Games!

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Games!

Post by yatagarasu »

Momenteel kan ik als tussendoortje "Tales of Crestoria" warm aanbevelen. Het is een game dat je op Android kan spelen. Ben je van België of Nederland, dan zal je even een alternatieve playstore moeten installeren (Aptoide, Apkpure). Daarna speelt het als een trein. Image

Korte intro. Onze Protagonist Kanata lijkt een vrij gelukkig en rechtvaardig bestaan te leiden. Hij leert zwaardvechten en het is uiteindelijk de bedoeling dat hij de taak van zijn vader overneemt als weldoener van het dorp en beschermer van het weeshuis. Natuurlijk zal het geen "anime"-game zijn als er geen weerzinwekkende twist in zit. Die komt al in hoofdstuk 1 en maakt een einde aan het gezapige bestaan van onze protagonist. Nog een kleine teaser: Kom je een jolige "kodomo" tegen... reken er maar op dat ze niet onschuldig is.

Met mentale tranen van blijdschap kan ik ook aankondigen dat Shin megami tensei V uitkomt in 2021 (simultaneous worldwide release). En SMT Nocturne krijgt een Remaster versie. (In Europa kregen we deze game als "Lucifer's call", de naam is gelukkig deze keer in ere hersteld.)

Image

Image
A world that loses it's power will fade into nothingness. Instead I can invite you to the world that is to come.
Tokyo died, and I was given life.
Last edited by yatagarasu on Thu Aug 27, 2020 12:43, edited 2 times in total.
Image

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Kan het zelf niet checken, maar kan best zijn dat Tales of Crestoria ook in Nederland niet verkrijgbaar, is ook hier zijn ze harder geworden in het weren van gacha games en veel daarvan worden hier ook niet meer aangeboden. Dit herinnert me wel weer eraan dat ik nou eens eindelijk verder moet met Vesperia...

Nog nooit een Shin Megami Tensei gespeeld! Misschien dan maar met V beginnen. Of misschien met I, die kwam laatst op de Super Famicom Switch Online app... Of is dat zo'n eigenlijk-veel-te-moeilijk game?
Last edited by Ash Ketchum on Thu Aug 27, 2020 10:57, edited 1 time in total.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Ik weet niet hoe de nieuwere versies zijn, maar oorspronkelijk zijn I en II best wel van de oude stempel. Moeilijk, een beetje klungelig in elkaar gezet en niet altijd even transparant. Ik denk dat III en later betere beginpunten zijn. Shin Megami Tensei IV (3DS) is op dit moment €19.95 in de eShop.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Ach, het heeft geen haast, want het is niet alsof ik niet genoeg games in m'n backlog heb...

En ik dacht, laat ik ook eens een kijkje nemen naar de romans waar de originele Megami Tensei op gebaseerd is, maar kennelijk zijn ze allang niet meer in print, wat eigenlijk best verrassend is O_o

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Games!

Post by yatagarasu »

Ash Ketchum wrote:
Thu Aug 27, 2020 11:14
Ach, het heeft geen haast, want het is niet alsof ik niet genoeg games in m'n backlog heb...

En ik dacht, laat ik ook eens een kijkje nemen naar de romans waar de originele Megami Tensei op gebaseerd is, maar kennelijk zijn ze allang niet meer in print, wat eigenlijk best verrassend is O_o
Image Je bedoelt deze waarschijnlijk?
Digital Devil Story: Goddess Reincarnation
Original release: March 03, 1986
Published by Tokuma Shoten
Reprint release: July, 2005
447 pages
Tamara wrote:
Thu Aug 27, 2020 10:22
Ik weet niet hoe de nieuwere versies zijn, maar oorspronkelijk zijn I en II best wel van de oude stempel. Moeilijk, een beetje klungelig in elkaar gezet en niet altijd even transparant. Ik denk dat III en later betere beginpunten zijn. Shin Megami Tensei IV (3DS) is op dit moment €19.95 in de eShop.
Daar sluit ik mij bij aan. 1 en 2 spelen nogal verouderd en visueel is het er vanaf 3 enorm op vooruit gegaan. Ik zou je dan eerder aanraden ergens een samenvatting van het verhaal van 1 en 2 te lezen. Dat kan wel relevant zijn als je je in de SMT cosmos wil verdiepen.

Om verwarring te voorkomen: Megami Tensei 1 en 2 waren gebaseerd op deze manga geloof ik (games geproduceerd voor Namcot). Atlus heeft een reboot gedaan en toen Shin Megami Tensei geschreven als game (New Goddess Reincarnation).

