Ovenvers 2020

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Glass no Shiro 1 (Het glazen kasteel): Een paar jaar geleden las ik Saint Rosalind, een fantastische shojo horror manga van Masako Watanabe over een schattig meisje dat constant moorden pleegde omdat ze geen geweten had (ze is niet per se kwaadaardig: in haar onschuld ziet ze gewoon niet dat moord slecht is). In dit andere werk van Watanabe hebben we echter een antagonist die heel goed doorheeft dat dat wat ze doet niet goed is. Isadora en Marissa zijn tweelingzusjes die opgroeien als de dochters van een werkster in Londen. Isadora is de alom geliefde oudere zus die stiekem hartstikke gemeen is tegen Marissa: als kind heeft ze Marissa's puppie vermoord, ze steelt nu nog steeds haar vriendjes etc. Marissa is de lieve jongere zus die altijd vindt dat Isodora zo prachtig is en niet goed snapt waarom Isadora soms zo lief tegen haar lijkt te zijn, en soms weer zo gemeen. Op een dag wordt hun moeder aangereden en Isadora vindt een brief waarin staat dat Marissa eigenlijk de dochter is van Lord Stratford, die al jaren zoekt naar zijn verdwenen kind. Isadora vervalst de documenten zodat zij wordt gezien als de verloren dochter van Stratford, en ze wordt prompt meegenomen naar haar nieuw onderkomen: een prachtig kasteel met alle weelde waar ze altijd van heeft gedroomd.

Later besluit Lord Stratford Marissa ook in huis te nemen, maar Isadora zet allerlei incidenten in scene zodat Lord Stratford denkt dat Marissa degene is die altijd gemeen is tegen haar oudere zus, en nadat Marissa, door toedoen van Isadora, het portret van Lord Stratford's overleden vrouw deels in brand heeft gestoken, wordt Marissa aangenomen als Isadora's dienstmeisje en natuurlijk wordt Isadora nog gemener vanaf dat moment. Toch blijkt dat Isadora's plannetje niet helemaal feilloos te zijn, en moet ze ook waken dat niemand erachter komt dat Marissa de echte dochter is.

Duidelijk een verhaal geinspireerd door sprookjes. De serie wordt gezien als een van de shojo klassiekers van het gouden tijdperk en ook een van de sterke pijlers in de beginjaren van het blad Margaret, waar het in liep. Met Isadora heb je echt een persoon om te haten, zo gemeen is ze! Ik vraag me alleen af of deze serie wel alle acht delen boeiend blijft en het niet te herhalend gaat worden (heb wel al alle delen).

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Q.E.D. The Best - Yoshiki Tanaka Selection: Nog een 'best-of' volume van de Q.E.D. serie, ditmaal met vijf verhalen geselecteerd door Yoshiki Tanaka (Legend of the Galactic Heroes, Heroic Legend of Arslan). Q.E.D. heeft op zich wel diversere verhalen dan Conan en Kindaichi Shonen, met plots die zich meer richten op de personages en drama, maar daardoor valt het soms ook wel op dat sommige personages echt alleen maar dingen doen omdat het beter uitkomt voor het verhaal, dan dat het echt logisch is (naast het feit nog dat Toma en Kana echt de hele tijd van het ene land naar het andere vliegen...). Het tweede verhaal, over de ontdekking van een lijk, in een pijp, die vastgeklemd zit in een verbindingsstuk van een brug die al 30 jaar niet meer omhoog is gegaan, heeft bijvoorbeeld een leuk begin en het 'hoe' die pijp daar terecht is gekomen is best slim, maar no way dat de dader dat heeft kunnen doen, noch dat het ook maar echt logisch was om dat te doen. Auteur Kato doet wel veel met echte historische bronnen met zijn verhalen, wat wel interessant is (een zaak die zich afspeelde tijdens de Japanse invasie van Frans Indochina in de Tweede Wereldoorlog bv. of die eerder genoemde brug)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Bara wa Shuraba de Umareru (Rozen worden op het slagveld geboren): een essay manga van Nami Saso over haar tijd als tekenassistente voor diverse vrouwelijke mangaka in de jaren 70. Zelf maakte ze haar eigen professonele debuut als mangaka begin jaren 70 (als middelbare scholier!). Tegenwoordig werken tekenassistenten vaak bij een mangaka totdat ze zelf hun eigen debuut hebben gemaakt, maar destijds waren tekenassistenten juist meestal mensen die al een debuut hadden gemaakt (want die konden tekenen!), en meestal werkten de assistenten bij meerdere mangaka (wie toevallig dan een deadline had). Al vroeg na haar debuut leerde Saso de toen al bekende Suzue Miuchi (Glass Mask) kennen (Saso was zelf een fangirl die altijd brieven schreef), en ze heeft o.a. bij Miuchi en vele andere bekende namen van die tijd gewerkt als assistente. Hoewel ze later zelf ook meer manga tekende, gaat deze essay manga voornamelijk over Saso's ervaring als assistente.

