Games!

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1360
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Image

Het is (voorlopig) gedaan! Met het afronden van Matsuribayashi, het achtste en laatste deel van de originele Higurashi: When They Cry reeks, heb ik nu het einde bereikt. Ik ben halverwege februari begonnen en vanwege de opzet van de console versies, moest ik naast de 8 originele hoofdstukken ook een hoop andere extra arcs spelen, dus het heeft wel even geduurd, maar na elke week minstens 1 hoofdstuk te spelen, kan ik nu eventjes rust nemen! Omdat het vorige hoofdstuk, Minagoroshi, eigenlijk al de antwoorden gaf op de meeste grote vragen van de reeks, was Matsuribayashi vooral gericht op eerst nog puntjes op de i zetten om daarna alles klaar te zetten voor de finale. Na een kort stuk waarin je meer leert over de motieven van de dader, volgt een stuk waarbij de lezer heel veel verschillende korte scenes bekijkt (50 of zo?) die zich afspelen voor de gebeurtenissen van de game en over eigenlijk alle verschillende personages in het verhaal gaan: je snapt dan waarom iedereen zich gedraagt zoals ze zich gedragen in de hoofdepisodes en waarom iedereen een geheim lijkt te hebben in de voorgaande iteraties van de Hinamizawa moorden. En met die kennis volgt dan echt de finale, waarbij iedereen moet samenwerken om de moordreeks die telkens in Hinamizawa gebeurt te stoppen. Qua mysterie wordt er dus veel minder onthuld dan in het vorige deel, dus kan je het hoofdstuk beter zien als echt de afwerking van het verhaal, eigenlijk wat episode 8 van Umineko: When They Cry ook was. Ik vond het wel jammer dat heel veel problemen/obstakels die wel in de vorige delen van groot belang waren nu "toevallig" helemaal niet meespeelden, waardoor het verloop van de gebeurtenissen hier soms een beetje net te makkelijk leek.

Zoals gezegd las ik nu wel een Higurashi pauze in, want twee maanden non-stop hetzelfde verhaal volgen is wel eeeerg lang (heb ook nauwelijks "gewone" boeken gelezen in de tussentijd!). Miotsukushi (Voorkant) en Miotsukushi (Achterkant) zijn de console-finales, die echt fungeren als een vervanger van Matsuribayashi, maar die zijn best lang, dus die speel ik later wel, want het "originele Higurashi verhaal" was wel altijd echt m'n primaire focus. Al ben ik wel echt nog geinteresseerd in Miotsukushi (Achterkant), want die focust op de Advanced Story personages. Verder heeft de Switch versie ook al die fandisc hoofdstukken en zo, maar die komen ook wel later.

Net als bij Umineko, net even gekeken naar de manga van Higurashi: als je dus alleen de manga zou lezen die gebaseerd zijn op de 8 hoofdstukken van de game, dan ben je ook zo'n 30 delen verder (al zijn er nu natuurlijk bundels verkrijgbaar). Stiekem toch korter dan ik had verwacht! ~_~. Daarnaast heb je nog al die andere extra verhalen en ook manga gebaseerd op de recentere anime series...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1360
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Image

Suhoshin is een novel adventure van een Frans-Koreaans team, met een setting die we niet vaak zien: Korea in het Joseon-tijdperk. De tekenstijl van de personages lijkt misschien ook bekend: die komen van Kageyoshi, die ook de personages van Raging Loop heeft getekend. Yuri heeft drie jaar lang in de hoofdstad gewoond om opgeleid te worden als wacht en speurder, maar voor z'n eerste taak wordt hij gewoon geplaatst in z'n thuisdorp als wacht. Daar ontmoet hij weer z'n oude vrienden en sponsor, maar meteen de dag na z'n thuiskomst blijkt er een moord gepleegd te zijn op een van de inwoners, een misdaad die al decennia niet is gebeurd in dit dorpje. Omdat Yuri ook criminele onderzoeken heeft bestudeerd in de hoofdstad, wordt hij door de het dorpshoofd gevraagd om de moord op te lossen, maar veel aanwijzingen zijn er niet, en de volgende dag wordt er weer een dode gevonden. De druk op Yuri neemt langzaam toe als er steeds meer doden vallen, zelfs onder de yangban (de edelen) die in een afgesloten, beveiligde gedeelte van het dorp wonen. Wie slaagt er toch weer elke avond bij mensen binnen te sluipen en hun magen op te rijten?

