Weerwolven 1: Dragon Ball Maffia (GAME OVER)

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Weerwolven 1: Dragon Ball Maffia (GAME OVER)

Post by NeeNee »

Welkom bij het eerste Weerwolvenspel op deze site! :D

Dragon Ball: Welkom op Namek!

Image

Rollen worden opgestuurd via PM. Omdat “Weerwolven” niet echt bij het thema past, heb ik als naam “Maffia” gebruikt, maar het betekent dus precies hetzelfde. Als er nog vragen zijn, stel ze hier of stuur mij een PM.

Aan alle toeschouwers: Gelieve hier niet te posten terwijl het spel bezig is, je krijgt na afloop gelegenheid om commentaar te geven. Dankjewel. :)


Spelers:

Kira
SilverOwls
Britt
Weertangel
Pietel
Saki
Priester
LukeVonPerrywinkle
The donkey
Kolemijn


---

Hoe speel ik Weerwolven/Maffia:

Weerwolven is een spel met twee groepen: de Burgers (die elkaar niet kennen) en de Weerwolven (die elkaar wel kennen en met elkaar kunnen praten via PM). De Burgers moeten proberen de Weerwolven te ontmaskeren die zich in hun midden bevinden, en de Weerwolven moeten proberen alle Burgers te vermoorden vóór dat gebeurt. Soms zijn er ook nog onafhankelijke derde partijen, zoals een Seriemoordenaar (= een Weerwolf die alleen werkt) of een Overlever (wiens enig doel is om in leven te blijven, ongeacht wie er wint).

Het spel kent afwisselend een Dag- en een Nachtfase (deze komen niet noodzakelijk overeen met de echte dag en nacht). Tijdens de Dag kan iedereen met elkaar praten in het topic en moeten de spelers één iemand uitkiezen waarvan ze denken dat het een Weerwolf is, die dan met een meerderheid van stemmen gelyncht wordt. Tijdens de Nacht mag er in het topic niet gepraat worden en sturen de Weerwolven een PM naar de verteller met daarin de naam van de persoon die ze die Nacht willen vermoorden.

Om het spel wat interessanter te maken krijgen sommige personages een speciale rol mee, zoals bv. Genezer (kan een speler beschermen tegen de Weerwolven) of Ziener (kan elke Nacht één speler onderzoeken om te zien of ze Weerwolf of Burger zijn). De meeste van deze rollen zijn actief in de Nacht, maar Dagactiviteiten zijn ook mogelijk. Spelers sturen hun acties naar de verteller via PM.

Het toekennen van personages aan de rollen is niet noodzakelijk voor het spel, maar wordt soms gedaan om het verhaal een bepaald thema mee te geven. Vaak zullen deze personages op de een of andere manier overeenstemmen met hun rol, maar niet altijd (bv. iemand met personage Frieza is vrijwel zeker Weerwolf, maar een Heilige Draak kan niet noodzakelijk spelers terug tot leven wekken).

Onthoud ook dat er op vrijwel elk van deze regels uitzonderingen zijn, want de spelleider/verteller is vrij om het spel aan te passen zoals hij/zij goeddunkt. Er zijn oneindig veel variaties mogelijk…

Voor een meer gedetailleerde uitleg van het spel en de rollen, zie hier (voornamelijk in het Engels, sorry):
http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerwolven_van_Wakkerdam
http://en.wikipedia.org/wiki/Mafia_%28party_game%29
http://wikiguides.neoseeker.com/wiki/The_Mafia_Game
http://cataldo.freeshell.org/mafia/mafiascum04.swf
http://wikiguides.neoseeker.com/wiki/Th ... Game/Roles

Voorbeelden:
http://cataldo.freeshell.org/mafia/mafiascum04.swf
http://mafiascum.net/forum/


Regels van dit spel:

