Games!

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

^ Shojo Shuryo no Suiriryoiki (Het deductieterritorium van de bazin) intussen ook uitgespeeld met alle eindes.

Image

Eigenlijk precies wat ik ervan had verwacht, een korte, makkelijke adventure met wat lichte otome elementen, maar qua verhaal best aardig gezien het zacht prijsje. Waar je in Gothic Murder in elk hoofdstuk een toekomstige moord moest oplossen, zijn de hoofdstukken dit keer minder rigide, met verschillende problemen die je per hoofdstuk oplost die je dichter brengen bij de waarheid achter de moord op de vader van de hoofdrolspeelster. Dat verhaal is best aardig opgezet, en de setting van een Europese eilandengroep waar vier mafiagroeperingen de baas zijn is op zich best leuk en had ook best uitgewerkt kunnen worden tot een grotere detectivegame met de lengte van bv. de Ace Attorney games, dus ook een beetje jammer dat het allemaal een beetje kortaf is nu. Er is een normaal einde met de 'main love interest' maar met de juiste story flags aan kan je ook eindes vinden met andere mensen, maar die zijn allemaal best abrupt. Geen must om te spelen, maar prima als tussendoortje.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Labyrinth City: Pierre the Maze Detective uit! Een Franse game gebaseerd op een reeks Japanse prentenboeken die hier is uitgebracht onder de naam Pierre de doolhofdetective. De grote prenten in deze boeken doen denken aan Waar is Wally: elke keer ben je samen met Pierre op jacht naar Mr. X die de doolhofsteen heeft gestolen en altijd aan het einde van elk doolhof staat. De doolhoven zijn allemaal bijzondere plekjes, van haventjes tot een ondergrondse markt of zelfs een spookhuis en staan bomvol met kriebelige details.

Image

Deze game brengt die prachtige illustraties tot leven (alle personages bewegen, er is muziek en stemmetjes etc) en is aan de ene kant heel erg zoals de originele prentenboeken, maar tegelijkertijd heel anders. De platen zijn volgens mij allemaal gebaseerd op het eerste boek (die ken ik nog niet), maar die zijn weer bewerkt zodat ze als game werken (veel groter). Je bestuurt Pierre direct en moet hem dus door het doolhof leiden op weg naar het einde. Het spel helpt je wel omdat het je steeds langs checkpoints stuurt, maar het is tegelijkertijd ook wel moeilijker dan de echte boeken. Zo zie je bij de boeken natuurlijk alles in een keer, maar hier zie je alleen het stuk rondom Pierre (je kan wel een beetje uitzoomen), dus heb je geen zicht op het hele doolhof. Ook zijn er ook foefjes die wel in deze game kunnen, maar niet in de boeken. Zo kan je nu 'uit het beeld verdwijnenen' om achter gebouwen en zo te lopen (zoals achter een gebouw langs om aan de andere kant tevoorschijn te komen), wat niet in de boeken kan (daar mag je alleen wegen nemen die zichtbaar verbonden zijn). Ook kan je bv. het ene deurtje inlopen om ergens anders eruit komen en zijn er andere foefjes zoals eenrichtingsverkeerwegen en wegen die veranderen na een checkpoint. Echt moeilijk is de game niet, maar het is toch wel een beetje lastiger dan de echte boeken. Net als in de boeken zijn er ook extra dingen in het level te vinden (in de game moet je ze echt pakken; in de boeken kunnen deze objecten ook op plaatsen zijn die niet te bereiken zijn, maar die je als lezer wel ziet). Als je alles in een level wil pakken, ben je toch wel een kwartiertje, twintig minuten bezig om alle weggetjes van het doolhof te verkennen, waarbij je natuurlijk dan meteen alle grappige details kan bekijken (heel veel visuele grapjes en grappige objecten die je kan verzamelen zoals een Dragon Ball of dat je Shredder's graafmachine van de Turtles tegenkomt). In het kort: een korte, unieke game die mooi de wereld van Pierre de doolhofdetective tot leven brengt!
Last edited by Ash Ketchum on Sun Jul 18, 2021 9:04, edited 1 time in total.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Pierre the Maze Detective
Mijn neefje is binnenkort oud genoeg om de boeken een beetje te kunnen begrijpen. Op dit moment is hij al dol op alles wat klein en priegelig is (kan uren met Lego spelen) en hij begint nu ook prentenboeken te ontdekken, dus het zou weleens een perfect cadeau kunnen zijn. Door jou posts kijk ik er naar uit hem een van de naar het Nederlands vertaalde prentenboeken te geven (en zonder jouw posts had ik waarschijnlijk niet eens van het bestaan geweten).