Een novel game die niet alleen qua stijl op Raging Loop lijkt, maar ook qua opzet, dus een klassieke novel game met keuzes, maar ook een die je vaak dwingt op eerst bepaalde keuzes te nemen voor een bad end, om daarna terug te laten gaan in de flowchart om je dan een andere keuze aan te bieden. Het spel heeft een goede presentatie met ook een TIPS systeem die allerlei Koreaanse termen uitlegt (van historische termen tot aan kimchi). Qua atmosfeer zit het dus prima en op zich is het verhaal, in grote lijnen, ook best leuk, maar ik vind het wel jammer dat het als een mysterie het net een beetje te kort schiet. Veel van het verhaal is het gewoon "oh nee, iedereen (of in elk geval een niet-specifieke aantal) heeft deze moord kunnen plegen" en het wordt niet echt als een whodunnit of zo gebracht, maar dan wordt tegen het eind een nogal grote aanwijzing genoemd en dan volgt eigenlijk meteen al het antwoord, zonder dat het "mysterie" echt leuk wordt gepresenteerd of dat de speler word uitgedaagd om erover na te denken. Een beetje jammer, want sommige van de scenes die werken als aanwijzingen zijn slim bedacht, en met een iets "dikker" middenstuk in het verhaal had dit ook een veel betere detective kunnen zijn. Maar ik heb me toch hiermee vermaakt.

Tamara
Posts: 914
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Dus... grappig verhaal: ik was weer eens met backlog aan het ontwijken. Omdat ik even geen zin had om te beginnen aan El Shaddai en veel liever een dungeon crawler speelde, begon in plaats daarvan aan The Lost Child op de PS4. Gewoon een spelletje dat ik in een uitverkoop had opgepikt. Ik wist er niet veel meer van dan dat het een soort budget-Shin Megami Tensei was. Het kwam allemaal een beetje herkauwd over en bepaalde personage-ontwerpen kwamen me vaag bekend voor, maar het spel was geinig genoeg. Het belangrijkste: het was geen El Shaddai.

Begin ik vandaag aan El Shaddai, realiseer ik me dat ik personages eerder heb gezien. Dat er gewoon al 30+ uur naar heb zitten kijken in een vorige game. Enoch, een unit die je automatisch krijgt in The Lost Child, is de hoofdpersoon van El Shaddai. Hij staat gewoon met zijn kop op de over.

*bleeeeeeeeeep* Ik voel me nu echt dom! Niet alleen omdat de gelijkenis in The Lost Child niet kon plaatsen, maar ook omdat mijn vlucht op wel heel ironische wijze is mislukt...

Image

Image

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1360
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Je hebt zo lang gewacht dat ze zelfs nu een Switch port hebben aangekondigd van El Shaddai vorige week :P

Ik zit nu in zo'n tussenfase waarin ik even geen grote games speel: over twee weken komt The Centennnial Case uit en daar wil ik me volop storten, dus de laatste dagen was het weer vooral Splatoon 2. 3 is intussen ook aangekondigd, en hoewel ik daar wel naar uitkijk, weet ik nu al dat ik lang niet zoveel tijd in 3 ga stoppen als in 2, dus dat voelt ook wel dubbel...

Tamara
Posts: 914
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Je hebt zo lang gewacht dat ze zelfs nu een Switch port hebben aangekondigd van El Shaddai vorige week :P
Alsof het lot me iets probeert te vertellen...

Maar ik ben het nu echt aan het spelen, dus het zou allemaal goed moeten komen en dan kan het toeval zijn mond weer houden!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1360
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Als je een abonnement hebt op Nintendo Switch Online kan je gebruik maken van Game Op Proef, waarbij ze een volledige game aanbieden een week lang aanbieden. Het is dus geen demo, maar echt het hele spel, maar je kan het spel maar binnen die beperkte periode spelen en daarna moet je het maar kopen als je nog verder wil. Tot nu toe heb ik deze proefgames eigenlijk nooit gespeeld, want of ik had de game die werd aangeboden al, of ik zag al dat ik het in die ene week dat het verkrijgbaar was toch niet kon uitspelen. Maar de Japanse Nintendo Switch Online biedt deze week (Golden Week) eindelijk een game waar ik interesse in had, en waarvan ik dacht, die kan ik nog wel uitspelen binnen een week!

