm is (de juiste namen bij de juiste hoofden) en bij elkaar puzzelen wat er nou precies is gebeurd voor die specifieke scene. Net als met Obra Dinn heb je een aantal gelimiteerde "kwaliteiten" die je moet aanwijzen aan bepaalde mensen (naam, rol in het verhaal etc.), en dat is erg sudoku-achtig. Het spel vertelt een verrassend groots verhaal dat enkele decennia duurt en draait om een gouden idool. Obra Dinn is beter, veel meer gefocused op een enkele puzzel, terwijl Golden Idol soms wel erg "puzzel-achtig" wordt met scenes waarin iedereen code-namen heeft en je dus eerst de code-namen moet ontcijferen en zo, maar toch een hele leuke game waarbij je echt zelf moet deduceren.

Image

En dat heb je weer helemaal niet bij The Abbey - Director's Cut, wat heel sterk geinspireerd is ("gestolen") is door Umberto Eco's In de naam van de roos. Leonardo reist af naar een klooster waar de poortwachter omgekomen is tijdens een ongeluk, maar was het wel echt een ongeluk? Het klooster staat bekend om haar bibliotheek, alleen de bibliothecaris en zijn assistant mag het magazijn binnen, er is een vertaler die Umberto heet, er zijn verhalen over politieke spanningen buiten het klooster: het is duidelijk waar het spel op gebaseerd is. De atmosfeer is best goed, en ik vind de art design ook best aantrekkelijk, en sommige stemacteurs zijn echt heel goed (die van Leonardo!), al zijn sommige ook wel echt slecht (Leonardo's leerling Bruno is afgrijselijk!). Maar het is ook een point & click adventure, en helaas voor een moordmysterie is het toch minder interessant als de gameplay vooral draait om inventory puzzels die ervoor zorgen dat je een kamer binnen kan of met iemand kan praten, terwijl het daadwerkelijk mysterie-oplossen niet wordt weerspiegeld in gameplay, want Leonardo doet alles voor je.

Post Reply