De beste instappunten zijn volgens mij: Devil survivor overclocked (3DS) > SMT4 (3DS) > SMT4: Apocalypse (3DS) > SMT Nocturne (lucifer's call in Europa) (PS2) > SMT Devil Summoner: Soul Hackers (verbeterde 3DS versie (2012/2013), Playstation 1 ('99), Sega Saturn ('97)) > Shin Megami Tensei: Strange Journey Redux (3DS,dit is een vernieuwde versie, origineel op DS) > SMT Imagine (MMO versie, gratis te spelen via Reimagine server, verhaal speelt zich af tussen SMT1 en SMT2)

Ook nog een vermelding voor SMT digital devil saga (PS2) en SMT devil summoner: Raidou Kuzunoha (PS2)

Er is ook nog SMT synchronicity prologue (platformer voor PC), de engelstalige versie kan ergens op het internet worden gevonden. (Speelt zich net voor Strange Journey af)

De Nocturne Remaster zal uitkomen voor PS4 en Nintendo Switch met een toegevoegde paradise difficulty (kan handig zijn voor beginners). SMT5 komt uit voor Nintendo Switch.

SMT4: apocalypse speelt zich ongeveer halverwege in het neutrale pad van SMT4 af. Smt4 heeft een LAW, CHAOS en NEUTRAL path en afhankelijk van hoe jij het ziet is er ook nog een EXTREME NEUTRAL path.
Image

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

^ Yup, dat boek. De eerste drie Digital Devil Saga romans vormen kennelijk een setje en de eerste Megami Tensei game is (deels?) gebaseerd op het derde boek ("Megami Tensei" is subtitel van het eerste boek), maar om een of andere reden zijn deze boeken al eeuwenlang niet meer in normale circulatie verkrijgbaar. De meest recente uitgave is een speciale 3-in-1 heruitgave in 2005 via Fukkan (uitgeverij dat specialiseert in heruitgaves van OOP dingen, maar je moet je inschrijven voor die uitgaves).

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Rinji Shuden (De Extra Laatste Trein): G-Mode was de grootste aanbieder van games voor Japanse feature mobieltjes/garakei (i-mode en zo) en sinds het begin van dit jaar zijn ze ook begonnen met het uitgeven van ports op de Switch, omdat het oude telefoonsysteem binnenkort helemaal niet meer zal werken in Japan. Rinji Shuden komt uit 2011 (allang in het smartphone tijdperk dus!) en is de derde in de zgn. Senbazuru horror novel games van G-Mode (de games staan los van elkaar qua verhaal). In Rinji Shuden wordt de hoofdrolspeler wakker in een trein, samen met vijf anderen. Hij herinnert zich vaagjes dat hij eerst de laatste trein had gemist, maar dat er toen nog een trein kwam met "Extra Laatste Trein" op het bord. Maar hij herinnert zich ook plots dat ze al die tijd op geen enkel station zijn gestopt en ook buiten ziet hij alleen duisternis. De andere mensen in de wagon hebben ook door dat dit een beetje gek is en ze besluiten uit te vissen wat er aan de hand is.

Image

Deze serie werkt met een kaart-systeem. Om de zoveel tijd heb je de bekende punten waarop je een keuze moet maken uit drie opties (A, B en C) die het verdere verhaalloop beslissen en in deze game kost dat altijd een kaart. Aan het begin van het verhaal krijg je een aantal kaarten en heb je op een gegeven moment bijvoorbeeld al je B kaarten al gebruikt, dan kan je alleen nog maar kiezen uit A en C. Hierdoor kan je het spel niet meteen de eerste keer uitspelen (want je hebt niet genoeg kaarten van alle soorten), maar je krijgt als je een paar endings hebt gezien weer een paar kaarten erbij, wat het weer mogelijk maakt andere endings te vinden, etc. Het spel is niet heel lang, maar het heeft verrassend veel eindes (20+), waarvan sommige best lastig te halen zijn: soms gaat het heel nauw met welke story flags je wel en niet moet aanzetten, soms komen er stukjes van de flowchart vrij als je een x aantal eindes hebt gehaald (het is eerst een beetje verwarrend dat de game wel aangeeft welke keuzes je al een keer hebt gemaakt, maar niet wanneer een bepaalde keuze die je al eens hebt geprobeerd 'verandert' en je dan wel toegang geeft tot een nieuw stuk van het verhaal). Qua verhaal is het kort, maar amusant genoeg, en het doet best aan Kamaitachi no Yoru/Banshee's Last Cry of Otogiriso denken qua sfeer: het is over het algemeen horror, maar er zijn soms ook grappige of droevige momenten/eindes.

