Ovenvers 2020

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Ovenvers 2020

Post by Tamara »

Minstens één keer per jaar ga ik alle kasten langs om te kijken welke manga ik graag wil houden. Spiral - The Bonds of Reasoning staat echt elke grote schoonmaak de lijst van potentiële plankverlaters, maar elke keer overleeft de serie het weer tot de volgende keer. Misschien moet ik de serie binnenkort ook eens herlezen en dan direct haar lot beslissen...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Ik weet bijna zeker dat-ie er bij jou uitgaat dan, of in elk geval deels ^_~'

Nog een boek die ik in Fukuoka heb gekocht uitgelezen: Another Monster. Had het ook in het boekentopic kunnen posten, maar het heeft meer met manga te maken: dit is zogenaamd een journalistiek werk van ene "Werner Weber." Weber was eerst een andere reeks moorden aan het onderzoeken, maar raakte toen geinteresseerd in een andere zaak, want die bleek mogelijk de inspiratie te zijn. In "Another Monster" onderzoekt Weber een serie gruwelijke moorden en andere misdaden gepleegd door een zekere Johan en hoe hij uiteindelijk gepakt werd. Dus yep, dit is een spin-off boek van Urasawa's Monster. Het is een soort samenvatting van Monster, en in elk hoofdstuk interviewt Weber allerlei mensen die zelf direct te maken hebben gehad met de zaak of anders met de hoofdpersonages. Het idee is best leuk, en het is echt geschreven alsof het non-fictie is (ook met echte foto's en replica's van documenten), maar het is weer heel lang geleden dat ik Monster geheel heb gelezen en hoewel 'de samenvatting' soms best diep gaat moet ik toegeven dat er ook veel 'wat was dit ook alweer?' momenten waren. Misschien dan toch maar de manga lezen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Puzzle Game ☆ High School 8: Waarom heten deze delen eigenlijk nog steeds High School terwijl alle verhalen in dit deel over latere perioden uit het leven van Kazuki en Daichi gaan en ook andere sub-titels hebben (PreStage, The Professionals en Next Generation)? Pre-Stage lijkt dan nog heel erg op de reguliere High School verhalen, omdat die verhalen gaan over de periode dat Kazuki en Daichi net klaar zijn met hun secundaire onderwijs, en Kazuki allerlei bijbaantjes doet terwijl Daichi op de universiteit zit. De verhalen in The Professionals zijn het leukst omdat de twee dan een eigen detectivebureau hebben en steeds worden ingehuurd om ergens undercover te gaan, al is het wel een beetje opvallend dat al hun oud-medescholieren altijd direct of indirect bij een misdaad betrokken raken en daarom Daichi en Kazuki opzoeken ^_~ (Of soms Takuma en Mimei, die in de media werken en nog steeds de ondersteuning voor Daichi en Kazuki verzorgen). Nieuw in dit deel is de subserie Next Generation. We springen weer een paar jaar in de toekomst, want deze subserie gaat over Hinako, het tienjarig dochtertje van Daichi en Kazuki. Ze is een kindermodel, maar ook zij blijkt verrassend vaak op allerlei misdaden zoals drugsmokkel te stuiten en net als haar ouders blijkt ze bijzonder pienter te zijn.

Het is trouwens interessant hoe erg de lengte van deze verhalen kunnen verschillen. Ze liepen allemaal in hetzelfde blad (dus al die sub-series ook door elkaar), maar soms is het ene verhaal bijna 150 bladzijdes lang, terwijl de andere iets van 40p lang is.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Kamen Rider Black 1: Heel lang geleden heb ik al het eerste deel van de zesdelige uitgave gelezen, maar ik heb nu de volledige vijfdelige uitgave gekocht (dus dit deel is iets langer dan het deel dat ik vroeger heb gelezen). Deze reeks liep tegelijkertijd met de televisieserie en is natuurlijk van Ishinomori zelf. Kamen Rider Black en Black RX zijn de enige KR reeksen die ik helemaal heb gezien (Saban's Masked Rider was trouwens gebaseerd op RX). Net als bij de originele Kamen Rider manga, is de Black manga heel anders dan de televisieserie. Het begint trouwens wel hetzelfde, met de hoofdrolspeler op de vlucht van monsters die op hem jagen (tot zo ver de gelijkenissen). Een televisiecrew is in het riool van New York de geruchten over monsters hier aan het onderzoeken, als ze aangevallen worden door monsters. Ze worden gered door een man met geheugenverlies, die zelf ook kan veranderen in een zwarte mens-sprinkhaan. Uiteindelijk herinnert hij zich dat hij Kotaro Minami heet en dat er op hem geexperimenteerd werd in een ondergronds lab. Kotaro besluit zich aan te sluiten bij Kate en Sam als cameraman, zodat ze samen meer over de monsters en de geheime organisatie achter hen (Golgom) kunnen onderzoeken.

