Games!

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Iemand hier die trouwens nog suggesties heeft qua minder bekende detective/mysterie adventures/visual novels op Steam nu er een sale gaande is? ik zat iig te kijken naar Kakureza Library...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

THE Simple reeks van uitgever D3 Publisher is toch wel stiekem een instituut in de Japanse gamewereld, wat eigenlijk wel een beetje vreemd is, want het is eigenlijk een budget game reeks. Hoewel de reeks veel minder actief is, waren THE Simple games bijna niet te missen op de PS2 en de DS. Het idee was simpel: deze games verkochten allemaal voor een vaste, lage basisprijs, (bv. 1500 yen, 1800 yen, 2800 yen) en waren vaan 'budget' versies van populaire genres. Nu klinkt dat meteen heel negatief, maar er waren best wel wat titels die, weliswaar met de beperkingen van het budget, best speelbaar en leuk waren. Sommige van de THE Simple games zijn zelfs uitgegroeid tot iets veel groters: Earth Defense Force en Oneechanbara bijvoorbeeld zijn tegenwoordig zelfstandige series, en met name Earth Defense Force is een redelijk succesvolle reeks geworden met vele vervolgen, waarvan de adviesprijs zeker geen budgetprijs is. Maar dit waren oorspronkelijk ook The SIMPLE games, en de oorspronkelijke PS2 titels zijn bv. ook in Europa uitgebracht als inderdaad budget titels (In Europa is bv. de originel EDF uitgebracht als "Monster Attack"). Nu is er ook wel veel shovelware in de THE Simple series te vinden, maar er is eigenlijk ook veel dat gewoon prima is voor de prijs.

Image

THE Kanshikikan File 1 (DE forensische onderzoeker File 1) op de 3DS is een nogal aparte titel: de originele THE Kanshikikan is een PS2 titel, dat later twee vervolgen zag op de DS. Later hebben ze de eerste DS game weer geport naar de 3DS als een DL-only titel, maar toen hebben ze die game in twee kleinere aparte games gesplitst. De originele DS game had 8 zaken, maar op de 3DS zijn dit dus twee games met ieder vier zaken (+ ieder 1 bonus scenario) geworden. Die natuurlijk wel voor een zacht prijsje werden verkocht (500 yen). File 1 had ik al een paar jaar geleden gekocht, en toevallig was File 2 nu afgeprijsd naar 100 yen, dus die had ik laatst opgepikt, maar toen kwam ik erachter dat ik File 1 sowieso nooit heb uitgespeeld, of sowieso nauwelijks had aangeraakt ~_~ Dat herinnerde ik me pas toen ik File 1 eergister opstartte en de naam Tomcat zag als de ontwikkelaar: deze ontwikkelaar heeft o.a. de adventure games gemaakt van Kindaichi Case Files op de DS, en de DS game gebaseerd op de drama Galileo (gebaseerd op Keigo Higashino's boeken) gemaakt, maar die waren allemaal... niet echt super goed. Vandaar dat ik nooit heel ver was gekomen met THE Kanshikikan File 1. Maar goed, nu dus gespeeld. Het is echt heel kort, met krap drie uur was ik al door de vier + 1 bonus scenarios gegaan. Impressie? Het is... een budget titel. Je speelt een forensische onderzoeker, en het doet een beetje denken aan die secties in de Ace Attorney games, waarbij je voetafdrukken of vingerafdrukken vastlegt, andere bewijsstukken veiligstelt en zo. Die stuur je dan naar de experts om meer er over te leren, en daarna moet je deduceren wat er is gebeurd. De verhalen zijn behoorlijk simpel, al moet ik zeggen dat ik het wel leuk vind dat het niet alleen moord is en dat er best van alles gebeurd in deze avonturen van net een half uur lang. Aan de andere kant is de UI echt gruwelijk (heel veel kleine dingen zoals trage touch screen segmenten, of dat wanneer je een bewijsstuk moet selecteren om een vraag te beantwoorden, de vraag niet in beeld blijft!!) en zijn er veel kleine dingetjes zoals dat ik me afvraag wat het nou toevoegt dat de hoofdrolspeelster niet alleen een soort yokai kat als sidekick heeft, maar OOK de geest van haar voorvader.