Ik ben trouwens blij dat ze wel proberen deze games op Japanse feature phones speelbaar te maken op andere systemen: er zijn best veel interessante games van dat tijdperk verloren gegaan omdat ze nooit geport worden. Edotan waar ik eerder over schreef is ook oorspronkelijk eerst op feature phones uitgebracht, maar had de mazzel dat het ook vroeg op iOS/Android werd uitgebracht. En van de Jinguji Saburo/Jake Hunter serie zijn de feature phone app games gelukkig nu allemaal te spel via DS/3DS. Ik heb trouwens maar één game ooit gekocht voor m'n Japanse telefoon: een van de Jinguji Saburo apps die geschreven is door Nojima (Final Fantasy VII en zo). Speelbaar is die allang niet meer op die oude telefoon, helaas, kennelijk checkt-ie wel met het netwerk of zo. Maar intussen heb ik die ene game al drie keer gekocht... (feature phone, als onderdeel van een van de DS titels, en als HD remake in de Switch game...)

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Ik ben trouwens blij dat ze wel proberen deze games op Japanse feature phones speelbaar te maken op andere systemen: er zijn best veel interessante games van dat tijdperk verloren gegaan omdat ze nooit geport worden.
Ik vraag me af hoeveel van die games illegaal ergens zijn opgeslagen. Het illegale circuit is namelijk een van de belangrijke redenen waarom veel Japanse consolegames uit de jaren 80 en 90 nog soort van beschikbaar zijn. Er is zoveel broncode verloren gegaan door slechte opslag, zoekgeraakte archieven, rampen etc. Schijnbaar zijn zelfs archieven geledigd, omdat de projecten toch af waren. Dat maakt het later lastig maakte om spellen over te zetten naar andere systemen.

Fun fact: het preserveren van videogames als een stukje geschiedenis is een vrij recente ontwikkeling en er zullen veel gevallen zijn waarbij men simpelweg te laat is. Digitale opslag is een complexe aangelegenheid voor elk medium, maar games zitten ook nog eens met compatibiliteitsbeperkingen. De code alleen is niet genoeg om een game te preserveren, je hebt de juiste hardware of iets wat die hardware kan emuleren nodig.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Ik weet niet hoe dat technisch in elkaar zit, maar naast bv. 50kb en 256kb games die je downloadde naar je telefoon, waren er ook veel feature phone games destijds die je niet geheel kon downloaden naar je telefoon, omdat ze een maandelijks abonnement-model volgden (veel Capcom games bv. zoals de Ace Attorney ports) en daarbij werd ook data per speelsessie naar je telefoon verstuurd, dus ik kan me voorstellen dat dat het opslaan van zulke games door privepersonen moeilijker maakt omdat je sowieso niet alles had. Al hebben ze volgens mij ook die BS Satellaview games van Nintendo weten te bewaren (ROMS in elk geval) en daar had je ook data van een satelliet van nodig...

Edit: en nog over Rinji Shuden: G-Mode doet wel leuk z'n best om deze Switch ports zo authentiek mogelijk te houden, dus je hebt zelfs de oude telefoonlaadschermen en sommige games hebben ook nog menu opties en zo die alleen destijds op de telefoons werkten (websites etc.) en nu niet meer, maar die ze expres wel erin houden om het zo dicht mogelijk bij de originele games te houden.

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Games!

Post by yatagarasu »