Heel anders dan de manga, waar Kotaro zich het meeste wel herinnert van wat is gebeurd en we nog het drama hebben dat zijn beste vriend is omgebouwd tot zijn aartsrivaal Shadowmoon, maar alsnog een leuke versie van Black. Er gaan trouwens veel mensen dood hier!

Ik vind de transformatie sequence van de televisieserie trouwens echt supergaaf!

Dragon Ball Super 12: Een verrassend leuk deel, hoewel het een beetje een 'stilte voor de storm' deel is. Enkele aanhangers van Moro komen op aarde, maar de krijgers hier weten de eerste aanvallen te weren en weten zelfs behoorlijk wat tijd te winnen voor Moro zelf op aarde komt. Dan volgt de grote invasie van aarde en iedereen op aarde en de Galactic Patrol moeten samen werken om de wereld te beschermen tot Goku en Vegeta terugkeren van hun training. Veel gevechten met personages die anders zeer weinig actie zien in deze serie (vooral in de manga versie), dus eindelijk wat variatie. Wel veel momenten die eigenlijk weer 'geleend' zijn van de originele serie.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Kamen Rider Black 2: Kotaro herinnert zich weer meer en het spoor brengt hem, Kate en Sam naar zijn woonplaats Kyoto. Als hij daar z'n stiefzusje Kyoko ziet herinnert hij zich ook weer hoe z'n ouders lang geleden gestorven waren, hoe hij is grootgebracht door een vriend van de familie en hoe hij is opgegroeid met Nobuhiko en Kyoko. Kotaro herinnert zich ook weer dat hij en Nobuhiko naar New York gingen voor een karatekamp op aandringen van hun vader, maar dat ze daar bij vrienden van hun vader werden gevangen genomen en er op hen werd geexperimenteerd, en hoe alleen Kotaro wist te ontsnappen. Hun vader blijkt ook lid te zijn van de geheime organisatie Gorgom, die nog plannen heeft voor Kotaro, en hem liever levend terug heeft. Hierna reist Kotaro nog kris-kras over de wereld, maar altijd blijft Gorgom op z'n spoor. Gelukkig krijgt Kotaro ook nieuwe bondgenoten, die hem een puike motor opleveren. En de naam Kamen Rider Black! In deze wereld was Kamen Rider een televisieserie, en vernoemt Kotaro zich dus naar de televisieheld.

Huh, in de televisieserie leidt Kotaro niet aan geheugenverlies, dus je hoor je eigenlijk alles over Gorgom, Nobuhiko en hun (pleeg)vader al meteen in de eerste aflevering. Hier komt dat dus een stuk later. Al is het over het algemeen nog steeds best anders dan de serie. De manga is trouwens ook best somber en depressief, maar dat geldt ook voor de televisieserie (die wel meer lichtere momenten had, maar ook zwaar depressieve episodes).

