Weerwolven 5: Detective Conan (/)

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
kolemijn
Posts: 316
Joined: Mon Nov 14, 2011 19:17
Location: Gent

Re: Weerwolven 5: Detective Conan (DE MAFFIA WINT!)

Post by kolemijn »

Ah, had niet gedacht dat ik nu al gewonnen zou hebben, maar des te beter :)
Ik vond het nog wel een leuk spel, niet alle rollen werkten even goed (dat meestemmen oa), maar ze waren wel interessant. Goed gedaan Kira.
Ben wel tot de conclusie gekomen dat ik niet graag weerwolf ben (had nochtans gedacht dat ik het wel zou zijn), burger is iets meer relaxed, heb ik liever.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Weerwolven 5: Detective Conan (DE MAFFIA WINT!)

Post by Kira »

LukeVonPerrywinkle wrote:Natuurlijk ben ik ook ontevreden over mijn rol. De derde keer op rij dat ik begin als een vanilla townie en deze keer mocht ik zelf niet eens stemmen. Het enige 'positieve' dat ik had, was dat ik wist dat Kolemijn onschuldig was. Niet dus. Als het zo doorgaat begin ik de volgende keer als vanilla townie die op de eerste dag moet claimen dat hij maffia is.
Oei, sorry. Dat wist ik niet, maar dat had ik inderdaad wel rekening mee mogen houden... Ik had NeeNee als Ran verklaard en Weertangel als Kaito Kid (maar die bleek dan niet mee te doen), maar voor de rest had ik iedereen gewoon een cijfertje gegeven en die dan geplaatst bij de rollen.
Ik wil eigenlijk wel eens vanille zijn? Wil ik in de live actionversie ook altijd.

En over de rest van je post weet ik niet goed wat ik moet zeggen. Ik verwacht gewoon niet dezelfde dingen van een verteller als jij/jullie doet/doen denkik? Maar moest ik ooit nog eens verteller zijn, dan zal ik kijken of alle rollen in dat Maffia Wikia-dinges vermeld staan XD

En nog een goede tip voor de volgende verteller: kies pas je rolverdeling (ziener, vanille, uitvinder, ...) als je precies weet hoeveel mensen er gaan meedoen. Later gewoon wat rollen weghalen is geen goed idee. (Oorspronkelijk zat er in het spel nog een echte vanille Ayumi en een Conan waarop geen acties kon worden uitgevoerd)

Niet zo'n geslaagde verteller dus, maar ik ben wel blij dat ik het gedaan heb :D Ik heb eigenlijk na al die tijd wel eens zin om terug het spelletje zelf te spelen.

(En bij dat lijstje was ik niet kwaad trouwens XD, had gewoon geen smileys toegevoegd en volgens mij lijk ik dan altijd kwaad?) :robot:

EDIT: Jammer trouwens dat Yata-dinges zo snel dood ging, nu weet ik nog steeds nul de botte over hem/haar.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Weerwolven 5: Detective Conan (DE MAFFIA WINT!)

Post by NeeNee »

Kira wrote:Geen idee of enkel The Donkey zo radicaal tegen die rolverdeling is, maar er is toch al erg vaak gezegd dat de verteller gewoon alles kan laten gebeuren? Maar om op alle vragen te beantwoorden, ga ik gewoon ik puntjes antwoorden.
2a. Dat ik zeg in LukeVonPerrywinkle's PM dat Kolemijn een burger is, is minder extreem dan een ziener die alles fout ziet.
Dat zien wij dan anders. Voor mij is liegen tegen de spelers het laagste wat je kunt doen. Op de andere site waar ik speel is het zelfs verboden en worden moderators die dat doen als bastard mods (lees: valsspelers) beschouwd.

Met een ziener is het anders, want we weten dat er onbetrouwbare zieners bestaan en bovendien heb je nooit expliciet gezegd dat Koens resultaten correct zouden zijn. Als je tegen de ziener zegt "wat er ook gebeurt, jouw resultaten zijn gegarandeerd altijd juist" en het is niet zo, dan is het liegen. Maar anders is het deel van het spel.

