Ovenvers 2022

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Ovenvers 2022

Post by Ash Ketchum »

Ik had niet eens door dat we nog eventjes door waren gegaan in het 2021 topic ^_^'

The Poe Clan: Himitsu no Hanazono 2. Moto Hagio maakte een eind aan de originele reeks verhalen van The Poe Clan in 1976, maar sinds 2016 maakt ze weer vervolgverhalen. Dit is het tweede deel van het derde verhaal, en het was alweer een tijdje geleden dat ik het eerste deel had gelezen (eind 2020).

Image

Het verhaal draait nog steeds om de schilder (en baronet) waar Edgar, en de slapende Allan, al maanden verblijven in het jaar 1888. Edgar poseert intussen voor een schilderij van de schilder (een schilderij die we al zagen in de originele reeks verhalen). Tijdens Edgar's verblijf leert hij ook steeds meer over de baronet, die als kleine jonge dolverliefd was op Patricia, die uiteindelijk met iemand anders trouwde en waar hij (via haar broer) nog altijd contact heeft. Maar hij is nooit gestopt met van haar houden, en vele jaren later, woont hij eenzaam alleen terwijl zij al twee kinderen heeft. Bij het zien van Edgar, waarvan hij denkt dat hij een elf is, denkt hij ook altijd aan Dominic, een ander jeugdvriendje die jong is gestorven die ook verliefd was op Patricia. Spijt van levenskeuzes die hij heeft genomen, en die hij niet heeft genomen blijven hem pijnigen terwijl Edgar, als eeuwig levende Vampanella, juist stoïsch in het leven staat. Ik vond het wel leuk dat dit verhaal zo nauw verbonden was met de originele reeks, want de twee eerdere verhalen voegden heel veel toe aan Vampanella lore en leken meer gericht op de toekomst (omdat ze allerlei dingen introduceren die uiteindelijk wel gebruikt gaan worden denk ik), maar dit verhaal staat op zich beter op zich, terwijl het ook op een interessante manier het oude verhaal wat uitdiept.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2022

Post by Ash Ketchum »

Heterogenia Linguistico: An Introduction to Interspecies Linguistics 1: Nadat z'n professor in monstertaalkunde geblesseerd raakt, moet z'n student Hakaba de monsterwereld afreizen om de verschillende talen daar te bestuderen, bijgestaan door Susuki, dochter van de professor en half-weerwolf. Hakaba heeft tot nu toe taalkunde alleen op de universiteit bestudeerd en het vakgebied is sowieso nog jong, dus hij heeft nog veel te leren. In de monsterwereld heb je weerwolven, reptielmannen, harpies en andere beesten, die allemaal andere talen hebben en het is voor een mens met z'n stembanden en mond echt niet makkelijk omdat onder de knie te krijgen. Toen ik voor het eerst over deze serie hoorde, dacht ik dat het een soort Delicious in Dungeon zou zijn, een serie die een leuke kijk zou hebben op de werelden en wezens die we kennen van RPGs en het fantasy genre, maar dan bekeken van een hele andere invalshoek. Dat klopt op zich wel: we zien allerlei bekende wezens die vanwege hun aard, logischerwijs andere talen gebruiken: de weerwolven maken bijvoorbeeld veel meer gebruik van hun neus. Ook wordt er aandacht gegeven aan het concept van hoe al die verschillende wezens dan met elkaar communiceren, want er is geen gemeenschappelijke taal. Maar echte taalkunde wordt hier niet behandeld: iets als Oishinbo gaat veel dieper op het onderwerp koken in, dan deze serie op taalkunde. Ook mist het wat mij betreft iets... dringends? Hakaba en Susuki reizen nu maar wat af door de monsterwereld, maar zelfs dit eerste deel voelde al enorm traag omdat het alleen maar 'oh, er is een nieuw monster, hoe zal die communiceren?" was en nu al had je een 'monster van de week' gevoel.

