Games!

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Bij Animal Crossing heb ik gister de knoop doorgehakt en besloten mijn dorpje ook helemaal om te bouwen. Geld om gebouwen te verhuizen/trappen en bruggen aan te bouwen heb ik genoeg, dus hierna is het vooral een kwestie van tijd... Tot nu toe heb ik vooral gebruikt gemaakt van de oorspronkelijke vormen van m'n eiland, maar ik wil nu echt alles compleet veranderen (platformen, rivieren, meertjes), dus ik ben nog wel even zoet hiermee...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Vandaag was een goede dag voor zomer Gacha? Vanmorgen kreeg ik bij Detective Conan: Banjo no Cross Chain SSR Gin en SSR Zomer Akai samen in één 10x pull (en even serieus, de SSR-rates voor deze game zijn echt belachelijk laag, ik denk dat ik met bijna twee jaar spelen pas 10-15 keer een SSR via Gacha heb verkregen en dan tel ik de dubbele nog mee ook) en daarnet bij Fire Emblem Heroes kwam ook de zomer Byleth F! Eerder had ik al zomer Mia/Luc--Masked Marth gekregen, dus voor het eerst de twee grote zomerunits van het jaar te pakken!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

AI Somnium Files eindelijk opgepikt! Ik speel veel mystery adventure games en dit was natuurlijk een van de grotere titels vorig jaar, maar het kwam qua tijd een beetje ongelukkig uit, dus sindsdien gewacht tot-ie een keer werd afgeprijsd. Heb ook weer eens Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy verder gespeeld: natuurlijk heb ik deze spellen al op de DS en ken ik ze heel goed, maar ben soms ook heen en weer in de fandom, en de Switch versie is wel handig om te hebben als ik weer iets wil opzoeken. Moet wel alles opnieuw spelen en sommige zaken doe ik dan gewoon met de text-skip knop ingedrukt, maar ik ben eigenlijk wel verbaasd hoe goed ik de games nog ken >_> Ik skip dan alle tekst in principe, maar ik weet in de onderzoeksfase meestal nog wel waar/wanneer alle flags zitten en ook in de rechtbank herinner ik meestal weer wat de contradictie is en welk bewijs ik erop moet gooien, al skip ik alle context erom heen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Hel bij Fire Emblem Heroes gekregen voor net geen 40 orbs \O/

Beetje begonnen met AI The Somnium Files. De sfeer en zo vind ik op zich wel interessant en ben erg benieuwd naar hoe het verhaal verder zal gaan, maar die Somnium gedeeltes zijn niet echt leuk... Het zijn Escape Room segmenten zoals we die kennen van Crimson Room en zo, alleen spelen deze segmenten zich in de dromen van personages af, en zijn de puzzels niet per se logisch (trap een panda omhoog om een grote draaimolen de lucht in te schieten??). Maar alle acties die je neemt in de droomwereld kosten tijd, en je kan maar in totaal 6 minuten in een droomwereld verblijven. Dus uiteindelijk wordt het heel veel trial & error omdat er geen echte logica is voor de puzzels, maar wordt trial & error ook afgestraft omdat alles tijd kost, zelfs rondlopen. Ik ben echt geen fan van dit soort game design, doet me denken aan de eerste 3DS game van Saburo Jinguji/Jake Hunter, die om een of andere reden ook van dit soort Escape Room segmenten had met een tijdslimiet. Dat spel was zo slecht dat het daarna nog wel spannend was of er sowieso ooit nog een nieuwe game zou komen tot Ghost of the Dusk 6 jaar later of zo uiteindelijk werd aangekondigd...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

AI The Somnium Files uitgespeeld. Je speelt Date, een rechercheur in de geheime ABIS afdeling van de politie. Met behulp van de Psych-machine kan Date z'n geest in de dromen van anderen planten en aldaar informatie verkrijgen die hij anders niet via gewone ondervragingen zou krijgen. Het verhaal begint met de moord op een bekende van Date: het slachtoffer is neergestoken met een ijspriem, haar linkeroog is uit haar oogkas gerukt en daarna is het lichaam op een paard van een draaimolen in een verlaten pretpark achtergelaten. Op het plaats delict wordt ook Mizuki gevonden. Mizuki is de dochter van het slachtoffer en woont sinds een paar jaar niet bij haar ouders, maar bij Date vanwege omstandigheden. Date's onderzoek levert al snel meerdere sporen, die onder andere leidden naar Mizuki's vader (de ex van het slachtoffer), de net-idol Iris AKA A-Set die werkt bij het entertainmentkantoor van Mizuki's vader en een politicus die op de nacht van de moord naar het slachtoffer belde.