• 1/ Alleen de verteller typt in cursief. Zijn/haar woord is wet, dus volg de instructies. (Vragen stellen mag, maar de verteller is niet verplicht om te antwoorden.)
• 2/ Het is niet toegestaan om met andere spelers over het spel te praten buiten dit topic. Alleen als je een rol hebt waarbij je met je teamleden mag overleggen, mag je elkaar contacteren via PM. Dode spelers mogen niemand meer contacteren en ook niet posten in het topic.
• 3/ Je mag geen posts wijzigen of verwijderen. Als je iets vergeten zeggen bent, post gewoon opnieuw (maar maak hier geen misbruik van, het is niet de bedoeling dat je 10 keer achter elkaar post).
• 4/ Stemmen doe je door “Stem: <Naam speler>” in het topic te posten, in het vet. Zonder dit zal je stem niet geteld worden. Als je stem wilt intrekken, post “Stem intrekken” (ook in vet). Als je je stem wilt veranderen naar een andere speler, stem gewoon opnieuw. Je kunt ook “Geen Lynch” stemmen.
• 5/ Om ervoor te zorgen dat iedereen een kans krijgt om zich te verdedigen, moet er minstens 24h tijd zitten tussen de eerste en de laatste stem van een lynch. Dit vervalt enkel als de speler in kwestie aangeeft dat hij zich niet langer wenst te verdedigen.
• 6/ Zodra de benodigde meerderheid stemmen voor een lynch (of geen lynch) bereikt is, is de Dag afgelopen. Stop met posten en wacht op de verteller om de Dag te beëindigen.
• 7/ Als je een Nacht/Dagactiviteit instuurt, vermeld de fase en nummer (bv. “Nacht 2”) in het onderwerp. Vermeld de actie en naam van het doelwit (bv. “Genees: <Naam speler>”) in de PM zelf.
• 8/ Als de leider van een team Weerwolven tijdelijk niet beschikbaar is, mag één van de andere leden een naam opsturen. Alleen de naam van de hoogste in rang wordt geteld (een rank wordt toegekend in het begin van het spel).
• 9/ Nachten duren 24-48h. Als ik tegen dan geen Nachtactie ontvangen heb, ben je je beurt kwijt, dus wacht niet te lang.
• 10/ Dagen zijn in principe onbeperkt in tijdsduur, maar wanneer de activiteit te laag is, kan de verteller een tijdslimiet opleggen.
• 11/ Het breken van deze regels kan ervoor zorgen dat je vervangen of uit het spel verwijderd wordt. Dat laatste kan ook gebeuren als een speler te lang inactief is.

Nou, dat was het wel… veel, plezier! :D
Last edited by NeeNee on Sun Jan 08, 2012 19:30, edited 6 times in total.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Weerwolven 1: Dragon Ball Maffia (Dag 1)

Post by NeeNee »

De rol PMs zijn verstuurd. Voor wie meer informatie wil opzoeken over zijn rol heb ik er ook de Engelse benamingen bijgezet, dat maakt het wat gemakkelijker. Wie nog vragen heeft, mag ze altijd stellen, hier in het topic of via PM.


Image

Welkom op Namek! Onze planeet is groen, gastvrij, en altijd zonnig! Geniet van de adembenemende landschappen en de zalige rust… al valt het met dat laatste wel een beetje tegen sinds die vreemdelingen hier zijn komen binnenvallen. Dat steelt maar en dat moordt maar, geen respect voor andermans planeet… maar jullie lijken me anders. Zullen jullie ons helpen om deze vijand te verslaan?

Dag 1 begint nu. Wie zijn de Burgers en wie is Maffia?

User avatar
Saki
Posts: 609
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Weerwolven 1: Dragon Ball Maffia (Dag 1)

Post by Saki »

http://www.youtube.com/watch?v=9FqgVPlVCrY

Zo euh.. hoe gaat het met iedereen? :robot:
Going to Atsusacon!

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: Weerwolven 1: Dragon Ball Maffia (Dag 1)

Post by PrIEsTER »

Lekker weertje toch... :rainbowafro:

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Weerwolven 1: Dragon Ball Maffia (Dag 1)

Post by The Donkey »

gespannen sweertjeXD

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Weerwolven 1: Dragon Ball Maffia (Dag 1)

Post by Britt_ »

Oke net mijn pm gelezen. Mannen ik ken DB absoluut niet echt dus als ik hier kemels sla, mijn excuses!!