Maar goed, uiteindelijk niet eens 500 yen betaald voor beide Files, dus deel 2 zal ik ook wel over een tijdje spelen...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Image

En meteen THE Kanshikikan File 2 gespeeld, wat dus eigenlijk 'de rest' is van de originele THE Kanshikikan (1) op de DS: de vier laatste zaken, en nog 1 bonus zaak. Eigenlijk gewoon meer van hetzelfde, met twee kortere zaken en twee langere zaken. Wederom zijn het toch de UI en het kleinere budget (waardoor veel twists en ontwikkelingen in het verhaal enorm droog gepresenteerd worden) die ervoor zorgen dat het spel, dat hier en daar wel leuke ideetjes heeft, toch lang niet zo leuk is als het had kunnen zijn. Beetje raar ook dat het derde hoofdstuk hier (dus eigenlijk hoofdstuk 7 van de originele 8 op de DS) eigenlijk zo bizar groots was voor dit spel, waarin het forensisch instituut zelf in gevaar is en iedereen samenwerkt om een terroristische groepering tegen te houden. Dat wordt dan gevolgd door een enorm kleine zaak over enge geluiden in een museum, die je in twintig minuten oplost, maar dat is dan de finale :s Het lijkt net alsof ze die zaken per ongeluk hebben omgewisseld...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Ash Ketchum wrote:
Sat Aug 22, 2020 8:33
Scar of the Doll: De iOS port van een 1999 indie novel game van Hidehisa Miyashita, die ook schreef voor o.a. Folklore (PS3) en Senri no Kifu (iOS/PC/Steam/Switch/PS4). De game is ook in het Engels verkrijgbaar, maar ik geloof dat-ie op bv. Steam niet gratis is (wel de Japanse iOS versie in elk geval). Je speelt Asumi, die op zoek gaat naar haar oudere zus, een PhD bij een speciale universiteitslab in Tokyo. Haar zus neemt al een tijd de telefoon niet op en antwoordt ook nooit op Asumi's voicemails, dus Asumi besluit naar Tokyo te gaan. Tot haar grote verbazing blijkt echter dat haar zus helemaal niet ingeschreven staat bij het lab waar ze zei dat ze werkte, en niemand lijkt haar te kennen. Maar al snel gaan er allemaal mensen dood die verbonden zijn met het lab, wat Asumi behoorlijk bezorgd maakt. Een horror thriller die niet heel lang is (paar uurtjes). Als novel game is het heel simpel: er is 1 'puzzel' die gemeen is omdat je een bepaalde actie gedaan moet hebben, voor je ergens naar toe gaat anders ga je sowieso game over, maar de rest van de keuzes zijn vooral A: ga dood en B: ga niet dood, dus zolang je maar vaak genoeg saves aanmaakt kom je er wel
Huh, er is gister een Switch remake aangekondigd van dit spel. Maar die nieuwe tekenstijl maakt het toch meteen minder eng. De Steam versie ziet er zo uit

Image

Maar de remake zo :/

Image

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

En hey, er komt een Touch Detective collectie op de Switch! Nu heb ik ze alle drie al op de originele hardware, dus misschien toch maar beter wachten op een sale... 3 hadden ze dacht ik nog niet in het Engels uitgebracht, vraag me af of dit dan die derde game een nieuwe kans geeft op een westerse uitgave...

