Games!

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Vorig jaar heb ik Umineko gespeeld, dus dit jaar was het dan eindelijk tijd om aan die bekende novel game Higurashi: When They Cry beginnen, toch wel een waarvan veel mensen dachten dat ik het al had gespeeld (want mysterie), maar dat is dus niet zo. Ik speel de versie Higurashi no Naku Koro ni Ho op de Switch, die gebaseerd is op eerdere console versies. Dit is kennelijk wel anders dan de originele PC versie die je ook op Steam vindt. De originele versie is zoals Umineko: afzonderlijke hoofdstukken (parallele werelden) die ieder een andere versie vertellen van het verhaal, en op basis daarvan moet je uitvissen wat er aan de hand is. De console versie van Higurashi werkt echter anders, want daar zijn in ieder geval de eerste paar hoofdstukken omgebouwd tot een meer traditionele sound novel, waarbij je keuzes moet maken die het verdere verloop van het verhaal veranderen. Dus in plaats van dat elk hoofdstuk een afzonderlijke game is, heb je nu dus 1 game, met een flowchart en moet je door middel van de verhaalkeuzes de verschillende routes zelf vinden (en zijn er ook veel stukken die snel overgeslagen kunnen worden omdat die secties dan door meerdere routes worden gebruikt). Alleen het eerste verhaal staat vast, en dat is natuurlijk ook het eerste hoofdstuk van Higurashi: Onikakushi.

Image

Dit heeft wel een trager begin dan Umineko! Keiichi is net verhuisd naar het dorpje Hinamizawa, waar hij al snel vrienden is geworden met vier meisjes op school van verschillende leeftijden. In het begin lijkt alles perfect, maar langzaam pikt hij verhalen over Hinamizawa op die hem verontrusten, zoals dat de afgelopen jaren tijdens het Watanagashi festival er steeds mensen zijn doodgegaan en verdwenen, en merkt hij ook op dat zijn vrienden iets lijken te verbergen voor hem. Dit eindigt in een groot, bloederige tragedie, en dus dan aan de speler de vraag, wat is er aan de hand? Ik heb nog geen flauw idee. Umineko was al iets duidelijker opgebouwd als een detective met gesloten kamermoorden en zo, maar dat is hier minder duidelijk dus ik heb nog geen goed gevoel over wat wel mogelijk is in deze wereld en wat niet. Ik houd wel ergens nog wel bij wat me is opgevallen en zo en de dingetjes waarvan ik denk dat ze in latere hoofdstukken belangrijk worden, dus we zullen zien! Deze eerste episode was gelukkig wel een beetje korter dan de gemiddelde Umineko episode, dus wat dat betreft gaat het me misschien iets minder tijd kosten, al heb ik bij het spieken in een Japanse gids voor de console versie al gezien dat de indeling in episodes anders is dan op de PC, en dat in plaats van 4 Question arcs en 4 Answer arcs, ik waarschijnlijk eerst 5 Question arcs moet meemaken voor ik antwoorden krijg. Moet nog even uitvissen hoe ik dat ga doen voor m'n blog, want daar houd ik ergens m'n notities bij voor elke episode, maar dat wordt dus kennelijk anders dan de bekendere PC volgorde.

Nou ja, dit is een spel dat ik maar rustig aan ga doen, met soms wat andere games tussendoor, want als ik zoveel leeswerk rush, dan wordt het waarschijnlijk een beetje vermoeiend.

