Ovenvers 2023

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Ovenvers 2023

Post by Ash Ketchum »

Voornemen van dit jaar: toch wel wat vaker manga lezen (en niet alleen "alvast kopen") en er hier wat over schrijven.

Dus eerst: een manga die ik al een tijdje geleden had gekocht, maar nogal sloompjes las. Al is daar een reden voor.

Image

10 Billion Days and 100 Billion Nights is een manga van Moto Hagio, gebaseerd op het gelijknamige scifi boek van Ryo Mitsuse, dat volgens de Engelse uitgever van het boek als "the greatest Japanese science fiction novel of all time" wordt beschouwd. Ik heb het boek zelf niet gelezen, maar ik vond de manga echt prima om het verhaal te volgen, en beeldtechnisch heeft Hagio natuurlijk ook veel te bieden (zeker ook omdat deze manga oorspronkelijk in 1977 uitkwam, dus Hagio op topniveau!). Ik denk dat dit het makkelijkst is door het te vergelijken met Tezuka's Phoenix: een enorm epos dat duizenden jaren beslaat waarbij we verschillende fases van de wereldgeschiedenis zien, en ook enkele zeer bekende gezichten en namen. Wat hebben het mythische eiland Atlantis, Plato, Siddharta en Jezus van Nazareth allemaal met elkaar te maken? Waar strijdt de demi-god Ashura tegen? En waar brengen de vele wereldbeschavingen die komen en gaan ons uiteindelijk heen? Allemaal vragen die aan het begin van het verhaal worden gesteld, en die langzaamaan met elkaar verbonden worden tot een grootst verhaal over de mens en de wereld. Absoluut een aanrader voor liefhebbers van Phoenix! Maar goed, daarom ging het lezen aanvankelijk ook wat sloompjes, omdat het geen licht materiaal is en je moet wel de juiste leessfeer willen hebben om er in vooruit te komen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2023

Post by Ash Ketchum »

Image

Ningyo Shinshi - Shojo Tantei Hinashi Hazuki Saigo Jiken (De Poppengentleman - De laatste zaak van de meisjesdetective Hazuki Hinashi) is een manga van bijna 300 bladzijdes lang (17 hoofdstukken * 16 bladzijdes) gemaakt door Sho Nemoto die hij gister op z'n Note website heeft gezet. Zijn Sharaku Homura dojin reeks is een erg gave detectiveserie, dus deze heb ik ook meteen verslonden. Maar er is wel een caveat: dit is een onafgemaakte manga. Tenminste, het verhaal is helemaal compleeet, maar de manga is nog in de "name" (storyboard/layout) fase en wordt ook niet meer afgemaakt.Gelukkig is het allemaal goed te volgen. Het verhaal begint met een oudere man, die terugkijkt naar de avonturen die hij had toen hij nog op de middelbare school zat met de meisjesdetective Hazuki Hinashi. Nadat ze haar ouders verloor, nam Hazuki het detectivebureau van haar ouders over en nadat ze de jongen Taiyo (de verteller) redt van een groepje pestkoppen, wordt hij haar assistent en lossen ze samen hun eerste zaak op, waarbij Taiyo's kennis van camera's van pas komt. Daarna volgen nog een paar korte detectiveavonturen die niet bijzonder diep zijn, maar hier en daar wel leuke ideetjes hebben, en natuurlijk aan het eind "de laatste zaak" waar ze samen aan hebben gewerkt. Ik vond het einde erg leuk en memorabel, zeker hoe het een heel ander soort mysterie aanbiedt dan je aanvankelijk zou verwachten. Jammer dat dit nooit wordt afgewerkt, maar wel erg blij dat hij het alsnog gewoon op z'n Note heeft gegooid!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2023

Post by Ash Ketchum »

Mysterious Girlfriend X 1 ~ 3: Niet het soort manga dat ik meestal lees, maar op aanraden en het was toch afgeprijsd. Urabe is nieuw in de klas, en ze slaapt veel in de klas, waarbij ze kwijlt op haar tafel. Op een dag na school likt Tsubaki wat van Urabe's speeksel op... maar daarna wordt hij ziek. Blijkt dat hij verliefd is op Urabe en dat hij nu elke dag wat van haar speeksel moet drinken, anders krijgt hij ontwenningsverschijnselen. Ze beginnen soort van te daten, waarbij Urabe's speeksel voor hen een vorm van communicatie wordt. Een beetje een fetish-gefocusde rom-com, maar weer niet *zo* fetish-achtig dan je aanvankelijk zou verwachten aangezien het begint met iemand die stiekem speeksel proeft van een klasgenote...

Post Reply