Games!

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Image

Crime Zoom: Zijn Laatste Kaart is zo'n klein detectivebordspel voor 1-6 spelers met zo'n 60 kaarten die je 1 keer kan spelen, en lijkt veel op Suspects dat ik eerder heb gespeeld. De eerste 15 kaarten vormen samen één grote illustratie van een plaats delict (5*3). Als je een van die kaarten omdraait, "zoom je in" en vind je meer informatie/aanwijzingen: misschien zie je bv. een briefje op de voorkant van de kaart, en als je die omdraait kan je lezen wat erop staat. Sommige kaarten refereren weer naar andere kaarten, die je bijvoorbeeld naar verdachten leidt, of naar andere locaties die je kan bezoeken. Zo probeer je erachter te komen wie de moord heeft gepleegd en waarom/hoe. Des te minder kaarten je hebt verzameld, des te meer punten je krijgt als je besluit het onderzoek af te ronden en de hoofdvragen gaat beantwoorden.

Het idee van een plaats delict onderzoeken via de kaarten is op zich wel leuk (doet erg aan een video game denken) en de art is ook wel goed. Wel vind ik het jammer dat je bv. vergeleken met Suspects of bv. Sherlock Holmes Consulting Detective veel minder zelf deducties/connecties moet maken. Al het bewijs dat je verzamelt spreekt heel erg voor zichzelf, en je hoeft niet echt op contradicties tussen verschillende getuigenissen letten of bedenken wat dat dat dan betekent of zo. Het is allemaal net te direct en het 'denk-element' buiten de kaarten is er net niet.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Yay, de limited edition van Apathy: Narugami Gakuen Nanafushigi (Apathy: De zeven mysteries van de Narugami school) is bezorgd!

Image

Met natuurlijk het spel, een artbook/walkthrough (met heel veel flowcharts), een soundtrack van twee discs, een hoorspel op een derde disc en een korte roman. En een best grote box! Eigenlijk best een luxe uitgave voor een hele kleine uitgever. Ik schreef eerder dit jaar al een beetje over de Apathy serie: het was oorspronkelijk een cult horror sound novel op de Super Famicom (remaster op PSX) genaamd Gakko de Atta Kowai Hanashi (Enge verhalen op school), maar het werd later uitgebreid tot de grotere "Apathy" serie dankzij allerlei dojin releases (de schrijver is ook eigenaar van de IP). Het concept is dat je een lid bent van de schoolkrant club en dat je een special gaat schrijven over de zeven mysteries van de school, en daarvoor schuiven zes mensen aan tafel die ieder 1 verhaal vertellen. Elk verhaal speelt zich af als een mini horror sound novel (met keuzes/alternatieve eindes/game overs) en iedereen vertelt ook een ander verhaal afhankelijk van de volgorde of bepaalde geheime criteria (Hosoda bijvoorbeeld vertelt altijd verhalen die met de WC te maken hebben, maar afhankelijk of hij als eerste, tweede, derde etc. gaat, of wie voor hem gaat, vertelt hij compleet andere verhalen). Na de originele SFC game voegde de maker dus allerlei andere verhalen toe in diverse dojin releases. Deze nieuwe Switch game is de eerste console release in decennia en is een soort reboot/remake, met zowel nieuwe als oude (van de SFC/dojin games) verhalen.

Kennelijk zijn er wat foutjes in de walkthrough geslopen qua nummering van de verschillende eindes na het printen, dus zat er ook een correctieblad toegevoegd in de doos. Ik zal de walkthrough pas later gebruiken, maar als ik zo op het correctieblad kijk, zijn er minstens 500+ verschillende eindes... O_o