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Leuk, ik hoop dan dat hij zich er mee zal vermaken ter zijner tijd! Vroeger had ik geen Wally/Waldo, maar wel een boek genaamd Op zoek naar Elsje, wat ik echt superleuk vond en echt teveel heb gespeeld.

Image

Zelfde idee natuurlijk, met Elsje + lijstje van andere dingen die je kan vinden. Maar als ik Pierre de doolhofdetective echt fantastisch gevonden als ik klein was (okay, ik vind het nu ook fantastisch). Iemand wees me trouwens net op het Waar is Wally-achtige bordspel MicroMacro: Crime City wat er ook best leuk uitziet! Misschien nog niet voor je neefje dan, maar ik ben in elk geval geinteresseerd :P

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

En G-Mode Archives + blijft die Switch ports van de Ryosuke Kibukawa feature phone games eruit pompen, en omdat ze voor een zacht prijsje gaan en ik zoooo graag wil dat ze meer en meer feature phone ports uitbrengen, blijf ik ze halen. Deel 5 heet Kurai Hako no Ue (Boven op een duistere doos) en net als in het vorige deel, speel je dit keer voornamelijk met een nieuw personage. In de eerste drie delen speelde je Ikurumi, een gameschrijver (die de Ryosuke Kibukawa games schrijft gebaseerd op z'n eigen avonturen met Kibukawa), maar dit keer gaat het avontuur over een oude vriend van Ikurumi, de freelance schrijver Renji Miroku die voornamelijk voor magazines over het occulte schrijft. Hij onderzoekt een urban legend over een flatgebouw waar een tijdje geleden een vrouw van het dak was gesprongen. Een tijdje daarna ziet iemand op de begane grond dat de lift stilstaat op de dakverdieping, maar die is afgesloten sinds het ongeluk. De lift komt langzaam naar beneden en als de deuren opengaan blijkt de lift helemaal onder het bloed te zitten. Miroku heeft de plek waar deze urban legend vandaan komt gevonden en heeft geregeld dat hij eventjes de concierge mag interviewen en wat foto's mag nemen. Een andere freelance schrijver blijkt in het flatgebouw te wonen en zij onderzoekt het ongeluk waar de urban legend op is gebaseerd. Later in de nacht is er een luide knal en als ze de lift onderzoeken op de begane grond, blijkt het helemaal onder de bloed te zitten, en bovenop de lift ligt het lijk van andere freelance schrijver.

