Blockbusters in Frankrijk

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by Edward »

Koen wrote:Ik denk dat Death Note beter verkocht dan Naruto bij ons, Edward. Ik weet dat volume 1 van DN herdrukt is ondertussen en van Naruto heb ik dat nog niet gehoord. Natuurlijk kan het zijn dat Naruto een grotere oplage heeft en dus meer verkoopt zonder herdrukt te zijn geweest...

Voor Kana Frankrijk is het nog maar de vraag of ze nog de kans zullen krijgen een kaskraker in huis te halen. Nu Shueisha zich in Frankrijk gevestigd heeft via Kaze/Asuka kan je er van uitgaan dat alle toppers uit WSJ bij Asuka terecht zullen komen... En dan zal Kana Frankrijk zich serieus moeten heroriënteren, vrees ik...
Ja dat denk ik ook. Ze hebben Pluto dan nog, maarja... Geen WSJ titels, terwijl een groot deel van Shonen sectie van Kana hier toch uit bestaat...
Dat word dan ook een lastige;)

Afwachten maar weer...

User avatar
aya
Posts: 98
Joined: Sun Nov 16, 2008 19:55
Location: gent
Contact:

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by aya »

nu kana heeft alleszins nog een grote titel die ze in november uitbrengen en dat de franse echt naar uitkijken is Black Butler.
maar dan is het afwachten voor de rest met Shueisha zich in Frankrijk gevestigd heeft via Kaze/Asuka .
Het is niet alleen Kana Frankrijk zich serieus moeten heroriënteren. Maar met de tijd nog ander uitgevers de meeste hebben nu wel enkele grote titels binnen . Ik ben benieuwd want er zijn nog heel veel goede manga's die zowel de Nederlandse , franse of Engelse markt nog niet gezien hebben.
Il n'est rien de plus précieux que le temps, puisque c'est le prix de l'éternité."

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by Koen »

Meilleures ventes manga en France du 7 au 13 septembre 2009

1 Naruto 43
2 One piece 51
3 Hunter X Hunter 26
4 Naruto 42
5 Fairy Tail 8
6 Negima, le maitre magicien 20
7 Vampire knight 9
8 Saint Seiya Lost Canvas 7
9 Jackals 6
10 Doubt 1
11 Switch Girl 3
12 One Piece 50
13 Naruto 41
14 Fullmetal Alchemist 21
15 Les gouttes de dieu 9
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by Koen »

Meilleures ventes manga en France du 12 octobre au 8 novembre 2009:
1 Naruto 44
2 Nana 21
3 Naruto 43
4 Death Note 13
5 Zelda Ocarina of time 1
6 Negima 21
7 Zelda Ocarina of time 2
8 Saint Seiya - Lost Canvas 8
9 Switch Girl 4
10 One Piece 51
11 Fairy Tail 8
12 Naruto 42
13 Bleach 34
14 Les Gouttes de Dieu 10
15 Get Backer 35

http://www.manga-news.com/index.php/act ... -Oct-/-Nov
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by Koen »

Meilleures ventes manga en France du 15 février au 14 mars 2010:

1 Naruto 47
2 Fairy Tail 11
3 Naruto 46
4 Bleach 35
5 Doubt 3
6 Pluto 1
7 Pluto 2
8 One piece 52
9 Naruto 45
10 Saint Seiya - Lost Canvas 10
11 Zelda Oracle of Age
12 Eye Shield 21 29
13 Fairy Tail 10
14 Switch Girl 6
15 D. Gray-Man 18
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by NeeNee »

Nu vraag ik me af waar Doubt 2 naartoe was. Maar het is blijkbaar een sterke nieuwkomer, dus lijkt mij interessant om te vertalen (ik heb heel lang geleden al eens een stuk op scans gelezen, ik denk wel dat ik het zou kopen in het Nederlands).

Verder is Glénat zijn eigen ruiten, deur en dak aan het ingooien door Pluto zo te laten varen. Ik denk dat ze echt veel klanten kwijt zijn nu.

En voor de rest zijn het altijd dezelfde grote namen, met Fairy Tail die de drie leidende shonen is komen vervoegen. Ook opvallend is dat dat het bijna allemaal shonen zijn.