https://www.gematsu.com/2022/07/touch-d ... for-switch

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Unsolved Crimes werd in 2008 in Europa en Amerika uitgebracht (niet in Japan), maar is wel ontwikkeld door de Japanse ontwikkelaar Now Production, een bedrijf dat ik voornamelijk ken als mede/sub-ontwikkelaar voor toch wel wat games die ik heb. In Unsolved Crimes speel je een rookie inspecteur in een jaren 70 New York, waarbij je rol vooral gericht is op het onderzoeken van het plaatst delict. Eigenlijk volgen alle zaken dezelfde structuur: je krijgt een rapport over een moordzaak en een lijstje van bewijsstukken en de getuigenissen van de verdachten/getuigen. Daarna bezoek je zelf het plaatst delict, waar je op zoek gaat naar meer bewijs en je partner je bombardeert met vragen met betrekking op bv. contradicties tussen getuigenissen en het plaatst delict of nieuw bewijs dat je vindt: elke zaak bestaat meestal uit zo'n 10~15 kernvragen, die je uiteindelijk naar de oplossing brengen. Een kernvraag kan bv. zijn "is er bewijs dat dit geen zelfmoord is?" en dan presenteer je bewijsstukken/getuigenissen/iets op het plaats delict dat die vraag beantwoordt. Wat wel goed is gedaan in dit spel, is dat elke vraag je echt stapsgewijs dichter bij de waarheid brengt en het heel duidelijk op een logische manier alles opbouwt.

Image

Als je reviews uit 2008 van deze game opzoekt, zie je dat veel mensen dit als een soort budget shovelware titel beschouwen, en op zich is de presentatie inderdaad wel erg magertjes: hoewel de plaatsen delict er best goed uitzien in 3D op de DS, heeft elke zaak maar 1 locatie. De artstijl is ook zeker nogal saai, en eigenlijk spreek je in de hele game maar met twee mensen: je baas en je partner, want verdachten/getuigen spreek je nooit direct, je krijgt alleen rapporten over wat ze tegen je collega's zeggen. Ook zijn er een paar minigames die heel erg "dit is een DS dus dit moest!!" schreeuwen en niet super leuk waren. Maar toch moet ik zeggen, ik vond dit eigenlijk best wel een okay detective game! Het is niet bombastisch zoals de Ace Attorney games, maar er wordt hier en daar toch leuk gebruik gemaakt van dat je elke plaats delict in 3D moet onderzoeken en waarbij het oplossen van de zaak dus ook ruimtelijk inzicht vereist en zoals ik al zei, de opbouw van elke zaak (de flow van aanwijzing -> inzicht in wat die aanwijzing betekent voor de zaak) is eigenlijk best goed gedaan met die vragen. Het voelt gewoon lekker als je elke vraag afgaat en zo langzaam mensen kan afstrepen en omdat je kan bewijzen dat zij het niet gedaan kunnen hebben, of dat je langzaam inziet hoe die ene gesloten kamermoord gepleegd was. Unsolved Crimes is een enorm sobere game dat echt geen charisma heeft qua presentatie en de zaken zelf zijn misschien een beetje beperkt van opzet, maar het zit eigenlijk best gedegen in elkaar en deze tweedehandse versie was me de 7,50 euro inclusief verzendkosten echt wel waard.

ChronicVillainy
Posts: 55
Joined: Tue Sep 17, 2019 18:06
Contact:

Re: Games!

Post by ChronicVillainy »

Hier ook wat games uitgespeeld sinds ik voor het laatst postte:

Horizon Forbidden West (PS4)
Dit vond ik een erg toffe game. Ik vond de setting uit deel 1 al interessant en de game gaat eigenlijk vooral verder waar de vorige game is gestopt. Wel mooie nieuwe omgevingen en nieuwe grote robots om tegen te vechten. Verhaal was ook prima, en relevanter dan ooit (vast geen toeval). Heb er erg van genoten.

Cat Quest (Switch)
Deze vond ik heel erg leuk, maar soms nog verrassend moeilijk. Moest echt zorgen dat ik genoeg side quests deed voor de experience. Wel heel charmant qua puns en verwijzingen naar bekende RPG- en adventure-game tropes. :) Ben benieuwd naar deel 2!