Er komen erg leuke episodes langs, zoals hoe Saso het intekenen van lijnen een keer helemaal had verknald bij een manga van Miuchi (heel erg scheef), maar het was al te laat en dus kon er niets meer veranderd worden. Ze heeft daarna echt jaren op een kans zitten wachten om zich te verontschuldigen. Maar er wordt bijvoorbeeld ook verteld hoe de assistenten dan allemaal naar muziek luisterden en hoe ze allemaal uitkeken naar Etrance, een album met nummers geschreven door niemand minder dan Moto Hagio (met zelfs een lied over manga assistenten!). Leuk is ook hoe ze verteld hoe men dan in de avond net voor een deadline elkaar altijd spookverhalen gingen vertelden: zo vielen ze niet in slaap. Ik had gehoord dat Ryoko Yamagishi een griezelserie had geschreven over verhalen die ze had gehoord van derden (Yureidan), maar dat blijken dus de griezelverhalen te zijn die zij en de assistenten elkaar vertelden.

In elk geval een aanrader voor iedereen die geinteresseerd is in shojomanga uit de jaren 70.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Puzzle Game ☆ High School 6: Wederom een verzameling verhalen uit diversefases uit het leven van de vier leden van de Hazuru High Mystery Club. Diversiteit vind je vooral in de 'hoofdserie': zo proberen ze in het ene verhaal een leerlinge te vinden die zelfmoord gaat plegen, terwijl in een ander verhaal de groep voorkomt dat een oude vriendin van Takuma's broer zelfmoord pleegt en daarna een oogje in het zeil houdt, maar het dan blijkt dat terwijl de vrouw in Tokyo was, haar vriend was vermoord in Sapporo. De verhalen over toen ze nog in de onderbouw van de middelbare school zaten zijn weer meer puzzel-gericht, terwijl de verhalen in de The Professionals reeks eigenlijk altijd erover gaan dat Takuma (tegen die tijd een journalist) op het spoor van iets is (corruptie en zo) en Daichi en Hazuki dan ergens undercover gaan om bewijzen voor Takuma te vinden. En meestal gebeurt er dan iets onverwachts, zoals de moord op de directeur van een aannemersbedrijf in een van de modelhuizen.

Aan de ene kant vind ik het wel jammer dat de verhalen altijd wel een stuk simpeler geschreven zijn dan had gemoeten (er zitten meestal best leuke ideetjes in, zoals over die perfecte alibi van de vriendin van Takuma's broer), maar het verhaal wordt altijd zo verteld dat het óf veel te duidelijk wat er is gebeurd, óf je hoort veel aanwijzingen eigenlijk te laat, waardoor je zelf nauwelijks erover kan nadenken. Maar toch, als je bedenkt dat bv. de verhalen uit dit deel allemaal uit 1989 stammen, wat toch weer wat jaartjes voor Kindaichi Shonen en Detective Conan is, dan is het toch echt zo dat dit zo'n belangrijke detectivemanga is...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Het eerste hoofdstuk van de nieuwe manga van Kabi Nagata Meiso Senshi Kabi Nagata is intussen al uit, dus alvast even geprobeerd. Nadat ze op de bruiloft van vrienden is geweest, krijgt Nagata ook kriebels om haarzelf in een trouwjurk te zien, maar aangezien ze geen partner heeft om te trouwen, besluit ze een fotosessie in een trouwjurk te houden (waar vooral haar moeder erg blij is). Maar als het allemaal voorbij is, lijkt Nagata te beseffen dat ze het toch niet zo leuk vond, en dat dat waarschijnlijk komt omdat ze a) de sfeer van de bruiloft leuker vond dan zelf in een jurk te zitten en b) dat ze sowieso vragen heeft over waarom vrouwen in een jurk moeten trouwen en mannen in een pak. Van daar uit lijkt ze in deze manga weer vragen te stellen over haar eigen seksualiteit en gender, maar goed, dat zien we in het vervolg van deze manga.

