favo mangaka

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
rinosseros
Posts: 321
Joined: Wed Oct 01, 2003 15:33
Location: Schilde
Contact:

favo mangaka

Post by rinosseros »

Na het herlezen van Maison Ikkoku ben ik er zeker van (eigenlijk wel al langer, maar kom) dat Rumiko Takahashi mijn allerfavoriete (?) mangaka is.
Het hilarische Ranma 1/2 en Urusei Yatsura, Het iets mindere maar vlot lezende Inu Yasha, de schitterende oneshots en de parel Maison Ikkoku maken dat voor mij geen enkele mangaka hetzelfde niveau haalt als mijn grote idool...zelfs niet een Urasawa of een Hojo die mijn top3 vervolledigen...
Wat zijn jullie favo mangakas?
Koen wrote:Maar ooit worden we groter dan Aniway!
(16/01/2006)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

jeebus! nog moeilijkere vragen? :P echt niet eenvoudig, enje vraagt naar favoriete mangaka, dus dat is dan nog iets anders als favoriete tekenaar... hmm es denken

Mijn hart ligt natuurlijk bij iemand als Masakazu Katsura. Video Girl was mijn eerste manga, op die leeftijd was dat een meesterwerk en de reeks blijft gewoon goed, ook als ik ze herlas in de deluxe versie bleven de emoties hun werk doen. Natuurlijk heeft Katsura ook mindere werken op zijn actief.

Naoki Urasawa, daar kan je niet omheen natuurlijk. Monster en 20th Century Boys zijn twee van dé manga van het moment, zijn recentste serie Pluto is subliem, en zelfs zijn oude werken vind ik zalig om lezen, in de eerste plaats Happy! dat over het vrouwentennis gaat. Een lebbersport.

Maar wat dan gezegd van Jiro Taniguchi? Hoe hij er telkens weer in slaagt van dagdagelijkse dingen een prachtig verhaal te maken met zijn erg eenvoudige stijl. Schitterend, en een waar plezier om zijn werken te lezen. Maar hij bewijst zich dan weer vooral in kortere werken.

Als ik er echt maar drie mag kiezen ga ik dus voor deze drie. Maar dan moet ik bijvoorbeeld Tsukasa Hojo al links laten liggen, terwijl hij toch met Sous un rayon de soleil een van mijn absolute lievelingsmanga op zijn actief heeft, met Shion een van de meest intrigerende personages en met Angel Heart een prachtig vervolg breit aan zijn langste serie City Hunter. En wat een tekenaar bovendien!

Akira Toriyama heb ik dan ook niet kunnen vermelden. Hij ligt toch aan de wieg van mijn passie met Dragon Ball. Zijn werken zijn ook typisch Japans met die hilarische humor, en hebben ook de tand des tijds doorstaan.

En dan zijn er ook nog nieuwkomers die mij erg bekoren zoals Fuyumi Soryo (Mars & ES), of Miura Kentaro die met Berserk een prachtig levenswerk aflevert, Adachi die ik nog niet genoeg ken maar die binnenkort overdadig bij onze mangaboer zal liggen schitteren. Kortom, er zijn er genoeg die ik hier zou kunnen opnoemen, en omdat ik drie te weinig vond heb ik er maar wat bijgedaan. Toch ben ik nog Osamu Tezuka vergeten. Schandelijk, vind ik dat!
motivatiedip. help!

User avatar
rinosseros
Posts: 321
Joined: Wed Oct 01, 2003 15:33
Location: Schilde
Contact:

Post by rinosseros »

Inderdaad, moest ik favo tekenaar gevraagd hebben dan zou Takahashi niet eens in de top10 voorkomen denk ik...
Bovenaan staan dan Katsura, gevolgd door de man met de zieke geest Junji Ito (maar wacko jacko heeft al bewezen dat zieke geesten fantastiche artiesten kunnen zijn)...en ik ben geneigd Yun Kouga boven Hojo te plaatsen...elke keer ik La Vie en Rose bekijk ontdek meer foutjes in haar tekeningen, elke keer lijken de borsten net iets groter te zijn geworden, maar toch vind ik de totaliteit elke keer mooier...vreemd, maja...
Koen wrote:Maar ooit worden we groter dan Aniway!
(16/01/2006)