Hotel 1: In Kamen Rider Black 2 verblijft Kotaro in Kyoto in Hotel Platon: dit was een verwijzing naar een andere serie van Ishinomori. Hotel is een zeer langlopende serie over Hotel Platon Tokyo, een gigantisch hotel met vele bijzondere gasten en werknemers. Elk hoofdstuk gaat eigenlijk over iets anders: episodaire human drama dus. Soms gaat het over de bijzondere affaires die zich in de gastkamers afspelen, soms over de werknemers in de keuken, soms over chaosmomenten als overgeboekt zijn. Ik denk dat dit een leukere serie was om real-time in een magazine te lezen, elke maand een hoofdstukje of zo. Want op zich zijn de verhalen wel leuk om te lezen, maar het is echt niet iets om 37 delen lang achter elkaar te lezen, want het zijn gewoon echt compleet losse verhaaltjes over van alles, of niets.

Gyakuten Saiban: Gyakuten Tokkyu, Kita he (Ace Attorney - Turnabout Express, Northwards): In seizoen 2 van de Ace Attorney anime is er een reeks van drie afleveringen dat niet gebaseerd is op de games, maar een compleet nieuw plot is met inbreng van de originele schrijver van de games. Dit is de eendelige manga versie hiervan (die trouwens eerder dan de anime was begonnen). Ik vond het verhaal uit de anime (over een nood-rechtbank in een rijdende trein en en lijk dat verdwijnt) zelf soort van aardig: sommige ideetjes werkten beter omdat we een passief medium hadden ipv dat het een game was, dus dat was wel aardig, maar ik vond het toch soms een beetje slapjes, dus ik had gehoopt dat de manga versie beter zou zijn, maar eigenlijk is het precies hetzelfde, alsof de anime de manga als storyboard heeft gebruikt. Naja, ik heb hem toch alleen maar gekocht omdat-ie tijdelijk afgeprijsd was. De manga heeft een korte bonus proloog (niet epiloog) dat geschreven was door de schrijver van de games. Kennelijk kookt Maya elke dag de maaltijden op het kantoor voor Phoenix en ze is nog een goede kok ook!

Kimetsu no Yaiba 1: Ik had ondertussen al de halve serie of zo al liggen, terwijl ik nog steeds niet er mee was begonnen, dus dat moest zo onderhand wel. Op zich niets dat echt verrassend is, maar goed, we zijn pas bij het eerste deel, dus we zien wel hoe het verder gaat. Het tijdsverloop in verhaal lijkt wel een beetje harder te gaan dan ik aanvankelijk had verwacht (we springen makkelijk om de hoofdstuk een paar maanden in de tijd), maar misschien ben ik gewoon alleen maar hele trage actieseries uit jaren 80/90 Jump gewend ^_~

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Kimetsu no Yaiba 2 t/m 3: Na de training arc beginnen we nu wat meer van de wereld en andere personages te zien. Je kan wel voelen dat de auteur wel al een goed idee heeft van het wereldbeeld, misschien dat dat ook verklaart waarom we soms zoveel in de tijd springen en Tanjiro bijvoorbeeld al heel veel vechttechnieken kent, die hij constant gebruikt. Dat laatste komt mij dan weer heel raar over als 'ouderwetse' lezer, want ik wil juist zien/weten hoe elke techniek geleerd wordt en hoe de hoofdrolspeler dan beetje bij beetje meer technieken erbij krijgt/varianten bedenkt (a la Kamehameha of Rei-Gun), terwijl bij Kimetsu no Yaiba je in deze eerste drie delen constant (voor de lezer) nieuwe technieken vanuit het niets laat zien. Velen zullen het tempo van deze serie juist goed vinden, ik had graag gewild dat het neeeeet een beetje rustiger ging (wat dat betreft moest ik Dragon Ball Super denken). Maar alsnog vermaak ik me prima met de serie.