Image

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Image

Watanagashi is de tweede arc van Higurashi: When They Cry, en waar Onikakushi zich focuste op Rena, is dit keer Mion de hoofdrolspeler in deze hervertelling van de gebeurtenissen in Hinamizawa. In deze tweede arc leren we meer over Mion en haar familie, en horen we ook vooral meer over het verleden van Hinamizawa, en de betekenis achter het Watanagashi festival, dat het keerpunt in het verhaal is in deze eerste twee arcs: het is op de avond van het festival dat er doden vallen en Keiichi's verdere leven wordt verdoemd. Ik had na het spelen van Onikakushi al allemaal vragen en opmerkingen opgeschreven waarvan ik dacht dat ze wellicht relevant waren voor het oplossen van het hele mysterie, en ik was wel blij om te zien dat er wel wat van die vragen in deze tweede arc werden uitgewerkt/uitgelegd/als focus van een nieuwe mysterie werden gebruikt: waarschijnlijk betekent dat ik wel ergens in de goede richting aan het speuren ben. Ogenschijnlijk lijkt deze arc, net als Onikakushi, redelijk "duidelijk" wat betreft wie de moordenaar is, maar er zit waarschijnlijk wel veel achter en moet je niet alles geloven wat je ziet.Achter sommige van de raadselachtige gebeurtenissen hier heb ik ook wel een goed idee van wat er is gebeurd. Maar wat nou precies in Hinamizawa aan de hand is, dat weet ik nog echt niet. Het zijn nog niet eens vermoedens wat ik heb, slechts vage 'richtingen' waarin ik denk dat het verhaal naar toe leunt, maar ik heb me nog nergens op vastgepind. Ik weet sowieso niet of dit hetzelfde werkt als Umineko: daar deed ik ook wel twee, drie episodes erover om een redelijk idee te krijgen van wat het was dat ik moest oplossen en hoe waarschijnlijk de informatie uit de verschillende episodes moest gebruiken om het raadsel aan te pakken, hier heb ik heb het op dit moment nog niet helemaal door, denk ik. Komt waarschijnlijk omdat Umineko sowieso veel duidelijker als een detective was ingericht, met ook meta-discussies gaande die over de moorden gingen, terwijl het hier meer als een thriller wordt gepresenteerd.

(Oh, en omdat ik de console versie speel, kan je lekker veel overslaan omdat er een gemeenschappelijke gedeelte is tussen Onikakushi en Watanagashi. Watanagashi had ik dus al in 3, 4 uurtjes af!)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Bij het spelen van Umineko no Naku koro ni vorig jaar werd het al snel duidelijk dat elke episode een andere versie gaf van de moordreeks op het eiland Rokkenjima, en dat je door te kijken naar de overeenkomsten en de verschillen tussen de verschillende versies, de moorden moest proberen op te lossen. Hierbij was de derde episode, Banquet of the Golden Witch, het eerste deel dat verrassend anders aanvoelde, met een ogenschijnlijk een verhaal dat veel duidelijker was over de gebeurtenissen. Nu heb ik vandaag het derde deel van Higurashi: When They Cry gespeeld, Tatarigoroshi, en dat lijkt qua idee ook op Banquet of the Golden Witch, omdat dit verhaal, ogenschijnlijk, duidelijker lijkt te zijn, hoewel er nog best veel vragen overblijven.

Image

En het wordt hiermee ook wel duidelijk dat een thema als kindermishandeling belangrijk is voor schrijver Ryukishi07, en het komt hier best duidelijk naar voren vergeleken met wat je eerdere delen van Higurashi zag, dus prettig is dit verhaal zeker niet. Juist omdat dit verhaal voor een groot gedeelte best recht voor je raap is, heb ik wel even moeite om te bedenken hoe de gebeurtenissen hier nou precies verbonden zijn met de voorgaande drie delen. Ik vond Watanagashi (deel 2) bv. veel verklaren over Onikakushi (deel 1), maar er zijn minder duidelijke lijntjes te trekken tussen Tatarigorishi en de voorgaande twee delen, tenminste, ik moet er nog wel eventjes over nadenken (al zijn sommige lijntjes weer veel duidelijker, zoals een bepaald personage dat eerst kort werd genoemd in Onikakushi, maar nu pas echt duidelijk wordt wie dat is).

Vanaf nu wordt het wel eventjes anders voor mij dan voor de meeste mensen die Higurashi spelen. In de originele PC versie volgt hierna Himatsubushi,gevolgd door de vier Answer hoofdstukken, dus 8 hoofdstukken in totaal. Maar in de huidige console versie moet ik eerst nog de extra Question hoofdstukken spelen die speciaal voor de console versie zijn gemaakt. Deze hoofdstukken zijn nu allemaal samengevoegd in 1 flowchart. Als ik deze hoofdstukken uit heb, kan ik door naar de volgende flowchart (waar weer meerdere hoofdstukken samen zijn gevoegd, en die ik moet ik weer eerst allemaal uitspelen voor ik weer naar de volgende flowchart kan etc.) Ik kan dus helaas niet de originele PC volgorde aanhouden in deze versie. Nou ja, het kan in principe wel als ik alle flowcharts van tevoren vrijspeel via de quiz mode die in deze versie zit. Probleem: de vragen gaan over Higurashi, en omvat ook veel spoilers, dus of ik weet de antwoorden sowieso niet, of er wordt iets verklapt. Dus dat is niet ideaal.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Klaar met het derde en laatste scenario in het bordspel Suspects!