Image

Waaaaacht. Danganronpa gaat voor neon bloed, Ace Attorney ontwijkt bloederige afbeeldingen door smaakvol dingen niet in beeld te brengen, maar een feature phone game kon in 2005 dus gewoon een bebloed lijk in een bloederige lift laten zien? Dit is misschien wel het kortste deel tot nu toe (met maar 3 hoofdstukken) en het verhaal is best simpel, maar tegelijkertijd ook misschien wel het 'eerlijkst' tegenover de speler. Je kan prima zelf uitvissen hoe het is gedaan zonder dat Kibukawa vanuit het niets bewijs/informatie tovert (zoals in de meeste voorgaande delen) en de sfeer is ook prima, want het maakt prima gebruik van de urban legend om een griezelig vibe op je telefoon (op de Switch) op te wekken.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Het eerste bedrijf van Senri no Kifu (Switch) uit! Vorig jaar speelde ik de korte novel game Scar of the Doll, een indie game geschreven door Hidehisa Miyashita (o.a. Folklore (PS3)), dit spel is van dezelfde schrijver. Senri no Kifu (Shogi-notatie van duizenden zetten) is een game die oorspronkelijk, in twee gratis delen, op iOS was uitgebracht. Ik heb destijds het eerste gedeelte van de game deels gespeeld, maar ik had helemaal niet door dat de rest van het verhaal als een tweede, aparte app was uitgebracht in de App Store. In de tussentijd is Senri no Kifu van de App Store gehaald, want vorig jaar brachten ze een sterk uitgebreide versie uit op de consoles/Steam (niet meer gratis natuurlijk). Deze nieuwe versie bevat de originele game, maar voegt er een geheel nieuwe, tweede bedrijf aan het spel toe dat als het goed is ongeveer net zo lang is als de originele game. Ik heb nu dus de "originele" Senri no Kifu uitgespeeld, maar wacht nog even voor ik door ga met het tweede bedrijf.

Image

De ondertitel van deze game is "Een moderne shogi mysterie" en je kan dus wel raden dat het over shogi gaat. De freelance schrijver Ayumi wilt een artikel schrijven over shogi professionals en vraagt daarvoor hulp aan haar oude vriend Kei, die ook een pro probeert te worden en bezig is met zijn promotiewedstrijden. Als ze aankomen bij het huis van het directeur van de bond, blijkt hij neergeslagen en is er een raadselachtig briefje achtergelaten. Tegelijkertijd kondigt CyberTV, de grootste sponsor van de shogi-bond dat ze een wedstrijd eisen tussen Shoda Meijin en de shogi AI Hien en als Hien kan winnen van Shoda moet de AI de titel van Meijin krijgen. Als de shogi-bond niet akkoord gaat, dan trekt CyberTV zich terug als sponsor. De titel en traditie van Meijin in de shogi-wereld bestaan al sinds de Edo periode, dus de bond is fel tegen het idee dat een AI de titel kan krijgen, maar Shoda Meijin is verdwenen en het is dus onduidelijk wat het antwoord is. Tegelijkertijd blijken de aanval op de directeur van de bond en CyberTV's plotse uitdaging verbonden te zijn met het woord "Senrigan" (Het oog dat duizend ri ver kan zien), een groots geheim in de shogi-wereld waarvan niemand precies weet wat het is.

Dit was een okay, maar wel hele slome mystery adventure. De nadruk ligt wat meer op human drama en je merkt ook wel dat het eigenlijk gemaakt was voor mobieltjes. Het neigt meer naar een novel game dan een adventure, met veel keuzes die geen keuzes zijn. Zelfs de knoppen waren meer gemaakt voor mobieltjes: het speelt lekker op de touchscreen van de Switch, maar met een controller bijvoorbeeld moet je steeds twee keer klikken om een knop te activeren (eerste keer om de cursor te activeren, tweede keer voor bevestiging). Het verhaal gaat over shogi en hoewel je geen kennis ervan nodig hebt om het verhaal te begrijpen, biedt het spel wel heel veel mogelijkheden om je het spel te leren, wat wel leuk is. Er is een aparte modus die je het spel uitlegt en wat basistactieken uitlegt en in het verhaal zelf zijn er een paar shogi-problemen waarvan je zelf mag kiezen of je die zelf wil oplossen of niet. Ook wordt er vaak extra gevraagd of je uitleg wil hebben als er een specifieke shogi term wordt genoemd in het verhaal, dus het doet echt z'n best om de speler in de shogi wereld te trekken. Alhoewel: tegen het einde laat het spel je echt hele shogi partijen van 80-110 zetten zien, maar zonder kennis van shogi is het toch lastig om te snappen wat er echt aan de hand is al is iedereen hard bezig te Speedwagonen. Het verhaal is ook deels gebaseerd op echte shogi geschiedenis en sommige personages zijn echte shogi spelers, zoals Takahashi 9-dan, die ook de supervisor was wat betreft het shogi gedeelte van deze game. De muziek is trouwens van Noriyuki Iwadare, die weer wat gave deuntjes heeft gemaakt.