Kamen Rider Black 3 t/m 5 (eind): Man, wat een depressief eind! En echt compleet anders dan de serie. Nobuhiko komt op een gegeven moment terug, maar kan zich niets herinneren van experimenten of zo. Toch blijven de monsters van Gorgom op Kotaro jagen, terwijl Kotaro juist meer leert over het doel van Gorgom. Op een gegeven moment wordt Kotaro naar de toekomst (1999...) geteleporteerd door een stel aboriginals, die hem laten zien dat de wereld over 30 jaar vernietigd zal zijn door Gorgom en haar monsters, en dat zij geleid worden door de "Demonenkoning," die precies hetzelfde lijkt te zijn als Kotaro's zwarte sprinkhaan-mens vorm, alleen blijkt deze meer de stem van Nobuhiko te hebben. De aboriginals hopen dat Kotara met deze kennis de toekomst kan wijzigen, maar Kotaro is niet zeker of zijn Nobuhiko nou echt van niets weet, of dat hij doet alsof en sowieso wil Kotaro niet met Nobuhiko vechten, maar Gorgom doet er alles aan om de wereld ten onder te brengen. Het eind is echt duisterder-dan-duister en geeft je echt een ambivalent gevoel. Niets is echt opgelost, en je kan alleen maar hopen dat Kotaro de juiste keuze heeft gemaakt aan het eind. Maar je moet deze manga echt compleet los zien van de televisieserie, want op het kernconcept na, zijn de verhalen/personages echt compleet anders.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Kimetsu no Yaiba 4 t/m 8: Huh, ik heb de anime niet gezien, dus ik dacht, laat ik eens opzoeken tot waar de anime ging, maar dat was dus maar tot deel 6. Helemaal niet zo ver dus, en intussen heb ik dus ook de Infinity Train arc (vol 7-8) uitgelezen, waar de film die in oktober uitkomt op gebaseerd is. Anyway, ik ga best hard door de delen, dus dat ik de serie echt wel amusant vind lijkt me vanzelfsprekend, hoewel 'het gehaast' van de serie nog steeds best jammer vind. Sommige momenten die emotioneel horen te zijn, voelen toch niet helemaal zo omdat je te weinig tijd met de personages hebt doorgebracht (waardoor veel personages toch weinig meer zijn dan defining character trait)/er te weinig opbouw is naar de climax van die momenten, en je hebt soms ook momenten waarbij de tekstvakjes opeens alles moeten uitleggen over wat er net in een gevecht is gebeurd, wat misschien werkt bij jaren 80 anime en tokusatsu shows met een verteller, maar hier gewoon als klunzig vertelkunst overkomt. Ook het tekenwerk is een beetje slordig soms, met veel personages die op elkaar lijken en niet goed overbrengen van hoe gevechten zich afspelen in een ruimte (hoe personages/aanvallen zich in een 3D ruimte bewegen).

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Ovenvers 2020

Post by WizardOfOss »

Ik heb de manga niet gelezen, maar had bij de anime wel het gevoel dat het juist de animatie (Ufotable!) was die van de serie méér maakte dan het 13-in-een-dozijn shonen-vehikel wat het voor de rest eigenlijk toch was. Dat beeld lijkt dan toch wel aardig te kloppen?

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Ja, ik denk dat je op een positieve en negatieve manier kan zeggen dat Kimetsu no Yaiba precies is wat je verwacht van, en wat je wíl zien in een traditionele Shonen Jump actieserie. Sommigen zullen het daarom juist helemaal niets vinden, terwijl ik gewoon zo'n serie op z'n tijd nog gewoon leuk vind (en dat ik weet dat het helemaal niet absurd lang is helpt ook wel ;))

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Kimetsu no Yaiba 9 t/m 11: Leuke arc waarin Tanjiro, Zenitsu en Inosuke een opdracht van een Hashira krijgen om te infiltreren in de bordelenwijk, want de Hashira vermoedt dat daar een oni verschuild zit en zijn drie eerdere informanten nemen geen contact meer met hem op. Natuurlijk eindigt dit in een groots gevecht met de sterkste oni die ze tot nu toe zijn tegengekomen en worden er ook stappen in het verhaal gezet om de gebruikelijke individuele power-ups die we van dit soort series gewend zijn op te zetten. En eindelijk weer eens een verhaal waar we iets meer zien van de tijdsperiode (de trein was eigenlijk teleurstellend in de zin dat je uiteindelijk weinig van de Taisho-periode-setting meekreeg).