Image

Een van de voornaamste redenen waarom dit van origine Franse detectivebordspel me was opgevallen, was omdat bij de namen van de designers ene "Paul Halter" stond. Er is een bekende Franse schrijver van puzzelmysteries met diezelfde naam, dus het kon bijna niet anders dan dat het dezelfde persoon zou zijn. "Paul Halter" had het laatste verhaal in dit spel geschreven en nu ik het heb gespeeld, ben ik wel overtuigd dat het inderdaad de bekende Paul Halter is, want het verhaal heeft veel van z'n bekende motieven, zoals een ogenschijnlijk onmogelijke moord. Maar ik moet wel zeggen dat het meteen ook dit verhaal het minst slim gebruik maakt van de kaartmechanieken van Suspects: de voorgaande twee scenario's waren misschien minder boeiend als detectiveverhalen, maar speelden wel leuker, omdat je kaarten veel meer moest gebruiken (bv. om getuigenissen te vergelijken, of moest kijken of bepaalde bewijsstukken aan bepaalde mensen gelinkt konden worden). Over het algemeen was Suspects wel leuk, met best gave art en soms leuke dingen die gedaan worden met de kaarten. Het is heel erg gamebook-achtig, maar dan zo opgezet dat je het makkelijker met meerdere mensen kan spelen.

Oh, en intussen ook de eerste console-exclusive Higurashi: When They Cry verhalen uitgespeeld. Taraimawashi is eigenlijk een soort bad end, waarin je eigenlijk expres niet betrokken raakt bij de gebeurtenissen in Hinamizawa, waarna het je ineens een stukje in de tijd springt en zo goed als iedereen i het dorp dood is. Heel kort, en het voegt niet heel veel toe, maar een paar scenes hier lijken wel al m'n vermoedens te bevestigen over de rol van een bepaald personage in de eerdere hoofdstukken.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Ben nu bezig met Batman: Arkham Origins. Asylum en City had ik al gespeeld, en daarna had ik wel Arkham Origins Blackgate gespeeld, de handheld companion game voor Arkham Origins, maar ik had Origins zelf dus nog niet gespeeld. Het is... heel erg zoals Arkham City. Wat niet per se iets negatief is natuurlijk, want Arkham City was gewoon erg tof. Ik ben nabij het eind, maar ik heb wel het gevoel alsof er (relatief) minder van die Predator Rooms in deze game zitten (die segmenten waarbij je in een grote zaal zit en je de vijanden een voor een met stealth moet uitschakelen), terwijl ik die juist het leukst vind van deze reeks. Kan ook best zijn dat ik gewoon de rest ben vergeten van Asylum en City en me alleen de Predator Rooms daarvan herinner, maar voor mij voelt het nu wel aan alsof er veel meer segmenten zijn in Origins waarin je gewoon in een kamertje wordt gegooid met een bende schurken en dat je gewoon iedereen in elkaar moet slaan om verder te mogen. Wat wel gaaf is dat je nu ook echt misdaden moet onderzoeken en met je detective mode de plaats delict moet scannen en moet uitvissen wat er precies is gebeurd. Het werkt min of meer automatisch, maar dit is een leuke aanvulling.

Ik speel ook nog steeds, op een rustig tempo, Higurashi en heb net Someutsushi uitgespeeld, een console-exclusieve Question arc die gebaseerd is op een van de Higurashi manga reeksen (Onisarashi, maar deze versie heeft wat wijzingen in het verhaal en daarom ook een andere titel). Dit verhaal is een gaiden en speelt zich min of meer helemaal los af van de rest van de Higurashi reeks. Het gaat over Natsumi, een meisje dat onlangs weg is verhuisd uit Omikoshi, samen met haar ouders en oma, die uit Hinamizawa komt. Terwijl ze zich langzaam leert aanpassen aan het leven in de stad, dat heel anders is dan in Omikoshi, gebeurt er een ramp in Hinamizawa (hetzelfde als in Tatarigoroshi), wat ook gevolgen heeft voor het leven van Natsumi in de stad. Op het oog lijkt dit verhaal best to-the-point, maar de vraag is dus hoe dit te koppelen valt met arcs uit de originele game. Op zich lijkt wat in Someutsushi wordt beschreven nog te passen in de richting van m'n verdenkingen na het spelen van de voorgaande hoofdstukken, dus het lijkt erop dat ik er niet helemaal naast zit.