Al ga ik waarschijnlijk geen losse hoofdstukken meer lezen, maar gewoon wachten tot de rest uit is, want Nagata's manga lees ik eigenlijk bijna altijd in één ruk uit en om nou elke week één hoofdstukje te lezen...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Oh, wow, Masako Watanabe is al zeventig jaar lang mangaka, maar zelfs op 91-jarige leeftijd weet ze niet van ophouden! Vandaag begon haar nieuwe mini-reeks Himegoto (Geheimen) op de shojo manga app Manga Mee, dus heb de app maar even geinstalleerd. Met zeven hoofdstukken die tien bladzijdes lang zijn is het misschien niet een heel lang verhaal, maar toch bijzonder dat ze nog steeds zo'n wekelijks schema kan halen (de eerste vier hoofdstukken kan je al lezen). Doet qua idee een beetje denken aan Glass no Shiro waar ik eerder over schreef: we volgen Miya, een jonge vrouw met een gelukkig huwelijk (met een hele rijke man). De nieuwe schoonmaakster blijkt haar oude klasgenote Itoko te zijn en eerst heeft Miya wat medelijden met Itoko (en ze voelt zich ook juist beter om te zien hoeveel beter zij het heeft), dus ze wordt uitgenodigd voor wat thee en geklets. Maar langzamerhand blijkt 'arme' Itoko zich steeds meer in het leven van Miya te wurmen en haar perfecte leven kapot te maken.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Kindaichi, Age 37 6: Dit deel bevat het overgrote gedeelte van het nieuwe verhaal dat zich afspeelt in het Buitenlandershotel in Hakodate. In de originele reeks gebeurde hier een reeks moorden met de "Roodbaard Kerstman" die Hajime als 17-jarige wist op te lossen. Daar was ook persoonlijk drama bij betrokken, dus eigenlijk was hij van plan hier nooit terug te keren, maar als 37-jarige werknemer kan je nou geen nee zeggen als je door je werk daar naar wordt gestuurd. Hajime en zijn assistente Marin zijn als event organisator bezig met het begeleiden van de premiere van het toneelstuk "Hakodate Wars", met enkele bekende mannelijke idols als de sterren. Tijdens de premiere worden in de climax twee personen neergeschoten: natuurlijk hoorde dit nepschoten te zijn, maar iemand had het pistool omgewisseld met een echte, waardoor er nu twee mensen voor de ogen van het publiek zijn neergeschoten.