Kenji 1: Kenji is een serie eind jaren 80 liep in Shonen Sunday en is ook bekend omdat het de vechtkunst Bajiquan onderdeel van pop culture heeft gemaakt. Het gaat over de jongen Kenji (basisscholier), die van zijn grootvader vechtkunst heeft geleerd, maar daardoor soms ook in de problemen komt omdat hij pesters en mensen die anderen lastig vallen met die vechtkunsten te lijf gaat. Op zich goed bedoeld, maar hij is natuurlijk nog erg jong, dus misschien dat het nog wel eens echt fout gaat in latere delen ^^ In het eerste deel leert Kenji enkele Bajiquan moves (die ook worden uitgelegd, zodat jonge kinderen die deze manga ook lezen ze natuurlijk nadoen ~_~) en gamemaker Yu Suzuki zou ook geinspireerd zijn door Kenji, wat de reden is dat toen hij Virtua Fighter maakte, Akira (de Ryu van de VF serie) ook allerlei Bajiquan moves kreeg.

Image

Zoals de Tetsuzanko. Het spel Shenmue begon ooit als een Virtua Fighter RPG over Akira, en het is dan ook geen wonder dat in Shenmue 2 en 3, enkele van de sterkste moves die Ryo leert ook Bajiquan moves zijn (zoals de Tetsuzanko/"Body Check" in Shenmuen 3). Maar dat is dus kennelijk allemaal geinspireerd door Kenji.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2022

Post by Ash Ketchum »

Detective Xeno And The Seven Locked Murder Rooms 1: Ik herinner me nog dat ik deze Sunday reeks voor het eerst tegenkwam in zo'n reclamefoldertje die ze in nieuwe Shogakukan tankobon releases stoppen (in mijn geval was dat de nieuwste Conan destijds), maar het heeft heel wat jaartjes geduurd voor ik aan deze reeks van de maker van ARMS begon. Xeno is een jongeman die op een dag werd gevonden met geheugenverlies, maar hij blijkt wel een begaafde detective en met behulp van wat sponsoren is hij nu een bekende detective. In het eerste deel lost hij eerst een moord op die tijdens een honkbalwedstrijd werd gepleegd, waarbij een pitcher tijdens de wedstrijd werd doorboord door een soort spies, en dat brengt Xeno op het spoor van een zogenaamde misdaadconsultant, die verschillende gebouwen heeft gemaakt die klaar zijn gemaakt voor gesloten kamermoorden. Xeno wordt uitgedaagd om deze zeven (toekomstige) moorden op te lossen.

Een detective in de geest van Conan en Kindaichi, al richt deze serie zich nog meer dan Kindaichi op gesloten kamermoorden, zo lijkt het. De verhalen draaien wel erg om 1 enkel trucje, en ook de wijze van het plaatsen van aanwijzingen is een beetje magertjes, maar dit is een best aardig eerste deel. Het heeft wel wat bekende elementen (Een misdaadconsultant? Gebouwen die gebouwd zijn door een bepaalde architect met verborgen snufjes die moeten leiden tot een moord? Ha, dat is niet echt subtiel...), maar de reeks is slechts 8 delen lang, dus ik ga dit wel lezen tot het eind.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2022

Post by Ash Ketchum »

Detective Xeno And The Seven Locked Murder Rooms 2: Huh, ik dacht dus dat dit een soort Kindaichi zou worden met langere zaken, maar dat is dus helemaal niet zo. Xeno krijgt weer te maken met een gesloten kamermoord op een van de locaties gemaakt door de moordconsultant (en wederom is het eigenlijk een verhaal dat om 1, ongelooflijk belachelijk maar daardoor ook leuk trucje draait), maar je hebt ook kortere verhalen, zoals het openingsverhaal: Xeno heeft een financiele sponsor, maar in ruil daarvoor moet hij elke woensdag een consultatieuurtje houden voor mensen met een probleem. Xeno wordt door een voormalige soldaat van een PMC die in Kaboel heeft gestreden, maar door een verrader was zijn unit uitgeroeid en nu wil hij weten wie de verrader was. Het soort mysterie dat je qua stijl eerder zou verwachten van Q.E.D. Shomei Shuryo. Er worden ook wat verhaalzaadjes geplant, dus op zich weet dit tweede deel me best leuk te verrassen... maar de reeks is slechts 8 delen lang, dus zoveel ruimte heeft het ook weer niet om rustig aan te doen, dus ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Ovenvers 2022