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Image

Dragon Ball Z: Kakarot: Het verhaal (t/m Majin Buu) uitgespeeld, maar er zijn nog post-game missies die ik misschien nog wel eens later speel. Als een anime actiegame met lichte RPG-elementen (skill trees en zo) dat het verhaal van Dragon Ball Z wederom vertelt, is Kakarot niet echt bijzonder, maar als fan van de reeks moet ik wel zeggen dat ik de semi-open world van Kakarot echt leuk vond: het is niet één groot gebied, maar bestaat uit iets van 8 losse grote gebieden, maar die zitten echt vol bekende plekjes uit de serie, en die plekken zijn ook leuk met elkaar verbonden binnen een gebied. Zo kan je echt van Goku's oude hutje een heel stuk doorreizen om bv. bij Yamcha's woestijn te komen, of dat je inderdaad best een stuk moet vliegen vanuit Goku's huidige huis om bij Satan City te komen waar Gohan naar school moet. Ook zijn er veel gastoptredens van bekende gezichten zoals Hacchan, Snow, en Nam her en der, waardoor dat gevoel van 1 grote Dragon World best goed neer wordt gezet. Nu zijn er eerder wel een handjevol games geweest die je de Dragon World ook lieten verkennen (Legacy of Goku, Attack of the Saiyans, Budokai 3 etc.), maar op huidige hardware ziet het er natuurlijk veel beter uit. CyberConnect weet het gevoel van de anime qua designs ook goed te benaderen, en je merkt zelfs in de filmpjes en zo dat de personages er ook echt net een beetje anders uitzien qua stijl afhankelijk van de saga/periode, want ook Toriyama's stijl (en de anime gebaseerd op de manga) veranderde tijdens de serie, en je merkt dat dat ook soms goed terugkomt in de animaties van Kakarot.

Als actiespel is het verder best saai: eigenlijk zijn alleen de grote bazen interessant, dus dat je de hele tijd semi-random encounters tegenkomt in de wereld is alleen verspilling van tijd (want ze geven ook weinig EXP), en verder heb je bekende hatelijke moderne game design concepten zoals dat je tienduizend verschillende resources moet verzamelen voor upgrades (oh, om die ene skill te leren heb ik Z-Orbs in vier verschillende kleuren nodig, en D-Medals, en sowieso moet ik Zeni (geld), nog meer D-medals en nog een lijstje grondstoffen zoals vissen, erts en weet ik het nodig die random spawnen?).

Eigenlijk hadden ze een Dragon Ball spel moeten maken, want het thema van het verkennen van een onbekende, grote wereld past qua concept ook beter bij het open world concept van deze game, want nu vlieg je te vaak te snel door al die gebieden, terwijl het leuke van Kakarot toch echt de wereld is die zoveel meer verbintenis laat zien tussen plekken die we kennen van de serie.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Project Hacker: Kakusei is een DS game ontwikkeld door Red Entertainment (Sakura Wars) en Creatures (Pokemon) en uitgebracht door Nintendo. Het is nooit buiten Japan uitgebracht, maar heeft wel een Spirit in Smash Bros Ultimate, dus wellicht dat iemand hoofdrolspeler Satoru daarvan kent. Satoru en jeugdvriendin Rina raken op een dag betrokken bij een gevaarlijk zaakje, maar dankzij Satoru's hack skills weten ze uit de problemen te komen en worden de twee gerecruteerd door G.I.S. een speciale anti-cybercrime unit. Satoru, Rina en hun collega's bij G.I.S. onderzoeken in elk van de vier episodes in deze game een andere zaak die met cybercrime te maken heeft en daarbij worden de hack skills van Satoru en de speler op de proef gesteld.

Image

Deels dan! Project Hacker is een Japanse adventure game zoals we allemaal wel kennen waarbij je diverse locaties bezoekt, met mensen praat en story flags activeert, maar je moet in het spel natuurlijk ook "hacken". Wat houdt hacken in in dit spel? Nou, het saaie "hacken" in dit spel wordt gedaan door minigames die gewoon je reflexen testen en waarbij je met de juiste timing op blokjes moet tikken op je touchscreen of zo. Er zijn verschillende soorten van deze minigames, maar het zijn allemaal behendigheidsspelletjes die trouwens soms behoorlijk nauw qua timing zijn. Maar er zijn ook superleuke "hack" segmenten in deze game. Hier moet je namelijk social hacken. Vaak kom je in het verhaal een computer of een of andere deursysteem die je moet weten te ontgrendelen. Dat doe je dan niet door te "minigame hacken", nee, je moet social hacken, dus erachter komen wat het paswoord is. Dus als je in iemands kantoor zit en je wil weten wat het paswoord is, dan kijk je rond. Wat zijn de interesses van deze persoon? Wat heeft-ie geschreven in z'n agenda? Wat betekent dat schilderij of die knuffel? in Project Hacker heb je ook een mini-computer dat zo enorm geavanceerd is dat je er gewoon op kan internetten en mailen! (...zelfs in 2006 kon je dat wel op je telefoon in Japan...). Als je in-game internet opstart, kom je bij een startpagina terecht waar je iets van honderd nep-websites kan bezoeken over allerlei verschillende onderwerpen. Wat erg leuk is, is dat deze websites ook echt aanvoelen als internet EN feature phone websites qua design, maar dan uit 2006, dus je hebt wel vaak 'oh, ja, zo zagen websites er toen vaak uit" Dus je ziet dat de eigenaar van de computer misschien fan is van een of andere (fictieve) anime, dus je zoekt een officiele website van die anime op en zoekt allerlei termen op die als wachtwoorden zouden werken. Dit raden van paswoorden als internet detective is erg leuk, en doet denken aan Flower, Sun and Rain op de PSX/DS (waar je codes moest raden op basis van een reisgids), alleen lang niet zo cryptisch en het werkt hier veel intuïtiever.