Image

Buddy Mission BOND is een stijlvolle visual novel adventure van Nintendo en Koei. Het spel is anderhalf jaar geleden uitgebracht in Japan en eigenlijk snap ik nu ik het heb uitgespeeld nog steeds niet waarom er geen Engelse versie van is uitgebracht, want qua inhoud is er niets dat het tegenhoudt en het was nog best leuk ook. Zoals de titel al suggereert, is dit een buddy cop drama: een agent, een notoire juwelendief, een verbannen ninja en een oplichter die zich kan vermommen als iedereen kruisen allemaal het pad van de misdaadorganisatie DISCARD en besluiten, soms op ongemakkelijke manieren, om met elkaar samen te werken. Hun onderzoek brengt al snel naar het kleine eiland Mikagura, dat verdeeld is in de snel-ontwikkelende stad Blossom en Maika, een traditioneel dorpje waar de oorspronkelijke inwoners, en hun koninklijke familie nog steeds woont, afgezonderd van het moderne Blossom. Terwijl het viertal op zoek is naar aanwijzingen die hen brengen naar DISCARD en hun snode plannen, werken de vier ook undercover als backup dancers voor Sui, een populaire zangeres uit Blossom en de dochter van de rijkste man in de stad.

Image

Met character designs van Murata van Eyeshield 21 en een jazzy soundtrack ziet en klinkt Buddy Mission BOND er in elk geval goed uit. Het voelt echt alsof je een seizoen van een anime meemaakt, wat ook komt doordat het verhaal is opgesplitst in episodes, waarbij dan sommige episodes, net als bij een anime, natuurlijk wat meer focussen op bepaalde personages en andere episodes weer meer doen met het verhaal etc. Qua gevoel lijkt het best op Sakura Wars. Gameplay bestaat ruwweg uit drie onderdelen, waarvan alleen het laatste niet in elke episode voorkomt. In de verhaalfase gebeurt natuurlijk het meest qua verhaal, maar moet je soms ook antwoorden goed beantwoorden (vaak over dingen die eerder genoemd zijn). In de ondervragingsfase krijg je een X aantal rondes om bepaalde informatie te verkrijgen. Elke ronde heb je ook een X aantal actiepunten, waarmee je de kaart kan verkennen en locaties kan bezoeken. Vaak moet je een bepaalde locatie/persoon met een bepaalde Buddy om de benodigde informatie te verkrijgen. Het kiezen van welke Buddy je in welke ronde moet gebruiken, welke route je in welke ronde moet nemen en hoe je binnen X aantal rondes alle plekken kan bezoeken is best puzzel-achtig. In ongeveer de helft van de episodes moet je ook een locatie infiltreren: vaak verzamel je dan in het vorige onderdeel informatie over hoe je die plek moet infiltreren, bv. over zwakheden in beveiligingssystemen of over geheime weggetjes. De infiltratiefase speelt als een (ietwat klunzig gemaakte) 3D adventure, waarbij je allerlei puzzels moet oplossen (waarvan, als het goed is, je de oplossingen al hebt gevonden in de ondervragingsfase) en QTEs voorgeschoteld krijgt. Vragen goed beantwoorden/de juiste hints vinden/puzzels oplossen vult je Hero Meter aan, dat invloed heeft op je rank aan het einde van een hoofdstuk: hiermee speel je heel veel extra side stories en zo vrij (meer dan 100??).