Grappig idee om terug te keren naar deze plek, ook met wat bekende gezichten zoals Saki en Itsuki (sowieso begon deze serie al met een terugkeer naar het eiland van het Opera Huis). We hebben ook een nieuwe 'rivaal' voor Hajime: een politieagent die voor Akechi werkt. Yukimura komt erachter dat Hajime niet alleen de laatste tijd betrokken is bij allerlei moordzaken, maar ook toen hij zeventien was, en hij vermoedt dat Hajime een of andere seriemoordenaar is die weer actief is (Akechi intussen kon nauwelijks een lachbui inhouden toen Yukimura dat voorstelde XD)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Detective Conan 98: Oh, wat is het toch duidelijk dat de verhalen in dit deel afgestemd waren op de 2020 film Detective Conan: The Scarlet Bullet. Normaliter komt de jaarlijkse film in april uit (net voor Golden Week), en is de manga release daar ook op afgestemd. Maar de film is nu vanwege corona uitgesteld, dus nu heb je een deel waarvan het een beetje jammer is dat de 'bijbehorende' film er niet is. Het eerste verhaal is bijvoorbeeld een standaard wie-van-de-drie verhaal, maar op de achtergrond is Sera hard bezig om Haibara te ondervragen, terwijl "buurman" Okita dat juist probeert tegen te houden, terwijl Conan nu eindelijk lijkt te beseffen wie Sera's "zusje" echt is. In het tweede verhaal probeert Momiji nog steeds Hattori voor haarzelf te winnen, door een wedstrijdje te organiseren tussen hem en Shinichi (als Hattori verliest, moet-ie doen wat Momiji van hem wil). Natuurlijk mondt het in een moord uit. Het laatste gehele verhaal draait om Shukichi en een reeks moorden op shogi-spelers. Ik heb Shukichi nooit echt een boeiend personage gevonden, aangezien je hem eigenlijk alleen ziet als 'het rare vriendje van Yumi," maar dit is dan eindelijk het eerste verhaal waarvan ik tenminste vind dat je echt meekrijgt hoe intelligent hij echt is (dat werd al tijden gezegd in de manga, maar het kwam er nooit echt uit). Ben dan ook benieuwd wat hij in de film doet (besef me opeens dat ik hem nooit in de anime heb gezien, dus ook zijn stemacteur niet ken)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Kindaichi Shonen no Jikenbo Gaiden 8: De parodieserie pakt de laatste vier verhalen uit de zgn. Case serie. Hierna stopte de originele Kindaichi Shonen reeks in 2000, en kwam het weer terug in 2004. Van de vier verhalen die hier met een grappige toon opnieuw worden verteld vanuit het gezichtspunt van de dader(s), vond ik van twee verhalen (die met de reus Monster in een circus, en die met de Amakusa schat) het origineel niet super leuk, en ook de parodieversies zijn meer 'okay, leuke grappen, maar ik kan me zo weinig herinneren van het origineel'. Het een-na-laatste verhaal wordt ook snel afgehandeld, maar de parodie op het verhaal van de Graaf van Monte Christo in Hong Kong (het originele einde van de serie) was weer erg leuk. Ging trouwens wel erg kantje boord met plots allerlei grappen die gebaseerd zijn op Detective Conan :D

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Had de vijfdelige Gyakuten Saiban (Ace Attorney) weer eens uit de kast gepakt. Een serie die ik eigenlijk slechts één keer helemaal heb gelezen, maar wel eentje die bijzonder is voor mij. Ik heb de eerste twee delen namelijk tijdens mijn eerste reis naar Japan gekocht, toen ze net uit waren. Dit was net voordat ik echt serieus was begonnen met Japans leren, dus het was meer plaatjes kijken dan echt lezen en de pogingen tot lezen (samen met een woorden- en grammaticaboek) duurden natuurlijk eeuwen. Tegen de tijd dat het laatste deel uitkwam (2008), kon ik gelukkig al een stuk vlotter Japans lezen. Dus ik las de eerste delen, en het laatste deel, wel echt verschillend.

En grappig genoeg zou ik jaren later eenmaal mail contact hebben met Kuroda (de schrijver van de manga) ivm werk ^^'

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Heb de eerste drie delen van Detective Conan doorgebladerd. Als tijdelijk Corona-project schrijft auteur Aoyama eens per week zijn 'memoires' over de serie (behandelt steeds één deel), en het was wel grappig om met die kennis de oude verhalen weer eens te bezoeken. Het was me nooit opgevallen dat het silhouet van Haibara al in deel 2 gewoon te zien was! Ze verschijnt zelf pas in deel 18, maar kennelijk was haar design al redelijk vast. Wat ook grappig is, want Aoyama dacht eerst dat de serie waarschijnlijk al rond volume 10 zou moeten stoppen, dus hij moet wel al allerlei ideetjes hebben gehad zonder echt te weten of hij ze ooit kan gebruiken. Wat natuurlijk wel geldt voor heel veel mangaka, maar als je dan nagaat dat Aoyama tegenwoordig wel de vrijheid heeft om arcs te schrijven die vele jaren beslaan (de Scharlaken Terugkeer en zo).