Spiritfarer (Switch)
Deze game ziet er vrolijk en knus uit, maar gaat over de dood. Dit stompt je net zo hard in de maag als je zou verwachten. Je speelt als Stella die met haar kat het baantje van Charon overneemt en spirits naar het hiernamaals moet varen. Eerst moet je opdrachten voor ze doen tot ze klaar zijn voor de oversteek. Het ene personage resoneert wat meer dan de ander, maar een aantal waren echt een mokerslag qua feels. Wel begon de game tegen het einde wat te draggen (zeker omdat ik de updatepersonages ook had) en werd het wat meer van hetzelfde. De latere personages resoneerden ook wat minder. Wel vond ik het einde heel tof gedaan.

Hoa (Switch)
Hele korte puzzelplatformer van een paar uur, met een Ghibli-aesthetic. Ziet er echt prachtig uit met mooie achtergronden. Platforming was ook niet ontzettend moeilijk, daar was ik als iemand die daar niet zo goed in is best blij mee. :P

Verder ben ik nu Sakuna: Of Rice and Ruin aan het spelen en heb een goede eerste indruk tot dusver.

Ook nog wat games gedropt, maar dit zijn vrij grote en geliefde JRPG-titels dus dat is een beetje vloeken in de kerk denk ik. :P Ze bleken gewoon niet mijn ding te zijn helaas, en mijn vrije tijd is mij te schaars om te besteden aan games die mij niet pakken.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

DS Yamamura Misa Suspense - Maiko Kogiku / Kisha Catharine / Sogiya Ishihara Akiko - Koto ni Mau Hana Sanrin - Kyoto Satsujin Jiken File (DS Misa Yamamura Suspense - Maiko Kogiku /Journalist Catharine / Begrafenisondernemer Akiko Ishihara - De drie bloemen die dansen in de oude hoofdstad - de Kyoto Moordzaken): Ja, dat is een belachelijk lange titel. Dit was de tweede DS game van Tecmo gebaseerd op de werken van een detectiveschrijver, in dit geval Misa Yamamura. Zij was een bijzonder productieve schrijfster die echt *enorm* vaak voor de televisie verfilmd is en samen met Kyotaro Nishimura staat zij synoniem voor het stereotype dat bestaat voor de "twee uur suspense drama" in Japan, een niet al te moeilijke detectiveverhaal dat op toeristische locaties wordt verfilmd en eigenlijk altijd precies dezelfde formule volgt. Yamamura is ook een van de eerste detectiveschrijfsters wiens werk als game is uitgebracht, want zelfs voor de Famicom waren al enkele games met haar naam op het doosje. Deze DS game is op dit moment de laatste game gebaseerd op haar werk (ze was al eerder dood gegaan, dus "Supervision" staat op de naam van haar kantoor, en "Originele Werk" is toegeschreven aan haar). Zoals de titel al suggereert speel je in deze game drie van Yamamura's heldinnen in drie verschillende zaken die zich allemaal in Kyoto afspelen (Kyoto is een belangrijk motief in haar werken): Kogiku is een maiko (geisha in training) die fan is van detectiveverhalen, Catherine is de dochter van een voormalig Amerikaanse minister die nu in Japan werkt als journalist en Akiko is een begrafenisondernemer. Alle drie hebben ook een vriendje die in deze game functioneren als hun sidekick.