Het concept van dit spel begon kennelijk als iets dat iets meer gericht was op BL-fans of zo, al zie je dat nog steeds wel een beetje terug in de archetypes van personages (NAKAMA NAKAMA!! Luke, ruwe bolster blanke bit Aaron, relaxte oudere man Mokuma en sadistische biseinen Chesley) en het idee van een hotblooded buddy cop verhaal. Als spel is het zeker niet moeilijk, en hoewel de infiltratiefases in theorie best gaaf zijn omdat je van tevoren hints moet verzamelen en zo, speelt het in de praktijk als een PS2 3D adventure game en is het eigenlijk een beetje saai juist omdat je al van tevoren weet welke obstakels er komen. Omdat ik het per se het spel tijdens de Trial periode uit wilde hebben, heb ik alle extra side stories overgeslagen (op vier na die je moest doen om de True End vrij te spelen), en dan zit je qua speeltijd zo rond de twintig uur. Als je echt alles zou lezen schat ik dat je daar wel zo'n 5-10 uur bij kan tellen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1360
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Eigokai Jiken (De affaire van de Vereniging der Eeuwigheid) is alweer het tiende deel in de Ryosuke Kibukawa reeks van games die oorspronkelijk op feature phones is uitgebracht en dit deel kwam oorspronkelijk uit in 2006 (de reeks begon in 2003). Ik keek al best lang uit naar dit deel, want in veel van de voorgaande delen (misschien zelfs al in het eerste deel?) werd er al vaak verwezen naar het avontuur waarbij de detective Kibukawa en assistente Izuna voor het eerst kennis maakten met Ikurimi, de player-character in de meeste delen van deze reeks. In de delen in de "tegenwoordige tijd" s Ikurumi een schrijver van games gebaseerd op de avonturen die hij heeft met Kibukawa en Izuna, maar hier en daar kreeg je verwijzingen te horen over hoe de drie elkaar voor het eerst leerden kennen in het avontuur met e Vereniging der Eeuwigheid. Ik vraag me af of de schrijver van deze games echt al een idee had van wat dit avontuur zou zijn, of dat hij dat pas later heeft ingevuld (aangezien 2003 - 2006 best een lange tijd is en feature phone game series meestal niet zo lang lopen...)

Image

Het spel gebruikt een zapping systeem zoals een paar eerdere delen dat ook hadden, al is het hier anders opgezet. In eerdere delen kon je altijd met een specifieke commando tussen twee personages springen, of het verhaal was gewoon lineair en je sprong automatisch tussen de verhalen van de verschillende personages. Dit lijkt een beetje meer op het zappen zoals je ziet in 428, met vier verschillende personages waarvan de verhalen in verschillende hoofdstukken zijn opgedeeld. Je moet dus elk hoofdstuk lezen van elk personage, en vaak kan je pas verder lezen in het verhaal van het ene personage, als je ook een aanzienlijk gedeelte van de verhalen van de andere personages hebt gelezen. Het verhaal begint met de moord op een vooraanstaand lid van een louche sekte, die tevens een serieverkrachter blijkt te zijn. We volgen ook wat andere personages die ieder op hun manier bij deze zaak betrokken zijn, maar hoe precies? Op een paar segmenten na is dit deel best lineair en kan je weinig echt zelf doen, maar aan het begin van het oploshoofdstuk daagt het spel je wel echt uit om zelf alles op te lossen met vragen als 'wie is de moordenaar' en 'wat is het motief' en zo. Wat wel grappig is, want dat is iets dat deze games soms wel, soms niet hebben.

Het is trouwens best verrassend hoe "groter' dit deel uit 2006 is vergeleken met het eerste deel uit 2003. Was de vooruitgang in die drie jaar in feature phones zo groot, of was dit gewoon gemaakt voor een hoger segment van feature phones? De resolutie van de graphics lijkt veel hoger met veel betere graphics, het spel zelf is ook gewoon groter (opslagruimte was schaars toen!) etc. En ik vraag me ook nog steeds af hoe het zit met de ratings voor feature phone games. Een eerder deel had het al (verdekt) over incest, en dit deel heeft het meerdere malen over verkrachtingen en mensen die daarop zelfmoord plegen, wat in elk geval thema's zijn die tenminste vroeger voor hogere leeftijds-ratings zorgde voor Japanse console games. Dus dat verraste me wel een beetje (de Switch port is 12+ in Japan).

