Blockbusters in Frankrijk

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by Koen »

En hieronder een lijstje van de best verkochte volumes van één serie (verschenen in 2011).

1. Naruto
2. One Piece
3. Fairy Tail
4. Fullmetal Alchemist
5. Bleach
6. Wanted
7. Black Butler
8. Beyblade Metal Fusion
9. Judge
10. Gunnm Last Order
11. Soul Eater
12. Bakuman
13. Pluto
14. Chi, une vie de chat
15. Les vacances de Jésus & Bouddha
16. Vampire Knight
17. GTO: Shonan 14 days
18. D. Gray-man
19. Berserk
20. Twilight
21. Pandora Hearts
22. Switch Girl
23. Pokemon Noir et Blanc
24. Negima
25. Dofus
26. Saint Seiya : Lost Canvas
27. Pokemon Zoroark
28. Les gouttes de Dieu
29. Eyeshield 21
30. Kilari
31. Les années douces
32. Zelda
33. Shugo Chara
34. Beelzebub
35. Code Breaker
36. XXX Holic
37. Sawako
38. Lady and Butler
39. Blue Exorcist
40. Blazer Drive
41. Le capital
42. Air Gear
43. Deadman Wonderland
44. Highschool of the dead
45. Nura, le seigneur des Yokai
46. Twinkle stars
47. Ikigami
48. Bride Stories
49. Maid sama!
50. Detective Conan
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by Brook500 »

Staat Detective Conan op plaats 50? Dat neemt mijn twijfels weg dat het geen populaire reeks is. :wink:
Ben wel verbaasd dat Black Butler zo hoog staat. :?
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by Brook500 »

Top 15 van januari-februari.
One Piece staat er 4 keer in, Fairy Tail 2 keer. Het laatste uitgekomen deel van Highschool of the Dead staat ook mooi in de top 10.
http://www.manga-news.com/index.php/act ... vrier-2012
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by NeeNee »

En Blue Exorcist op plaats 9. Niet gek. 8)

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by Brook500 »

Top 15 van maart/april.
4x Fairy Tail, 3x One Piece en de eerste 2 delen van Billy Bat (Go Urasawa! 8) ). Voor de rest heeft het eerste deel Thermae Romae, GTO Shonan 14 Days en Pandora Hearts zich in de top 10 gevestigd. :D
http://www.manga-news.com/index.php/act ... Avril-2012
Image

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by MrXarnus »

De cijfers voor 2012 zijn bekend (nog voor 2012 is afgelopen :wink: ...)
http://bdzoom.com/wp-content/uploads/20 ... N-2012.pdf

Wat stellen we vast:
-Oplages van de locomotieven zijn verlaagd of stabiel gebleven (alhoewel OP van 100000 naar 135000 is gegaan...)
-De onafhankelijke uitgeverijen zoals Ki-oon ieder jaar groeien en de grote als Glénat krimpen (niet veel maar toch...)
-Nieuwkomers als Buster Keel en Red Raven (en vele anderen) weten zich als enkele nieuwe bestsellers te plaatsen.
-Ik veel hogere drukken verwachte van Sailor Moon (ik dacht echt dat die rond de 50000 gingen zijn :?)
-Manga nog steeds ongeveer 50 procent uitmaakt van het totaal aantal strips dat uitgegeven wordt op de franse markt (manwha en co. meegereekend natuurlijk.)
-Er meer en meer titels zijn die een druk tussen 20000 en 50000 krijgen, iets goed dus :) .
(iemand nog iets aan toe te voegen?)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by NeeNee »

^ Je link werkt niet. Maar dat is een goede analyse, het was te verwachten dat het aantal manga op een bepaald moment zou stabiliseren.

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by MrXarnus »

NeeNee wrote:^ Je link werkt niet. Maar dat is een goede analyse, het was te verwachten dat het aantal manga op een bepaald moment zou stabiliseren.
Vreemd, daarstraks werkte de link nog...
Ik zal eens een andere link zoeken dan.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by Koen »

MrXarnus wrote:-De onafhankelijke uitgeverijen zoals Ki-oon ieder jaar groeien en de grote als Glénat krimpen (niet veel maar toch...)
Waar lees jij dat Glénat krimpt? Ik lees net dat ze hun leiderspositie nog verstevigen? (Maar heb het document slechts diagonaal gelezen.)

Over Sailor Moon... Das natuurlijk een herdruk, dus de fans hebben die al. En de manga was nooit zo goed als de anime, als ik me dat goed heb laten vertellen. Bovendien lijkt het me één van die series die wel sterk verouderd zal zijn.

