favo mangaka

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: favo mangaka

Post by barbapapa »

Brook500 wrote:
barbapapa wrote:
barbapapa wrote:Masakazu Katsura
Kubotite
Ken Akamatsu
Akira Toriyama
Debiel.
Bij Tite Kubo kan ik deze reactie nu begrijpen. Bij de rest wat minder.
Voor Katsura en Toriyama heb ik nog altijd respect, maar het is gewoon grappig om te zien dat deze lijst vroeger mijn top was.

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: favo mangaka

Post by Berserker500 »

Brook500 wrote:Dat zijn er bij mij toch wel enkele:

Eerste & vooral natuurlijk Oda Eiichiro. De manier hoe hij met One Piece de hele mangawereld heeft domineerd. Werkelijk fantastisch!
Zijn keuze van coole & grappige personages (& dan nog maar te zwijgen over de humoristische momenten), het verhaal & plotdevelopment, enz.
Door hem zijn Shonen Jump & Shueisha nog groter geworden dan Shonen Sunday & Kodansha.

Urasawa Naoki : De genie die met z'n thrillers, zoals Monster & 20th CB, iedere seinenlezers, die van een goed verhaal houdt, kan overtuigen.
Iedere keer als ik een werk van hem zie, dan zie ik een meesterwerk.
Ook met Happy!, Pluto & Billy Bat kan hij mij enorm overtuigen. Alleen ben ik van Pluto (door de hiatus bij Glenat) de helft van het eerste deel al vergeten.

Miura Kentaro: Hij kan geschiedenis zo boeiend schrijven dat ik mij in ieder deel op het puntje van mijn stoel zit.
Zijn topper Berserk (één van mijn eerste seinenreeksen) laat mij kennismaken met de middeleeuwen. Hopelijk zal 't nog niet te snel gedaan zijn.
Ook Japan, Oh-Roh & Oh-Roh-Den waren best leuk om te lezen.

Het duo Ohba Tsugumi & Obata, Takeshi zijn bij uitstek het perfecte duo in de shonenwereld. Met toen Death Note & nu Bakuman maken ze ieder chapter die in Shonen Jump verschijnt een ware belevenis.

Ook Osamu Tezuka niet te vergeten. Zijn verhalen smaken altijd naar meer. Zijn gedrevenheid zorgde ook voor de doorbraak van manga in Japan.

Taniguchi Jiro: Weet het Japans dagelijks leven mooi in een reeks om te vormen. Ieder werk inspireert mij. Vooral de topper De Herinneringen was een geweldig werk.

Hiro Mashima: Zijn passie voor fantasie-magie is een aanrader voor mij geweest. Met Rave ging 't van plot altijd naar boven. Zijn topper van dit moment, Fairy Tail, kan ik van plot minder bekoren. Ook de vele verwijzingen naar Rave is soms wel irriterend. Maar zijn humor maakt van iedere serie een leuke ervaring.

Akira Toriyama: Iedere manga & shonenliefhebber kent hem uiteraard van zijn meesterwerk Dragonball. Humor & avontuur zijn top in zijn reeks.

Voor de rest zijn er nog enkele andere mangaka's (oa van Samurai Deeper Kyo, Reborn, Ichigo 100%, Vagabond, Yotsuba) waarvan hun werken echt heel goed zijn.
Hier heb ik niets aan toe te voegen aan sluit ik mij met plezier bij aan. :D

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: favo mangaka

Post by Brook500 »

Berserker500 wrote:Hier heb ik niets aan toe te voegen aan sluit ik mij met plezier bij aan. :D
Ik kan het begrijpen. :D

Was er ook geen topic over beste mangatekenaar of heb ik erover gezien?
Image

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: favoriete mangaka

Post by Bart »

't Is altijd een momentopname. Zodus... Op dit ogenblik, in willekeurige volgorde:

Rumiko Takahashi
('Maison Ikkoku', 'Ranma 1/2', 'One Pound Gospel', 'Kyoukai no Rinne', ...) - (bijna) altijd heerlijk onnozel grappig.
Hisae Iwaoka ('Hana Booru', 'Saturn Apartments', 'Shiroi Kumo', 'Yumenosoko') - vaak stilletjes briljant over de kleine dingen des levens.
Inio Asano ('Nijigahara Holograph', 'Solanin', 'Hikari no Machi', 'Subarashii Sekai') - altijd een zwak gehad voor magisch realisme; met een donker randje eromheen.
Ai Yazawa ('Nana', 'Last Quarter', 'Paradise Kiss') - ligt al even stil, maar dat gaf me de drang en gelegenheid om haar eerdere werk te leren kennen. Ik heb erg zin gekregen ook 'Nana' te herlezen.
Makoto Yukimura ('Planètes', 'Vinland Saga') - 'Planètes' is een van mijn favoriete manga en hoewel Yukimura met 'Vinland Saga' het geweer van schouder verandert, is het een bijzonder sterke opvolger.