Zoals ik al eerder schreef zijn die Somnium-segmenten dus eigenlijk niet echt leuk: de puzzels zijn expres heel vaag en niet logisch (want "dromen"), dus je probeer telkens maar wat, maar tegelijkertijd wordt je heel hard gestraft als je maar wat probeert (want alles wat je doet kost tijd, en je hebt max.6 minuten per Somnium segment). Afhankelijk van wat je doet in deze segmenten splitst het verhaal zich in meerdere routes (Date's onderzoek richt zich op andere elementen, dus het verdere verhaalloop verandert dan ook; gebeurtenissen die in de ene route gebeuren, gebeuren niet per se ook in andere routes). Uiteindelijk moet je alle routes doorspelen om het echte einde te vinden en de complete waarheid te achterhalen. Dit is een beetje klunzig gedaan: in de laatste route "weet" Date dingen uit de andere routes, maar dat kan helemaal niet. De *speler* heeft die routes wel allemaal gespeeld, maar het personage Date niet, maar om een of andere reden weet Date in die route dingen die hij onmogelijk kan weten. In sommige games die meerdere verhaalroutes aanbieden wordt dat 'delen van kennis' wel uitgelegd (het hoofdpersonage reist door de tijd of zo bv.), maar dat is hier niet het geval. Ook de grote 'plot-twist' is pijnlijk voorspelbaar: ik dacht dat dat veel vroeger onthuld zou worden zodat ze verder op zouden bouwen in de tweede helft van het verhaal, maar dat was dus niet zo. De personages waren wel leuk en op zich heeft het verhaal wel iets, maar er zijn ook wel veel momenten waarop personages iets echt alleen maar doen omdat het plot dat wil, en niet omdat het ook maar enigszins logisch is.

Overigens loopt de Switch versie ook steeds slechter naarmate je verder komt. Je krijgt vaak flashbacks in beeld te zien tijdens gesprekken met andere personages ('weet je nog wat X toen zei?'), maar de Switch versie krijgt steeds meer moeite met het laden van flashback beeld/geluid hoe verder je in de route komt. In het begin merk je er weinig van, maar hoe dichter je bij het einde van een route terecht komt, hoe langer het duurt om die assets te laden. Zelfs een keer vast gelopen omdat het spel tijdens een heel normale conversatiescene die stomme flashback stukjes niet wilde laden en het gesprek dus ook niet verder gaat.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Fire Emblem Heroes is sinds deze zomer echt raar. Nu heb ik Piraten Veronica ook al met 20 orbs binnen, in plaats van dat ik eerst 60 orbs kwijt ben en dan een 5*s krijg die ik sowieso al heb, en sowieso niet van de banner is en dan weer opnieuw kan beginnen O_o

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Pfft, eindelijk eens de eerste twee (gratis) episodes van Edotan uitgespeeld. Je bent misschien geneigd te denken dat de Ace Attorney de enige detectiveserie van Capcom, maar Edotan is er ook nog (twee games, dus een serie!). Anyway, dit is een adventure uit 2009 die oorspronkelijk voor Japanse mobieltjes (i-mode en zo) is gemaakt en het jaar erop ook als smartphone app uitgebracht (het vervolg is volgens mij nooit als moderne smartphone iOS/Android app uitgebracht). Ik had de app al sinds 2010 en ook meerdere malen opgestart, maar ik vind lange games op m'n telefoon spelen niet heel prettig, dus ik kapte telkens weer na de proloog om dan weer drie jaar lang niet naar te kijken, rinse and repeat. Maar gisteravond eindelij de eerste twee van vijf episodes gedaan. Ik twijfel nog of ik de resterende drie episodes ga kopen: zo duur is het niet en het verhaal is op zich wel leuk, maar dan moet ik weer speciaal Japanse iTunes tegoed toevoegen...