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Op de Sunday app hebben ze behoorlijk wat hoofdstukken van de Conan spin-off Detective Conan: Zero's Tea Time openbaar gemaakt, dus gisteravond gelezen. Het is de eerste canon spin-off van Conan (er is ook een parodie spin-off) en draait geheel om het personage Amuro, AKA Zero. Is de afgelopen jaren natuurlijk enorm populair geworden, mede dankzij de 2018 Detective Conan film Zero the Enforcer, dus dit is gewoon natuurlijk keiharde fanservice... en oh, wat was dit nutteloos. Het zijn hele korte stukjes waarin we steeds flarden van Amuro's dagelijkse leven zien waarin hij jongleert tussen zijn verschillende geheime identiteiten, maar het gaat echt nergens over. In het ene hoofdstuk zien we hem boodschappen doen voor zijn ene bijbaantje, in een ander hoofdstuk komt hij een hondje tegen en weer een andere gaat-ie drinken met z'n collega. En eigenlijk draait het alleen maar om 'oh, kijk hoe cool/aardig/lief/fantastisch/aantrekkelijk Amuro is!' Het gaat echt helemaal nergens over.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Puzzle Game ☆ High School 7: Raar om dit zo te lezen. Ik was al halverwege dit deel toen eerder deze week bekend werd gemaakt dat de mangaka begin mei is overleden (redelijk jong ook). Raar om het dan zo af te maken (qua verhaal was het niet heel anders dan voorgaande delen; mix van detectiveverhalen uit verschillende fases uit het leven van de hoofdpersonages)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Oeh, gister werd het eerste gedeelte van Sho Nemoto's nieuwe dojin Kaiki Tantei Sharaku Homura - Korei Yashiki (Homura Sharaku - Detective van het Bizarre: Het Huis der Necromantie) online gepubliceerd! Homura Sharaku is echt een hele goede dojin detectivemanga van Nemoto (die zelf wel professioneel mangaka is), en hoewel zijn dojin manga natuurlijk meestal op beurzen worden verkocht, heeft hij de laatste twee jaar de nieuwste delen ook gewoon online gezet in het kader van een wedstrijd onder de leden van een circle voor detectiveschrijvers woonachtig in Hokkaido. In dit nieuwe deel komen Homura en Karate Kid tijdens een storm terecht in een landgoed in de bergen, waar die avond een seance wordt gehouden. Tijdens de seance wordt een duur juweel gebruikt dat toebehoorde aan de geest die wordt opgeroepen, maar tijdens de sessie gaan de lampen plots uit, en het volgende moment is het juweel van de tafel verdwenen. Iedereen was geboed en vastgebonden aan hun eigen stoel, dus eigenlijk kan niemand het juweel gestolen hebben, dus waar is het juweel dan wel?

Daar kan de lezer een maand over nadenken, want het laatste gedeelte wordt pas volgende maand gepost :P

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Poupelle of Chimney Town: Eigenlijk geen manga, maar ook weer geen 'gewoon' boek, want dit is een prentenboek. Volgens mij is hij al in wat landen zoals Frankrijk uitgebracht, en aan het eind van dit jaar komt hier ook een film van uit. Ik was al een tijdje benieuwd naar de prentenboeken van Akihiro Nishino (Poupelle is dan een project waar vele illustrators aan mee hebben gewerkt onder leiding van Nishino). Net als velen leerde ik hem eerst kennen als de ene helft van de comedy-duo King Kong (ik keek erg veel naar de variety programma Haneru no Tobira, waar o.a. King Kong in zat). Op een gegeven moment is-ie ook prentenboeken gaan tekenen, en hoewel in het begin iedereen nog dacht, schoenmaker blijf bij je leest, bleek-ie enorm succesvol te zijn. Was daarom wel benieuwd naar z'n werk. Poupelle is dan z'n grootste project omdat-ie nu ook dus een anime wordt (en volgens mij is Nishino de hoofdregisseur/supervisor van het hele project, dus niet slechts een credit als 'maker van het origineel'). Anyway, sprookjesachtig verhaal over een stapeltje vuilnis die een hart krijgt en vrienden probeert te vinden in een mysterious stadje dat overspoelt is met schoorstenen.

Post Reply