Ovenvers 2021

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Ovenvers 2021

Post by Ash Ketchum »

2021, want 2020 hebben we achter ons gelaten!

Dai-Honya: Eigenlijk was het vooral het vervolg (The Last Bookman) dat me aanvankelijk trok met die titel, maar toen kwam ik er ook achter dat Dai-Honya de Seiun Prijs (sci-fi werken) had gewonnen, en er zitten behoorlijk gave manga in de lijst van winnaars zoals Nausicaa, 20th Century Boys en Toward the Terra), dus dat maakte het eerste deel al een stuk interessanter. Al moet ik meteen toegeven dat dit heel anders was dan ik had verwacht. Door digitalisering en een tekort aan natuurlijke grondstoffen (bomen) in de nabije toekomst wordt gevreesd voor het verlies van de leescultuur, en wordt er een boekenwet ingevoerd die boeken en winkels moet beschermen. Dit heeft echter tot gevolg dat de kleinere winkels allemaal opgeslokt worden door grotere winkels, zoals Bunchodo, een gigantische boekhandel met tweehonderd verdiepingen. Intussen ontstaan er ook meer misdaden met een terroristisch oogmerk tov boeken.

Bunchodo opent morgen een grootste tentoonstelling en ter beveiliging wordt de boa (boekenopsporingsambtenaar) Shimizu naar Bunchodo gestuurd. Shimizu krijgt een rondleiding van het hoofd beveiliging en laten 's avonds het werk over aan de supercomputer Miss Christina, maar zij wordt gehackt en er dringt een groep terroristen het gebouw binnen. Het is aan Shimizu, het beveiligingshoofd en de terminal-android HAL-ko om de boeven in de grote boekhandel te stoppen. En voor het geval het niet meteen duidelijk was (dat was het voor mij ook niet): Die Hard -> Dai Hado -> Dai-Honya.

Aan de ene kant is Dai-Honya een soort hardboiled sci-fi actiemanga... maar het is vooral een gag-manga! Het verhaal zit vol (best flauwe) grapjes zoals dat de lift tegelijkertijd ook een sento badhuis is en dat ze onderweg naar boven eventjes een bad nemen, of dat Miss Christina wordt 'gehackt' doordat de hacker haar versierd over de chat en haar vraagt even haar ogen dicht te doen en zo... Misschien is dit nog het best te beschrijven als Library Wars X Bobobobobo Bobobo of Police Squad.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2021

Post by Ash Ketchum »

Het is het jaar van de os, dus uitgever Shogakukan heeft een korte klassieke manga van Fujiko F. Fujio die te maken heeft met ossen tijdelijk online gegooid: Minotaurus no Sara (het bord van de Minotaurus). Kennelijk was dit de eerste manga van Fujiko F. Fujio voor een ouder publiek (gepubliceerd in Big Comic). Na een ongeluk op hun ruimteschip is iedereen op een persoon na dood en is er geen eten en drinken meer. Hulp is onderweg, maar zal veel te laat aankomen. Gelukkig blijkt dat de planeet waar hij z'n noodlanding heeft gemaakt best op Aarde lijkt. Hij wordt opgevangen door een groep aardige mensen en wordt verliefd op het meisje Minoa, maar dan blijkt dat de dominante soort op deze planeet een soort Minotaurussen zijn en dat de 'mensen' een soort vee zijn die niets anders weten dan dat zij verzorgd en opgevoed worden door de Minotaurussen, maar ook weten dat ze op den duur gegeten zullen worden.