Post by The Donkey »

Ik ben een beetje te druk om veel te lezen de laatste tijd, maar toch nog hier en daar wat rust gevonden om iets te lezen:

Under the Air & Melody of Iron (door Osamu Tezuka)
Een aardige lading short stories, met alleen het Melody of Iron verhaal dat langer was (~150 pagina's geloof ik). Dankzij de herdrukken over het afgelopen jaar aardig wat van dit soort boeken van Tezuka weten te bemachtigen, maar nog niet veel van gelezen. Nu bevallen de short stories me eigenlijk beter dan verwacht. Lang niet elk verhaal is sterk, of zelfs echt entertaining, maar er zitten echt super leuke dingen tussen en veel er van blijven toch wel even in mijn hoofd spoken. Op de goede manier dan, in de sense van "wat is nou de boodschap van het verhaal" of "wat betekent het rare verhaal nou eigenlijk echt". Dus erg leuk om te lezen en ben er heel blij mee dat ik ze alsnog heb kunnen krijgen ondanks dat ik de Kickstarter acties heb gemist.

Mocht je zelf nou ook deze Osamu Tezuka verhalen van Digital Manga Publishing (dat is de naam, ze brengen het gewoon fysiek uit hoor) willen hebben, moet je er wel als de kippen bij zijn, want ze zijn elke keer bijna meteen weer uitverkocht. Ik maak er een gewoonte van ze te pre-orderen en zelfs dat gaat niet altijd goed. Met een beetje geluk komt The Crater deze week binnen, maar het is altijd weer afwachten.

Case Closed 60-64
Ik lees dit een beetje afgewisseld met Kindaichi de laatste tijd. Vooral omdat de manier van de cases aanpakken toch wel echt wat anders is en de cases van Kindaichi echt een stuk langer zijn. Het neemt niet weg dat ik beide series echt geweldig vind en er meer van wil lezen. Detective Conan zit nu op een punt dat er een prettige afwisseling is tussen normale cases, Kaito Kid verhalen en plot lijnen over de men in black. Dit zorgt er voor dat het totaal niet saai wordt en voelt als meer van hetzelfde. De kortere verhalen maken het wel erg makkelijk om het boek even weg te leggen, wat de vaart er voor mij een beetje uit haalt. Maar dat ligt meer aan mij dan aan de serie. Ik begin me wel wat meer te irriteren aan de veranderde namen, eerder las ik daar makkelijk overheen, maar dingen als "Rachel", "Richard" en "Amy" voelen heel nep omdat die namen gewoon niet kunnen in het Japans. Gelukkig zijn alle personages die na deel 20/30 geïntroduceerd zijn de namen wel gewoon met rust gelaten. Jammer genoeg is er niet echt een alternatief voor mij want mijn Duits is niet goed genoeg, Frans spreek ik al helemaal bijna niet en Japans is echt nog wel jaren weg voor ik dit soort series kan lezen.