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1360
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Little Nightmares

Image

Je wordt wakker op een duister schip, samen met wat andere kinderen die opgesloten zijn in kooien. Je weet uit een kooi te ontsnappen, maar daarn volgt een tocht op zoek naar vrijheid, waarbij je zeer vaak wordt tegengewerkt door je geringe lengte, maar ook door de groteske wezens die dit schip bewonen, die zo drie, vier keer zo groot zijn als jij en waar je niets tegen kunt doen behalve zo hard mogelijk wegrennen. Little Nightmares is een puzzel-platformer met een duister sfeertje die ook veel weg heeft van Spirited Away. De artstijl, het gebruik van muziek en geluid en de gehele atmosfeer is absoluut top, en er zitten echt mooie momenten tussen zoals wanneer je door een kombuis probeert te sluipen zonder opgemerkt te worden door de koks of dat je tussen de tafels van een eetzaal rent terwijl die hongerige wezens je proberen te grijpen. Omdat je zo klein bent, moet je heel veel puzzels oplossen en van de ene naar de andere platform springen om verder te komen in het schip. De meeste puzzels zijn niet heel moeilijk, meestal moet je een deur openen of een weg erom heen vinden, of een manier vinden om ongezien langs die wezens te komen.

Maar dan kom je toch wel bij het minste stuk van dit spel: de camera en de besturing. Het spel heeft een cinematische camera, maar dat maakt het verdraaid lastig om al die platformsegmenten in te schatten. Het springen van de ene platform naar het andere blijft tot het einde spannend omdat je gewoon niet zeker weet of het dit keer wel goed gaat of niet. Het perspectief maakt zo veel dingen die je moet doen onnodig lastig, en zelfs over een rechte plank kan soms moeilijk zijn omdat de camera in in een verre hoek gaat zitten. Ook zijn er veel segmenten die min of meer instant kills zijn: of je valt in de diepte, of zo'n wezen merkt je op en heeft je bijna meteen te pakken. Ik weet niet hoe het zit met andere versies, maar het herladen van een segment duurt enorm lang op de Switch (twintig seconden?), dus soms zit je in een segment of een puzzel waarbij je binnen 5 seconden weet of je het hebt gehaald of dat je dood gaat, maar duurt het dus wel vier keer zo lang om het segment opnieuw te laden als je poging was mislukt. En sommige segmenten heb ik echt 5-10 keer over moeten doen al had ik wel door wat ik moest doen: het was alleen lastig vanwege de trage besturing en het perspectief. Gelukkig (?) is het spel niet heel lang, je bent er binnen 5 uur wel doorheen zelfs met al dat doodgaan, maar ik moet toegeven dat als ik had geweten dat dit spel veel langer zou zijn, dat ik het misschien had opgegeven omdat de besturing vaak gewoon zo frustrerend was.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1360
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Izumi Jiken File (De zaken van Izumi) was een van de vroegste detective adventure reeksen op Japanse feature phones, die ook een DS release heeft gehad en G-Mode is onlangs begonnen met het uitgeven van deze games op de Switch. Het eerste deel kwam drie maanden geleden uit op de Switch, maar ik ben kennelijk vergeten daar iets over te schrijven hier. In deze reeks speel je Izumi, een kersverse redacteur die samenwerkt met de populaire schrijver Masamune Kyogetsu, die de gewoonte heeft om voor een deadline afgeleid te worden door moordzaken die hij toevallig tegenkomt, en het is aan Izumi om uit te vissen wie de moordenaar is zodat hij zich kan concentreren op z'n werk. Omdat dit zulke vroege feature phone games zijn, zijn ze erg klein en kort (je bent er in een uurtje doorheen, en ze hebben maar twee BGMs of zo), maar grappig genoeg ging er ook best "wat" geld in deze games, want elk deel speelt zich ergens anders af in Japan en het team kreeg nog daadwerkelijk budget om te reizen om foto's te nemen voor de achtergronden!