Image

Wat er wel net naast zit zijn de character designs voor dit hoofdstuk >_> Ze lijken allemaal niet echt te passen bij de designs die we zien in de hoofdgame... Nu hebben de console versies van Higurashi sowieso originele art assets/characters designs die speciaal voor die versies gemaakt zijn (en dus anders dan de PC versie), maar Someutsushi is eerst oorspronkelijk gemaakt voor de DS versie, en ergens tijdens het weer hertekenen of zo voor de PS3 versie is er vast weer gespeeld met designers of zo, want de Someutsushi personages zien er zo... anders uit dan de personages die we gebruikelijk zien in Hinamizawa, met andere soorten gezichten en zo :/

ChronicVillainy
Posts: 55
Joined: Tue Sep 17, 2019 18:06
Contact:

Re: Games!

Post by ChronicVillainy »

Ash Ketchum wrote:
Sat Jan 29, 2022 8:29
ChronicVillainy wrote:
Fri Jan 28, 2022 15:48
En jammer van Yakuza 5!! Kan me ergens indenken dat té veel minigames, té veel personages, té veel verschillende plaatsen en verhaallijnen echt tegen gaat werken. Ik heb zelfs laatst dan eindelijk Yakuza 0 en Yakuza Kiwami uit de PSN store geplukt (ze waren in de aanbieding), maar ik me zeker voorstellen dat jij Zero eventjes laat liggen voorlopig. Zonde zeg!
Van 1 heb ik alleen de originele PS2 versie gespeeld (al schijnt Kiwami niet zo absurd veel te veranderen), maar die is wel echt gaaf hoor! Zeker de moeite waard. 1 en 2 zijn nog relatief "realistisch" (spoiler: ze zijn helemaal niet realistisch) qua verhaal, met allerlei onderwereldintriges en zo en een interessant, sterk geromantiseerd beeld van yakuza, maar vanaf de PS3 games worden de verhalen ook steeds omslachtiger met verraders van verraders van verraders en idioot ingewikkelde snode plannetjes van de masterminds (naast dat de spellen ook gewoon groter werden). Niet dat dat per se iets slechts is voor dit soort spellen, maar 1 en 2 voelen toch wat anders dan de games die erop volgden.
Laat antwoord is laat, maar blij dat 1 en 2 het sowieso waard zijn! Niet dat de Kiwami's duur waren in de PSN-store, heb me er dus geen bult aan gevallen, maar toch.

Yakuza 0 heb ik overigens vorig weekend uitgespeeld en vond het een hele toffe game. Zowel Kiryu als Majima zijn toffe personages en hun verhaallijnen waren interessant om te volgen. De minigames waren amusant (alhoewel ik er vrij slecht in was), maar qua sidecontent vond ik de random en vaak hilarische substories toch wel het leukst.

Ben nu begonnen met Horizon Forbidden West. Ik verwacht daar wel even zoet mee te zijn.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Ik ben zelf nog steeds niet begonnen aan Zero XD Maar goed dat het spel je beviel! Die minigames, daar moet je je niet zoveel van aantrekken, want daar zitten er echt gewoon veel te veel van in in Yakuza XD Ben wel benieuwd naar vooral Kiryu's verhaal in Zero: eigenlijk bouwen de verhalen van alle andere games juist op zijn situatie aan het begin van de eerste Yakuza, wat als het goed is heel anders is dan in Zero, dus dat zou een interessant contrast moeten worden (en ik neem aan dat het andersom ook geldt).

Batman Origins had ik inmiddels ook uitgespeeld. Het is een soort Arkham City 1.5, eigenlijk valt het niet heel anders te omschrijven. De sprong van Asylum naar City was erg groot (van een kleiner Metroidvania gebied naar een hele stad), dus in dat opzicht valt Origins wel een beetje tegen, maar het heeft wel leuke bazen die tenminste boeiender zijn dan die Titan-bazen in Asylum en zo, en ach, de basis is gewoon prima.

