Games!

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Dat is al helemaal zo als je dit speelt op een moderne computer, want volgens mij tikt de interne klok van het spel wel *erg* snel.
Dat is goed mogelijk. In de jaren 80 en 90 wilden ontwikkelaars de timing van hun game nog weleens koppelen aan een variabele waarvan ze dachten dat deze redelijk stabiel zou zijn, zoals de kloksnelheid van de CPU of de framerate. Dat bespaarde toen net even wat resources, maar zorgt er nu ook voor dat die games op hol slaan als je ze op een modern systeem speelt zonder dit aan te passen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Ja, dat zag je ook wel terug in de animaties van de personages in Atlantis, die in plaats van "natuurlijk" een beetje heen en weer leunen nu als een gek met hun schouders staan te zwaaien, maar ik had pas veel later door dat dat op een zeer lastige manier terugkwam in de getimede events :(

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

In het verleden zijn er enkele games gemaakt van de Kindaichi Case Files, en een daarvan is echt legendarisch geworden: in Kindaichi Shonen no Jikenbo - Hoshimito - Kanishimi no Fukushuki op de Saturn speel je namelijk niet Hajime en ben je niet de detective, maar ben je de moordenaar, die als doel heeft enkele moorden te plegen op een eiland, en er natuurlijk ervoor moet zorgen dat Hajime je niet betrapt. Het is, voor het grootste gedeelte, een visual novel, waarbij je als potentieel moordenaar de juiste verhaalkeuzes moet maken op meer te leren over je slachtoffers, geen bewijzen achter te laten of om Hajime te bedriegen. Het is natuurlijk uniek dat ze een game maakten van een franchise, waarbij je niet de held speelt, maar juist de tegenstander, maar het was een hele interessante game en het is echt jammer dat er nooit meer iets is gekomen dat echt vergelijkbaar was.

Image

Oh, maar daar hebben we Overboard! dat er eigenlijk heel veel op lijkt. Tijdens een boottocht naar New York vermoordt Veronica Villensey haar man door hem in zee te duwen en de game begint de volgende ochtend. Over 8 uur arriveert het schip in New York en tot die tijd moet je, als Veronica, proberen weg te komen met moord. Dat doe je door het schip te verkennen, bewijzen van je daad te wissen, met de crew en andere gasten praten om uit te vissen of zij niets belastends weten over je etc. Maar: elke actie die je neemt kost ook tijd (met mensen praten/van de ene naar de andere locatie lopen) en de andere mensen bewegen ook constant in het schip. Aan het einde van de dag wordt eindelijk alarm geslagen over de verdwijning van je man, dus het is maar hopen dat je je tijd nuttig hebt besteedt en en er voor hebt gezorgd dat niemand je zal verdenken. Niet dat je dit de eerste keer zal lukken: het spel is gemaakt dat je het meerdere keren moet spelen om uit te vissen wat je het beste kunt doen. De eerste twee, drie keer ben je misschien twintig, dertig minuten bezig, maar daarna begin je wel te zien welke dingen je ongeveer hoe laat gedaan moet hebben (al kan het daarna nog een paar keer duren voor je echt de timing te pakken krijgt). Een enkele speelbeurt duurt dus gelukkig niet heel lang, want uiteindelijk is het wel erg een "onthoud welke flags je hoe laat moet aanzetten" game. Wat mij betreft was dit spel net lang genoeg om niet te herhalend te worden. Het spel ziet er verder ook heel leuk uit en het is boeiend geschreven.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Hebben de gamers hier nog iets meegekregen van de Top 100 console games dat eergister op TV Asahi werd gepresenteerd (50.000+ respondenten)? Van veel titels wist je wel dat ze hoog zouden eindigen, maar dat Breath of the Wild no. 1 wist te pakken is best verrassend, En man, Suikoden 1 en 2 zijn echt hoog geeindigd O_o

Vorige week ben ik ook begonnen met Yakuza 5. Als je me zou vragen of ik een Yakuza fan ben, dan zou ik niet per se meteen ja zeggen, maar als je vraagt hoeveel ik van de serie heb gespeeld, dan is dat eigenlijk nog relatief veel (1, 2, 3, Kenzan en Kurohyo 2). Deel 4 heb ik dus nog niet gespeeld, maar ik heb die maar even overgeslagen omdat ik benieuwd was naar het nieuwe gebied Nagasugai dat in Yakuza 5 zit, gebaseerd op Fukuoka's Nakasu. Net als het eerder genoemde treinspel is dit ook weer een keuze gebaseerd op pure nostalgie, want ik heb ook in Fukuoka gewoond en dus was het leuk om zo'n plek dan ook digitaal te bezoeken.

Image

Zelf komt dit plekje me het bekendst voor: ik fietste altijd over deze brug als ik vanaf de campus/m'n kamer naar Tenjin (het centrum) moest en als ik hier was, wist ik dat ik er bijna was (half uurtje ~ drie kwartier fietsen) ^_^ Vandaag heb ik het eerste gedeelte van Yakuza 5 uitgespeeld, waarin je Kiryu speelt in Nagasu, maar zo te zien gaat het volgende hoofdstuk weer over een ander personage in een andere stad (nu in Sapporo).