Image

Heel veel websites worden niet eens gebruikt in het spel, dus je moet wel echt speuren naar de juiste wachtwoorden en zo en soms zit er ook wel een beetje trial and error in, omdat je dan meerdere woorden vindt die wel kunnen. Maar het lezen van de websites is ook erg leuk, met veel fictieve onderwerpen (bands, bedrijven, fansites) die best leuk uitgewerkt zijn. Het spel ziet er verder ook heel goed uit: er zit vooral veel te veel moeite in de achtergronden die echt heel gedetailleerd zijn (sommige zie je misschien een of twee keer, maar zien er toch fantastisch uit) en character designs die een beetje ouderwets zijn met hun brede schouders. De muziek is een stuk minder memorabel (heel saai zelfs, sommige BGMs zijn iets van 10 seconden lang en loopen dan...), maar over het algemeen was Project Hacker best een leuk spel. Het spel eindigt met een soort van 'en ze hadden hierna nog meer avonturen', maar die zijn er helaas nooit gekomen en op die Spirit in Smash Bros Ultimate na dan, is het ook wel een vergeten IP van Nintendo.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Splatoon 3 is uit, en ik vermaak me er prima mee! Splatoon 2 is de eerste online game die ik echt heb gespeeld en ik heb er tegen de 2000 uur in zitten, dus ik wist wel dat ik 3 ook wel wilde. Nu moet ik eerlijk wezen en zeggen dat Splatoon 3 tot nu toe vooral als een 2.5 voelt: heel veel goede QOL verbeteringen (bv. dat je de schietbaan kan gebruiken terwijl je bezig bent met het matchen met andere mensen) en andere uitbreidingen 'buiten' de inktoorlogen, maar het spel zelf is grotendeels hetzelfde als 2, op nieuwe wapens/specials/wapencombinaties na. Het grootste verschil is denk ik dat Splatoon 3 veel meer stuurt op directe confrontaties tussen de spelers vergeleken met 2, met levels die je veel sneller bij je tegenstanders brengen en wapens/specials die 'veilige plekken' ook goed kunnen aanvallen. Heb vandaag ook de Hero Mode (single-player) uitgespeeld. In 2 had ik die lange tijd niet gespeeld, maar de Splatoon 2 DLC Octo Expansion had een hele andere level-design filosofie die veel leuker was, met kleinere 'challlenge rooms' die je veel beter leerde hoe je sommige wapens kan gebruiken of hoe je moet positioneren en zo. Splatoon 3s Hero Mode lijkt heel erg op Octo Expansion als het gaat om design (maar niet zo moeilijk als Octo Expansion natuurlijk) en ik heb me prima vermaakt. Maar het hoofdgerecht bij Splatoon blijft natuurlijk multiplayer, dus vanaf nu blijf ik me daarop focussen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Image

Splatoon 3 is bijna een maand uit, en heb vandaag in de Ranked modes eindelijk S+10 behaald. Op dit moment is S+ het hoogste wat je kan halen in Splatoon 3, al gaat het daarbinnen ook van S+0 to S+50. In Splatoon 2 werd op een gegeven moment alles boven S+10 samengevoegd tot "Rank X", het allerhoogste wat je kon halen in die game. S3 heeft geen Rank X, maar met het halen van S+10 dus "pseudo" Rank X gehaald. Promoveren is trouwens een stuk makkelijker in S3 dan in het voorgaande deel, want nu kan je niet meer degraderen. Als je 2 te vaak potjes verloor, dan degradeerde je naar een lagere rank, maar hier kan dat niet meer, dus het is wel zo dat S+ een stuk makkelijker te halen is nu en dat er echt een enorm niveauverschil is binnen S+. Maar goed, in S2 was ik ook Rank X, dus S+10 in S3 was goed haalbaar.