Mijn opmerkingen: Pijnlijk hoe bepaalde reeksen helemaal de verwachtingen van de uitgeverij niet lijken in te lossen... Billy Bat, toch de nieuwe Urasawa, lijkt me het bekendste slachtoffer. Verliest duizenden lezers per volume. Ook Arms Peddler lijkt sterk terug te vallen. En zo zijn er nog wel enkele waar te nemen. Meer dan ooit lijken het weer die enkele toppers te zijn die de koek verdelen (Bleach stijgt zelfs nog!). En blijven nieuwkomers het moeilijk hebben om zich een plaatsje te bemachtigen. Ook een waarneming... Toppers die hun uitgaveschema zien verminderen vallen volledig terug door gebrek aan zichtbaarheid. Hoe (relatief) weinig verkoopt HXH nog, na dat lange hiatus. Pijnlijk. De helft van de lezers die afhaakt. Gewoon omdat de reeks even niet verschijnt. Manga, meer dan ooit een consumptiegoed van onze wegwerpmaatschappij.
motivatiedip. help!

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by MrXarnus »

Koen wrote:
MrXarnus wrote:-De onafhankelijke uitgeverijen zoals Ki-oon ieder jaar groeien en de grote als Glénat krimpen (niet veel maar toch...)
Waar lees jij dat Glénat krimpt? Ik lees net dat ze hun leiderspositie nog verstevigen? (Maar heb het document slechts diagonaal gelezen.)

Over Sailor Moon... Das natuurlijk een herdruk, dus de fans hebben die al. En de manga was nooit zo goed als de anime, als ik me dat goed heb laten vertellen. Bovendien lijkt het me één van die series die wel sterk verouderd zal zijn.

Mijn opmerkingen: Pijnlijk hoe bepaalde reeksen helemaal de verwachtingen van de uitgeverij niet lijken in te lossen... Billy Bat, toch de nieuwe Urasawa, lijkt me het bekendste slachtoffer. Verliest duizenden lezers per volume. Ook Arms Peddler lijkt sterk terug te vallen. En zo zijn er nog wel enkele waar te nemen. Meer dan ooit lijken het weer die enkele toppers te zijn die de koek verdelen (Bleach stijgt zelfs nog!). En blijven nieuwkomers het moeilijk hebben om zich een plaatsje te bemachtigen. Ook een waarneming... Toppers die hun uitgaveschema zien verminderen vallen volledig terug door gebrek aan zichtbaarheid. Hoe (relatief) weinig verkoopt HXH nog, na dat lange hiatus. Pijnlijk. De helft van de lezers die afhaakt. Gewoon omdat de reeks even niet verschijnt. Manga, meer dan ooit een consumptiegoed van onze wegwerpmaatschappij.
Dat er veel lezers wegvallen na de eerste volumes is niet zo ongewoon, bij US comics heb ik al gezien dat er reeksen zijn die na het eerste deel 50% van hun kopers al verloren hadden! (weet nietmeer welke het was, maar dat maakt niet veel uit...)

EDIT: link helemaal vanonder aan de pagina...
http://www.comicsplace.net/2012/12/27/r ... te-comics/
Zoveel is er dus eigenlijk niet veranderd in vergelijking met vorige jaren.


EDIT 2: Shit, die link werkt ook al niet meer :? ...

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by Koen »

Het is idd zo dat het eerste volume altijd een grotere oplage heeft om de zichtbaarheid te vergroten, en dat die 'moeite' nadien veel minder gedaan wordt (omdat ze ook natuurlijk minder loont dan voor een eerste volume), mar meestal stabiliseert de verkoop wel na enkele volumes. Of begint ze te dalen na meerdere volumes. Bij Billy Bat blijft het volume na volume dalen. Nu ja, de reeks weet me ook minder vast te grijpen dan andere Urasawa's maar als zelfs de naam Urasawa niet meer doet verkopen... ;)
motivatiedip. help!

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by MrXarnus »

Koen wrote:Het is idd zo dat het eerste volume altijd een grotere oplage heeft om de zichtbaarheid te vergroten, en dat die 'moeite' nadien veel minder gedaan wordt (omdat ze ook natuurlijk minder loont dan voor een eerste volume), mar meestal stabiliseert de verkoop wel na enkele volumes. Of begint ze te dalen na meerdere volumes. Bij Billy Bat blijft het volume na volume dalen. Nu ja, de reeks weet me ook minder vast te grijpen dan andere Urasawa's maar als zelfs de naam Urasawa niet meer doet verkopen... ;)
Misschien dat er ook minder aandacht voor is omdat het bij Pika wordt uitgegeven, en als ik op wat fora kijk is hun reputatie niet al te best...
Maar das natuurlijk enkel speculatie.
Op naar 2013!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by Brook500 »

Allemaal zeer interessant om te lezen.
Ik ben wel net zo verbaasd als Koen reeksen zoals The Arms Peddler. :?
Image

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by MrXarnus »

http://www.stripspeciaalzaak.be/Verkooptop10.php

Volgens deze data zouden 6 van de 10 bestverkochte strips in FR tussen 11 en 17 maart manga zijn, goed bezig :o .
(En in het nederlands... raad maar eens :wink: ...)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Blockbusters in Frankrijk

Post by NeeNee »

MrXarnus wrote: (En in het nederlands... raad maar eens :wink: ...)
0,00.

Post Reply