Je speelt in dit spel Mirai Tendo, een hedendaagse tiener die op een dag door de bliksem wordt geraakt en wakker wordt in ... het Edo (Tokyo) van ruim tweehonderd jaar geleden. Oh, en hij werd wakker naast het lijk van een okappiki (een informele hulp van de toenmalige autoriteiten). Mirai wordt al snel verdacht van de moord door de toegesnelde doshin (vergelijkbaar met een politie inspecteur), maar toevallig blijkt dat deze doshin Mirai's verre voorvader is. Nadat Mirai eerst weet te bewijzen dat hij niet per se de moordenaar hoeft te zijn, en hij met behulp van een familiereliek de doshin Imaichi weet te overtuigen dat hij echt zijn nazaat uit de toekomst is, werken de twee samen aan de zaak. Dit is oorspronkelijk een game voor oude feature phones, dus het is best simpel als adventure: loop rond, praat met mensen, beantwoordt vragen en toon de juiste bewijzen op de juiste momenten. Net als Ace Attorney bestaat het uit meerdere episodes die heel losjes verbonden zijn. De detective plots zijn simpel, maar wel met een reden: aan de ene kant spelen deze verhalen zich echt in een historische Edo af, maar aan de andere kant heeft Mirai wel kennis van moderne kennis (hij is ook fan van detectives en zijn vader werkt bij de politie), dus in het eerste verhaal lijken ze bijvoorbeeld eerst helemaal vast te zitten, totdat Mirai zich herinnert dat ze gewoon de vingerafdrukken op het mes kunnen onderzoeken. Het idee is daarom best grappig: je hebt moorden die inderdaad werken in deze historische setting, maar die worden 'verknald' omdat Mirai beschikking heeft over modernde kennis. In de tweede episode wordt bijvoorbeeld iets gebruikt dat voor ons doodgewoon is en als detectiveplot ook enorm oubollig, maar het werkt hier toch omdat dat 'iets' juist minder gewoon was in Edo.

Het spel zit ook vol met leuke Edo weetjes, zoals dat vroeger publieke badhuizen soms een pijl en boog aan de gevel hadden hangen, omdat de pijl en boog een woordspeling waren op 'in bad gaan'.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Afgaande op de paar namen die zijn genoemd, ga ik aannemen dat de game net zoals Ace Attorney vol zit met betekenisvolle (woordgrap)namen. Heb ik dat juist?

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Klopt! De hoofdpersonages hebben zoals je al doorhad allemaal namen die met tijd te maken. De andere personages hebben ook best punny namen: wie had kunnen raden dat het personage met de naam Rokude Nashi (rokudenashi = schavuit) echt een schavuit bleek te zijn!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Scar of the Doll: De iOS port van een 1999 indie novel game van Hidehisa Miyashita, die ook schreef voor o.a. Folklore (PS3) en Senri no Kifu (iOS/PC/Steam/Switch/PS4). De game is ook in het Engels verkrijgbaar, maar ik geloof dat-ie op bv. Steam niet gratis is (wel de Japanse iOS versie in elk geval). Je speelt Asumi, die op zoek gaat naar haar oudere zus, een PhD bij een speciale universiteitslab in Tokyo. Haar zus neemt al een tijd de telefoon niet op en antwoordt ook nooit op Asumi's voicemails, dus Asumi besluit naar Tokyo te gaan. Tot haar grote verbazing blijkt echter dat haar zus helemaal niet ingeschreven staat bij het lab waar ze zei dat ze werkte, en niemand lijkt haar te kennen. Maar al snel gaan er allemaal mensen dood die verbonden zijn met het lab, wat Asumi behoorlijk bezorgd maakt. Een horror thriller die niet heel lang is (paar uurtjes). Als novel game is het heel simpel: er is 1 'puzzel' die gemeen is omdat je een bepaalde actie gedaan moet hebben, voor je ergens naar toe gaat anders ga je sowieso game over, maar de rest van de keuzes zijn vooral A: ga dood en B: ga niet dood, dus zolang je maar vaak genoeg saves aanmaakt kom je er wel.