Mangaka waarvan ik maar een reeks ken, heb ik niet in aanmerking genomen.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Kinlyu
Posts: 11
Joined: Wed Dec 27, 2006 21:34
Location: Beerse
Contact:

Re: favo mangaka

Post by Kinlyu »

Ik heb te weinig klassiekers gelezen om daarin te volgen, dus noem ik even de mangaka die mij erg weten te boeien.

- Hiromu Arakawa, omdat FMA toch op vele vlakken erg geslaagd is. Bovendien heeft ze een heel strakke, duidelijke en herkenbare tekenstijl een weet ze actie en emotie goed weer te geven. En het was DE serie die mij into manga/anime bracht.

- Obata x Ohba: wegens awesome. Sterk plot, sterke tekenstijl, meer moet dat niet zijn.

- Naoki Urasawa: Monster achter elkaar uitlezen is fantastisch. Nu 20th Century Boys (e.a.) nog.

Eh, en dan faal ik al omdat ik eigenlijk geen smaak heb XD Maar elke keer dat ik in Japan ben, heb ik een soort shopping spree om alle werken van een bepaalde mangaka te vinden, dat zijn Kanno Aya (Otomen) en Karakara Kemuri (Takeru Opera*) geweest, en mogelijk de volgende: Kumiko Suekane. Ik hou van haar stijl, dynamiek en foute humor.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: favo mangaka

Post by Brook500 »

Kinlyu wrote: - Hiromu Arakawa, omdat FMA toch op vele vlakken erg geslaagd is. .
Hoe kon ik haar vergeten? :oops: :wallbash:
Image

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: favo mangaka

Post by Berserker500 »

Je hebt ook zoveel talentvolle mangakana, hé. :lol:

noot
Posts: 47
Joined: Sun Jul 09, 2006 21:54

Re: favo mangaka

Post by noot »

-
Last edited by noot on Wed Jul 05, 2017 9:31, edited 1 time in total.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: favo mangaka

Post by Brook500 »

noot wrote:Ik kan eigenlijk ook geen lijstje maken, want van de meeste mangaka die ik ken, heb ik maar 1 of 2 series gelezen. Dat vind ik net te weinig om een fatsoenlijke lijst van te kunnen maken. De mangaka van wie ik veruit het meest heb gelezen, is Tsutomu Nihei. Hij kan naar mijn mening fantastisch tekenen, maar hij is niet zo sterk in het vertellen van een samenhangend verhaal. Een voorbeeld hiervan is Biomega: schitterende tekeningen, maar met een verwarrende plot die weinig aanknopingspunten geeft. Toch is Blame! nog steeds één van mijn favoriete series aller tijden.
Deze topic gaat niet om favoriete tekenaar maar favoriete mangaka, Noot.
Image

noot
Posts: 47
Joined: Sun Jul 09, 2006 21:54

Re: favo mangaka

Post by noot »

-
Last edited by noot on Wed Jul 05, 2017 9:30, edited 3 times in total.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: favo mangaka

Post by Brook500 »

noot wrote:@Brook500: dat had ik wel begrepen, maar waarom zou Tsutomu Nihei daar niet onder mogen vallen? Of heb ik het niet helemaal goed begrepen?
Ik begrijp wel dat je Nihei's tekenstijl mooi vindt, Noot. Ikzelf heb Biomega gelezen & vond 't zelf ook goed. Maar hier wordt op de mangaka's gefocused die onder andere qua verhaal, plot, enz. jouw favorieten zijn.
Jij vindt Nihei eerder goed qua tekenstijl & niet van qua verhaal.
Als je wilt mag je een topic over favoriete mangatekenaar maken hoor, Noot.
Ik heb er zelf nog geen gespot in deze forum.
Image

noot
Posts: 47
Joined: Sun Jul 09, 2006 21:54

Re: favo mangaka

Post by noot »

-
Last edited by noot on Wed Jul 05, 2017 9:31, edited 1 time in total.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: favo mangaka

Post by Brook500 »

noot wrote:@Brook500: Oh, ik was mijn post aan het editten toen jij al weer een post had gemaakt.. zie dus mijn voorgaande post voor mijn reactie. ;)
Het is overtuigender dan hetgeen wat ik ervoor heb gelezen. :)
Nu heb je 't wel degelijke over het verhaal & plot & niet over de tekenstijl. Goed. :lol:
Image

noot
Posts: 47
Joined: Sun Jul 09, 2006 21:54

Re: favo mangaka

Post by noot »

-
Last edited by noot on Wed Jul 05, 2017 9:31, edited 1 time in total.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: favo mangaka

Post by NeeNee »

Brook, Noot legde uit waarom Nihei in aanmerking kwam als zijn favoriete mangaka, maar het uiteindelijk toch niet haalde. Dat valt perfect binnen het bestek van dit topic.

Maar een topic over favoriete tekenaar hebben we inderdaad nog niet. Als iemand zich geroepen voelt...

Post Reply