Image

Eeen... dit was een best saai spel, maar best okay als tussendoor. Het is waarschijnlijk meer gemaakt voor non-gamers (zoals veel DS games waren), want als adventure game is het best bagger. Het volgt de bekende formule van locaties bezoeken, mensen ondervragen en soms vragen beantwoorden, maar je wordt van begin tot eind gewoon door het verhaal geleid (je kan niet eens locaties kiezen, het verhaal brengt je waar je moet zijn), je wordt nooit bestraft voor foute antwoorden op vragen en je hoeft zelden zelf iets op te lossen, de meeste vragen die worden gesteld zijn meer checken of je wel hebt opgelet de afgelopen twintig minuten, want ze vragen je gewoon over precies de dingen die je net hebt ontdekt en die al eerder zijn besproken in het verhaal, en je hoeft nooit zelf connecties te maken of zo. De sprites zijn best goed gemaakt en het idee om alle verhalen in Kyoto af te laten spelen (er is een encyclopedie functie waarin superveel termen die met klassieke Japanse kunstvormen en Kyoto te maken hebben worden verzameld), maar de verhalen zelf zijn best makkelijk, met meer de nadruk op de menselijke relaties dan echt op "we laten de speler echt zelf een moord oplossen". In geen enkel opzicht een hoogvlieger, maar errr, het is wel precies wat ik eigenlijk verwacht van een werk van Misa Yamamura... ^_^'

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Games!

Post by yatagarasu »

Ik meld even dat de PSX versie van Shin Megami Tensei (1) vertaald is. En Persona 2: Eternal Punishment (PSP) is ook vertaald !

Image

Image

Nog wat lore over de localisatie:
Shin Megami Tensei, as with many other early Megami Tensei titles, was initially not localized for the West due to its controversial content such as the portrayal of religious elements. This content clashed with Nintendo's strict content policy guidelines. The PlayStation port was also prevented from being localized by Sony's then-current approval policy.

The possibility of later localization after the series became established in the West were stalled due to the age of the game, which would have put it at a disadvantage in the modern gaming market.

In 2002, the team Aeon Genesis released an English translation patch unofficially for the original Super Famicom release of the game. They went on to release English translations for Shin Megami Tensei II in 2004 and Shin Megami Tensei if... in 2018.

According to Nich Maragos, the editor of the English version of Shin Megami Tensei, it was already too late to localize the PlayStation and Game Boy Advance versions of the game by the time the Megami Tensei series had "taken off" in the US; Atlus normally does not have an interest in localizing mobile games, but saw the iOS version of the game as a perfect opportunity to fill in one of the gaps in the series.

The localization project was slow at first, as it took time to extract the files from the game, so the localization team started by playing the game in order to find out what kinds of dialogue text and system messages it contained. After receiving the files, they translated the text, which was then sent to the editors; the edited text was sent back to the translators, who checked that nothing had been lost in translation, after which the text was inserted into the game. A challenge for the localization team was character limitations: only four rows of text, with 28 characters each, were able to be displayed at a time, and at some points this had to be limited even further in order to avoid graphical glitches.

This was solved by modifying the game to allow for more text boxes as needed. Later Megami Tensei games, which had been localized before Shin Megami Tensei, influenced the localization, as several of them include terms or quotes from the game.

For instance, the catastrophe in Shin Megami Tensei is referred to as the "Great Cataclysm" in Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. The Soulless Army, while Persona 4 and Shin Megami Tensei IV include several quotes and terms from the game. The already translated Shin Megami Tensei quotes from Persona 4's localization were reused verbatim in the localization of Shin Megami Tensei.

Zie Engelse wikipedia
Image

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

SMT V was een tijdje best goedkoop, iets van 30 euro, toch uiteindelijk niet gehaald....

Wat ik de laatste tijd wel heb gehaald trouwens:

Image

Toch de laatste titels op het lijstje van DS games die ik nog echt wil spelen af kunnen strepen. GBA Ace Attorney was meer een extraatje, ik wilde vooral Kuru Kuru Kururin. Voor de DS wilde ik altijd al Tales of Hearts halen, en dan natuurlijk de Anime Movie Edition, want niemand wil de CG Movie Edition (die is op de tweedehands markt daarom ook een stuk goedkoper!). Ja, ik weet dat Hearts ook een remake heeft op de Vita, maar ik wilde toch de DS versie met de 2D art. Saihai no Yukue (midden, onderste rij) is een soort Ace Attorney van Koei/Omega Force: Capcom heeft de Muso/Warriors serie gekopieerd met hun Sengoku Basara, en deze game was "wraak" van Koei/Omega Force, want het is een soort Sengoku Ace Attorney ^_~' Lux Pain is een ADV die ik al heel lang wilde halen, maar ik hoorde dat de Engelse versie best bagger vertaald is, dus hier ook maar de Japanse versie...