Korte, maar aardige sci-fi manga met een cynische punchline.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2021

Post by Ash Ketchum »

Shonen Tantei Rock Home (De jonge detective Rock Home): Een verhalenbundel van Tezuka, met o.a. de eerste verhalen met het personage Rock. Hoewel Rock als Star System 'acteur' in latere Tezuka werken vaker duistere rollen kreeg toegewezen, is hij in de verhalen als de jonge detective Rock Home eigenlijk niet heel anders dan Kenichi: de goeierik die op avontuur gaat. In het eerste verhaal gaat hij op zoek naar een schateiland die z'n grootvader had gevonden (dus niet echt een detective), maar in de andere verhalen neemt-ie het op tegen bendes en zo die een nieuwe uitvinding of zo willen stelen, waarbij sommige scenes ook wel doen denken aan Tezuka's Metropolis (manga versie). Andere verhalen gaan o.a. over een docent in een klein dorpje die avonturen heeft met de kinderen daar, een paar met dieren en zelfs een auto als hoofdrolspeler en een lang verhaal over Galileo Galilei en z'n geit die een manuscript naar de uitgever moet brengen terwijl Galileo door het Vaticaan wordt vastgehouden.

Maar goed, dit zijn wel echt hele vroege Tezuka verhalen die over het algemeen weinig te bieden te hebben behalve dan dat ze van Tezuka zijn, en hoewel je soms wel interessante cinematische panelgebruik ziet en zo, is het nou echt geen bundel waarvan je zou zeggen dat het een Engelse uitgave moet krijgen...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2021

Post by Ash Ketchum »

The Last Bookman: Nee, dit is niet over een of andere obscure manga dat slechts een klein kliekje van het AniWay forum kent. Deze gag-actiemanga is het vervolg op Dai-Honya (zie enkele posts boven) en speelt zich een paar jaar na de aanval op de grote boekhandelwolkenkrabber af. Dai-Honya was overduidelijk gebaseerd op Die Hard, maar The Last Bookman lijkt op een oude western. In een wereld waarin alle informatie gedigitaliseerd wordt en boeken worden gezien als verspilling van bomen, werden boeken aanvankelijk beschermd door de boekenwet, maar in de loop der tijd werden de zeldzame boeken een soort statussymbool, maar ontstonden ook juist terroristische groeperingen die tegen boeken waren. Boa (boekenopsporingsambtenaar) Shimizu bezoekt dit keer een afgelegen boekhandel in een woestijn waar hij vroeger werkte. Het omaatje die de zaak runt heeft al de hele tijd van Harmony, een bedrijf dat alle boeken op aarde probeert op te kopen om ze te digitaliseren, terwijl er ook geruchten gaan dat Georg (een fenomeen waarvan niemand precies weet wat het is, maar het vernietigt steeds boekhandels overal in het land) hier binnenkort zal opduiken. Shimizu en de mensen die leven in het afgelegen dorpje in the middle of nowhere maken zich op voor een hopeloze strijd tegen de pogingen van Harmony om de zaak over te nemen, en de naderende Georg.

Hoewel dit deel zo'n 50 bladzijdes korter is dan Dai-Honya, leek het verhaal hier wel uitgebreider omdat de gags gewoon minder lang duren. Er zitten best leuke ideetjes in ook qua gags dit keer die passen bij deze semi-post-apocalypstische wereld (vissersboten die het internet afstruinen om letterlijk data op te vissen) en hoewel je veel minder boeken ziet in dit deel, lijkt de boodschap over boeken en zo ook veel duidelijker.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2021

Post by Ash Ketchum »

100 nichigo ni shinu wani (De krokodil die over 100 dagen dood zal gaan): Erg laat, want dit was natuurlijk de webmanga die ongeveer een jaar geleden een enorme hit was op Japanse Twitter. Auteur Kikuchi begon eind 2019 met het dagelijks posten van een korte 4-koma manga over het leven van een krokodil en iedereen keek natuurlijk erg uit naar wat er uiteindelijk zou gebeuren op de honderdste dag. De korte stripjes hebben vaak niet echt een punchline, maar gaan over de krokodil die verliefd is op iemand van z'n bijbaantje, maar haar nooit durft uit te vragen en uiteindelijk zelfs stopt met z'n baantje, terwijl ze vrienden (o.a. een muis) hem juist proberen te pushen iets te doen. Ondertussen gaan veel dagen gewoon over dat de krokodil gewoon helemaal niets doet of gamet, wat natuurlijk iets grappiger is aangezien wij de titel kennen... Het is een manga die diep kan lijken omdat het gewoon over iemand gaat die z'n leventje gewoon leeft zonder te weten dat-ie over 100 dagen zal sterven, maar aan de andere kant is het helemaal niet diep en gaat het vaak nergens over. Maar het is wel leuk om eventjes te lezen. Ik had wel losse delen/dagen gelezen toen het nog real-time werd gepost (de honderdste dag was ergens aan het begin van de lente van vorig jaar), maar dit was de eerste keer dat ik alles achter elkaar had gelezen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2021