Maar hoewel het best interessant was, is het verhaal wel erg sloom, vandaar dat ik niet meteen het nieuwe, tweede bedrijf erachteraan jaag.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

En daar kwam alweer de zesde port op de Switch van de Ryosuke Kibukawa feature phone games via G-Mode Archives +. Een dag vroeger dan ik had verwacht zelfs, want meestal komen nieuwe games op de Switch op donderdag in Japan uit (dus namiddag woensdag hier). Gek genoeg kwam het een dag eerder uit, terwijl deze donderdag geen vakantiedag is in Japan volgens mij... Anyway, Tsuikosaku Jiken (Dubbel-kruisende Incidenten) is met gemak het beste deel tot nu toe, dat zowel qua verhaal als gameplay veel dieper durft te gaan dan voorgaande games. Nadat we in de voorgaande twee delen twee andere personages bestuurden, keren we dit keer terug naar feature phone game schrijver Ikurumi en detective assistente Izuna, en ditmaal bestuur je ze zelfs beide. Er is een zapping systeem, waarbij je tussen de twee kan zappen terwijl ze allebei met een eigen zaak bezig zijn. Ikurumi wordt gevraagd een verdwenen secretaresse te vinden: ze werkte tijdelijk bij een groot marketingbureau, maar is twee dagen voor haar laatste dag plots verdwenen. Izuna wordt door de politie gevraagd mee te helpen bij een onderzoek naar een seriemoordenaar die de afgelopen maanden actief is: de slachtoffers hebben helemaal niets met elkaar te maken, maar om een of andere reden is er een nummer (verschillende nummers) op de voorhoofden van alle slachtoffers gegraveerd. Maar hoewel de twee onderzoeken los van elkaar beginnen, beginnen ze na een tijdje elkaar te kruisen.

Image

Hebben ze iemand anders gevonden voor de achtergronden? De art ziet er veel beter uit dan in voorgaande delen (kan ook komen door verbeteringen in de beeldschermen van feature phones), maar de mensen in de achtergrond zien er qua stijl compleet anders uit dan de echte personages!

Dit deel brengt een behoorlijk ingewikkeld verhaal voor een relatief korte game en het biedt ook zo veel leuke gameplay momenten. In de tutorial bijvoorbeeld is er een soort mini-game waarbij je iemand moet achtervolgen en wordt je steeds gevraagd de juiste keuze te nemen (blijf je dichtbij het doel, neem je een foto van het doel en wanneer, let je op de tijden?) en krijg je op het eind een rating. Vrij wisselen tussen Izuna en Ikurumi is ook nieuw voor deze reeks, en hoewel het best simpel is, wordt er goed gebruik gemaakt van het dubbele verhaalstructuur en qua verhaal wordt er ook slim gerefereerd naar eerdere avonturen. En dit deel is ook een stuk moeilijker, ik had serieus best moeite met het uitvissen wat de regel was achter de nummers op de hoofden van de slachtoffers en kreeg de check vraag telkens maar niet goed omdat ik echt niet wist wat het antwoord was (achteraf gezien wel simpel).

Wat ik trouwens ook echt leuk vond was dat je merkt dat dit echt een game was die was gemaakt voor feature phones, een game gemaakt in die tijd voor een bepaald stuk hardware. Aan het begin van het spel krijg je een raadsel, maar die kan je alleen oplossen als je weet hoe je hiragana typt op nummertoetsen op je telefoon (zelfde als ABC op toets 2, DEF op 3 etc.). Op de officiele G-Mode Archives + website voor deze game hebben ze daarom speciaal een illustratie van het toetsenbord van een oude feature phone geplaatst naast de gebruikelijke screenshots, met de opmerking dat je dit plaatje nodig hebt om het raadsel op te lossen, want tegenwoordig gebruiken we allemaal smartphones en typen we gewoon op een (touchscreen) toetsenbord, dus weten veel mensen niet (meer) hoe je hiragana moet invoeren met nummertoetsen!