User avatar
super_gohan
Posts: 261
Joined: Mon Apr 26, 2004 17:38
Location: België

Post by super_gohan »

Vroeger was dat akira toriyama want ik was helemaal gek van dragonball/z
Ik heb nog niet veel manga gelezen echt weinig eigenlijk maar dat zal veranderen met kana's uitbreidingen in nederlands manga.
Maar nu is het dus rumiko takahashi, ranma 1/2 is echt hilarisch ik heb wel nog maar pas volume 3 uit maar volume 4 komt er misschien morgen bij. Inu-yasha is inderdaad minder goed maar ik vind het ook wel tof het is niet te veel tekst leuke acties en de niet zo vaak voorkomende humor moet ik toch mee lachen.
Masashi kishimoto van naruto vind ik ook heel goed (ik heb de manga van naruto nog niet gelezen maar ik wacht op de nederlandse versie) maar ik kijk wel de anime maar die vind ik toch heel sterk.
"Hey! Don't insult Death Cab!" "What?! It's like one guitar and a whole lot of complaining!..." [Seth Cohen]

User avatar
herbert
Posts: 11
Joined: Thu Nov 13, 2003 15:02

Post by herbert »

1. Jirô Taniguchi
2. Naoki Urasawa
3. Osamu Tezuka

User avatar
Gerrit
Administrat0r
Posts: 198
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:30
Location: I am where I'm at.
Contact:

Post by Gerrit »

Naoki Urasawa, Osamu Tezuka, Nobuhiro Watsuki, pfff ze zijn allemaal vrij goed, de slecht mangaka's hun stuff geraakt wegens commerciele belangen niet tot bij ons so...
Gerrit
http://www.shellac.be
-= I ain't gettin' in no plane fool! :BA: =-
-= Boards don't hit back! :karateka: =-
-= Women are like mushrooms. Good ones make you trip, bad ones give you a headache :little: =-

User avatar
dikky_sang
Posts: 5
Joined: Mon Mar 22, 2004 23:19
Location: op de vierde verdieping, zonder lift

Post by dikky_sang »

Hitoshi Iwaaki (Parasite)
In-Wan Youn / Kyung-Il Yang (Le Nouvel Angyo Onshi, Island)
Masaya Hokazono (Inugami - Le réveil du Dieu Chien)

Waarschijnlijk lees ik liever bovennatuurlijke verhalen :D
Het belangrijkste aspect voor mij is de manier waarop de auteurs tot het einde van het verhaal leiden. In Parasite, Le Nouvel Angyo Onshi, Inugami zijn er veel onverwachte wendingen en nieuwe aspecten, standpunten (zelfs als het onderwerp niet nieuw is, zoals ET in Parasite)
Ik ben franstalig dus kunnen jullie veel fouten in mijn posts vinden.

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Post by barbapapa »

Masakazu Katsura
Kubotite
Ken Akamatsu
Akira Toriyama

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Post by Wimpuls »

Naoki Urasawa, Katsura, Toriyama, Togashi, Tite Kubo en ... van NGE. Geen echte superfavo...

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Post by lambardi2 »

Mijn favoriete mangaka voor dit moment is:

Ken Akamatsu van Love Hina en Santa Inoue van Tokyo Tribes een manga die mss voor velen niet zo goed is maar voor mij toch over veel onderwerpen gaan die ik vroeger zelf meemaakte!!

En dat brengt Santa Inoue op een goede manier over!!!! 8)
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

User avatar
Ginrai
Posts: 465
Joined: Sat Dec 17, 2005 12:19
Location: turnabout in turnhout

Post by Ginrai »

Hirohiko Araki(jojo bizarre adventures,steel ball run)
aki shimzu(suikoden III)
ken akamatsu(love hina,negima)
yu aida(gunslnger girl)
kentaro miura(berserk)
tito kube(bleach)
CLAMP(tsubasa-reservoir chronicles,clover,miyuki in wonderland)

User avatar
Q-Wi-Q
Posts: 8
Joined: Wed Dec 21, 2005 17:31
Contact:

Post by Q-Wi-Q »

Beste mangaka all-round = Urasawa
Vlotst lezend = (One Piece van) Oda
Beste art = (Bleach van) Kubo

there ^^

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: favo mangaka

Post by Brook500 »

Dat zijn er bij mij toch wel enkele:

Eerste & vooral natuurlijk Oda Eiichiro. De manier hoe hij met One Piece de hele mangawereld heeft domineerd. Werkelijk fantastisch!
Zijn keuze van coole & grappige personages (& dan nog maar te zwijgen over de humoristische momenten), het verhaal & plotdevelopment, enz.
Door hem zijn Shonen Jump & Shueisha nog groter geworden dan Shonen Sunday & Kodansha.