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

En het is nog net in 2021 dat ik nog een feature phone game port op de Switch heb uitgespeeld: Samidare wa Nibiiro no Shirabe (AKA The requiem of rainfall sound) is het negende deel van de Ryosuke Kibukawa reeks, en een prequel Het begint wel in de tegenwoordige tijd (2004), wanneer een klant het kantoor van Kibukawa bezoekt. Assistente Izuna ontvangt de klant, die naar Sagishima vraagt. Wanneer Izuna antwoordt dat zij Sagishima is, is er aanvankelijk even wat verwarring, totdat ze beseffen dat hij het heeft over Ryoji, Izuna's overleden echtgenoot die 8 jaar geleden de assistent was van Kibukawa. De klant vertelt dan over wat er acht jaar geleden is gebeurd. Wederom een nogal kort verhaal, dat op zich wel leuk gebruik maakt van het medium en een paar dingen uitlegt over voorgaande delen, maar nu deze games niet meer allemaal 500 yen kosten, wordt het toch wel relatief duur...

Image

Ik ben trouwens helemaal geen fan van de nieuwe grafische stijl. De personages zien er flets uit, de achtergronden zijn weliswaar gedetailleerder maar er is heel veel compressie gaande en de tekst is gewoon moeilijker te lezen omdat het niet meer op een zwarte achtergrond wordt geprojecteerd maar gewoon in het beeld. Als je het vergelijkt met het voorgaande deel met de gewone stijl, vind ik de oude stijl veel aantrekkelijker

Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Ash Ketchum wrote:
Wed Dec 29, 2021 18:57
Hebben de gamers hier nog iets meegekregen van de Top 100 console games dat eergister op TV Asahi werd gepresenteerd (50.000+ respondenten)?
Ik klikte net op je link, dus nu wel!

Ik denk dat wat van die PSone-klassiekers een status à la Radar Love op de Top 2000 hebben. Er is een grote vaste clique die erop stemt, wat de titel zichtbaar maakt, wat mensen eraan herinnert dat dit een goede optie is om op te stemmen.

Ik sta vooral de kijken van de hoge positie van Undertale. Ik had geen idee dat deze game ook zo populair is in Japan!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Undertale is volgens mij best populair onder streamers/Vtubers? Ben daarentegen erg verbaasd dat slechts 1 Mario titel het net in de top 10 redt. En erg jammer dat adventures (VNs) het zo slecht doen...

Suikoden 2 wil ik eigenlijk nog wel eens een keer spelen. Om een of andere reden vond ik de eerste toch leuker, terwijl iedereen juist de tweede zo gaaf vindt, dus dan vraag ik me af wat ik heb gemist ^^'

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Ash Ketchum wrote:
Fri Dec 31, 2021 16:45
Undertale is volgens mij best populair onder streamers/Vtubers? Ben daarentegen erg verbaasd dat slechts 1 Mario titel het net in de top 10 redt. En erg jammer dat adventures (VNs) het zo slecht doen...

Suikoden 2 wil ik eigenlijk nog wel eens een keer spelen. Om een of andere reden vond ik de eerste toch leuker, terwijl iedereen juist de tweede zo gaaf vindt, dus dan vraag ik me af wat ik heb gemist ^^'
Iets missen, dat is wel vaker de reden om Suikoden II minder leuk te vinden. De eerste game is redelijk recht vooruit en als je een beetje zorgvuldig speelt, mis je niets. In Suikoden II is het ontzettend makkelijk om personages en stukjes verhaal mis te lopen. Je moet het met een gids spelen als je er alles uit wil halen. Daar moet je maar net zin in hebben.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Van de drie Suikodens die ik heb gespeeld (1, 2 en 4) heb ik nooit echt gehad dat ik per se alles/iedereen wil verzamelen, al heb ik het volgens mij wel met 4 (m'n eerste) gedaan. Maar dat is iets dat ik sowieso altijd heb met games, dat ik echt niet alle sidequests gedaan hoef te hebben (*kijkt naar Yakuza 5*).

Het is echt heeeeeeel lang geleden dat ik 4 heb gespeeld, maar terwijl ik dit tik, herinner ik me weer hoezeer ik Snowe haatte :P

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Dit is eigenlijk een boek, maar het zijn voornamelijk puzzels, dus eigenlijk een game.

Image

Atama no Taiso 1 (Gymnastiek voor je brein) is het eerste deel in een hele lange reeks van boeken met breinbrekers/raadsels/puzzels geschreven door Akira Tago, wiens naam gamers misschien herkennen van de Professor Layton games. Deze boeken zijn eigenlijk de reden dat de Layton games sowieso bestaan: Level-5 heeft in hun vroege jaren een aantal van deze boeken als game uitgebracht op de DS, maar het waren ook de breinbrekers van Tago die ze op het idee bracht van Layton, en Tago werd daarom ook aangenomen als puzzel-bedenker voor de Layton serie (hij stierf enkele jaren geleden, waardoor hij niet de puzzels heeft gemaakt voor Layton's Mystery Journey, wat helaas ook wel merkbaar is). Als je bekend bent met Layton, dan komen het soort puzzels die je in dit boekje vindt wel bekend voor: instinkers, raadsels die ogenschijnlijk ingewikkeld lijken maar eigenlijk een hele simpele oplossing hebben, luciferpuzzels... Net als bij de Layton games is er niet alleen een droog antwoord, maar wordt de puzzel een beetje uitgelegd. Dit boek heeft dan nog als extra bij elke puzzel dat het ook uitlegt waarom Tago het in het boek heeft gestopt, wat voor soort "training" het de lezer biedt (het niet zomaar dingen aannemen, goed lezen etc.)