Maar ik heb er dus redelijk wat uurtjes inzitten, en het gevoel dat dit meer Splatoon 2.5 is dan echt 3 blijft toch best sterk. Veel is hetzelfde of slechts een beetje veranderd, en dan heb je natuurlijk ook gewoon een handjevol stages die uit S2 komen (en een paar uit S1). Ik vermaak me er prima mee, maar gevoelsmatig is het vooral meer van hetzelfde en dat is na een maandje spelen niet echt veranderd.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Er komt binnenkort een Splatoon 3 update uit, dus ik lees even de patch notes door om te zien welke bug fixes/nerfs/buffs er allemaal komen.

....Een nerf!? Voor de Variable Roller!!!? (AKA Flexroller (NL)/Flingza Roller(EN))

De Variable Roller (zie plaatje in vorige post) werd enkele maanden na de release van Splatoon 2 in een update geintroduceerd en het is het wapen dat ik sindsdien als m'n main gebruik in Splatoon 2 en nu ook in 3, dus dat is al zo'n vijf jaar. Dit is echt de allereerste keer dat de Variable Roller een nerf heeft gekregen (benodigde aantal punten voor je Special gaat van 200 naar 210). Nadat de Variable Roller werd geintroduceerd, heeft-ie echt alleen maar buffs gekregen in Splatoon 2, of het nou dat het wapen zelf meer schade deed/sneller werkte of dat bv. de eigenschappen van z'n Special werden verbeterd of dat-ie minder punten nodig had voor de Special. Nog nooit was er ook maar 1 aspect van het wapen zwakker gemaakt. En nu krijgt het met de allereerste Splatoon 3 buff/nerf update meteen ook z'n allereerste nerf XD Betekent dat dat ik een mainstream wapen main?

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Image

Ik ben nu ongeveer een weekje of twee aan het oefenen met een van de nieuwe wapens in Splatoon 3 die zelfs op de cover staat, maar online niet zo populair is: de Tri-Stringer, oftewel de boog. Toen-ie voor het eerst was aangekondigd, zag de boog er heel gaaf uit, maar de eerste paar keer uitproberen vond ik hem wel heel lastig om te gebruiken, dus een tijdje vermeden, maar nu vind ik hem best leuk. Nu is het natuurlijk geen gewone boog: de Tri-Stringer heeft net als een Charger (sniper) een lang bereik en kan een tegenstander in 1 schot doden, maar dat is nog knap lastig. Anders dan je zou denken bij een pijl en boog, is de Tri-Stringer namelijk juist beter in het niet in 1 keer neerhalen van de tegenstander, maar heel hardnekkig en irritant schade op te bouwen. De Tri-Stinger schiet namelijk tegelijkertijd drie pijlen op een rijtje, die na inslag in de grond ontploffen. Als je schiet terwijl je springt, dan vallen die drie pijlen wat dichter bij elkaar, en doen dus meer schade op een kleiner oppervlak en kunnen op die manier in 1 schot iemand doden. Maar het is veel gebruikelijk om juist de drie pijlen naast elkaar te schieten en via de opeenvolgende ontploffingen je tegenstander enorm te irriteren terwijl je van een afstandje een regen van pijlen op ze afschiet die ze langzaam maar zeker verslaan. En waar de Tri-Stringer ook goed in is: over muurtjes schieten! Heerlijk om eerst een rijtje pijlen over een muur te schieten, via de ontploffingen horen dat er inderdaad iemand daar verstopt zat en terwijl de tegenstander vast zit in je inkt door de ontploffingen, schiet je nog een paar pijlen erachter aan om het af te maken. De boog is erg leuk, maar je bent wel erg afhankelijk van de rest van je team omdat je vooral goed bent in tegenstanders deels pijn te doen: je moet teamgenoten hebben die het afmaken, of jij moet juist de tegenstanders afmaken die je teamgenoten al deels hebben geraakt.

Image

Ben ook uiteindelijk eens begonnen met Saihai no Yukue op de DS, een game van Omega Force (Warriors games) dus het gaat natuurlijk over de Sengoku periode, maar dit spel is geen actiespel, maar een adventure zoals Ace Attorney. Je speelt een waargebeurde campagne na, maar in deze game moet je a la Ace Attorney met "bewijzen" je eigen bondgenoten overtuigen om naar je bevelen te luisteren en je strategie volgen, en moet je ook op het slagveld dan aangeven hoe ze hun legers moeten bewegen over de kaart om de strijd te winnen. Best leuk idee!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Image