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Kimetsu no Yaiba 12 t/m 15: Meer delen heb ik ook niet op dit moment en ik koop alleen als er een actie gaande is, dus voorlopig is dit het ;) Gezien de lengte en zo lijkt het me trouwens waarschijnlijk dat het tweede seizoen van de anime ook rond dit punt zal stoppen. Tanjiro moet weer eens een nieuw zwaard krijgen, maar het zal geen verrassing zijn dat er wederom oni z'n pad kruisen en vanwege de verdiensten van de Kisatsutai de laatste tijd, stuurt Kitsubuji ditmaal ook niet zomaar eerste de beste oni. In deze arc worden Zenitsu en Inosuke tijdelijk geditched (andere missies) voor andere personages die voorheen slechts eventjes in beeld waren geweest, wat weer wat afwisseling geeft (Ik vond de arc in de bordelenwijk wel leuk, maar voelde qua personages wel soms als 'spinnenbos 2.0' aan).

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Chimoguri Ringo to Kingyobachiotoko 1 t/m 3 (Bloedduikster Ringo en de Goudviskomman): De gehele originele reeks (er is nog een tweedelig vervolg). Heb ooit al eens het eerste deel gelezen. Een klein stadje wordt al langere tijd geteisterd door de Goudviskomman: als je ook maar ergens een bloedende wond hebt op je lichaam, kan deze man gekleed in een pak, maar met een goudviskom als hoofd, vanuit waterbronnen verschijnen en goudvisgif in je wond schieten: daarna duurt het niet lang totdat het slachtoffer verandert in een goudvis. Kosuke's zusje is ook veranderd in een goudvis, maar dan komt hij Ringo tegen: een meisje dat rondloopt gekleed in een badpak. Ze blijkt een bloedduikster te zijn: ze kan zichzelf 'in het bloed' van een slachtoffer schieten en het goudvisgif (in de vorm van een goudvis die de 'bloedziel' opzuigt van het slachtoffer en steeds groter wordt) daar verslaan als ze maar snel genoeg bij het slachtoffer komen. Probleempje is wel dat Ringo nog in training is (haar sempai is gewond geraakt) en hoewel ze goed is in het vangen van goudvisgif, kan ze voor geen meter zwemmen in het bloed. Keisuke, die wel goed kan zwemmen, besluit samen te werken met Ringo en met haar in het bloed van andere slachtoffers te duiken in de hoop een manier te vinden om zijn zusje weer mens te maken.

Heerlijk sfeertje heeft deze serie! Het heeft over het algemeen een soort 'volks' sfeertje omdat het in een klein stadje afspeelt: rijstvelden net buiten de stad, alles is een beetje oud en versleten en dat de hoofdrolspeelsters in ouderwetse schoolbadpakken rondlopen valt na een tijdje niet eens op. Sommige hoofdstukken gaan ook meer over het slome leventje hier. Maar dan heb je ook de Goudviskomman die er echt eng uitziet terwijl die niet eens een gezicht heeft (een goudviskom met een goudvis erin). De scenes waarin ze in het bloed duiken hebben iets game-achtigs, omdat deze 'bloedwerelden' er allemaal net een beetje anders uitzien afhankelijk van de persoon en in elk 'level' komen Ringo en de andere duiksters steeds nieuwe problemen tegenkomen terwijl ze alsmaar sterker wordende goudvisgifgoudvis proberen te vangen. Met een papieren schepnetje, net als op de matsuri!

Maar helaas gebeurt er verder weinig in deze drie delen: het laatste deel eindigt best abrupt in het verhaal terwijl ze juist net een nieuwe bondgenoot (?) hebben gevonden. Er is een tweedelig vervolg (Shin Chimoguri Ringo to Kingyobachiotoko) maar ik weet niet of het verhaal daar afgerond wordt. Pik ik waarschijnlijk wel ooit op.