Ash Ketchum wrote:
Sat Aug 29, 2020 17:55
Ik weet niet hoe dat technisch in elkaar zit, maar naast bv. 50kb en 256kb games die je downloadde naar je telefoon, waren er ook veel feature phone games destijds die je niet geheel kon downloaden naar je telefoon, omdat ze een maandelijks abonnement-model volgden (veel Capcom games bv. zoals de Ace Attorney ports) en daarbij werd ook data per speelsessie naar je telefoon verstuurd, dus ik kan me voorstellen dat dat het opslaan van zulke games door privepersonen moeilijker maakt omdat je sowieso niet alles had. Al hebben ze volgens mij ook die BS Satellaview games van Nintendo weten te bewaren (ROMS in elk geval) en daar had je ook data van een satelliet van nodig...
Gelukkig dat de emulators steeds beter worden. Maar die feature phones zijn hier in Europa zo obscuur. En zelfs onder de PS2/PS3 spellen zijn er altijd buitenbeentjes die voor geen meter vooruit te branden zijn op een emulator.
Tamara wrote:
Sat Aug 29, 2020 15:36
Ik ben trouwens blij dat ze wel proberen deze games op Japanse feature phones speelbaar te maken op andere systemen: er zijn best veel interessante games van dat tijdperk verloren gegaan omdat ze nooit geport worden.
Ik vraag me af hoeveel van die games illegaal ergens zijn opgeslagen. Het illegale circuit is namelijk een van de belangrijke redenen waarom veel Japanse consolegames uit de jaren 80 en 90 nog soort van beschikbaar zijn. Er is zoveel broncode verloren gegaan door slechte opslag, zoekgeraakte archieven, rampen etc. Schijnbaar zijn zelfs archieven geledigd, omdat de projecten toch af waren. Dat maakt het later lastig maakte om spellen over te zetten naar andere systemen.
Hoeveel arcadegames zijn er op die manier niet gesneuveld........Never coming back to emulation.
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

En zelfs onder de PS2/PS3 spellen zijn er altijd buitenbeentjes die voor geen meter vooruit te branden zijn op een emulator.
Yep, dankzij de bizarre architectuur. Eerst de Emotion Engine van de PS2 - een van de voornaamste redenen waarom zelfs de beste ontwikkelaars pas na 4-5 jaar doorhadden hoe ze de PS2-hardware optimaal konden benutten. De reden dat afspelen van de PS2-games mogelijk was op oudere PS3s, was omdat er gewoon letterlijk essentiële hardware uit de PS2 in de PS3 was gebouwd. (En om kosten te besparen, werd die functie al snel de rug toegekeerd.) Vervolgens was de PS3 met de (peperdure!) 'Cell' CPU weer een grote uitdaging voor programmeurs. De kloof tussen die consoles en doorsnee pc's is groot; ze spreken simpelweg dezelfde 'taal' niet en dus moet alles in realtime worden vertaald. En als je dan games hebt die iets doen wat al voor de PS2 vreemd was... Ik heb deze vergelijking eens gelezen: van AMD naar Intel is als Brits Engels naar Amerikaans Engels. Van PS2 naar Intel of AMD, is als Swahili naar Engels en het moet woord voor woord met een woordenboek worden vertaald.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Alice's Spiritual Judge: Alice no Seishin Saiban is een iOS/Android adventure van SEEC en begint met Alice die wakker wordt in de klas en te horen krijgt dat het Witte Konijn dood is gevonden in het videoklaslokaal. De Hartenkoningin wordt verdacht van de moord omdat zij het Witte Konijn heeft gevonden en er komt een rechtszaak met de Gekke Hoedenmaker als openbaar aanklager, maar dan wordt gezegd dat de Hartenkoningin eerst haar straf zal ondergaan en daarna pas een oordeel over haar wordt geveld. Alice roept dat dit gek is, en wordt tijdelijk de advocaat van de Hartenkoningin, maar na een tijdelijke victorie wordt nu Alice zelf verdacht van de misdaad en helaas kan Alice zich sowieso weinig herinneren van haar klasgenoten en alles wat is gebeurd voor ze wakker werd.

Image

Het spel heeft, vanzelfsprekend, wat invloeden van Ace Attorney en is in een paar uurtjes uit te spelen. Het wisselt af tussen 'gewone' adventure segmenten waarin je op school met personages als de Cheshire Kat en de Slaapmuis praat om aanwijzingen te krijgen en je ook bewijs moet vinden, en korte rechtbanksegmenten waarin je het juiste bewijs moet presenteren om je onschuld te bewijzen. De dromerige, gekke sfeer en de illustraties/character designs zijn de hoogtepunten van het spel, en de muziek (wel erg weinig) is ook goed. Qua verhaal zie je het einde waarschijnlijk wel aankomen, maar ik heb wel vermaakt. Moeilijk is het spel niet, maar er zijn een paar kleine momenten waarop het spel niet echt duidelijk maakt wat ze van je willen (er is bijvoorbeeld slechts één 'gebruik item op achtergrond' puzzel in de hele game tegen het einde, dus op zich is het niet raar als je sowieso niet wist dat dat kon).