De Switch versie van Return to Shironagasu Island (de nieuwe versie met stemmen) komt op de 17de uit, dus dat is nu al in Japan, en ik had de digitale versie (met korting) al voorbesteld/gedownload en dacht, kan ik alvast mee beginnen voordat Pokemon de dag erna uitkomt... wordt echt enkele uren geleden bekend gemaakt door de originele maker en de studio achter de port dat de huidige versie best wel wat bugs heeft en verkeerde BGMs/SEs bij bepaalde scenes en dat ze nu hard werken aan een patch. De originele maker lijkt aan de tweets te zien ook best boos, want een test-versie kreeg-ie maar niet, en toen-ie eindelijk de crowdfunding fysieke versie kreeg, vond-ie dus allemaal bugs... Het spel is wel "uitspeelbaar" volgens het persbericht en ze werken wel aan een patch, maar dus de vraag is of ik vandaag al even eraan begin, of toch wacht op een patch...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Ben (natuurlijk) begonnen met Pokemon Scarlet, maar nu heb je weer zoveel vrijheid na het tutorial gedeelte dat ik nog niet precies weet waar ik eerst aan moet beginnen....

Uitgespeeld: DS Nishimura Kyotaro Suspense 2 - Shin Tantei Series - Kanazawa, Hakodate, Gokkan no Keikoku: Fukushu no Kage (DS Kyotaro Nishimura Suspense 2: Nieuwe Reeks - Kanazawa, Hakodate, de ijskoude vallei: schaduwen van vergelding). Yep, *weer* een idioot lange titel. Kyotaro Nishimura en Misa Yamamura waren twee zeer actieve detectiveschrijvers in de jaren 70 en 80, wiens werk vaak de basis vormden voor televisieseries/specials. Maar zij zijn ook een van de eersten wiens werk als game werden uitgebracht op de Famicom. Na de vroege jaren 90 vielen ze weer een beetje weg, maar in 2007 en 2008 bracht Tecmo drie adventures op de DS gebaseerd op het werk van deze twee auteurs. Voor de eerste van deze games die zijn naam droegen, bedacht Nishimura een compleet nieuwe personage, en hij staat dan ook in de credits voor het originele idee en voor supervisie over het project. De tweede game was gebaseerd op het werk van Misa Yamamura en die heb ik een paar maanden geleden gespeeld. De derde game, uit 2008, draagt weer Nishimura's naam en is het directe vervolg op de eerste game uit 2007: je speelt een kersverse prive-detective genaamd Arata die het bureau heeft geërfd van z'n vader en samen met z'n assistente Asuka raakt hij steeds betrokken bij moorden op allerlei toeristische plekjes en andere ver-afgelegen plekken (want Nishimura is bekend geworden vanwege z'n "travel mystery" boeken). Dit avontuur bestaat uit drie hoofdstukken, die zich afspelen in Kanazawa, Hakodate en een villa dat ergens afgelegen in een besneeuwd vallei ligt.

Image

Net als de voorgaande games in deze reeks is het als detective adventure een *erg* eenvoudige game, maar gelukkig nog niet *zo* debiel eenvoudig als DS Yamamura Misa. De verhalen zijn best vermakelijk omdat ze expres zo zijn geschreven om je het gevoel te geven dat je een "two-hour suspense drama" speelt en hier en daar heb je ook echt typische Nishimura tropes, zoals een alibi dat afhangt van het gebruik van OV, of dat het plot ook gebruik maakt van lokale gebruiken/cultuur/etc. Het is verder ook gewoon degelijk gemaakt, en net als de eerste DS Nishimura Kyotaro heeft deze game een extra modus die doet denken aan Professor Layton, met honderd puzzels en korte detectiveraadsels waarin je bv. een zin moet aanwijzen die verklapt wie de moordenaar was of zo. Prima als tussendoortje waar je niet teveel bij moet denken.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Image