Er is trouwens geen anime hiervan, maar ik kwam er wel achter dat er door een Chinese animatiestudio een officiele PV was gemaakt (voor de Chinese markt): Gelukkig dat iemand die PV ook op Youtube heeft gezet.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Puzzle Game ☆ High School 9: Wat moet dit een rare serie zijn geweest om real-time gevolgd te hebben in Hana to Yume, want deze springt echt om de paar hoofdstukken naar compleet andere perioden in het leven van Daichi en Kazuki. In het vorige deel had je twee Next Generation hoofdstukken, over het tienjarig dochtertje van Daichi Kazuki. In dit deel krijg je weer drie Maternity hoofdstukken, waarin het twee voor het eerst erachter dat ze een kind kunnen verwachten. Maar als je het maar sporadisch volgt zou je het toch raar vinden dat een paar maanden geleden de twee al een tienjarig kindje hadden en dan nu opeens weer een stuk jonger zijn. Anyway, de drie Maternity verhalen met een zwangere Kazuki hebben allemaal te maken met moeder-kind banden. Zo komt in het eerste verhaal Kazuki een beroemde actrice in het ziekenhuis tegen, die na een affaire zwanger raakte, en de baby graag wil houden, al doet de biologische vader (een bekende oudere acteur) alsof z'n neus bloedt. De actrice blijft voorlopig bij Kazuki en Daichi slapen vanwege het schandaal, maar dan wordt de oudere acteur vermoordt. Dit deel bevat ook weer een paar Pre-Stage hoofdstukken (na de middelbare school), waarin o.a. Daichi en Kazuki naar een nieuwe flat verhuizen, maar er daarna allerlei rare dingen gebeuren, zoals een poging tot beroving op straat en het vinden vaan aanwijzingen dat iemand hun appartement is binnengedrongen terwijl ze aan het werken waren.

TROUWENS, in dat Maternity verhaal over de actrice maakt Daichi zich zorgen over Kazuki omdat ze een nieuw appartement voor de actrice probeert te vinden en dan zegt Kazuki dat hij zich geen zorgen hoeft te maken, want je kan veel makelaars ook online bezoeken. Maar... dit verhaal kwam in 1992 uit! Was internet gebruik al zo normaal in Japan toen, met makelaars en zo?? O_o

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Meshi ni Shimasho 1 (Laten we eten): Ik bekijk veel te veel van die single gimmick gourmet manga deel 383883. Mangaka loopt altijd vast vlak voor de deadline, maar haar assistente maakt dan altijd even iets klaar dat behoorlijk vult en haar weer vol pompt met energie (*op een legale wijze). Veel 'stamina' gerechten zoals donburi/diepe kommen met rijst + andere gerechten er boven op, maar ook andere rarigheden zoals weekschildpaddensoep en vlees dat ze sous vide koken in de badkuip in het appartement. Ik heb genoeg gelezen.

Trouwens, ik meen dat Tamara me eens vroeg over een manga over handwerk en net kwam ik dit tegen: vandaag kwam het eerste deel uit van Ponkotsu Shugeibu, over jawel, een handwerkclub op school.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Ovenvers 2020

Post by Tamara »

Meshi ni Shimasho 1 (Laten we eten): Ik bekijk veel te veel van die single gimmick gourmet manga deel 383883. Mangaka loopt altijd vast vlak voor de deadline, maar haar assistente maakt dan altijd even iets klaar dat behoorlijk vult en haar weer vol pompt met energie (*op een legale wijze). Veel 'stamina' gerechten zoals donburi/diepe kommen met rijst + andere gerechten er boven op, maar ook andere rarigheden zoals weekschildpaddensoep en vlees dat ze sous vide koken in de badkuip in het appartement. Ik heb genoeg gelezen.
Jezelf volproppen met zware maaltijden en grote kommen rijst lijkt me eigenlijk een heel slechte manier om energie te krijgen. Je lichaam heeft namelijk zoiets van 'oké, lekker gegeten, nu concentreren op verteren!'. Verteren kost energie. Vandaar dat populaire termen zoals 'food coma' bestaan.
Trouwens, ik meen dat Tamara me eens vroeg over een manga over handwerk en net kwam ik dit tegen: vandaag kwam het eerste deel uit van Ponkotsu Shugeibu, over jawel, een handwerkclub op school.
Hé, die is van Yumi Unita! Dankzij/ondanks Bunny Drop is de kans dat die ooit wordt vertaald niet 0,0%.

Post Reply