Pasokon Tantei Kurabu: Besso Dokusatsujin Jiken (PC Detective Club: Vergiftingszaak in een vakantievilla): Nog een indie freeware novel adventure (hier verkrijgbaar, alleen in het Japans). Het spel heeft een verhaal-in-een-verhaal opzet, waarbij de hoofdrolspeelster (een studente) haar professor vertelt over hoe ze een moord heeft opgelost tijdens de zomervakantie (als je tijdens de game een bad end bereikt, 'herinner je je de feiten verkeerd'). De studente had een bijbaantje als huishoudster voor een vakantiehuisje, waar zes mensen zouden samen komen voor werk, maar al tijdens de koffiepauze wordt een van hen vergiftigd en de vraag is wie van hen dat heeft kunnen doen. Tijdens het spelen krijg je af en toe de keuze om bepaalde acties wel of niet te doen, en dat beslist uiteindelijk of je de True End kan halen, want je kan bewijzen/belangrijke scenes missen door de verkeerde keuzes te maken. Trial & error dus, maar bij je eerste Bad End krijg je meteen al aanwijzingen wat je moet doen bij bepaalde keuzes en er is een snel-skip optie, dus ik kreeg de True End al bij m'n tweede beurt, die slechts een paar minuutjes duurde (true end halen duurt waarschijnlijk een uurtje, maar je zou nog alle bad ends kunnen verzamelen). Uiteindelijk gaat het erom dat je moet kunnen bewijzen wie de koffie niet heeft kunnen vergiftigen, wat ik meestal wel het leukst vind in een detectiveverhaal (dat je mensen van het lijstje verdachten kan afhalen omdat ze niet passen bij wat je weet van de dader). In deze game regel je dat door die keuzes: door bv. bepaalde informatie wel of niet te delen met andere mensen, of sommige dingen wel of niet te doen, zorg je ervoor dat alle zes verdachten andere dingen weten/gedaan hebben, en dat zorgt er voor dat je verdachten een voor een weg kan strepen (X is de dader niet, want die wist dat Y dat had gedaan omdat jij dat hebt doorgegeven, Y is de dader niet want die was tijdens die scene ergens anders, Z was het niet want...). Op zich is dit wel interessant, want eigenlijk speel je niet zozeer detective als iemand die ervoor moet zorgen dat het verhaal sowieso opgelost kan worden door de verdachten te differentieren, maar dan krijg je nog een epiloog die denkt slim te zijn en nog voor een extra verrassing zorgt, maar die voelt niet bijzonder leuk aan omdat je als speler totaal geen invloed hierop kan uitoefenen.

Ik ben nu trouwens een oude telefoon aan het opladen om een game te spelen die niet meer wordt ondersteund door de huidige OS ^_~

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

De game is ook in het Engels verkrijgbaar, maar ik geloof dat-ie op bv. Steam niet gratis is
Ik heb het even opgezocht. De normale prijs is €3,99. Maar, het spel is nu in de aanbieding (60% korting vanwege de Degica-weekendsale) en dat zal het vast nog wel vaker zijn. Misschien dat ik hem tijdens de wintersale toevoeg aan mijn backlog...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Ik ben net over de helft bij de iOS versie van D.C. Connection, een Riverhillsoft adventure geschreven door Rika Suzuki (van Cing's Another Code/Hotel Dusk). Heb nog wel wat uurtjes te gaan, maar ik moet gewoon nu al kwijt hoe verbaasd ik ben dat er helemaal geen walkthroughs, of complete LPs van deze game te vinden zijn! Er zijn geen walkthroughs op het net, ik vind wel enkele posts van mensen die vast zijn komen te zijn, ik vind twee LPs van de game op Youtube en NicoNico... maar die zijn toevallig allebei nog lopende LPs en zijn ongeveer even ver zijn als ik. Op zich zijn de J.B. Harold games altijd wel uit te spelen zolang je maar elke optie bij elke locatie/personage blijft proberen (en dat de hele tijd blijft herhalen), maar je hebt het al snel over zo'n 20-30 gespreksonderwerpen voor zo'n 30 personen, en vaak heb je dan net dat ene gesprekje gemist (want je moest het twee of drie keer over dat onderwerp hebben!) waardoor je niet verder kan.

