Het jaaroverzicht 2014 van de ACBD is nu beschikbaar.
Er werden dit jaar 1 576 manga (manhwa enz. ook meegeteld), meer dan vorig jaar (nu staan we weer op het niveau van 2012 qua aantal uitgaven)
De verkoop van blockbusters daalde (weeral), alhoewel er nieuwe tussen zitten zoals Seven Deadly Sins.
De verkoop (in waarde) daalde in de eerste maanden van 2014 met +- 7%, alhoewel dit waarschijnlijk vooral te wijten is aan de dalende verkoop van blockbusters/'locomotieven'.
Glénat is met voorsprong nog altijd de grootste uitgeverij (qua verkopen), op plaats 2 en 3 Pika en Kana, dan Kurokawa en Ki-oon, Kaze op 6de plaats, daarna alle 'kleintjes' nog.
---
Waarom wordt er meer uitgegeven terwijl de verkoop daalt? Zijn het de blockbusters die minder verkopen maar de mid-sellers die stijgen?
Als de verkoop daalt probeer je door meer uit te geven dezelfde omzet te draaien. Maar daardoor versplinter je de markt dus nog meer en werkt dat eigenlijk contraproductief op langere termijn, maar als je concurrenten het doen moet je wel mee op de kar springen of je wordt helemaal weggeblazen.
Kurokawa en Ki-oon bewijzen echter dat inzetten op een kleinere catalogus met meer middelen om elke titel goed in de markt te zetten ook werkt.
De bestaande blockbusters kunnen in Frankrijk in elk geval nog steeds vlotjes concurreren met de Westerse strips. Wat een verschil met Vlaanderen (zelfs toen er nog manga verschenen). http://www.stripspeciaalzaak.be/Verkooptop10.php
Ik weet niet goed of ik dit nu leuk of deprimerend moet vinden.
Als een vergelijkbare situatie in Vlaanderen zou betekenen dat Atsusacon evenveel bezoekers moet kunnen huisbergen als Made in Asia pas ik eerlijk gezegd liever.