Post by Ash Ketchum »

Ben weer bijgelezen met Ron Kamonohashi: Deranged Detective, dat trouwens ook in het Engels via de Jump app te lezen is, en het eerste losse deel komt ook deze week uit. Het verhaal lijkt nu weer een andere wending te nemen (misschien vanwege lezersfeedback?). Waar in de eerste verhalen, de serie meer op een soort komedie leek omdat Ron voor de detectiveschool geheim moest houden dat hij weer bezig is als detective, zodat hij Toto moest gebruiken als zijn "Kogoro" als er docenten van de school in de buurt waren, krijg je nu weer een vijand in de vorm van een of andere misdaadorganisatie. De verhalen zelf zijn nog altijd okay-ish, maar nooit super verrassend.

Over twee weekjes komt de nieuwe essay manga van Kabi Nagata uit! Het is een beetje raar om te zeggen dat ik ernaar uit kijk omdat het vast niet super vrolijk is, maar toch kijk er ik naar uit.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2021

Post by Ash Ketchum »

Sherlockian! 3: Van deze vierdelige serie heb ik al jaren 1, 2 en... 4 thuis liggen, maar om een of andere reden had ik het derde deel dus nooit gekocht. Tegen de tijd dat ik me dat besefte, was het natuurlijk out of print, maar omdat ik hem niet echt per se moest hebben, dacht ik, ik pik 'm wel een keer op als ik 'm in een tweedehandswinkel of zo zie. Maar vandaag is de digitale versie afgeprijsd naar 99 yen, dus toch maar dit ene deel digitaal gehaald...

De serie gaat over een studente die Sherlock Holmes verhalen altijd wel interessant vond, maar door invloed van een professor aan haar universiteit een ware Holmesian (of Sherlockian...) wordt. Ze beleeft ook zelf vaak avonturen die parallellen hebben met bekende Holmesiaanse thema's, zoals over vragen waar Watson's hond uit A Study in Scarlet nou naar toe is verdwenen, of waarom bepaalde personages na een tijdje niet meer voorkomen in de verhalen. Dit deel gaat o.a. over Irene Adler ("de vrouw" volgens Holmes) en... het legt ook uit waarom in het laatste deel de studente een relatie had met haar professor ~_~ Op zich vind ik het idee achter deze serie nog steeds erg leuk, omdat het op een originele wijze literair onderzoek als fictie brengt, maar je merkt wel dat vooral de rek uit het onderwerp er best snel uit is en eigenlijk zijn de eerste twee delen toch wel het leukst.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2021

Post by Ash Ketchum »

Kaiki Tantei Sharaku Homura: Yoto Shikabanemaru (Homura Sharaku - Detective van het Bizarre: Het duivelse zwaard Shikabanemaru): dit is een dojinserie van mangaka Sho Nemoto, die de afgelopen jaren ook digitaal verkrijgbaar is gemaakt. De eerste veertien issues waren een paar jaar geleden door een grote uitgever als drie e-books uitgegeven en enkele van de issues die erna kwamen heeft Nemoto ook online gepubliceerd ivm met wedstrijden en zo. Het negentiende en nieuwste deel is in twee delen gepost, het eerste gedeelte eind 2020 en de conclusie net gister. Dit keer worden Homura en Karate Kid plots op straat aangevallen door een gemaskerde man met een zwaard. Of zijn ze aangevallen door het zwaard? Want als je de man moet geloven, heeft het duivelse zwaard Shikabanemaru (tientallen jaren geleden gemaakt met het bloed van honderd kinderen) zijn geest overgenomen en hebben de twee nu trek in bloed. Karate Kid jaagt Shikabanemaru weg, maar dan komen ze een oudere man tegen die het zwaard Shikabanemaru in z'n collectie heeft en vreest dat hij degene is die bezeten is door het zwaard. Ze checken het zwaard, dat erg gelukkig schoon uitziet, maar een moment later zit het zwaard helemaal onder het bloed terwijl er niemand in de buurt was. Hoe kan dat? Een van de kortere verhalen in de serie, waardoor het allemaal toch een beetje simpel was.