Kindaichi Case Files 4, 7-8
Afgelopen jaar heb ik de meeste Kindaichi delen weten te vinden. Ik had er iets van 4, dus ik moest er aardig wat en ze gaan voor hoge bedragen, dus ik ben heel blij dat ik nu alles behalve deel 12 heb weten te verzamelen voor redelijke prijzen. (Mocht iemand nog een tip hebben voor deel 12 hou ik me van harte aanbevolen!). Dit is dan ook meteen de rede dat ik deel 5 en 6 al eerder gelezen heb, want die heb ik eerder weten te kopen. Elk deel heeft een compleet verhaal er in en dat leest heel lekker weg, dus ik snap wel dat Tokyopop dat zo aangepakt heeft. Deel 4 was "Smoke and Mirrors" wat een tof verhaal was over een serie moorden die gebaseerd waren op 7 mysteries op de middelbare school van Kindaichi. Nu was het door de titel van het verhaal voor mij wel meteen duidelijk wat de truuk was was de eerste moord en dat werd pas redelijk op het einde uitgelegd. Dus het voelde een beetje stom dat de personages hier niet eerder achter kwamen. Deel 7 was "The Santa Slayings" waarvan ik dacht dat het een verhaal met een kerst thema zou zijn, maar het bleek al gouw alleen om een man die zich volledig in rood klede te gaan. Deze case was erg leuk en de mysteries hielden me goed bezig. Deel 8 is genaamd "No Noose is Good Noose", hierin gaan Kindaichi en Mizuki naar een prep-school (dat doe je na je reguliere school uren) waar ze al vrij vlot te maken krijgen met een reeks opgehangen mensen en het de vraag is of het nou om zelfmoord gaat of niet.
(Spoilers ahead! sorry er is volgens mij geen spoiler tag hier).
In deel 4 was het feit dat een deel van het school gebouw op de grond stond van een lab voor experimenten op mensen tijdens de tweede wereld oorlog, waar ze later een farmaceutisch lab gebouwd hebben en later dienst is gaan doen als deel van de school wel echt bizar ver gezocht als je het mij vraagt. Ik snap prima dat je voor sommige verhalen een geschiedenis wilt neerzetten, maar dit is echt zo unlikely dat het je een beetje uit het verhaal haalt. Ook in deel 7 gaf het laatste hoofdstuk na de ontknoping nog de oplossing voor een open mysterie, maar dat was echt zo far fetched dat ze het van mij hadden mogen over slaan. En dan had je in deel 8 dat op de plek van de prep-school eerst een gevangenis voor oorlogsmisdadigers had gestaan, wat een plot lijn was die ze volgens mij ook gewoon weg hadden kunnen laten. Nu is het als lezer natuurlijk makkelijk praten, want dit soort verhalen bedenken lijkt me super moeilijk, maar ik ben wel benieuwd of dit beter wordt in latere delen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2022

Post by Ash Ketchum »

Over Kindaichi, zonder echt te spoilen, bijna alle locaties in de originele reeks hebben zo'n achtergrondverhaal, dat er vroeger iets anders was en dat er een of ander tragedie is gebeurd XD Het is tegenwoordig wat minder, en een van de eerste verhalen in de huidige reeks (speelt zich twintig jaar later af, met een 37-jarige Hajime) gaat zelfs over een splinternieuwe flat van 40 hoog of zo, maar dat soort locaties zie je niet echt in de oude reeksen.

Detective Xeno And The Seven Locked Murder Rooms 3 - 6: Ik moet zeggen, deze reeks weet me wel steeds net op de juiste manieren te verrassen. Ik schreef eerder dat veel verhalen draaien om een enkel trucje/gimmick, en dat was zeker ook zo met die gesloten kamermoord in de Orient Express-achtige trein Yatagarasu. Maar in deel 4 begint dan weer een veel langer verhaal, waarin Xeno en z'n assistente naar het eiland afreizen waar de moordconsultant is opgegroeid en waar z'n familie nog leeft. Technisch gezien bestaat dit stuk uit allerlei verschillende verhalen (zoals een poging tot moord die gebeurt terwijl ze wachten op de pont die ze naar het eiland moeten brengen, een lijk dat plots opduikt in een huis en een ontvoering), maar je kan het ook zien als een soort lang, Kindaichi-achtig verhaal en dat maakt het meteen al een heel ander soort verhaal dan we tot nu toe zagen in deze reeks, dus dat was een aangename verrassing. Uiteindelijk is de gesloten kamermoord die we zien in dit verhaal weer wel een enkele gimmick, maar het wordt een stuk boeiender verteld dan eerdere verhalen. Tegen de tijd dat we bij deel 6 komen begint Xeno ook meer flarden te zien van z'n vergeten verleden, dus het moge duidelijk zijn dat het nu langzaam richting de finale bouwt.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2022

Post by Ash Ketchum »