Er zijn nog een paar andere DS games onderweg, en hoewel het 'dit wil ik nog' lijstje niet leeg is, heb ik onderhand toch wel een hoop van wat ik altijd al wilde spelen...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Image

Mizen Tantei: The Protea Cases (De vroegtijdige detective: The Protea Cases) is de derde game in de Romantic Mystery reeks van Orange, korte mysterie adventures op de Switch (en meestal later, ook andere platformen) met lichte otome-elementen. De voorgaande games waren Gothic Murder en Shojo Shuryo no Suiriryoiki, die verder allemaal niets met elkaar te hebben behalve gelijksoortige gameplay en dat je verschillende eindes met verschillende 'love interests.' Hier speel je Chiharu, een net aangenomen assistente van een detectivebureau in Shinjuku. Ze worden aangenomen om een vermiste vrouw te vinden, en tijdens dat onderzoek komt Chiharu in het bezit van een rare app op haar telefoon: Protea. Het blijkt dat Protea de app is van een experimentele AI van de politie, die aan de hand van bv. camerabeelden, social media en persoonsgegevens misdaden kan voorspellen (vanwege privacy-regels geeft de"voorspelling" alleen tijd, locatie en het soort misdaad aan, maar door het toevoegen van specifieke informatie kan je privacy-levels opheffen en meer te weten komen). Op dit moment is Protea alleen actief in Shinjuku en aanvankelijk wil Chiharu de app gebruiken om de misdaden die voorspeld worden te stoppen, maar ze raken dan betrokken bij een groter plot dat te maken heeft met de ontwikkeling van Protea.

Hmmm, dit was eigenlijk wel de minst leuke van de drie tot nu toe. Het "grotere" verhaal was wel okay, maar de 'zaken' die je oplost in de verschillende hoofdstukken waren best saai. Nu ging het vorige deel ook al niet alleen over moord, maar daar had je nog wel het gevoel dat je echt mysteries aan het oplossen was, maar dat is hier veel minder. Jammer, want het idee van Protea is best leuk, maar er wordt niet echt iets boeiends mee gedaan behalve "we moeten daar naar toe om een misdaad te stoppen!!"

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

@simple DL series 7: THE Uwaki Kareshi (HET vreemdgaand vriendje ) is net als THE Kanshikikan een THE Simple DL game op de 3DS die oorspronkelijk op andere hardware is uitgebracht. In dit geval was THE Uwaki Kareshi eigenlijk een feature phone game, die ze net als bij THE Kanshikikan in twee hebben gesplitst: Vol 7 is dus eigenlijk slechts de helft van het originele THE Kanshikikan op de telefoon. In dit spel speel je in elke episode (vier in dit deel) iemand die hele sterke vermoedens heeft dat haar vriendje vreemd gaat, dus ga je naar de kamer van je vriend en ga je op zoek naar bewijs van z'n verraad! Elk "level" is eigenlijk hetzelfde, je doorzoekt een kamer van 8*8 (of 9*9? niet echt geteld) en moet 8 bewijsstukken vinden. Sommige bewijsstukken vind je gewoon door een kast of zo te onderzoeken, voor andere bewijsstukken moet je kleine puzzels oplossen zoals je vriendje even afleiden zodat je de tafel waar hij voor staat kan onderzoeken of zo. Je kan op elk moment je vriendje aanspreken en "een slagveld beginnen" waarbij je hem confronteert met alles wat je hebt gevonden, maar eigenlijk doe je dat pas als je alle acht bewijsstukken hebt, want anders krijg je het beste einde niet.