Maar als dit is wat we de komende 10 jaar in het Nederlands gaan zien vind ik het eerlijk gezegd wel een beetje deprimerend. -_-

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by pietel »

NeeNee wrote:En voor de rest zijn het altijd dezelfde grote namen, met Fairy Tail die de drie leidende shonen is komen vervoegen. Ook opvallend is dat dat het bijna allemaal shonen zijn.

Maar als dit is wat we de komende 10 jaar in het Nederlands gaan zien vind ik het eerlijk gezegd wel een beetje deprimerend. -_-
In Japan bestaat de top ook vooral uit shonen
traditioneel aangevuld met enkele succesvolle shoujo: nana, nodame en kimi ni todoke
en populaire auteurs zoals Takehiko Inoue en Naoki Urasawa

voor dit laatste half jaar, kijk hier http://myanimelist.net/forum/?topicid=214144
en daar komt nog eens bovenop dat de shonen actie/avonturenreeksen vaak het minst culturele verwijzingen hebben en dus het gemakkelijkste zijn om te begrijpen voor buitenlandse lezers.
Image

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by MrXarnus »

Even updaten?
2011 is bijna voorbij en ik zou graag eens weten of er daar cijfers over zijn?

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by Koen »

Brook post een link naar de cijfers als ze uit zijn, maar spijtig genoeg niet in dit topic. Momenteel lijkt One Piece Naruto te hebben ingehaald, volgens Franse bronnen (ik kan dat moeilijk geloven maar als ik de laatste top 15 zie met de vier eerste volumes van OP erin hernomen, moet ik m'n ongelijk misschien erkennen).

Ik vraag me af of er ook een soort jaarlijkse rangschikking zal komen, dat zou wel een handige tool zijn.
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by Brook500 »

Als je het goed vind dan wil wel eens zoeken een site die die gegevens heeft. :wink:
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by Koen »

Voor dat manga-news ze deed, haalde ik die van... bdzoom of zo, denk ik.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by Koen »

De cijfers voor 2011 zijn bekend:

http://img22.imagehaven.net/img.php?id=1EXED2PBGA_1.jpg

Naruto blijft torenhoog boven de achtervolgers uitsteken met een oplage van nog steeds 250.000 stuks. Achtervolger One Piece moet het stellen met 'slechts' 100.000. Andere vaststellingen zijn dat Bakuman nog altijd schoon stijgt en Bleach eigenlijk helemaal niet zo toonaangevend is in Frankrijk.

De cijfers komen uit dit overzicht (vanaf p27 de cijfers met oplages)
http://www.acbd.fr/images/stories/ACBD_BILAN_2011.pdf
motivatiedip. help!

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by MrXarnus »

Koen wrote:De cijfers voor 2011 zijn bekend:

http://img22.imagehaven.net/img.php?id=1EXED2PBGA_1.jpg

Naruto blijft torenhoog boven de achtervolgers uitsteken met een oplage van nog steeds 250.000 stuks. Achtervolger One Piece moet het stellen met 'slechts' 100.000. Andere vaststellingen zijn dat Bakuman nog altijd schoon stijgt en Bleach eigenlijk helemaal niet zo toonaangevend is in Frankrijk.

De cijfers komen uit dit overzicht (vanaf p27 de cijfers met oplages)
http://www.acbd.fr/images/stories/ACBD_BILAN_2011.pdf
Bedankt voor de lijst!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by Brook500 »

Mangaverse heeft een overzicht van het jaar 2011 gemaakt van de bekendste franse uitgevers. Kana heeft volgens mij het record gebroken van om te meeste mangas in een jaar (203!) :shock: .
Pika was een paar jaar ervoor de fakkeldrager maar moest het in 2011 stellen met 'maar' 162 mangas en moet daarmee Glenat en Asuka/Kaze-manga voorbij laten.
http://www.mangaverse.net/html/bilan/20 ... mmaire.htm
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by Brook500 »

Een nieuwe top 15 in Frankrijk die gedomineerd wordt door One Piece (5x) en ook Fairy Tail en Naruto staan er 2 keer in. Judge en GTO Shonan 14 Days hebben ook hun plaats in de top 10 gevonden. :D
http://www.manga-news.com/index.php/act ... nvier-2012
Image

Post Reply