Wonderbaarlijk heeft iemand scans van het boekje dat geleverd werd met de originele PC-88 versie op Archive.org gezet (geen idee waarom!) en in dat boekje zit een FAQ die als halve guide werkt. Het loodst je wel door de grote lijnen van de game (helemaal tot het eind), maar heeft ook wel gaten en ik zat juist vast op een punt *voor* een stuk wat juist wel uitgebreid wordt uitgelegd in het boekje... Maar het is wel heel lang geleden dat ik een game speel waar er geen walkthrough voor te vinden is...

(Waarom ik weet dat ik net over de helft ben: deze game geeft tot in tiende procenten aan hoe ver je bent in het verzamelen van getuigenissen/bewijs/profielen van de verdachten etc. Soms zie je de metertjes echt 0,1 procent per gesprek verder kruipen... Heb ook super lang vastgezeten tussen 25-40% omdat ik dan steeds kleine stukjes had gemist)

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Nu ik erover nadenk, besef ik me dat ik best veel games heb gespeeld waar (nog) geen gids voor was. Dat waren echter allemaal gloednieuwe games die net bij recensenten zoals ik waren beland. Ik kan me niet herinneren ooit echt vast te hebben gezeten door een gebrek aan hints, maar ik ben wel een keer tegen een grote bug aangelopen. Vlak na een baasgevecht bevroor het hele spel. Gedurende een dag heb ik fanatiek heen en weer gemaild met de ontwikkelaar en in de tussentijd de baas 10+ verslagen om te helpen uitvinden waar het misging. Bleek om een foutje in de code van een van de lichteffecten te gaan dat een framerate-issue veroorzaakte. Binnen twee dagen was de patch live. Ondanks dat ik niets met het ontwikkelingsteam te maken had, voelde het wel even spannend! Het was een heel charmante homage aan consolegeneraties van weleer en dan wil je lezers niet vertellen dat ze beter kunnen wachten met een aanschaf tot de patch uit is.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Gelukkig heb ik nog nooit een game zo vroeg gespeeld dat de patch voor een game-brekende bug er nog niet was ^^' Het ergste dat enigszins daar bij past is dat ik een paar maanden dat vast zat bij The Last Story op de Wii, omdat de disc altijd vastliep na een bepaalde cutscene... Telkens liep-ie daar weer vast en had het eigenlijk op gegeven,maar toen ik het een paar maanden weer probeerde deed-ie het zonder problemen >_>

D.C. Connection gaat nog steeds tergend traag, maar zie de meterjes wel beetje bij beetje omhoog kruipen. Ik zit nu op een totaal van 75.8%, maar ik zat sinds gisteravond heel lang vast op 73.2%. Ik wist gewoon dat ik iets kleins had gemist, dus ik besloot alles maar te doen: elke lokatie bezoeken, elk personage daar over elk onderwerp weer ondervragen, alle locaties weer te doorzoeken etc. Tekst-skip werkt niet echt in dit spel (of het is mijn oude telefoon), dus dit duurde echt een uur of zo, waarbij ik alleen maar dezelfde gesprekjes voorbij zag gaan.

En ondanks dat uur, geen enkel resultaat! Ik dacht dat ik echt vast zat, want sommige personages heb ik al in een 'andere modus' gezet (sommige personages kan je dwingen iets te onthullen), en ik was bang dat je in tegenstelling tot eerdere games je het misschien te vroeg kan activeren... Tot ik me herinnerde dat ik de bar nog niet had bezocht. Aan het begin van het spel wel gedaan, maar het is een locatie die je alleen via J.B.'s hotelkamer kan bezoeken (staat niet op de grote kaart). De eerste keer dat je het bezoekt vertelt een personage dat je hier muziek kon luisteren, en bleek dat de bar dus de jukebox-modus van de game was, want je kon hier alle muziek nog eens luisteren.... Alleen bleek dat in tegenstelling tot alle eerdere momenten dat ik naar de bar ben geweest in dit spel, er dit keer een persoon in de bar op me aan het wachten was die wat nieuwe informatie voor me had...