Ik mis trouwens wel typen op nummertoetsen, want ik kan nou niet blind typen op een smartphone, terwijl ik dat verrassend snel onder de knie kreeg met een Japans nummertoetsenbord.

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Games!

Post by yatagarasu »

Image

En ja hoor, we hebben een datum, SMT 5 komt uit op 12 november ! Ondertussen is de remaster van Nocturne ook uitgekomen.

Image

meer info SMT 3 remaster: https://www.atlus.com/smt3/
meer info SMT 5: https://atlus.com/smt5/
Image

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Ik denk niet dat ik SMTV meteen zal kopen, maar hoogstwaarschijnlijk dat wanneer-ie een keertje eventjes in de aanbieding gaat, dat ik 'm eens oppik, want hij lijkt me toch speelbaarder dan de oude SMTs die wel in de Super Famicom Online app zitten van de Switch ^_^'

Image

Moest even een app vinden in m'n aankoopgeschiedenis, zag toen toevallig de tweede Makoto WAKAIDO van een half jaartje geleden in de lijst staan, dus ik denk: eventjes kijken bij de ontwikkelaar. Bleek dat ze inderdaad twee maanden geleden het derde deel van de korte, maar best leuke (en gratis!) detective adventure hadden uitgebracht. Makoto WAKAIDO's Case Files 3 "Phantom's Feet" speelt precies hetzelfde als het vorige deel, compleet met dezelfde irritatie dat je ren gespreksonderwerp vooraf moet kiezen voordat je interactie hebt met een persoon/ander voorwerp, dus je moet voor elk dingetje waar je over wil vragen telkens een gesprek helemaal opnieuw beginnen. Qua verhaal is dit deel wel leuk: Wakaido heeft een tijdje geleden de baas van een mensensmokkelbende opgepakt, maar die is weer vrijgelaten en sindsdien worden mensen in de top van de organisatie een voor een vermoord. Wakaido wordt gevraagd om te assisteren, maar terwijl hij bezig is met het onderzoek naar het nieuwste slachtoffer in de haven, wordt hij bewusteloos geslagen. Als-ie wakker wordt, heeft hij een bebloed mes in z'n handen en staat hij naast een nieuw lijk. Hij slaat op de vlucht als z'n collega's hem ontdekken, maar eenmaal gevlucht beseft hij dat hij z'n geheugen kwijt is en moet je als speler uitvissen wat er aan de hand is. Dit deel is wat kleinschaliger gemaakt dan het vorige, met veel minder personages/dingen om te onderzoeken, maar het verhaal was best leuk (al zag je de twist wel van ver komen). En ik blijf de GB-achtige graphics erg leuk vinden!

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Games!

Post by yatagarasu »

Ash Ketchum wrote:
Tue Aug 17, 2021 19:30
Ik denk niet dat ik SMTV meteen zal kopen, maar hoogstwaarschijnlijk dat wanneer-ie een keertje eventjes in de aanbieding gaat, dat ik 'm eens oppik, want hij lijkt me toch speelbaarder dan de oude SMTs die wel in de Super Famicom Online app zitten van de Switch ^_^'
Mja begrijpelijk. SMT 1 en 2 zijn nogal verouderd. Ik zou niks echt aanraden dat voor Shin megami tensei if.... komt (dit is de voorloper van de persona-serie, dus voor de splitsing er echt is tussen de franchises)

Ik heb ooit Kyuuyaku megami tensei proberen te spelen, maar ja.... (volgens mij de best vernieuwde versie van Megami tensei met een engelse patch) deze oorspronkelijke games zijn nog zelfs van voor SMT 1 en 2.

Geloof me, nocturne (smt 3) zal al als het ware paté van je maken, als beginner raad ik de SMT 1 en 2 niet aan (mede door de veroudering). Deze franchise is een hele kluif :lol:

Image
Image

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Voor het eerst in jaren weer de Steam client geïnstalleerd ^^' M'n tablet ding kan nou niet veel draaien, maar dit trekt-ie nog wel: The Mysteries of Ranko Togawa: Murder on the Marine Express.