Drie maanden geleden had ik bij de My Nintendo Store voor platinum punten drie N64 posters (Ocarina of Time, Star Fox en Mario Kart 64), een Animal Crossing boodschappentasje en Pokemon Snap mini-etuitjes gratis besteld, zodat ik alleen verzendkosten hoefde te betalen. Alleen de posters hadden ze kennelijk niet in voorraad toen ik ze bestelde.... en nu drie maanden later hebben ze het eindelijk opgestuurd (in een idioot grote doos). Posters zitten nog even in de verpakking, maar de boodschappentas en de mini-etuitjes zijn prima te gebruiken! Verder heb ik Persona 5 Royal op de Switch gehaald omdat-ie voor Black Friday was afgeprijsd, en toch maar een tweedehandse Japanse versie gehaald van Process of Elimination: ik heb vorig jaar de demo gespeeld van deze detective SRPG van Nipponichi, maar intussen is-ie ook aangekondigd voor de westerse markt (in 2023) met de titel Process of Elimination. Maar de Japanse reviews leken ook weer niet super-enthousiast en Westerse Nipponichi releases hebben volgens mij meestal de Japanse tekst sowieso niet, dus maar voor een tweedehandsje gegaan!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Otona no DS Mystery - Izumi Jiken File (Een DS mysterie voor volwassenen: de zaken van Izumi): Izumi Jiken File was een vroege reeks van detectivespellen op feature phones in Japan. Het was een best populaire serie, met over een miljoen downloads, omdat de delen maar uit 1 enkele download bestond (want opslagruimte op een feature phone, zeker in de vroege jaren, was natuurlijk schaars). Spellen als Ace Attorney kon je slechts in delen spelen, 1 hoofdstuk downloaden, spelen, verwijderen en dan weer het volgende hoofdstuk downloaden, maar Izumi Jiken File gaf je een korte detective ADV (+/- 30 minuten) met 1 download. Sinds een paar maanden worden de originele feature phone games ook naar de Switch geport, en eerder heb ik al in dit topic over het tweede deel geschreven.

Image

Otona no DS Mystery - Izumi Jiken File is echter een DS versie van deze reeks uit 2007, dat uit zes hoofdstukken bestaat. Drie daarvan zijn ports van de originele feature phone delen.Deze zijn intussen ook allemaal op de Switch te spelen, maar ik moet zeggen dat de betere beeld dimensies deze spellen wel helpt en ze zijn een stuk beter te spelen op de DS: omdat de Switch versies echt ports zijn van de feature phone versies zijn de schermen verticaal lang en staan ze dus niet zo lekker op een breedbeeld scherm (heeeeeel veel lege ruimte links en rechts). Op de DS is natuurlijk alles mooi aangepast voor de DS schermen. Er zijn ook 3 DS-exclusieve verhalen. Twee daarvan spelen precies als de feature phone delen: het zijn korte detectiveverhaaltjes waarbij je de redactrice Izumi speelt, die telkens achter de schrijver Kyogetsu aan zit omdat hij z'n deadlines dreigt te missen. Hij is altijd toevallig betrokken geweest bij een echte moord en vraagt dan Izumi naar deze zaken te kijken, zodat hij niet meer afgeleid is. Je krijgt altijd slechts een korte uitleg van de moord te horen, waarna je alle verdachten/getuigen 1 keer ondervraagt, en daarna moet je de zaak oplossen door een aantal vragen van Kyogetsu te beantwoorden. Over het algemeen moet je gewoon alle getuigenissen naast elkaar leggen, een tijdschema maken en zodoende uitvissen wie er liegt, maar voor verhaaltjes die steeds maar 30 minuten duren, is het best aardig. Niet nieuwprijs 6000 yen aardig, maar goed.

Image

En dan is er nog een DS-exclusief hoofdstuk dat compleet anders speelt. Hierbij kan je zowel Izumi als de studente Masumi spelen (een terugkerend personage) en het is soort van open world adventure game in Tokyo. Je hebt nu geld, en als je de trein of metro neemt kost dat tijd en geld. Het verhaal begint op oudjaarsdag en gaat door tot de ochtend van nieuwjaarsdag en er zijn meerdere quests die je kan vinden, mits je op het goede tijdstip op de goede plek zit. Je kan meerdere quests tegelijkertijd activeren, maar als je er eentje afmaakt houdt het meteen op, dus je kan beter focussen op 1 quest dan meerdere. Maar je kan dus de ene keer een zaak met een stalker onderzoeken, en een andere keer een moord in een steegje in Shinbashi. En om getuigen te vinden en zo moet je ook weer op het goede tijdstip op de goede plek zijn, en natuurlijk erop letten dat je wel genoeg geld overhoudt voor al dat reizen. Je kan wisselen tussen Izumi en Masumi en zo bv. zorgen dat ze elkaar ontmoeten op een bepaalde plek en zo voor bepaalde quests. Het open-world idee is op zich wel leuk, maar het is gewoon echt niet te doen zonder walkthrough, omdat het qua UI en presentatie helemaal niet zo duidelijk is terwijl je wel echt maar beperkt tijd/geld hebt: je kan bijvoorbeeld op de kaart van de Yamanote-lijn helemaal niet zien waar je kan overstappen op de metro, of welke plaatsen vanaf welk station te voet kan bereiken.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Laatst gespeelde game(s) zijn natuurlijk detective ADVs, maar deze waren wel erg teleurstellend...