Het zijn echt het soort puzzels die je van Layton kent, en bij sommige merk je wel echt dat het game medium veel beter is dan een boek (of in mijn geval, een e-book). Puzzels waarbij je lijnen moet tekenen, in een X aantal stappen iets moet verschuiven, al die lucifers, die werken echt veel beter op je DS. De meer verhaal-achtige raadsels werken weer beter in dit boek, omdat het niet per se een multiple choice/klik het juiste mannetje aan/type een specifiek woord in antwoord hoeft te hebben. Grappig om een keer gelezen te hebben, maar je mist niets als je gewoon de Layton games speelt, en die hebben ook gewoon veel meer puzzels in een leukere presentatie.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Vorig jaar heb ik Umineko: When They Cry gespeeld, dus voor dit jaar heb ik dit maar gehaald...

Image

Ik ga er trouwens zo goed als blind in! Nooit de anime(s) gezien, nooit de manga gelezen (sowieso geen zin om zoveel delen te lezen...). Ben benieuwd!

Moet alleen nog even kijken wanneer ik ermee ga beginnen. Ben net na kerst met Sekimeiya: Spun Glass begonnen, zowaar een Engelse detective visual novel, dat heel, heel erg gericht schijnt te zijn op het mysterie. Ben nu ongeveer vier uur bezig, en moet ik wel toegeven dat dat zo is, maar dat zelfs *ik* wel een beetje moe wordt van hoe erg het schrijven op het mysterie gericht is. Telkens als er ook maar iets wordt gezegd of gebeurt, krijg je 20 minuten alleen tekst in de trant van "Maar als datwaar is, misschien betekent dat wat eerder is gebeurd eigenlijk X was, maar dan zou Y, en wat als Z?" Op zich vind ik dat soort detectives, als boek, wel leuk, maar niet als je dit soort "als..." verhalen krijgt elke keer als er ook maar iemand niest want het verhaal gaat zooooooo traag.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Ik denk dat ik wel klaar ben met Disgaea 6. De verhaallijn is afgesloten, de cameo-bazen geworven en de eerste versie van Baal een kopje kleiner gemaakt. Dat is voor mij voldoende. Ik heb weer gelachen om de referentiële absurditeiten. De hele opzet is dat een zombie en zijn zombiehondmentor talloze keren worden ge-isekaid, wat tot idiote Dragon Ball Z-achtige power levels leidt. Ondertussen worden deugdelijke(?) lessen geleerd over vriendschap, doorzettingsvermogen en de kracht van geld. Top.

Op zich kan ik nu nog tientallen uren bezig zijn met grinden, maar de gameplayloop van dit deel is niet echt iets voor mij. In voorgaande delen ging de post-game vooral om het vinden van bepaalde trucjes en deze dan uitbuiten. Dat is in Disgaea 6 in zekere zin ook het geval, maar alles duurt 10 keer langer, omdat er van je verwacht wordt dat je vooral auto-battled. Disgaea 6 is namelijk een game waarin je de AI zeer zorgvuldig kunt afstellen om taken te speedrunnen. Best een geinig idee, maar niet iets waar ik nu zin in heb. Dag, Disgaea 6! En dan nu door naar de game voor Backlog Quest REVENGE...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Ruim tien jaar later, en ik heb nog steeds La Pucelle en Disgaea (1) die hier liggen niet uitgespeeld :s

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Disgaea: Hour of Darkness was voor mij destijds de aanleiding om (eindelijk) een PS2 aan te schaffen. Uiteraard ging ik voor een Amerikaanse, want zo'n rare game zouden ze toch nooit in Europa uitbrengen. Toch fijn om er eens flink naast te zitten.

Ik weet niet of Disgaea en La Pucelle nog zo revolutionair zullen voelen als toen, maar ik denk dat ze nog wel de moeite waard zijn.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Grappig genoeg heb ik helemaal geen import consoles nu ik erover nadenk. Ja, m'n DS en 3DS komen uit Japan, maar dat was omdat ik ze daar heb gekocht, maar ik heb nooit echt een console gehad met het doel specifiek import games te spelen.

Later vandaag komt trouwens een nieuwe G-Mode port uit van Kamura, een feature phone RPG die er erg leuk uitziet met elementen van Grandia en Persona (de actietijdlijn, en de mogelijkheid met verschillende kami te verbinden voor verschillende soorten sterktes/zwakheden). Ziet er erg leuk uit voor een feature phone RPG (en meestal zijn deze games ook nog eens niet heel lang) dus ben wel van plan deze te halen!

Post Reply