Image

Detective Xeno And The Seven Locked Murder Rooms 7 - 8: Uit! In deze resterende twee delen moest Xeno nog 3 van de 7 gesloten kamermoorden oplossen, en waren er genoeg andere verhaallijnen die opgelost moesten worden zoals Xeno's verleden en het feit dat z'n assistente Eira een huurmoordenares is, en zoals je kon verwachten... gaat het eigenlijk wel rapper in deze laatste twee delen dan eigenlijk zou moeten. Zo zijn de gimmicks van twee van de drie resterende gebouwen geen gimmicks voor gesloten kamermoorden (in de gebruikelijke zin van het woord), maar gewoon death traps. De gimmick in het fort in de baai was wel leuk, maar de rest viel een beetje tegen, zeker ook omdat veel van de resterende hoofdstukken infodumps zijn waarin Xeno zich plots alles herinnert en het een stuk scifi-achtiger wordt. Ik neem aan dat de serie gewoon niet heel populair was en daardoor redelijk snel is afgemaakt, want er waren ook best veel personages die waarschijnlijk wat vaker hadden moeten verschijnen (zoals de patholoog en die agent die we echt slechts 1 keer eerder zagen en plots een grotere rol kreeg in het laatste verhaal). Het was over het algemeen een serie die ik wel leuk vond om te lezen (anders was ik er niet zo snel doorheen gegaan), maar het had zeker genoeg punten voor verbetering als detective, zeker als het in hetzelfde blad liep met Conan: het is qua toon wel ietsjes duisterder, maar door het kortere verhalenformat, lijkt het wel erg op Conan, maar is het qua mysterie nooit zo netjes uitgewerkt, terwijl het grotere verhaal en de personages niet helemaal goed uit de verf komen omdat er maar 8 delen zijn en er best gehaast wordt gedaan zodra je voorbij de helft bent.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2022

Post by Ash Ketchum »

Image

In 1996 tekende mangaka Ryo Tatsuki twee korte horror/occulte verhalen die gingen over haar dromen. Ze hield al jaren droomdagboeken bij, en vertelde over hoe ze soms dromen zag die later uitkwamen of al vroeg hintte op bepaalde gebeurtenissen. Zo droomde ze al vele jaren voordat Freddy Mercury dood ging al over z'n dood, en vertelde ze haar vriendinnen daar ook over, maar helemaal groot was de verbazing toen ze later haar dagboeken weer doorspeurde en het bleek dat ze haar droom op precies dezelfde dag had gehad als Mercury's dood, alleen ruim 10 jaar eerder. In de twee verhalen vertelde ze nog over enkele andere dromen. In 1999, tijdens de Nostradamus boom, werden enkele van Tatsuki's verhalen, inclusief deze twee verhalen, gebundeld in de volume Watashi ga Mita Mirai (De toekomst die ik heb gezien), vernoemd naar het tweede (langere) verhaal. Ze tekende hiervoor ook een speciale kaft, waarin ze enkele andere passages uit haar droomdagboek tekende, die niet in de verhalen zelf werden behandeld. En ergens op deze kaft uit 1999 staat dat er in maart 2011, een grote ramp zou gebeuren...

De manga was allang out of print, maar vanwege de tsunami/kernramp in Fukushima in maart 2011, werd deze manga heel langzaam toch onderwerp van gesprek en tegen 2020 gingen exemplaren voor 100000 yen weg! In 2021 werd daarom Watashi ga Mita Mirai (Kanzenban) uitgebracht, waarin niet alleen Tatsuki's twee manga over voorspellingen eindelijk weer werden uitgebracht, maar ook aangevuld met veel extra materiaal, zoals essays van Tatsuki zelf die meer uitlegt over haar droomdagboeken, de "voorspellingen" op de kaft van de originele uitgave en zelfs foto's van de dagboeken die ze bijhield (ze was mangaka, dus ze schreef haar dromen vaak op als illustraties). De tweede helft van het boek bestaat uit andere horror/occulte verhalen die ze eerder had getekend en nooit eerder waren uitgebracht in een bundel, al zijn die niet echt bijzonder. Op zich zijn de verhalen in dit boek niet echt memorabel op zich, maar het hele verhaal erom heen en hoe deze manga een echte urban legend is geworden is wel interessant, dus grappig om gelezen te hebben.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2022

Post by Ash Ketchum »

Ik (vorig jaar): Weet je, op zich is het idee van Professor Accidentologist Rinichiro Tamaki wel okay, maar de focus op verkeersongevallen is wel erg beperkt en ik ben geen motorhead of zo, dus ik heb na twee deeltjes wel genoeg hiervan.

