magazine vs. teh interweb

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

magazine vs. teh interweb

Post by Koen »

Ik vroeg me eigenlijk af wat jullie standpunt is over magazines over onze hobby. Jullie zijn toch allemaal in meer of mindere mate ‘kenners’ en ik vroeg me dus af waar jullie je informatie halen. Zitten jullie nog te wachten op een magazine of vinden jullie alles wat nodig is op het internet?

Het zit namelijk zo dat de situatie in bv. Frankrijk allesbehalve gunstig is voor magazines. Ze worden allemaal de markt uitgekegeld omdat alles wat je er in kan lezen eigenlijk ook wel ergens op het internet staat. En voor nieuwtjes zijn ze dan ook nog eens ‘trager’ dan het internet. Ik denk dat de enige twee ‘grote’ die overblijven nog Animeland (die er bij is vanaf het begin en startte als fanzine) en Japan Vibes zijn. Andere leuke magazines zoals Manga Spirit, Shojo Mag, Kogaru, Otaku, Mangajimag en dergelijke zijn allemaal verdwenen.

Zien jullie nog nut in een magazine? Misschien is de situatie bij ons anders omdat er nog niet zoveel websites bestaan? Zouden jullie dan vooral informatie willen vinden over de eigen markt, of ook meer algemenere zaken over reeksen in andere talen?

Lezen jullie bijvoorbeeld Aniway? Het blijft immers het enige magazine over de brede j-cultuur in ons taalgebied.

Dit is geen marktonderzoek – zal al blij zijn als we eindelijk ons tweede Heuvelmagazine online krijgen ;-) – maar ben wel benieuwd hoe je een magazine zou moeten aanpakken.

[Ik wist niet goed bij welk subforum dit bijhoorde dus heb het maar bij manga geplaatst omdat ik het liefst over manga's lees in een magazine! :roll: ]
motivatiedip. help!

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Post by barbapapa »

Ik vroeg me pas nog hetzelfde af toen ik de plaatselijke IMS binnenstapte. Vroeger kocht ik al geregeld een games-magazine omdat je toen nog geen keus had. Maar zelf al ben ik nu geneigd van mijn favoriete magazine te kopen; bespaar ik liever die 5-10€ door het nieuws eerder te krijgen via internet.
Wel spijtig, magazines hebben zeker hun charme, maar realistisch bekeken zie ik er geen heil meer in gelijk ze nu zijn.

Besides, het manga-nieuws wat mij boeit ga ik echt niet in een magazine vinden. Daar lopen ze allemaal nog een beetje achter de feiten voor... Op games-gebied is het beter dan; maar die zijn ook al langer er mee bezig.
Last edited by barbapapa on Sun Feb 04, 2007 14:43, edited 1 time in total.

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Post by Marv »

Ik heb één nummer van Aniway eens gekocht maar vind het eigenlijk te duur voor wat het is.
Zoals je zegt, het internet biedt alle antwoorden. Dit fenomeen is niet alleen beperkt tot de anime/manga wereld. Alle magazines gaan dat probleem krijgen, vooral de game magazines denk ik. OPM houdt zich nog sterk maar de occasionele gamer gaat het niet kopen en die niche is vrij groot.

Een magazine over J-cultuur in het algemeen zou ik nog wel willen kopen als de prijs niet te hoog is of als het magazine meerwaarde biedt in de zin van posters of andere leuke goodies. Dan ben ik wel bereid om meer te betalen.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

User avatar
Giel
Posts: 30
Joined: Mon Dec 05, 2005 13:04
Contact:

Post by Giel »

Ik lees de Aniway wel(op de Animecon een superdeal voor het abbonement afgesloten) maar echt boeiend is het merendeel niet. Ik kan Engels, als er niks wat mij bevalt in het Nederlands te vinden is, zoek ik simpelweg op een Engelse site. Recensies? Animeondvd.com en ANN is alles wat je nodig hebt. Nieuwtjes zijn leuk, maar die krijg je wel via fora e.d. te horen. En dan blijft er weinig over.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1441
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Post by Ash Ketchum »

AniWay lees ik wel en op zich heeft een magazine (voor mij) nog altijd het voordeel dat ik alles lees. Je komt er soms titels tegen die je misschien niets zeggen, of waar je wel van hebt gehoord, maar waarvan het niets leek, maar als je dan een artikel erover leest, kan je gedachten erover toch veranderen.

Als ik op internet zit, dan ga ik niets lezen van series die me niets lijken, maar als het toch al gedrukt en gekocht is, dan lees ik het weer wel, wat me soms toch weer tot leuke series brengt.