Image

Het ziet en klinkt natuurlijk nogal simplistisch omdat het eigenlijk een feature phone game is, en ook het isometrische gezichtspunt + vierpuntsdruktoets besturing is prima te begrijpen. Eigenlijk vind ik de graphics van deze game er best charmant uit zien. De puzzels zijn ook niet moeiilijk, al is het soms wel frustrerend dat sommige flags gewoon stom zijn (je kan een doos tig keer onderzoeken, maar je vind het bewijsstuk dat daar ligt niet totdat je een eerdere flag hebt geactiveerd). Maar het "probleem" van het spel is toch wel dat de hoofdpersonages (de meisjes die je bestuurt) echt volledig krankzinnig zijn. Begrijp me niet verkeerd, die vriendjes die vreemd gaan zijn lager dan laag, maar in de allerbeste eindes van elke episode blijf je alsnog altijd bij dat vriendje, maar dwing je hem mee te gaan naar alle vrouwen met wie hij vreemd ging om jezelf als de "ware" aan iedereen te showen, of blijkt dat dat de persoon die je speelt zelf ook vreemd ging, en boos was omdat het vriendje met wie ze vreemd ging ook vreemd ging! Het idee van een ADV waarbij je Ace Attorney-stijl moet bewijzen dat je vriendje vreemd gaat is typisch THE Simple in de zin dat het een originele invalshoek heeft, maar geen enkele van de eindes voelen echt lekker aan omdat het altijd eindigt met "en zo liet ik hem zien dat je mij niet bedriegt! En nu weet ik zeker dat hij nooit meer vreemd gaat hi hi!"

En ik heb nog drie delen van THE Uwaki Kareshi op m'n 3DS omdat twee weken geleden een sale hadden (waarschijnlijk de laatste?) en het een van de weinige DL ADVs was die ik nog niet had en die me interessant leken vanwege de feature phone geschiedenis ~_~

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Vraagje: In de Japanse 3DS store zijn nu enkele sales aan de gang die er best aantrekkelijk uitzien (zeker omdat-ie over een half jaar dicht gaat). Nu denk ik sowieso er al over om Radiant Historia en Tales of the Abyss te halen (1000 yen en 500 yen respect.), maar ik zie nu ook Shin Megami Tensei IV en Apocalypse staan voor 1000 yen. Zijn een van deze twee goede instappers in de serie (zijn dit vervolgen op elkaar? varianten?), of is V toch echt wel beter daarvoor? Anders pik ik alleen nog snel RH en Abyss op...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Apocalypse is een soort vervolg en neemt aan dat je redelijk bekend bent met de wereld, dus het is beter om by SMTIV te starten, wat hoe dan ook een behoorlijk toegankelijke entree tot de serie is. En qua prijs is het sowieso toegankelijker dan SMTV.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Oh, okay, het is inderdaad om de serie sowieso uit te proberen, dus zowel IV en Apocalypse kopen was ik niet van plan, maar als IV op zich ook werkt als instapper in de serie, is dat prima! Ik had nog net genoeg funds om nu Radiant Historia, Tales of the Abyss en een game waarbij je de Okinawa Yui-rail bestuurt te halen*, maar omdat deze actie nog tot eind augustus loopt zal ik dat later deze maand wel aanvullen (want Splatoon 3 komt eraan!!) en waarschijnlijk IV dan alvast oppikken om dan ooit te spelen :P

* Deze game! Waarschijnlijk dat WizardOfOss dit interessant vind, want dit is een game in dezelfde reeks als Japanese Rail Sim: Journey to Kyoto waar ik vorig jaar over schreef. Dus ook deze game maakt gebruik van echt-gefilmd materiaal vanuit de Yui monorail. En hoewel de beeldkwaliteit op de 3DS natuurlijk niet super goed is, is het 3D effect wel gaaf! Net twee stations gedaan vanaf het vliegveld!

Post Reply