Ik ben trouwens ook eindelijk begonnen met het lezen van de hele reeks van Sailor Moon! Waarbij ik me trouwens ook afvraag waarom ik de tekst Moon Revenge best goed ken, terwijl ik de anime nauwelijks heb gekeken en sowieso niets voorbij de originele reeks ~_~

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2021

Post by Ash Ketchum »

Sailor Moon (Dark Kingdom arc): Het eerste verhaallijn uit de serie en ook het verhaal dat ik een beetje ken van de anime (die ik ook maar sporadisch zag; was eigenlijk altijd net niet goed getimed voor school). Maar aangezien de eerste televisieserie toch wel zo'n vijftig afleveringen was, had ik niet verwacht dat het zo rap zou gaan in de manga: slechts dertien, veertien hoofdstukken? Nu is een kortere lengte niet per se alleen goed, want eigenlijk zie je Sailor Mercury, Mars en Jupiter nauwelijks na hun introductiehoofdstukken behalve als "onderdeel van het groepje". Ook de slechteriken gaan vaak enorm snel dood. De 'onthulling' over wie de Guardians zijn deed trouwens een beetje denken aan Please Protect My Earth en ik vraag me af of dat nog invloed had, of dat alle shojo manga uit die tijd over eerdere levens op de maan gingen. Op naar de volgende arc!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2021

Post by Ash Ketchum »

Sailor Moon (Black Moon arc/deel 3-5): Okay, Takeuchi heeft hiervoor wel Mercury, Mars en Jupiter aan het begin van het verhaal volledig weg moeten schuiven, maar qua verhaal is dit echt wel een enorme verbetering op de eerste arc (mede dankzij iets kleinere cast) dat veel beter gepland/opgebouwd lijkt te zijn. Vijanden gaan wel nog steeds min of meer meteen dood. Ik ben in ieder geval benieuwd of de stijgende lijn doortrekt!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2021

Post by Ash Ketchum »

Sailor Moon (Infinity arc/deel 6-8): Oh, dit was ook leuk! Qua concept lijkt het weliswaar een beetje op de vorige arc omdat het ook grotendeels draait om mysterieuze personages waarvan je niet weet of ze nou wel of niet bondgenoten zijn in de strijd tegen een nieuwe vijand, maar ik vond dit verhaal wat beter opgebouwd, waarbij er niet eerst drie guardians aan de kant worden geschoven of zo. Met de introductie van veel meer nieuwe 'objecten' in het verhaal denk ik trouwens dat rond deze tijd de merchandise ook wel bijzonder goed verkocht ^^'

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2021

Post by Ash Ketchum »

Sailor Moon (Dream/Stars arcs/ 9-12): En hiermee eindigt m'n weekje Sailor Moon! Dream is de arc waar de twee films die nu in Japan draaien op zijn gebaseerd, en hoewel het concept van vijanden die gebruik maken van dromen niet schokkend is of zo, komt er een aardige arc uit waarin de personages wat meer diepgang krijgen. En natuurlijk nieuwe power-ups. Samen met de voorgaande Infinity arc toch wel de sterkste verhalen. De laatste arc daarentegen probeert teveel te doen in dezelfde hoeveelheid hoofdstukken, en het resultaat is iets dat hier en daar wel interessante ideetjes heeft, maar over het algemeen voelt het eerder alsof je veel te veel tijd moet besteden met nieuwe personages die eigenlijk niet zo boeiend zijn terwijl de bekende gezichten amper nog langs komen en het allemaal toch minder aantrekkelijk maakt. Ik vraag me af hoe een remake van dit verhaal zou werken.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2021