Ik (vorige week): Oh, ze geven nu de halve reeks (9 delen) van Professor Accidentologist Rinichiro Tamaki weg voor niets? Kom maar op!

Image

Professor Accidentologist Rinichiro Tamaki 3 doet precies hetzelfde als de voorgaande twee delen, dus geen verrassingen hier. Net als Master Keaton en The Accidents volgen we een expert (in verkeersongevallen in dit geval) die werkt voor verzekeringsmaatschappijen. Waar bij The Accidents het nog vaak gewoon om bizarre ongelukken gingen, is er deze serie meestal wel sprake van opzet op een of andere wijze: soms is het echt moord, dat op een ongeluk lijkt, soms is er wel sprake van een ongeval (aanrijding of zo), maar wordt er gesjoemeld met het bewijs/verhaal om zo de overledene de schuld te geven (vaak krijgt de lezer in het proloog sowieso als deels te zien wat echt is gebeurd). Maar in tegenstelling tot Conan en Kindaichi, moet je niet echt verwachten dat je echt een kans krijgt om het zelf op te lossen: vaak wordt het beslissende bewijs pas vertoond als Tamaki het uit z'n zak haalt of zo terwijl hij alles uitlegt. Het bewijs is in deze serie is meestal wel vrij technisch: lengte en richting van remsporen, de hoeken waarop de ene auto op de andere auto is gereden, hoe een motor kan spinnen bij een aanrijding en zo meerdere keren wielafdrukken kan achterlaten, etc. Dit deel heeft een paar aardige verhalen, zoals het openingsverhaal dat je iets meer laat zien van Tamaki's verleden en er is een grappige titelbladzijde waarin de auteur zich verontschuldigt omdat dat hoofdstuk dat nooit is afgemaakt/uitgegeven omdat ze tijdens productie achter een grote fout kwamen in het verhaal (dat hoofdstuknummer is overgeslagen!), maar het is niet echt anders dan de voorgaande delen.

Image

Overigens wordt er in deze reeks wel echt veel aandacht gegeven aan de auto designs en zo, met gedetailleerde schetsen van de auto's in kleur aan het begin van elke volume, maar zoveel aandacht gaat er zeker niet naar het Engels in de achtergrond :P

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2022

Post by Ash Ketchum »

Detective Conan 101: Ik heb genoeg Detective Conan gelezen om te weten dat na een deel als 100, dat een lang, groots verhaal had waar al een tijdje naar toe werd gewerkt, je weer een periode krijgt van wat slomere, kleinere verhalen. Ik had dus lage verwachtingen van deel 101, en op zich was ik dan ook niet teleurgesteld ^_~' Drie korte verhaaltjes (+ eerste hoofdstukken van volgend verhaal) waarin helemaal niemand dood gaat, en qua mysterie ook best mager zijn opgebouwd. Dat er in het ene verhaal bv. de zus van Hagiwara introduceert (Hagiwara is dankzij Wild Police Story and de nieuwe Conan film Bride of Halloween weer eventjes relevant als dood personage) en in een ander verhaal we weer ietsjes leren over Haibara's zus Akemi is leuk voor de fans van het grotere verhaal, maar als detectiveverhaaltjes is deel 101 snel vergeten.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2022

Post by Ash Ketchum »