VERSTOP GEEN BENODIGDE STORY FLAGS IN DE JUKEBOX MODUS >_>

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

En dan eindelijk D.C. Connection uitgespeeld, de vierde J.B. Harold adventure game gemaakt door wijlen Riverhillsoft, oorspronkelijk uitgegeven op PC-98. Ik heb de iOS versie gespeeld van zo'n tien jaar geleden, die er een stuk beter uitziet en klinkt. Ik ben trouwens wel een fan van de art van deze games. Kijk, zo kunnen Japanse adventures ("visual novels") er ook uit zien!

Image

Image

Qua nummering is dit trouwens niet het vierde, maar het derde deel in de serie: deel 2 Manhattan Requiem werd namelijk opgevolgd door Kiss of Murder, een soort uitbreiding dat de visuele assets van MR hergebruikte om een compleet ander verhaal te vertellen (je had ook echt de graphics disc van MR nodig om Kiss of Murder te spelen). Anyway, D.C. Connection begint met de moord op Walter Edwards voor het monument voor John F. Kennedy in Washington D.C.: Edwards was de politiechef van Liberty Town en was in Washington bezig met een geheime opdracht in samenwerking met de FBI. Geheime documenten zijn ontvreemd, maar als het vermoedelijke moordwapen in de kamer van zoon Frederick (die in Washington studeert) wordt gevonden, wordt Frederick de hoofdverdachte. J.B., inspecteur van Liberty Town, reist af naar Washington, niet alleen omdat zijn baas is vermoord, maar ook omdat hij bekend is met Washington, aangezien hij zelf ook hier heeft gestudeerd en terug in de stad, komt hij oude bekenden tegen die hem helpen in zijn onderzoek.

Ik heb de voorgaande games in de serie al gespeeld, en ik was eigenlijk eerst van plan deze game in een middagje af te ronden: het heeft me minstens het dubbele gekost van wat ik aanvankelijk had ingeschat. D.C. Connection speelt grotendeels hetzelfde als eerdere Riverhillsoft adventures met Rika Suzuki aan het hoofd: meteen vanaf het begin van het spel kan je heel veel locaties bezoeken (uiteindelijk wel zo'n 20-30?) waar allemaal verdachten/getuigen/andere mensen te vinden zijn die je over van alles kan ondervragen (andere personen/bewijsstukken/specifieke gespreksonderwerpen). Daarna is het met iedereen praten, aanwijzingen krijgen en kijken waar al die aanwijzingen je naar toe leiden: nieuwe verdachten, nieuwe locaties, maar ook nieuwe informatie over mensen waarvan je dacht dat je alles over hen al had gehoord. Het spel werkt met specifieke flags om je verder te laten gaan: soms moet je bv. alle informatie die andere mensen je kunnen vertellen over een bepaald persoon verzamelen voordat je hem ergens mee kan confronteren om zo het verhaal verder te laten gaan, soms moet je gewoon bijv. 50% van alle informatie in het spel verzameld hebben voor er iets nieuws gebeurd. Als je dan net dat ene gesprekje hebt gemist dat een flag bleek te zijn, is het echt speuren naar een speld in een hooiberg om het verhaal weer lopende te krijgen. En dat had ik dit keer veel vaker dan bij voorgaande games: heel veel dank aan die deelse LP en degene die het hintboek op Archive.org heeft gezet zodat ik tenminste ongeveer wist waar ik naar op zoek was. Vooral frustrerend is het wanneer bijv. personage X iets niet wil zeggen omdat hij dat pas kan doen als je op 45.6% van het spel zit, terwijl je al op 45.5% zit en een gesprek hebt gemist met een personage over iets compleet anders...

Maar ondanks die frustraties vond ik D.C. Connection wel leuk hoor. Het heeft een paar kleine nieuwigheden voor deze serie (je krijgt hulp van een paar personages die je kunnen assisteren door bijv. verdachten te volgen en te kijken waar ze naar toe gaan), en qua verhaal was het misschien wel het meest strak gepland vergeleken met de voorgaande games. Leuk ook dat je iets meer van J.B.'s eigen leven hoort: in eerdere games werd al eens licht verwezen naar J.B.'s vriendin die lang geleden was doodgeschoten, in deze game hoor je meer hierover.

Post Reply