Image

Image

De Jisei reeks is ontwikkeld door sakevisual: op het moment zijn er drie delen uit van vijf geplande delen, maar alleen het eerste (Jisei) en het tweede deel (Kansei) zijn uit op consoles. Jisei is eigenlijk slechts een proloog, je bent er met een half uurtje wel doorheen, Kansei is iets langer met meerdere eindes, maar ook wel met een uurtje uit te spelen. Je speelt een jongen met een *mysterieus verleden* die de kracht heeft om de laatste gevoelens van een dood persoon te lezen als hij ze aanraakt. In Jisei raakt hij betrokken bij een moord in een koffiezaakje waar hij in slaap was gevallen, in het tweede deel wordt hij opgenomen door een groepje met gelijksoortige krachten en raken ze wederom betrokken bij een moord. Maar... je moet deze games echt niet kopen als je een interessante detective wil spelen. het spel verloopt zoals je zou verwachten: ondervraag personen, activeer story flags zodat je weer andere vragen kan stellen en aan het einde moet je zeggen wie het heeft gedaan, maar de moordplots zelf zijn zo idioot eenvoudig opgesteld... je hebt min of meer altijd slechts 1 stuk bewijs dat tegen het einde van het verhaal opduikt dat heel duidelijk naar 1 persoon wijst, en er is verder niets slims of verrassends aan. Dat laatste is het vooral. Je wordt helemaal niet verrast, het is gewoon een recht schot op doel zonder enige afleiding of dat het uit een onverwachte hoek komt, waardoor het helemaal niet leuk is als detective. Dus wat rest is dat je dan maar geïnteresseerd moet zijn in het 'grote' verhaal: hoewel in elk deel de moord wel opgelost, blijven er telkens ontzettend veel vragen open en wordt er ook veel gehint naar de geheimzinnige achtergrond van de hoofdrolspeler en de speciale krachten die hij en z'n teamgenoten hebben, en dat wordt steeds meegenomen naar het volgende deel. Maar als 'zelfstandige' games zijn zowel Jisei en Kansei eigenlijk niet aan te raden.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Met wat andere games die er tussendoor kwamen, heeft het eventjes geduurd, maar vandaag het hoofdverhaal van Pokemon Scarlet uitgespeeld. Ik had Arceus niet gespeeld, dus ik heb geen idee hoe de open world is vergeleken met in Scarlet, maar het beviel mij erg goed. Een beetje jammer dat vanwege vaste levels van de Pokemon in de wereld (dus de Pokemon in regio X blijven ongeacht jouw level altijd level XX) je toch wel min of meer bepaalde regio's wordt ingeduwd, maar je kan veel meer dan vroeger je eigen route langs de verschillende quests plannen. De wereld is ook verrassend groot (m'n vorige game was Sword), wat het verkennen van de kaart leuk maakt.

Er zijn nog post-game quests, maar ik denk dat ik het spel even laat liggen en wacht totdat je ook Pokemon Home met Scarlet/Violet kan gebruiken, want ik wil wel weer de Pokedex compleet maken, maar dat is een stuk makkelijker met de ruil-functie van Home (op dit moment moet ik nog ongeveer 120 Pokemon erbij vangen).

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Games!

Post by Ash Ketchum »

Tantei Bokumetsu kwam in 2021 uit, maar wordt volgende maand uitgebracht als Process of Elimination in het westen. Het is een detective novel game X SRPG, want eerst nogal gek klinkt, tot je je beseft dat de ontwikkelaar Nippon Ichi Software is, van al die SRPGs in het westen, maar ze hebben als uitgever (en ontwikkelaar) in Japan ook enkele detective ADVs in hun catalogus. De credits van deze game beginnen met Kento Shirohana, die de planner en schrijver van deze game was, en ik stel me zo voor dat hij gewoon Danganronpa wilde maken, maar dan bij Nippon Ichi Software. En dat mocht, en toen ging hij lekker aan de slag met het schrijven van een verhaal dat duidelijk laat zien dat hij een Danganronpa fan was: het gaat over een bijeenkomst van enkele van de hoogste leden van de Detective Alliantie op Morgue Island, want het land wordt geteisterd door een afschuwelijke reeks moorden door de Quartering Duke, die al meer dan 100 slachtoffers op z'n naam heeft staan. Wato is een detective-in-spe die wordt ontvoerd door de Senior Detective omdat Wato potentieel heeft en de jongen wordt op Morgue Island gedropt. Als hij daar aankomt, sluit hij zich bij de bende van rare detectives aan zoals de Workaholic Detective en de Shibuya Detective (ja, net als bij Danganropa hebben ze allemaal een specialiteit of het is gewoon hun persoonlijkheid...). Maar de Quartering Duke blijkt dan een val te hebben gezet voor de leden van de Detective Alliantie, en ze raken opgesloten in het landhuis op Morgue Island dat het hoofdkwartier van de Alliantie is, met geen mogelijkheid om te communiceren met het vasteland. Als dan er ook nog eens doden vallen onder het groepje van de ruime dozijn detectives, beginnen ze vermoeden dat de Quartering Duke misschien wel een van hen is...