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Weerwolven 1: Dragon Ball Maffia (Dag 1)

Post by The Donkey »

er is een Dragonball wikia, dus je kan alles heel snel opzoeken. de serie gelezen helpt natuurlijk wel meer:P

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Weerwolven 1: Dragon Ball Maffia (Dag 1)

Post by Britt_ »

^Ah super, daar kan ik me wel wat behelpen precies ^^

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Weerwolven 1: Dragon Ball Maffia (Dag 1)

Post by NeeNee »

Voor beginners is de gewone Wiki waarschijnlijk gemakkelijker. :wink:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dragon_Ball_Z

Personages in rood zijn onbelangrijk.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Weerwolven 1: Dragon Ball Maffia (Dag 1)

Post by The Donkey »

das meer voor het algemene verhaal, de wikia is juist handig om personages of gebeurtenissen snel op te kunnen zoeken:P
njaa vind ik dan, wikipedia houd het wat algemener;)

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Weerwolven 1: Dragon Ball Maffia (Dag 1)

Post by The Donkey »

nvm de vorige post (had hem bijna ge-edit, lol)

persoonlijk vind ik wikia handiger om snel personages of gebeurtenissen op te zoeken,
maar in dit geval is wikipedia wel handig:P

User avatar
kolemijn
Posts: 316
Joined: Mon Nov 14, 2011 19:17
Location: Gent

Re: Weerwolven 1: Dragon Ball Maffia (Dag 1)

Post by kolemijn »

Hallo mijn brave medeburgers uit het DB Universum :P
Ik ben juist mijn DB omnibussen aan het lezen, dus dit komt perfect uit.
Gaan we deze ronde al iemand lynchen of houden we het nog effe vredelievend?

User avatar
Saki
Posts: 609
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Weerwolven 1: Dragon Ball Maffia (Dag 1)

Post by Saki »

Als we dat doen zijn we idd met 1 persoon extra, maar geven we de maffia al weer extra ruimte, als je me begrijpt
Going to Atsusacon!

User avatar
kolemijn
Posts: 316
Joined: Mon Nov 14, 2011 19:17
Location: Gent

Re: Weerwolven 1: Dragon Ball Maffia (Dag 1)

Post by kolemijn »

Tenzij we een van onszelf lynchen natuurlijk, dan helpen we hun, dat is het ambetante van het begin, dat ge maar zo weinig aanwijzingen hebt. Maar we kunnen zien of er al eventuele beschuldigingen worden geuit die ons weten te overtuigen om toch te lynchen

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Weerwolven 1: Dragon Ball Maffia (Dag 1)

Post by NeeNee »

Okee, er is net gebleken dat er slechts één iemand is die deze variant van het spel eerder heeft gespeeld, dus ik zal jullie een handje helpen.

- Probeer op de eerste Dag vooral zoveel mogelijk over elkaar te weten te komen. Zelfs als je nog niet meteen om personages vraagt, kun je wel al een idee krijgen welke rollen/vaardigheden er zoal in het spel zijn. Zorg ervoor dat de Maffia de identiteit van de belangrijke rollen niet te weten komt.
- Als je later toch om rollen vraagt, zal de Maffia moeten liegen, want hun personages zouden hen verraden als slechteriken. Probeer uit te vissen welke claims het meest verdacht zijn. Massaal roleclaimen heeft wel als nadeel dat de Maffia ook alle personages kent, en in sommige gevallen hun rollen gemakkelijk zal kunnen raden.
- Let bij het stemmen altijd goed op hoe de spelers zich tegenover elkaar gedragen. Maffiosi zullen proberen om hun teamleden te verdedigen, maar ze zullen dat niet openlijk doen. (Normaal gezien, he. Het is mogelijk dat ze nu net het omgekeerde gaan doen.)
- Wees actief. Er is niets zo vervelend als spelers die niet meespelen. Je hebt je allemaal ingeschreven, dus doe op zijn minst een poging om iets bij te dragen.
- Je kunt je stem zo vaak veranderen als je wilt, dus wees niet bang om ze te gebruiken om muurbloempjes tot een reactie aan te manen.
- Lynch niet random. Zelfs al is het maar een detail, zorg ervoor dat je tenminste iets van reden hebt om op een bepaalde speler te stemmen. Random lynchen geeft je een goede kans om je eigen hulprollen uit te schakelen.

Dat is het voor nu... als je nog dingen wilt weten, vraag maar, ik zal bij dit eerste spel een beetje helpen. Maar dan wil ik wel iets meer activiteit zien, anders moet ik meteen al een deadline opleggen.

Post Reply