Image

Vol. 2 Tasogare (Dageraad) gaat over een man die dood wordt aangetroffen op een bankje Mount Tenpō Park in Osaka: de Tenpo-berg is de laagste "berg" van Japan met 4.5 meter hoog (ingezakt door lage waterstand en zo). De man was gedumpt door z'n vriendin, en is daarna zonder jas op het bankje in de park in de kou van februari gaan zitten, en is doodgevroren. In z'n zak is ook een zelfmoordbriefje gevonden en er was ook slaapmiddel in z'n blikje koffie, dus het lijkt allemaal voor zichzelf te spreken... maar hier zit natuurlijk meer achter. Kort verhaaltje, het was ook niet moeilijk om te raden wie het was en hoe, maar ik blijf het toch gaaf vinden om deze games voor die oude feature phones, die technisch zo beperkt waren en ook weer compleet anders dan 'echte" handhelds, nu te spelen anno 2022.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Games!

Post by The Donkey »

Ash Ketchum wrote:
Tue May 24, 2022 18:04
Little Nightmares
Was het ondanks de frustrerende gameplay nog wel de moeite waard? Ik heb er wel eens wat van op Youtube zien langs komen en het lijkt me wel tof, maar ben er niet helemaal van verkocht. Nu is de game momenteel voor 5 euro in de aanbieding op de Playstation store, dus misschien wel het moment om er voor te gaan.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1360
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Ja, ik had de game ook bij een sale gekocht, en hij is zeker wel leuk genoeg hoor voor die prijs. De atmosfeer is echt top.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1360
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Image

Met leveringsproblemen en hele trage post heeft het even geduurd, maar ik kan eindelijk beginnen met The Centennial Case: A Shijima Story... En toevallig gister ook nog eens een Square-Enix shirt gehaald: want wie wil er niet rondlopen met een [eeuwenoude] spoiler!?

Tamara
Posts: 914
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Games!

Post by Tamara »

Een spoiler zo oud, dat hij op de achterkant van de originele verpakking stond!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1360
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Ben nu denk ik ongeveer rond de helft van The Centennial Case: A Shijima Story. Ik vind het erg leuk, al is het voor een groot gedeelte een best passieve FMV game. Je bent per hoofdstuk echt gewoon een drama aflevering van een detectiveverhaal aan het kijken, waarna het verhaal, vlak voor de oplossing, wordt stopgezet zodat je hypotheses kan maken. Door vragen te beantwoorden met de sleuteltermen die je eerder in het drama gedeelte hebt opgepikt (bv. "er waren geen voetstappen op het pad") maak je hypotheses, die niet allemaal correct hoeven te zijn (dus veel valse sporen ook). Heb je voor alle vragen minstens 1 hypothese gemaakt, dan kan je naar het laatste gedeelte van de "aflevering", waarbij je je hypotheses gebruikt om het verhaal naar het einde te leiden en moet je uiteindelijk de dader aanwijzen. Het lijkt erg op Trick X Logic, een PSP game van de director van The Centennial Case, dat grotendeels hetzelfde werkt, maar dat gebruikte een visual novel stijl, met verhalen geschreven door bekende detectiveschrijvers.

Image

Maar het leuke van The Centennial Case is toch wel dat het zich afspeelt over meerdere tijdsperiodes. Het verhaal gaat over de Shijima familie en het geheim van onsterfelijkheid, maar de episodes spelen zich af in verschillende momenten in de geschiedenis, zoals het heden of precies honderd jaar geleden in de Taisho periode. Het is zeker een sfeervolle game. Ben benieuwd naar de tweede helft waar we (hopelijk) meer leren over hoe de verschillende episodes precies met elkaar verbonden zijn.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1360
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Een van de meest memorabele detectivegames die ik ooit heb gespeeld is Trick X Logic op de PSP. Dat spel (eigenlijk twee spellen/"seizoenen") was een novel game met verhalen geschreven door bekende genreschrijvers. Het spel "vertaalde" op een hele goede manier hoe je puzzel-detectives op moet lossen: elk verhaal dat je las had heel veel sleutelwoorden/zinnen, die je kon combineren om bepaalde hypotheses, of vragen te genereren. Bijvoorbeeld: "hij zei dat hij linkshandig was" en "toen vind hij de bal met zijn rechterhand" zou bv. vragen als "Is hij ambidextreus?", "is hij eigenlijk rechtshandig?" "Kan hij zijn linkerhand niet gebruiken?" genereren, die je weer kan combineren met andere termen (Bv. "Kan hij zijn linkerhand niet gebruiken?" + "Hij viel op z'n zij" = "Hij heeft last van z'n linkerhand"). Zo maakte je dus heel veel hypotheses, waarvan veel ook gewoon fout, en uiteindelijk moest je met die hypotheses dan de vraag oplossen van wie de dader was.