Image

Dus Kento Shirohana is leuk aan het schrijven en zo, en een half jaar voor de release herinnerden ze zich plots dat ze ook een game moesten maken, dus hebben ze maar snel iets in elkaar geflanst. "OH! Het moest een SRPG zijn, toch? Nou, dan doen we dat maar. Maar ik heb er helemaal geen rekening mee gehouden, dus hou het maar eenvoudig!" Het verhaal, hoewel wel *erg* Danganronpa, is wel aardig en sommige van de mysteries zijn ook leuk, maar het werkt helemaal niet als een mysterie-game. De visual novel parts zijn langdradige stukken waarbij je echt alleen maar tekstboxen aan het doorklikken hebt a la Higurashi/Umineko. Elk hoofdstuk gebeurt er een moord, en als de moord is geweest, krijg je meestal een onderzoeksfase, dat als een SRPG werkt: binnen een aantal beurten (meestal tussen de 9~5 beurten) moet je de detectives besturen en alle bewijzen vinden op de kaart. Mystery Points hebben vaak een hoge "HP" voor je ze kan onderzoeken, dus probeer je detectives met betere stats in deductie daar op af te sturen, of bv. ze te laten samenwerken. Anderen kunnen weer verder lopen, of zijn beter in het analyseren van het bewijs dat je vindt. Als je alles hebt gevonden, dan gaat het weer naar een visual novel gedeelte waarbij je wat vragen beantwoordt om de moordenaar te vinden. Het probleem: de SRPG stukken voegen HELEMAAL niets toe aan het oplossen van het mysterie. Er zijn namelijk helemaal geen opties voor de speler: personages levelen niet, hebben geen specifieke skills die ze leren, je kan niet eens je eigen team per level kiezen (en in sommige levels zijn sommige detectives niet te besturen tot je bepaalde benodigde flags activeert. Je hebt dus weinig vrijheid en uiteindelijk zijn de SRPG stukken dus niets meer dan puzzels: hoe verzamel je al het bewijs binnen het aangegeven aantal beurten? Dit had net zo goed een gewone adventure kunnen zijn! Aanvankelijk dacht ik nog dat het misschien zoiets als Sakura Wars zou zijn: personages die stat boosts krijgen afhankelijk van je keuzes in de visual novel stukken, of juist dat als je bepaalde personages veel gebruikte in de SRPG stukken, dat je bv. exclusieve scenes met hen zou krijgen, maar nee dus. Het is gewoon de normale 'vind al het bewijs/getuigenissen' stuk uit detective games als Phoenix Wright en Danganronpa, maar dan heel omslachtig gedaan als SRPG. Het stomme is, is dat het ook als mysterie game hele fundamentele dingen niet goed doet, zoals dat je niet eens je "inventory" van bewijzen kan nalezen tijdens de finale van elke zaak!

Het is zo raar, want sommige van de moorden in deze game zijn best leuk bedacht, maar zouden nog leuker zijn als ze een wat orthodoxe presentatie als adventure game hadden gekozen met wat traditionele gameplay-systemen. Ook segmenten waar het spel juist had kunnen profiteren van de SRPG stukken: zo zie je alleen in de SRPG stukken echt de "plattegrond" van bepaalde locaties, maar hoe alle locaties er echt uitzien qua plattegrond wordt letterlijk maar op 1 moment relevant, en sowieso kan je nooit in het menu of zo een plattegrond oproepen van de diverse locaties, dus je kan dingen nooit even checken voor de zekerheid. Process of Elimination is niet per se slecht, maar er zijn veel momenten waarbij je je afvraagt: wat had je er uiteindelijk aan dat dit deels een SRPG was?

Post Reply