Image

Een visual novel waarin enkele klassen van de St. Joachim Academy voor meisjes mee mogen op de eerste reis van de Marine Express (nee, niet die van Tezuka), een trein die onderwater het westen van Amerika met Japan verbindt. De eerste dag wordt een populaire docent vermoord, en Ranko Togawa en bestie Astrid werken samen om de moord op te lossen terwijl ze allemaal in deze trein vast zitten totdat ze Japan bereiken. Best kort, een zaterdagmiddagje is letterlijk meer dan genoeg en het is zo'n novel zonder gameplay, dus je leest alleen maar. Uiteindelijk weet het totaalpakket me net niet helemaal te pakken. De pixel art en muziek is wel leuk, maar het verhaal valt een beetje tegen. Na wat opmerkingen over vissen aan het begin van het spel merk je verder helemaal niet meer dat dit verhaal zich afspeelt in een trein die onder water rijdt, dus dat is gewoon zonde. Het spel is opgedeeld in hoofdstukken/scenes, dus korte cut scenes waarin je de trein onder water ziet rijden had al zoveel bijgedragen. Het moordplot zelf is ook redelijk eenvoudig. En ik weet niet of het toeval is, maar het verhaal lijkt erg op de Japanse FMV game Murder on the EurAsia Express op de PlayStation (met Kyoko Fukada!), dat ook over een meisjesschool ging, een moord op een lange treinreis en zelfs het achtergrondverhaal is min of meer hetzelfde. Ik had dan al heel vroeg door wat er aan de hand was, want het hele concept van dit spel deed me al aan Murder on the EurAsia Express denken, maar toen bleek zelfs de moord best wel wat overeenkomsten te hebben.

Overigens is de banter tussen de personages wel leuk. Het spel is oorspronkelijk Spaans, dus er zijn wel wat kleine foutjes hier en daar in het Engels, maar het is eigenlijk jammer dat sommige personages echt maar twee scenes hebben of zo (als dit een gewone adventure was ipv een novel, hadden ze tenminste meer ruimte kunnen maken voor meer gesprekken). Overigens vind je in het menu/"telefoon" wel een app met de groepschat, die na bepaalde scenes weer wordt geupdated, en die zijn wel grappig om te lezen.

Image

I understood that reference!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Is het erg dat ik deze visual novel ondanks je lauwe beoordeling toch op mijn te volle Steamlijst wil zetten? Een het is niet eens vanwege een verwijzing naar een Youtuber die ik half volg.

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Games!

Post by yatagarasu »

:lol: Voor ieder wat wils zeker ?
Tamara wrote:
Sun Aug 29, 2021 21:05
Is het erg dat ik deze visual novel ondanks je lauwe beoordeling toch op mijn te volle Steamlijst wil zetten? Een het is niet eens vanwege een verwijzing naar een Youtuber die ik half volg.
Image

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Sowieso is de game al niet erg prijzig, dus bij de eerstvolgende sale zal-ie wel voor een euro of zo op te pikken zijn ^^'

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Murder Mystery Machine: Cass is net met vlag en wimpel geslaagd voor de politieacademie en wordt geplaatst in de District Crime Agency. Haar nieuwe partner Nate heeft echter geen interesse in een partner, en zeker niet in een newbie, maar werk is werk, dus beginnen ze eerst met hun eerste zaak, een moord op een politicus. Beetje bij beetje leren ze elkaar beter kennen, maar komen ze ook op het spoor van een groter complot dat zich afspeelt in de stad.