User avatar
super_gohan
Posts: 261
Joined: Mon Apr 26, 2004 17:38
Location: België

Post by super_gohan »

Ik heb een abonnement (hoewel ik het nog moet verlengen) op de aniway en ik lees het wel graag. Maar ik lees het niet voor de nieuwtjes, die ken ik meestal al van fora. Ik vind de artikels gewoon interessant maar er mogen van mij wel meer reviews inzitten dus bijvoorbeeld: artikel over een bepaalde manga die meestal 2 bladzijden is met dan een tussengedeelte review. Nu heeft een artikel over een anime/manga die ik gezien heb geen meerwaarde omdat ik alles al weet wat erin staat. Ik vind het juist interessanter om de meningen van anderen te zien. Aniway vind ik ook interessant omdat er telkens reviews instaan van de nieuwste doujinshi, die vind je anders niet op internet. De mooie posters (1 officïele tekening, en 1 originele tekening van een doujinshi-tekenaar) hebben ook een grote meerwaarde --> meestal ga ik voor de doujinshi posters.
"Hey! Don't insult Death Cab!" "What?! It's like one guitar and a whole lot of complaining!..." [Seth Cohen]

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Post by Wimpuls »

Buiten Mangaheuvelmag. 1 heb ik nog nooit een magazine gelezen. Ik haal mijn info vooral hier en op enkele info-sites. Nut van een magazine? Ik kan het u niet zeggen.

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Post by lambardi2 »

Vroeger had ik alle magazines die er wat mee te maken hadden,

New Type, Kogaru, animeland, Japan Vibes...

Vroeger heb ik ooit eens iets in het Engels gekocht dat me heel interesseerde was een magazine dat vooral over Japan ging maar ook Korea en China. Dat gind dan over vanalles en nog wat waaronder ook anime en manga, maar spijtig genoeg was er niet veel interesse voor.

Ik ben gestopt met magazines té lezen Aniway is me veel té duur geworden en ik volg graag alles wat in Frankrijk voorkwam ook omdat ik er een tijd heb geleefd en er een grote groep fans kenden bleef ik de magazines lezen..

Nu ben ik er allemaal mee gestopt New Type is veel té duur, Japan vibes was eigenlijk gewoon Kogaru maar dan met meer J-pop nieuws en is allemaal op t"internet te vinden :).
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

fallout323f
Posts: 49
Joined: Thu Aug 19, 2004 1:16
Location: Mechelen

Post by fallout323f »

mijn bron van informatie is eingelijk deze forum/site.
en archonia om te zien of ze het hebben.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: magazine vs. teh interweb

Post by NeeNee »

Ik lees nog altijd graag op tijd en stond mijn Aniway. Korte reviews en nieuwjes kun je overal wel vinden, maar zo van die 2-3 pagina's lange in depth besprekingen zie je niet zo vaak, vooral niet over de oudere series/universums (aangezien ik mij wat dat betreft nog steeds een groentje voel, is het erg handig als iemand alles wat er over zo'n serie te weten valt eens netje voor me op een rijtje zet). Zo'n tijdschrift is voor mij nog altijd één van de betere manieren om nieuwe series te leren kennen (nieuw voor mij, dan. Over echt nieuwe series heb ik meestal elders al gehoord (hoewel een extra opinie altijd welkom is)).

En het is natuurlijk ook bijzonder interessant om eens iets over andere aspecten van de Japanse cultuur te weten te komen (eten, legenden, mode, ...), want daar ga ik uit mijzelf niet naar op zoek. Maar als het in een magazine staat, lees ik alles.

Zouden jullie dan vooral informatie willen vinden over de eigen markt, of ook meer algemenere zaken over reeksen in andere talen?
Informatie over de eigen markt hoef ik echt niet, daar was ik vanaf het begin al bij. Het is de bredere basis die mij interesseert, al die andere reeksen waar ze op het internet over praten maar waar je hier nooit iets van hoort. Als Aniway alleen over de Nederlandstalige markt zou gaan, zou ik het nooit kopen, want dat weet ik allemaal al. :yawn:

User avatar
aya
Posts: 98
Joined: Sun Nov 16, 2008 19:55
Location: gent
Contact:

Re: magazine vs. teh interweb

Post by aya »

ik heb een abonnement op anime land .en die leest ik heel graag .vooral voor de artikels over bepaalde onderwerp of manga
en de interviews. Daar krijg ik k veel informatie zowel vanuit Frankrijk als wat er in Japan gebeurt .
Dan heb je mijn dagelijkse lectuur op manga- neuws (internet). die inderdaad veel vlugger zijn met het nieuws dan de magazine. Voordeel van deze site is als je inlogt krijg je eigen beheer van manga waar je je collectie kunt insteken je boodschappen lijstje maken en nog veel andere dingen .
Il n'est rien de plus précieux que le temps, puisque c'est le prix de l'éternité."

Post Reply