Post by Ash Ketchum »

The Wandering Warrior Kabi Nagata: De nieuwe essay manga van Nagata (My Lesbian Experience With Loneliness etc.) is wederom boeiend, maar geeft het je tegelijkertijd ook een gevoel van ongemak omdat je toch over behoorlijk persoonlijke dingen leest. Na het bijwonen van een bruiloft van een vriendin, begint Nagata te denken over hoe het zijn als ze zelf zou (kunnen) trouwen, en of een levenspartner vinden zoals je die in manga of liefdesliedjes tegenkomt echt mogelijk is. Ook eerdere thema's als seksualiteit en haar negatieve zelfbeeld komen hierbij natuurlijk aan bod. Sommige kanten van haar verhaal zijn erg privé en ik kan me niet eens voorstellen hoe het moet voelen om dit als manga 'te koop' te zetten, andere episodes zijn weer grappig zoals haar pogingen tot het gebruiken van een dating app. Het eindigt op een redelijk positieve toon en zoals altijd van start to finish zowel herkenbaar als een beetje vervreemdend.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2021

Post by Ash Ketchum »

Code Name: Sailor V: Ik dacht eigenlijk eerst dat dit een beetje zoals een pilot was, dat er in de loop van deze serie is besloten om hier Sailor Moon van te maken en dat hierop was verder gebouwd, maar dat is dus niet zo: op de vroegste hoofdstukken na liep deze serie eigenlijk tegelijkertijd (maar onregelmatig) met Sailor Moon en dus kan je het echt lezen als een geplande prequel op Sailor Moon, maar dan met de nadruk op Sailor Venus, met wat cameo's hier en daar, en ook opbouw richting de eerste arc (Dark Kingdom) van Sailor Moon. Het sluit dus meteen aan op de eerste verschijning van Sailor Venus in Sailor Moon. En waar ik de manga van de eerste arc een beetje te kort af vind (ja, het 'monster van de week' maar het gaat toch best hard waardoor de personages nauwelijks tijd krijgen om zich te differentieren), krijgt Minako in Sailor V dus juist wel de tijd om wat meer indruk achter te laten als een personage op zich (hoewel ze best veel overeenkomsten heeft met Sailor Moon omdat ze beiden de held zijn in hun respectievelijke series).

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Ovenvers 2021

Post by Gurenn »

Ash Ketchum wrote:
Tue Mar 16, 2021 15:09
Code Name: Sailor V: Ik dacht eigenlijk eerst dat dit een beetje zoals een pilot was, dat er in de loop van deze serie is besloten om hier Sailor Moon van te maken en dat hierop was verder gebouwd, maar dat is dus niet zo: op de vroegste hoofdstukken na liep deze serie eigenlijk tegelijkertijd (maar onregelmatig) met Sailor Moon en dus kan je het echt lezen als een geplande prequel op Sailor Moon, maar dan met de nadruk op Sailor Venus, met wat cameo's hier en daar, en ook opbouw richting de eerste arc (Dark Kingdom) van Sailor Moon.
De werkelijkheid zit eerder ergens tussen de twee in. Codename: Sailor V was wel degelijk begonnen als een op zichzelf staande serie. Pas toen een animeadaptatie ter sprake kwam (wat weliswaar vrij snel was, gezien de Sailor Moon manga een paar maanden na Codename: Sailor V al van start ging), besloot Naoko Takeuchi het concept te herwerken en Sailor V onderdeel van een team te maken. Sindsdien werd Codename: Sailor V inderdaad verder ontwikkeld als prequel voor Sailor Moon.

Post Reply