Met het verzinnen van nieuwe rollen heb ik trouwens geen problemen. Je moet alleen zorgen dat ze het spel niet uit balans brengen.
2b. Bovendien nam iedereen de logica van NeeNee direct aan voor juist (die inderdaad normaal gezien ook wel juist zou zijn). Maar het was ook zij die enkele posts ervoor ''Misschien is Koen wel een ziener die alles fout ziet'' meedeelde. Zeker toen Luke zelf begon te twijfelen of Kolemijn wel echt een burger was, vond ik het toch een vreemde keuze om Basti-B te lynchen.
Zelfs al hadden we dat niet gedaan, de kans dat we meteen bij kolemijn waren uitgekomen was zeer klein. En we hadden maar één kans.
3. De burgers waren ook niet helemaal benadeeld, want NeeNee was een genezer én kon gewoon niet doodgaan voordat iemand The Donkey zou laten sterven. En Yatagarasu kon ervoor zorgen dat ook zij niet dood zou gaan. Bovendien waren er niet zoveel spelers, waardoor de burgers veel gemakkelijker konden schrappen en overleggen. (En dat laatste brengt ons bij het belangrijke puntje 4)
Met Luke's stem voor kolemijn was het in feite 3 Maffia vs 4 Burgers vanaf het begin. De Burgers mochten dus geen énkele fout maken of ze waren al meteen verloren. De Maffia daarentegen heeft 2 fouten gemaakt (lynch van MrXarnus en de mislukte moord tijdens Nacht 2) en toch hebben ze nog gewonnen. Dat lijkt mij een duidelijk voordeel.

Bovendien konden we helemaal niet gemakkelijk via schrappen en overleggen achter de Maffia komen, want we werden gesaboteerd door de mod.
4. Spellen 1 tot 4 duurden 20-38 bladzijden. Nu zitten we aan bladzijde 13. Van enkelen heb ik eigenlijk gewoon géén redening gehoord en een groot deel was super bang om op ook maar iemand te stemmen. En dan dat ''Pff... The Donkey, moest je nu echt zo'n lange post typen?''?
Dat lag ook aan het spelopzet. Een spel dat maar 2 dagen duurt heeft niet de kans om erg lang te worden. Er is vrijwel geen enkel spel dat meer dan 20 bladzijden haalde voor de 3de Dag (alleen One Piece).
5. Een spel van 8 spelers is ofwel een klein beetje speciaal (maar in het voordeel van een bepaalde partij), ofwel is het redelijk saai. En een spel in het voordeel van de burgers hebben we al gehad. (Al probeerde ik het grotendeels toch eerlijk te houden?)
Welk spel bedoel je?

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Weerwolven 5: Detective Conan (DE MAFFIA WINT!)

Post by Kira »

NeeNee wrote:bastard mods (lees: valsspelers)
Gebruik nu alsjeblieft geen '(lees: ...)', dat komt behoorlijk fel (lees: gemeen) over. Als je duidelijk wilt maken dat ik vals heb gespeeld, dan hoeft dat er heus niet bij hoor ;)
NeeNee wrote:
2b. Bovendien nam iedereen de logica van NeeNee direct aan voor juist (die inderdaad normaal gezien ook wel juist zou zijn). Maar het was ook zij die enkele posts ervoor ''Misschien is Koen wel een ziener die alles fout ziet'' meedeelde. Zeker toen Luke zelf begon te twijfelen of Kolemijn wel echt een burger was, vond ik het toch een vreemde keuze om Basti-B te lynchen.
Zelfs al hadden we dat niet gedaan, de kans dat we meteen bij kolemijn waren uitgekomen was zeer klein. En we hadden maar één kans.
Hierin heb je volkomen gelijk. Vandaar zei ik ook dit:
Kira wrote:En nog een goede tip voor de volgende verteller: kies pas je rolverdeling (ziener, vanille, uitvinder, ...) als je precies weet hoeveel mensen er gaan meedoen. Later gewoon wat rollen weghalen is geen goed idee. (Oorspronkelijk zat er in het spel nog een echte vanille Ayumi en een Conan waarop geen acties kon worden uitgevoerd)