Ben ook nog steeds bezig met Higurashi. Tsukiotoshi was een interessante alternatieve versie van Tatarigoroshi (in plaats van dat X besluit Y te vermoorden, krijgt X wat hulp van anderen...) en toen ik dat had uitgelezen was ik klaar met de eerste "case file" in deze game (eerste set van hoofdstukken die samen 1 flowchart vormen). Ik denk dat ik vanavond eens het eerste verhaal van de tweede set ga uitspelen, wat Himatsubushi is, de laatste Question hoofdstuk van de originele PC games.

ChronicVillainy
Posts: 55
Joined: Tue Sep 17, 2019 18:06
Contact:

Re: Games!

Post by ChronicVillainy »

Hmmm ik zal erop letten als ik doorga met Yakuza Kiwami, ook in hoeverre het opzet was/naar Kiwami toewerkt. Ik had wel begrepen dat Nishiki een grote rol heeft, en Shimano uit Majima's verhaal duikt ook nog op verder in de reeks, maar de details heb ik niet heel helder.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Dat merk je dan wel ;)

Image

Himatsubushi is het vierde en laatste deel van de originele Higurashi: When They Cry Question arc. De volgende vier delen vormen dan weer de Answer arc en leggen de gebeurtenissen in de eerdere delen uit. Maar omdat ik de console versie met extra Question hoofdstukken speel, was ik al op het spoor gekomen van sommige onthullingen die in Himatsubushi werden gedaan (want die extra console hoofdstukken, vooral Tsukitoshi, hintte al daarop). Dit deel is een stuk korter dan de eerste drie delen uit de originele reeks en speelt zich ook enkele jaren eerder af dan de andere hoofdstukken, dus ogenschijnlijk lijkt het niet zoveel te maken te hebben met de andere delen (gaat over een agent die een kidnapzaak onderzoekt en daarvoor in Hinamizawa komt), maar wat er tegen het einde wordt onthuld lijkt in grote lijnen te passen bij mijn vermoedens. En op zich heb ik al het een en ander in gedachten (toch wel handig dat ik zo'n memo heb bijgehouden zoals met Umineko vorig jaar!), maar het lijkt nog net niet helemaal in elkaar te passen, ik heb soort van twee concepten in m'n hoofd die ieder deels kunnen uitleggen wat er is gebeurd, maar ik zie nog niet helemaal hoe die twee concepten dan weer met elkaar verbonden zijn.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Even iets luchtigs tussendoor:

Image

Season of Mystery: The Cherry Blossom Murders is een hidden object game van.. Square Enix. Ja, ik weet ook niet waarom. Het spel speelt zich einde 19de eeuw af, en begint met de zogenaamde zelfmoord van je echtgenoot Richard, die bij de Amerikaanse ambassade in Japan werkt. Maar dat geloof je natuurlijk zelf niet, dus ga je op zoek naar waarom je man vermoord zou zijn, waarbij je ook hulp krijgt van een rechercheur die een beetje op Hiroshi Abe lijkt. En daarvoor moet je natuurlijk steeds willekeurige objecten vinden in de levels die vaak een Japans thema hebben. En niet dat ik zoveel hidden object games heb gespeeld, maar natuurlijk hebben de objecten die je moet vinden meestal helemaal niets te maken met het verhaal. Wat ik trouwens wel grappig vind aan deze games is dat je naast de objecten die "natuurlijk" in het level verstopt zijn, dat er ook altijd veel objecten zijn die verstopt zijn via perspectief/de graphics, zoals een chocolade reep die (helemaal niet op schaal) dan over een bruine kast is geprojecteerd. Ik blijf het toch wel grappig vinden dat met een bepaalde art stijl en zo, het zo makkelijk is om dingen in een scherm te verstoppen want soms kijk je echt tien over een bureau heen totdat je je beseft dat het randje van het bureau helemaal geen rand is, maar een gigantische sigaar of zo. Maar goed, ik heb even twee uurtjes lang m'n brein uit kunnen doen, dus prima. Wel jammer dat de tweede helft eigenlijk alleen maar dezelfde levels herhaalde, dus sommige achtergronden zie je echt 3 of 4 keer (levels zijn random in de zin dat elke keer als je een level start, er een willekeurige selectie wordt gemaakt van welke objecten in het scherm worden geplaatst en welke je moet vinden).
Last edited by Ash Ketchum on Sat Mar 26, 2022 20:24, edited 1 time in total.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Image