Image

The Centennial Case: A Shijima Story is een FMV adventure game gemaakt door de director van Trick X Logic, en in veel opzichten lijkt dit spel dan ook veel op Trick X Logic, behalve dan het duidelijke verschil dat je het verhaal als FMV drama voorgeschoteld krijgt, in plaats van als proza. Nadat op het landgoed van de Shijimas een lijk wordt gevonden, vraagt Eiji Shijima de schrijfster Haruka Kagami om erachter te komen waar dat lijk vandaan komt (Eiji is een medische consultant geweest voor de detectiveverhalen van Haruka). Haruka en haar redactrice Akari bezoeken het landgoed, waar een eeuwenoude ceremonie wordt gehouden. Na de ceremonie wordt de vader van Eiji vergiftigd en wordt er ook een rode camelia gevonden. Het blijkt dat er in de afgelopen eeuw, meerdere telgen van de Shijima clan betrokken zijn geweest met raadselachtige moordzaken, waar ook rode camelia's zijn gevonden. Terwijl Haruka aan de huidige zaak werkt, leest ze ook enkele oude verslagen van de zaken die zich in het verleden hebben afgespeeld, sommige zo ver terug als in 1922. Er is een 1 duidelijke draad dat alle gebeurtenissen verbindt: de Tokijiku, de "vrucht van de eeuwige jeugd" die de Shijima familie zou bezitten en waar veel intriges om heen draaien, en het is duidelijk dat Tokijiku ook in de zaak in 2022 een grote rol speelt.

Image

Qua spel lijkt The Centennial Case erg op Trick X Logic: je kijkt eerst een lang FMV filmpje van de opbouw naar de moord/misdaad en eventueel wat erna gebeurt. Daarna moet je nadenken: je combineert aanwijzingen om nieuwe vragen, inzichten en hypotheses te genereren. In het laatste deel krijg je de klassieke "verzamel iedereen in een kamer scene" en moet je op bepaalde momenten de belangrijke vragen beantwoorden met de inzichten die je eerder hebt gemaakt. Elke episode duurt ongeveer een uur en het voelt gewoon alsof je een seizoen van een televisiereeks hebt gezien, met een opbouw naar een grootse climax. De zaken zijn niet super ingewikkeld, maar ik vind het wel erg leuk dat het spel echt goed laat zien hoe je op basis van aanwijzingen hypotheses moet opbouwen (in plaats van: "Ik vind dat hij er verdacht uit ziet"). Ook grappig is hoe de acteurs meerdere rollen spelen in het verhaal: Haruka leest de oude verhalen, maar verbeeldt zich de verhalen met bekende gezichten, dus de actrice die bv. Akari speelt in 2022, speelt dan weer totaal iemand anders in 1922, omdat ze zo "gecast" wordt door Haruka's verbeelding.

Image

Is het perfect? Nee, dat niet. Het is een stuk makkelijker dan Trick X Logic en het genereren van inzichten is soms een beetje irritant: je moet de goede hints slepen naar de desbetreffende vraag in een soort honingraatpatroon, maar elke hint moet echt op precies de juiste plek staan, je mag de hints niet naar een willekeurige plek bij de juiste vraag slepen (ook al is er geen enkele goede reden waarom het per se in het linkerhokje zou moeten en niet in de rechter). De UI is ook duidelijk voor de PC bedacht, want vasthouden en slepen werkt nogal irritant op een controller (en de touchscreen van de Switch wordt niet gebruikt!!). Wat betreft speeltijd is het wellicht wel aan de prijzige kant als je niet per se fan bent van detective games, dus dan zou ik men aanraden om toch nog te wachten tot hij minstens de helft goedkoper is. Ik zelf heb wel erg van het spel genoten en ik zou zo graag meer van dit soort spellen zien, dus wat mij betreft was dit een prima game!

Post Reply