Image

Dokugan Tantei 1 (De detective met één oog) is een gekiga manga van Masamichi Yokoyama uit 1964. Kennelijk heeft Yokoyama het destijds op eigen kosten uitgebracht, omdat het na het huurmanga-tijdperk was. Het is een beetje Kuifje, met iets meer moorden? De detective met één oog wordt ingehuurd om een verdwenen professor te vinden, maar raakt dan betrokken bij een groter plot waarbij al eerder agenten zijn vermoord. Vermommingen, intriges va gemene rijke mensen en natuurlijk veel stereotiepe gangsters, het had echt gewoon Kuifje kunnen zijn als er niet soms mensen in vers gelegd beton zouden vallen of werden gewurgd op straat.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2022

Post by Ash Ketchum »

Image

Himitsu Sentai Goranger 1 is het eerste deel in de Goranger-reeks van Shotaro Ishinomori. We kennen allemaal Power Rangers en de meeste mensen weten wel dat het gebaseerd is op een Japanse tokusatsu reeks genaamd Super Sentai. Himitsu Sentai Goranger was de eerste Super Sentai reeks die in 1975 op televisie werd uitgezonden, en net als Kamen Rider is het concept achter de reeks bedacht door Ishinomori. De manga van Himitsu Sentai Goranger liep tegelijkertijd met de tokusatsureeks op televisie, maar net als bij de Kamen Rider manga, is het verhaal heel anders dan de televisieserie. Natuurlijk gaat het wel over vijf jonge mensen die ieder een speciaal, kleurrijk pak krijgen waarmee ze kunnen vechten tegen de kwaadaardige organisatie Black Cross en de hoofdpersonages heten ook nog wel hetzelfde als op televisie, maar verder is veel anders. Dit leest trouwens wel een beetje raar, omdat de reeks half wel, half niet bedoeld is voor de kinderen die de tokusatsuserie keken. Na een soort "with great powers come great responsibility" verhaal waarin we kennis maken met Tsuyoshi die het pak van de Red Ranger krijgt en zweert wraak te nemen voor z'n vermoorde vader, springen we opeens in de toekomst, met het team al compleet en zo. Geen introducties voor de andere mensen, het gaat er maar vanuit dat je iedereen al kent of zo. Ook grappig is anders dan je zou verwachten van Power Rangers en zo, er niet zoveel hand-to-hand gevechten zijn. 90% van alle problemen die de Gorangers in dit deel tegenkomen, lossen ze op met hun pistolen :D

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Ovenvers 2022

Post by The Donkey »

Ash Ketchum wrote:
Tue May 03, 2022 19:03
Himitsu Sentai Goranger 1 is het eerste deel in de Goranger-reeks van Shotaro Ishinomori. We kennen allemaal Power Rangers en de meeste mensen weten wel dat het gebaseerd is op een Japanse tokusatsu reeks genaamd Super Sentai. Himitsu Sentai Goranger was de eerste Super Sentai reeks die in 1975 op televisie werd uitgezonden, en net als Kamen Rider is het concept achter de reeks bedacht door Ishinomori. De manga van Himitsu Sentai Goranger liep tegelijkertijd met de tokusatsureeks op televisie, maar net als bij de Kamen Rider manga, is het verhaal heel anders dan de televisieserie. Natuurlijk gaat het wel over vijf jonge mensen die ieder een speciaal, kleurrijk pak krijgen waarmee ze kunnen vechten tegen de kwaadaardige organisatie Black Cross en de hoofdpersonages heten ook nog wel hetzelfde als op televisie, maar verder is veel anders. Dit leest trouwens wel een beetje raar, omdat de reeks half wel, half niet bedoeld is voor de kinderen die de tokusatsuserie keken. Na een soort "with great powers come great responsibility" verhaal waarin we kennis maken met Tsuyoshi die het pak van de Red Ranger krijgt en zweert wraak te nemen voor z'n vermoorde vader, springen we opeens in de toekomst, met het team al compleet en zo. Geen introducties voor de andere mensen, het gaat er maar vanuit dat je iedereen al kent of zo. Ook grappig is anders dan je zou verwachten van Power Rangers en zo, er niet zoveel hand-to-hand gevechten zijn. 90% van alle problemen die de Gorangers in dit deel tegenkomen, lossen ze op met hun pistolen :D
Cool! Deze is recent in een hardcover omnibus in het Engels uitgekomen en die staat zeker op mn lijstje. Klinkt als een goede kenismaking met het genre. Als kind heb ik natuurlijk wel Power Rangers gekeken maar daar hield het wel mee op.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2022