Niet zo'n geslaagde verteller dus, maar ik ben wel blij dat ik het gedaan heb :D Ik heb eigenlijk na al die tijd wel eens zin om terug het spelletje zelf te spelen.
NeeNee wrote:Dat lag ook aan het spelopzet. Een spel dat maar 2 dagen duurt heeft niet de kans om erg lang te worden. Er is vrijwel geen enkel spel dat meer dan 20 bladzijden haalde voor de 3de Dag (alleen One Piece).
Je gaat volledig over mijn punt heen, toch?
NeeNee wrote:Welk spel bedoel je?
Het eerste spel was toch bedoeld om het wat simpel te houden voor de burgers? Had je dat niet zelf gezegd dan? Sorry als ik dit fout heb.
NeeNee wrote:Bovendien konden we helemaal niet gemakkelijk via schrappen en overleggen achter de Maffia komen, want we werden gesaboteerd door de mod.
Waarom kaart je dit eigenlijk meerdere keren aan? Ik zie er geen praktisch nut in; ik heb toch al door dat mijn rolverdeling inderdaad zoog? Of wil je dat ik expliciet sorry zeg? Maakt mij niet uit: Sorry dat ik jullie tijd heb verspilt, NeeNee en de rest! Binnen 10 jaar wil ik het misschien wel nog eens proberen als verteller?

(Ik zeg gewoon wat ik denk te moeten antwoorden op je post. Ik probeer je absoluut niet aan te vallen -moest je dat denken-, want zoiets zou met toch nooit lukken)
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Weerwolven 5: Detective Conan (/)

Post by yatagarasu »

Ik denk dat Neenee gewoon erg grondig de probleempunten in het spel wil aankaarten. Volgens mij is de rol van verteller een moeilijke job en kom je in dit soort spellen wel eens struikelblokken tegen. Dit spel was vermakelijk en de volgende verteller mag altijd proberen het beter te doen. :popcorn:
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Weerwolven 5: Detective Conan (DE MAFFIA WINT!)

Post by NeeNee »

Kira wrote:
NeeNee wrote:bastard mods (lees: valsspelers)
Gebruik nu alsjeblieft geen '(lees: ...)', dat komt behoorlijk fel (lees: gemeen) over. Als je duidelijk wilt maken dat ik vals heb gespeeld, dan hoeft dat er heus niet bij hoor ;)
Sorry. Ik wist niet zeker of je wist wat 'bastard mod' betekende.

(Ik gebruik die "(lees: )" trouwens vrij vaak. Het is niet bedoeld om gemeen te doen.)
NeeNee wrote:Welk spel bedoel je?
Het eerste spel was toch bedoeld om het wat simpel te houden voor de burgers? Had je dat niet zelf gezegd dan? Sorry als ik dit fout heb.
Het eerste spel was bedoeld om het simpel te houden voor iedereen. Het was zeker niet mijn bedoeling om één team te bevoordelen.

Wel is het zo dat het vaak moeilijker is om te weten wat te doen als je een beginnende Burger bent, vandaar dat ik hen een aantal tips gegeven heb. Maar de Maffia konden die ook lezen.
NeeNee wrote:Bovendien konden we helemaal niet gemakkelijk via schrappen en overleggen achter de Maffia komen, want we werden gesaboteerd door de mod.
Waarom kaart je dit eigenlijk meerdere keren aan? Ik zie er geen praktisch nut in; ik heb toch al door dat mijn rolverdeling inderdaad zoog? Of wil je dat ik expliciet sorry zeg? Maakt mij niet uit: Sorry dat ik jullie tijd heb verspilt, NeeNee en de rest! Binnen 10 jaar wil ik het misschien wel nog eens proberen als verteller?

(Ik zeg gewoon wat ik denk te moeten antwoorden op je post. Ik probeer je absoluut niet aan te vallen -moest je dat denken-, want zoiets zou met toch nooit lukken)
Jij vermeldde het nog een keer als een voordeel voor de Burgers, dus ik weerlegde het nog een keer. Zoals Yata zei, ik ben gewoon alle puntjes afgegaan en dan zeg je al eens iets dubbel. :)

Houd er ook rekening mee dat ik die post al een tijdje aan het schrijven was, dus toen ik zag dat jij intussen nog gepost had, heb ik hem niet meer veranderd. Ik weet dat je intussen al hebt toegegeven dat het beter kon, maar ik wilde toch nog een reactie posten (het was mijn eerste post sinds het einde van het spel, dus het bevatte mijn eerste indrukken).