Goh, er is al een hele maand voorbij sinds ik ben begonnen met Higurashi: When They Cry, en er is nog steeds een hoop te doen... Maar ik ben nu in elk geval bij de Answer hoofdstukken aangekomen. Meakashi is het vijfde deel in de originele achtdelige Higurashi games, en de eerste van de vier Answer hoofdstukken, maar dit deel legt niet deel 1 (Onikakushi) uit, maar deel 2 (Watanagashi). Dat was een kleine verrassing, net als het feit dat dit deel eigenlijk wel het meeste dat in Watanagashi gebeurde heel duidelijk uitlegt: vorig jaar speelde ik Umineko: When They Cry, maar daar werd niets zo duidelijk als hier afgebeeld. In Umineko gaven ze je vooral de instrumenten om daarna zelf maar eens alles in te vullen. Maar goed, praktisch al m'n vermoedens over wat er gebeurde in Watanagashi werden bevestigd in Meakashi, dus ik zit kennelijk op de juiste weg. Ik schreef de vorige keer, na het lezen van het laatste Question hoofdstuk, dat ik twee concepten in m'n hoofd had die ieder deels konden uitleggen wat er is gebeurd: dit deel bevestigt het eerste idee dat ik had, en lijkt ook te bevestigen dat het tweede concept eigenlijk niet direct daarmee is verbonden, dus dat helpt ook weer.

Maar nu moet ik weer eerst een paar van de console/Advanced Story arcs doen voor ik weer verder kan met de originele hoofdstukken. Toch jammer dat deze uitgave je niet gewoon de 8 originele hoofdstukken op volgorde laat spelen....

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Image

Uso da!!!

Het hoofdstuk Hirukowashi in Higurashi: When They Cry was gewoon een gag-hoofdstuk, gebaseerd op het verhaal uit de vechtgame Higurashi Daybreak. Voelde een beetje als een Ranma 1/2 verhaal aan, maar heeft verder echt niets met het mysterie te maken. Kageboshi daarentegen wel: dit is het Answer hoofdstuk dat hoort bij de gaiden Someutsushi, een verhaal dat is gebaseerd op een van de Higurashi manga en oorspronkelijk gemaakt voor de DS versie van Higurashi: When They Cry. Waar Someutsushi voornamelijk draaide om Natsumi Kimiyoshi, die verhuisd was van Omikoshi naar een grote stad met haar familie, en de grote tragedie die op haar wachtte na een bepaalde gebeurtenis in Hinamizawa, draait Kageboshi om de rechercheurs die de zaak aan het onderzoeken zijn. Na dat "het" is gebeurd in Hinamizawa, onderzoeken Oishi en Akasaka mensen die de afgelopen jaren uit Hinamizawa verhuisd zijn, en ze krijgen daarbij hulp van Tomoe Minai, een lokale rechercheur en oude bekende van Oishi en dat brengt ze in contact met Natsumi. De gebeurtenissen in Kageboshi verlopen een beetje anders dan in Someutsushi, dus het is een soort parallele wereld, al is veel hetzelfde en kan je veel van de verklaringen hier ook toepassen op Someutsushi. Maar hoewel dit dus een gaiden is en eigenlijk niet direct verbonden is met de hoofdscenario's (sowieso speelt het zich ergens anders af/andere personages en later), krijgen we hier toch wel wat belangrijke hints die wel het een en ander verklaren over de gebeurtenissen in de hoofdscenario's. Met name de uitleg over Natsumi lijkt bijna zelfs teveel te verklappen? Het past in elk geval prima bij m'n theorieën/vermoedens over het mysterie in Higurashi: When They Cry, dus dat is wel fijn.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Ik kijk enorm uit naar The Centennial Case: A Shijima Story, de FMV detective game die Square-Enix in mei gaat uitgeven, gemaakt door iemand die ook gewerkt heeft aan 428 Shibuya Scramble, Kamaitachi no Yoru x3 en Trick X Logic, allemaal supergave detective/mysterie games. Als je aan Square-Enix denkt, denk je natuurlijk niet zo snel aan detective games, al heb ik twee jaar geleden ook Sigma Harmonics gespeeld, een detective RPG van SE dat... err, leuker was qua concept dan uitwerking, maar dat concept was in elk geval wel memorabel. En een tijdje geleden herinnerde ik me dat Square-Enix ook een andere detective game had uitgegeven, en in tegenstelling tot de eerder genoemde titels, was dit gemaakt door een westerse ontwikkelaar.