Urasawa Naoki : De genie die met z'n thrillers, zoals Monster & 20th CB, iedere seinenlezers, die van een goed verhaal houdt, kan overtuigen.
Iedere keer als ik een werk van hem zie, dan zie ik een meesterwerk.
Ook met Happy!, Pluto & Billy Bat kan hij mij enorm overtuigen. Alleen ben ik van Pluto (door de hiatus bij Glenat) de helft van het eerste deel al vergeten.

Miura Kentaro: Hij kan geschiedenis zo boeiend schrijven dat ik mij in ieder deel op het puntje van mijn stoel zit.
Zijn topper Berserk (één van mijn eerste seinenreeksen) laat mij kennismaken met de middeleeuwen. Hopelijk zal 't nog niet te snel gedaan zijn.
Ook Japan, Oh-Roh & Oh-Roh-Den waren best leuk om te lezen.

Het duo Ohba Tsugumi & Obata, Takeshi zijn bij uitstek het perfecte duo in de shonenwereld. Met toen Death Note & nu Bakuman maken ze ieder chapter die in Shonen Jump verschijnt een ware belevenis.

Ook Osamu Tezuka niet te vergeten. Zijn verhalen smaken altijd naar meer. Zijn gedrevenheid zorgde ook voor de doorbraak van manga in Japan.

Taniguchi Jiro: Weet het Japans dagelijks leven mooi in een reeks om te vormen. Ieder werk inspireert mij. Vooral de topper De Herinneringen was een geweldig werk.

Hiro Mashima: Zijn passie voor fantasie-magie is een aanrader voor mij geweest. Met Rave ging 't van plot altijd naar boven. Zijn topper van dit moment, Fairy Tail, kan ik van plot minder bekoren. Ook de vele verwijzingen naar Rave is soms wel irriterend. Maar zijn humor maakt van iedere serie een leuke ervaring.

Akira Toriyama: Iedere manga & shonenliefhebber kent hem uiteraard van zijn meesterwerk Dragonball. Humor & avontuur zijn top in zijn reeks.

Voor de rest zijn er nog enkele andere mangaka's (oa van Samurai Deeper Kyo, Reborn, Ichigo 100%, Vagabond, Yotsuba) waarvan hun werken ook heel goed zijn.
Last edited by Brook500 on Tue Jan 11, 2011 13:38, edited 1 time in total.
Image

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re:

Post by barbapapa »

barbapapa wrote:Masakazu Katsura
Kubotite
Ken Akamatsu
Akira Toriyama
Debiel.

Anyway, zo ziet mijn top 10 er nu uit:
- Shinkichi Katoh (Baka & Gogh, Ranman)
- Masahito Soda (Capeta, Daigo)
- Makoto Isshiki (Piano no Mori, Hanada Shounen-shi)
- Toyokazu Matsunaga (Ryuguden)
- Naoki Yamamoto (Believers, Dance till Tomorrow)
- Minoru Furuya (Ciguatera, Boku to Issho)
- Osamu Tezuka (Ayako, Kirihito)
- Masanori Morita (Rookies, Rokudenashi Blues)
- Taiyou Matsumoto (Number Five, Takemitsu Zamurai)
- Jiro Taniguchi (Herinneringen, Dierentuin in de Winter)

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: favo mangaka

Post by Brook500 »

barbapapa wrote:
barbapapa wrote:Masakazu Katsura
Kubotite
Ken Akamatsu
Akira Toriyama
Debiel.
Bij Tite Kubo kan ik deze reactie nu begrijpen. Bij de rest wat minder.
Image

Post Reply