En dat je eerst het aantal spelers moet kennen vooraleer de rollen te maken leek mij evident... daarom dat ik twee dagen geleden al aan het vragen was wie er meedoet aan het volgende spel. Ik kan immers nog niets serieus vastleggen voor ik dat weet.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Weerwolven 5: Detective Conan (/)

Post by Kira »

Ik had de rolverdeling al maanden op voorhand gemaakt. Aan het einde van de winter/begin van de lente denkik :s

Nu vroeg ik me af... Was het spel beter verdeeld geweest met een Conan waar geen acties op kunnen worden uitgevoerd, een echte vanille Ayumi en een vanille Mitsuhiko?

Ik had de hoofdpersonage gewoon weggelaten, zou misschien voor wat verwarring hebben bezorgd :p
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Weerwolven 5: Detective Conan (/)

Post by Koen »

Ik vond het een verschrikkelijk saai spel - door het gedrag van de spelers - en was dus blij dat er snel, verrassend en onverwacht een einde aan kwam. Ook al snap ik nog steeds niet goed wat er gebeurd is :) Ik vind dus dat Kira het als verteller in elk geval beter heeft gedaan dan wij als spelers. ;)
motivatiedip. help!

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Weerwolven 5: Detective Conan (/)

Post by yatagarasu »

Koen wrote: door het gedrag van de spelers


Er zou wel iets moeten gedaan worden om ervoor te zorgen dat de spelers meer actie ondernemen tijdens de dag (dat ze meer met elkaar communiceren). Nu had je toch veel spelers die weinig posten. (misschien uit strategische overwegingen)
Image

User avatar
kolemijn
Posts: 316
Joined: Mon Nov 14, 2011 19:17
Location: Gent

Re: Weerwolven 5: Detective Conan (/)

Post by kolemijn »

Ik denk ook gewoon dat het aantal spelers het wat saaier maakt. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd :)

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Weerwolven 5: Detective Conan (/)

Post by The Donkey »

ben het opzich wel eens met koen dat het spel saai was door de spelers, aan rollen die opschudding moesten veroorzaken was geen gebrek, maar het kwam niet allemaal tot zijn recht.

Verder vond ik de rol verdeling helemaal niet zo gek, alleen de rol die Luke had vond ik niet gepast. Als je die er uit had gegooit was het waarschijnlijk foutloos verlopen:)
Verteller is flink moeilijk, dat heb ik ook ervaard. Zo veel dingen waar je rekening mee moet houden en je word op de kleinste fout afgerekend, maarja das niet een rede om het er bij te laten zitten imo, gwn nog een keer proberen als we een paar spelletjes verder zijn:)

wat betreft het aantal spelers, daar had ik ook al grote problemen mee, wou graag flink wat nieuwe rollen er in gooien en had het bedacht voor 14 mensen... nu hebben we toen met 11 gespeelt, maar moest ik er toch flink wat uit gooien en heb ik het power evenwicht tussen de wolven en de burgers compleet overnieuw bekeken.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Weerwolven 5: Detective Conan (/)

Post by NeeNee »

Kira wrote:Ik had de rolverdeling al maanden op voorhand gemaakt. Aan het einde van de winter/begin van de lente denkik :s

Nu vroeg ik me af... Was het spel beter verdeeld geweest met een Conan waar geen acties op kunnen worden uitgevoerd, een echte vanille Ayumi en een vanille Mitsuhiko?

Ik had de hoofdpersonage gewoon weggelaten, zou misschien voor wat verwarring hebben bezorgd :p
Het op voorhand maken van de rolverdeling is op zich geen probleem, maar als dan later blijkt dat het aantal spelers niet klopt moet je alles wel grondg herbekijken.

Met bijna dubbel zoveel Burgers had het evenwicht natuurlijk totaal anders gelegen. Nu hadden we een verhouding 3:4:1 (Maffia(stemmen), Burgers, neutraal), dat was dan 3:7:1 geworden... de standaard richtlijn is dat ongeveer 1/4 van de spelers Mafia moet zijn, dus dat klopte wel. Je had eventueel nog één Burger kunnen weglaten, maar geen drie.

Post Reply