Image

MMM is een episodaire misdaadthriller die al langere tijd op Apple Arcade verkrijgbaar was, maar sinds kort ook op Steam/consoles. Wat meteen opvalt is het uiterlijk. Dit eerste "seizoen" met de avonturen van Cass en Nate bestaat uit meerdere zaken, die weer uit verschillende scenes (4 tot 6) bestaan. Elke scene wordt gepresenteerd als een klein isometrische diorama, die je negentig graden links of rechts kan laten draaien. In elk van zo'n scene zoek je naar aanwijzingen (die dus soms in een dode hoek verstopt kunnen zijn: je moet vaak even de camera draaien om alles te vinden) en praat je met verdachten/getuigen om meer te leren over de zaak.

Image

Dat doe je met behulp van dit prikbord. Je weet hoe je complotten altijd weet te vinden door allerlei foto's en documenten te verbinden met een web van rode draad? Zo werkt dat hier ook. Elke scene vind je allerlei relevante informatie, die als nodes worden geplaatst op dit bord. Je kan deze nodes dan weer verbinden met elkaar om op nieuwe ideetjes te komen: bv. je hebt een pistool gevonden, en je hebt een slachtoffer die is doodgeschoten, dus verbind je de nodes van "het pistool" en "schotwond" met elkaar, en dat leidt meestal weer tot nieuwe informatie die op het bord wordt geplaatst (meestal nadat je dan eerst het met iemand anders hebt besproken). Soms moet je ook nodes verbinden die elkaar juist tegenspreken (iemand's alibi, en bewijs dat-ie op dat tijdstip ergens anders was), maar het idee is hetzelfde. Als je genoeg informatie gevonden en met elkaar hebt verbonden, eindig je met een aantal grote nodes waarmee je de belangrijkste vragen van die scene kan beantwoorden (meestal een combinatie van wie/hoe/waar/waarom), en dan kan je weer door naar de volgende scene.

Het verbinden van stukjes informatie met elkaar om nieuwe informatie te genereren is natuurlijk niet nieuw in een detectivespel, denk aan de Deduction Boards in Frogwares' Sherlock Holmes games of de Ace Attorney Investigations game. Een groot verschil met die spellen is echter dat in MMM, alle nodes altijd op het bord blijven staan (bij AAI combineer je twee stukjes info om één nieuwe stukje info te generen, en de originele twee stukken verdwijnen dan). Op een gegeven moment is je bord dan ook echt propvol met zo'n 30-40 verschillende nodes die met elkaar verbonden zijn. Het spel geeft overigens niet aan of een verbinding onjuist/onnodig is: je kan dus alles met alles verbinden als je dat zou willen, maar het wordt er zeker niet overzichtelijker van. Omdat er zoveel nodes zijn, kan het soms wel een beetje irritant zijn om uit te vissen welke nodes verbonden zijn: sommige nodes lijken qua informatie zo ontzettend op elkaar ("pistool", "pistool was afgevuurd" "pistool was moordwapen"), maar dan blijkt het dat je precies die ene die je niet had geprobeerd met elkaar moest verbinden. Maar op zich was het wel leuk om zo heel stapsgewijs een moord op te lossen. Het is echt een hele rustige game, waarmee je eventjes kan puzzelen om uit te vissen hoe je alle feiten in de zaak het best kan verbinden. De zaken zijn best simpel, en je moet het meer zien als een CSI/Law & Order aflevering waarin voorzichtig, stapje voor stapje naar de dader wordt gewerkt en zeker geen Ace Attorney of Danganronpa of zo verwachten met ingewikkeld opgezette moordplannen en zo. Ook is het jammer dat het isometrische niet zo vaak wordt gebruikt. Natuurlijk verwachtte ik geen verrassingen zoals in Captain Toad Treasure Tracker, maar het "verstoppen" van aanwijzingen in de dode hoeken is het slimste wat er mee wordt gedaan... en dat zie je al in de eerste episode en de resterende zevende episodes voegen qua originaliteit dus niets toe.

Ik speelde overigens de Switch versie, maar het ordenen van het bord is vast makkelijker met een muis of met een touchscreen (volgens mij zijn de ontwikkelaars vergeten dat de Switch een touchscreen heeft...). Het verplaatsen van nodes op het bord om voor jezelf overzicht te houden is behoorlijk lastig met een controller...

Post Reply