Image

Murdered: Soul Suspect begint met de dood van onze held Ronan, een "ruwe bolster, blanke pit" rechercheur uit de stad Salem (die van de heksenjachten) die iets te enthousiast was in z'n poging om de seriemoordenaar de Bell Killer te pakken en zelf uit een raam is geworpen, en daarna is neergeschoten. Alleen wordt hij nu wakker als spook, en hoort hij van de geest van z'n dode vrouw dat hij nog ongedane zaken heeft, en dat hij pas na het hiernamaals kan als hij z'n zaakjes in orde heeft. Dus gaat Ronan, als spook, op jacht naar zijn moordenaar. Als spook kan-ie weliswaar niet direct met mensen communiceren, maar hij heeft een paar nieuwe trucjes: als onzichtbare spook kan hij natuurlijk mensen afluisteren, maar hij kan ook mensen tijdelijk beheersen om hun gedachten te lezen of heel lichtjes ze aan te sturen. Ook dwalen er andere spoken rond die hem kunnen helpen en kan Ronan binnen gebouwen door alle muren lopen (dat kan niet door de buitenste muren van een gebouw). Het spel speelt verder als een adventure waarbij je bewijzen moet vinden om bepaalde vragen te beantwoorden, aangevuld met wat stealth elementen (er dwalen ook boze geesten rond die je alleen kan verslaan door ze van achteren te benaderen voor een QTE).

Ik vond er uiteindelijk niet heel veel aan. Het idee is wel aardig en het heeft zeker ook wel z'n momenten met wat spookgepuzzel en side-quests waarbij je spoken helpt met het uitvissen hoe zij zijn dood gegaan, maar het spel is ook best kort, en het zijn veel kleine dingetjes die een beetje irritant waren. Z verschijnt de "Inspect" knop voor aanwijzingen alleen als je erg precies voor staat EN je de camera centreert op het object. Dat betekent dat als je naast een aanwijzing staat dat op de grond ligt, maar de camera waterpas staat, de "Inspect" knop helemaal niet tevoorschijn komt en je dus niet weet dat dat een aanwijzing is! Vooral in het begin had ik daardoor moeite met bewijzen vinden, omdat ik gewoon dacht dat ik gewoon naar een prop aan het kijken was. Het idee van het door muren kunnen lopen binnen een gebouw is ook grappig bedacht op zich, maar ook ENORM verwarrend omdat er verder geen kaart op het scherm wordt getoond. De eerste keer dat je wordt losgelaten is een flatgebouw, dus kan je gewoon muren heen lopen en zo alle appartementen bezoeken, maar het werkt enorm desorienterend omdat je de muren wel ziet, maar je erdoor heen clipt en je daardoor niet echt een ijkpunt hebt. Het is niet per se een slecht spel, maar ook weer niet bijzonder memorabel of zo, en ik zou bijna zeggen dat een Let's Play kijken ook prima is voor deze game.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Image

Weer een week voorbij, weer een beetje verder in Higurashi: When They Cry. Ik ben wel voorbij de helft van het "grote verhaal", maar waarschijnlijk nog niet op drie-kwart. Tsumihoroboshi is het zesde deel in de originele reeks en sluit aan op Onikakushi, het eerste deel in de reeks. Waar de hoofdstukken Watanagashi en Meakashi echt twee zijdes van hetzelfde verhaal waren, is dat niet zo met de combinatie Onikakushi en Tsumihoroboshi: er gebeuren hele andere dingen in Tsumihoroboshi, maar wat er hier gebeurt (en de uitleg daarachter) kan je wel toepassen op de gebeurtenissen in Onikakushi, en er zijn ook enkele onthullingen/gebeurtenissen die hier gebeuren die duidelijk opbouw zijn richting de finale van de hele reeks. Ik vond het wel een beetje jammer dat dit hoofdstuk een beetje chaotisch aanvoelt omdat je de gebeurtenissen ziet vanuit het gezichtspunt van meerdere personages en zoals altijd mag schrijver Ryukishi07 echt wel veeeeeeeeel zuiniger zijn met woorden, want elke scene voelt echt twee keer zo lang aan als echt hoeft. Maar goed, vragen beantwoord, nieuwe vragen gesteld en ik kan weer verder richting het einde.