Post by Ash Ketchum »

Ah, ik had inderdaad wel gehoord dat die ook in het Engels uit zou komen, wist niet dat-ie al uit was (ik houd Engelse uitgaves echt helemaal niet meer in de gaten ^^'). Het is op veel manieren natuurlijk wel anders dan Power Rangers zoals we het nu kennen, maar alsnog best leuk om deze oer-Super Sentai te lezen. En Ishinimori kennende, breidt hij er vast een heel depressief, donker eind aan :P

(Wat me eraan herinnert... ik weet dat ik de Engelse Cyborg 009 manga had, maar ik kan me niet herinneren of ik die delen nog daadwerkelijk heb en ik kan ze nu zo even niet vinden...)

Laatst gelezen is:

Image

Maar dan in het Japans. Zoals gemeld in het nieuwe aanwinsten topic, heb ik deze reeks wel in het Engels gelezen, maar Dark Horse heeft slechts de helft uitgegeven. Nu heb ik de volledige reeks digitaal in het Japans, maar het is alweer een tijdje geleden, dus ik begin maar opnieuw. Middelbare scholier Reiko kan mensen tijdelijk tot leven brengen als zombies en daar verdient ze een behoorlijk zakcentje mee. Maar vaak moet Reiko mensen tot leven brengen die gruwelijk zijn vermoord en die al te graag wraak nemen op hun moordenaar, dus het eindigt bijna altijd met nog meer moorden. En het ziet er allemaal best grotesk uit, mensen die in twee gerukt worden, ingewanden die rondvliegen, kleuters die onthoofd worden. De verhalen in dit eerste deel voelen wel erg aan als iets dat gepland was als een hele korte reeks. Na wat losse verhalen waarin we zien wat voor krachten Reiko heeft komt er een soort intermezzo over een seriemoordenaar en eindigt het deel met een strijd tussen de seriemoordenaar en Reiko. Op zich had de serie na deze acht hoofdstukken ook al kunnen eindigen. Misschien is dat de reden dat het hierna zo anders wordt, met een JoJo-achtige opzet met necromancers die tegen elkaar vechten en zo.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2022

Post by Ash Ketchum »

Image

Het vorige deel bracht al het eerste hoofdstuk van het verhaal dat verder gaat in The Case File of Kindaichi, Age 37 volume 12 en ook verder zal gaan in het volgende deel dat in de zomer uitkomt. Hajime (die werkt bij een event organisator) en z'n assistente Hayama werken nu aan een speciale Edogawa Rampo tentoonstelling, bedacht door de Japanse Banksy "Go Araki". In een evenementenhal is het Tokyo uit 1920 uit de verhalen van Rampo nagebouwd, vol met scenes en verwijzingen naar Rampo's work. Voordat de tentoonstelling echt open gaat, worden enkele reporters, bloggers en influencers uitgenodigd voor een preview. Tijdens de tour wordt echter een van hen vermoord, achtergelaten in de "Rode Kamer" uit het gelijknamige Rampo verhaal. Briefjes van de "Moordenaar met Twintig Gezichten" dreigen met het opblazen van het gebouw als ze proberen te vluchten en dwingen de overblijvers niet in een groepje te blijven, maar dat zorgt natuurlijk alleen maar voor meer moorden met een Rampo-motief.

Ben zelf ook wel een Rampo fan, dus ik vind dit verhaal met al die verwijzingen wel leuk. Trouwens, dit is wel verwarrend: Hajime is de kleinzoon van Kosuke Kindaichi, de fictionele detective bedacht door Seishi Yokomizo na de Tweede Wereldoorlog. Maar Seishi Yokomizo was tevens een van de redacteurs die samen werkte met Rampo voor de oorlog... Dus wat is nou het verband tussen Yokomizo en Kindaichi in de wereld van The Kindaichi Case Files??

Post Reply