Het spel is gratis en ook in het Engels uitgebracht (sowieso heeft SEEC verrassend veel in het Engels uitgebracht, zelfs op de Switch...). Alice's Spiritual Judge werkt met een Geestestoestand meter die energie verbruikt wanneer je van locatie wisselt of wanneer je foute antwoorden geeft en de meter is weer bij te vullen door reclame te kijken. Zeker in de eerste paar hoofdstukken hoef je echt geen oogje op die meter te houden en heb je ruim genoeg, pas bij de allerlaatste onderzoeksfase moet je een beetje oppassen dat je niet te vaak heen en weer zwerft.

En nu heb ik weer een detective gespeeld/gelezen/gezien met een Alice in Wonderland thema, terwijl ik nog nooit Alice in Wonderland zelf (of een adaptatie ervan) heb gelezen/gezien...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Wakaido Makoto's Case Files: "Executioner's Wedge" (iOS): Deze gratis adventure game kwam vanmorgen uit en meteen zag ik het vaak op SNS langs komen, en het zou ook een korte game zijn, dus ik dacht, waarom niet? Je speelt in deze game een rechercheur die een moord onderzoekt die veel weg heeft van een twee eerdere moorden. Net als de 'voorgangers' is het slachtoffer hier onthoofd. De rechercheur vind een verdacht symbool nabij het lijk, dat te maken heeft met een of andere sekte die hier actief is.

Image

De visuele presentatie valt natuurlijk meteen op: leuke sprite art, en goede muziek ook. Doet een beetje denken aan die paar adventures die je sporadisch op de GameBoy Color zag (zoals Scooby-Doo). Het spel is best makkelijk: je hebt het in een uurtje uitgespeeld, en je bent vooral bezig met aanwijzingen verzamelen. Maar dat werkt een beetje omslachtig: je schrijft allerlei memo's op, maar om iemand over een bepaalde memo (onderwerp) te ondervragen, moet je die memo eerst speciaal selecteren, dan een gesprek met de persoon beginnen en als die persoon iets over de gekozen memo te zeggen heeft, verschijnt er een extra gespreksonderwerp, en anders niet. Je moet dus per memo checken of iemand er iets over te zeggen heeft of niet door steeds eerst in het memo menu aanklikken en weer opnieuw een gesprek beginnen. Als je alle aanwijzingen in een sectie hebt gevonden, wordt je even getest met een paar vragen in de deductiesegmenten: het is wel grappig dat je gedwongen wordt een advertentie te bekijken als je een fout antwoord geeft :P De maker verdient dus alleen aan het spel als je het fout doet (maar het is helemaal niet moeilijk). Leuk tussendoortje!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Nameyon - Nameko no Dasshutsu Game (Funghi's 4-Koma Manga - Funghi's Escape Game): Volgens mij is Funghi populairder dan de Touch Detective franchise zelf...

Image

De Touch Detective games beginnen meestal met een Escape Room-achtige tutorial, maar deze game doet het een beetje anders: het is gebaseerd op een reeks 4-koma manga met mascotte Funghi in de hoofdrol en in dit spel krijg je steeds een paar panels van een stripje te zien, en moet je het verhaaltje tot een goede einde leiden. Dat werkt zoals in een gewone Escape Room adventure game, dus op alles in de beschikbare panels tikken, items vinden en van alles uitproberen. Het is heel erg trial & error (vooral omdat de meeste stripjes ook een bad end hebben), maar wel erg schattig.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

De reviews klinken best interessant, dus Paradise Killer gehaald. Het is een open world moordmysterie, dat doet denken aan een mix van Danganronpa en JoJo's Bizarre Adventure: je loopt first-person in een 3D wereld (een eiland) op zoek naar bewijs en verdachten, die JoJo-achtige namen en vaak in JoJo-dachi-achtige houdingen staan. Lijkt heel erg op de onderzoekssegmenten in Danganronpa, met platte sprite personages in de 3D wereld zelfs de UI en de muziek doen er aan denken. Ik ben echt pas net begonnen, maar het schijnt dat je dus gewoon heel vrij iedereen kan ondervragen en bewijs kan zoeken en dat je op elk moment kan beslissen dat het nu wel genoeg is en meteen het laatste segment van het spel kan beginnen, waarin je de dader kan beschuldigen en je je verzamelde bewijsstukken kan laten zien. Je kan ook allerlei extra misdaden etc. vinden, behalve de 'hoofd'-moord. Vooralsnog ben ik gewoon alleen heel erg aan het dwalen omdat de kaart een beetje crap is...

Moet wel zeggen dat ik toch nog steeds first person games slecht trek.... Return of the Obra Dinn was ook erg gaaf, maar daar kon ik ook geen lange speelsessies doen...

Post Reply