Het is trouwens wel een beetje irritant dat in de handheld/console versies van Higurashi, je Tsumihoroboshi niet in één keer kan uitlezen. De eerste keer dat je dit verhaal leest, wordt je namelijk automatisch omgeleid naar het slechte einde. Je moet daarna Yoigoshi lezen, een korter hoofdstuk dat is gebaseerd op een Higurashi manga. Dit verhaal speelt zich 20 jaar na de bad end van Tsumihoroboshi af: Hinamizawa is twintig jaar lang afgesloten geweest vanwege een natuurramp, maar is nu weer opengesteld en op een zekere nacht, bezoeken toevallig meerdere mensen om verschillende redenen naar dit dode dorpje en komen ze allemaal terecht in het buurthuis naast de tempel. Pas als dit verhaal uit hebt kan je weer terug naar Tsumihoroboshi om het goede einde te krijgen. Aan de ene kant kan ik het wel begrijpen, want Yoigoshi speelt zich in de "bad end" wereld af, maar aan de andere kant heeft dit verhaal echt heel weinig te maken met de rest, en is het qua toon ook heel anders dan de hoofdepisodes, dus is jammer dat je het per se moet spelen om Tsumihoroboshi te lezen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Ik ben er bijna!!!

Ik heb waarschijnlijk de volgende twee hoofdstukken in Higurashi: When They Cry verkeerd om gespeeld: ik had expres niet de aanbevolen volgorde aangehouden omdat Tokihogoshi een stuk korter was, dus die had ik zondagavond er nog doorheen gejaagd, maar daar gebeurt aan het einde iets dat een belangrijk verhaalelement heel abrupt verklapt. Dit hoofdstuk is weer onderdeel van de Advanced Story (de console-exclusive verhalen) en speelt zich ongeveer een jaar voor de hoofdepisodes af. We volgen wederom rechercheur Tomoe, die ditmaal de mysterieuze dood onderzoekt van een scholier, die eerder het ziekenhuis in was gewerkt door Rena (die daarna naar Hinamizawa is verhuisd) en tijdens haar onderzoek, bezoekt ze ook Hinamizawa, komt ze Rena tegen en ontmoet Tomoe wederom Natsumi (ditmaal onder betere omstandigheden dan de voorgaande keren).

Image

Minagoroshi is het zevende deel van de originele acht-delige reeks op de PC en is technisch gezien het antwoord op deel 3 (Tatarigoroshi), maar het geeft je eigenlijk al de antwoorden op bijna alle raadsels die de serie tot nu toe op op de lezer heeft gegooid. En ik heb het best goed gedaan! Nu had ik vanwege de extra Advanced Story arcs en zo wel wat meer hints dan als ik alleen de originele PC reeks had gespeeld, maar ik heb in grote lijnen alle belangrijke punten wel goed geraden (soms wel details fout). Nu waren de raadsels hier sowieso wel "opener" dan in Umineko: When They Cry, dus was het geheel wel makkelijker op te lossen, maar toch leuk dat ik er niet helemaal naast zat. Als het goed is, kan ik direct doorstromen naar Matsuribayashi, het originele einde van Higurashi (hoofdstuk 8). De originele PS2 versie van Higurashi had een eigen eind als vervanger voor Matsuribayashi (Miotsukushi), en de DS versie voegde daar nog een extra zijde aan toe die zich richtte op de Advanced Story personages zoals Tomoe, maar ik denk dat voor mij, Matsuribayashi voorlopig het einde wordt voor Higurashi. Na twee maanden wil ik het wel even loslaten, dus waarschijnlijk dat ik eerst even een rustperiode inlas om daarna pas de twee Miotsukushi scenarios en de andere bonus verhalen te spelen die in de Switch release zitten.

Post Reply