Ovenvers 2020

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Ovenvers 2020

Post by Koen »

Op vraag van WizardOfOss een 'ovenvers' ovenvers topic voor al jullie mangalectuur in 2020!

2019 hebben we overgeslagen want geef toe, dat was toch een beetje een jaar voor losers...

Dus ik nodig jullie - zeer plechtig - uit om een korte, lange, interessante of saaie (wij discrimineren niet, alles mag!) bijdrage te leveren over al jullie mangalectuur! Onder het motto: 'hey komaan, laat je gaan!'
motivatiedip. help!

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Ovenvers 2020

Post by WizardOfOss »

O jee, nu heb ik het weer gedaan :lol:

Uiteraard betekent dit nu ook wel dat ik ook daadwerkelijk weer eens wat manga moet gaan lezen in plaats van alleen maar te kopen....

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Dragon Ball Super 9
Benieuwd wat die nieuwe arc met de Galactische patrouille oplevert... Alweer een hele transformatie gemist die niet aan bod komt in de manga, was toch anders in de originele reeks...
Mjah, het verschil met de originele reeks is toch wel dat noch de Dragon Ball Super manga, noch de Dragon Ball Super anime "het originele werk" is. Zowel de de mangaka en het productieteam van de anime mogen hun eigen draai aan het basisplot geven, maar sommige onderdelen (Resurrection "F", Broly) houden ze weer wel exclusief voor anime producties, terwijl de manga weer een stuk vooruit mag lopen.

Detective 97: Vooral korte, kleinschalige verhaaltjes dit keer, maar waar in de achtergrond wel wordt opgebouwd naar een groter gebeuren (met name de 2020 Detective Conan film, die zal draaien om de Akai familie). Zo heeft Sera onderhand wel veel meer dan een vermoeden dat Conan, Shinichi is en zit ze ook achter Ai aan, terwijl de verrassende onthulling die Komei (Nagano politie) in het vorige deel maakte ook verder werd uitgebouwd. En natuurlijk draait de huidige "arc" nog steeds om de vraag wie RUM is, en gedragen zich de drie verdachten (Hoofdcommandant Kuroda, de basisschoollerares Wakasa en sushichef Wakita) zich natuurlijk verdachter dan verdacht in de verhaaltjes in dit deel.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2020

Post by Koen »

Space Brothers 25
Mutta maakt eindelijk z'n droom waar en vertrekt naar de maan. Deze manga heeft slechts één nadeel: de plaats die ze inneemt :wink:
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2020

Post by Koen »

Space Brothers 26
Mutta saves the day... Again... Waarna hij met z'n smoel op het maanoppervlak landt nadat hij struikelt... :lol:
motivatiedip. help!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

And now for something completely different:de edu-manga Detective Conan Rekishi Manga - Nihonshi Tantei Conan Season 2 - Deel 6. Er zijn heel veel edu-manga van Conan (ik heb een tijdje geleden een gelezen over magneten), maar deze specifieke reeks gaat over de Japanse geschiedenis. Hierin helpen Conan en de Detective Boys de Time Drifters, een groepje kinderen die door de tijd reizen en allerlei problemen moeten oplossen (en natuurlijk zodoende iets over die periode leren). In Season 2 moeten de Time Drifters 6 zegels vinden om de Tijdsdemoon weer te verzegelen, en deel 6 is het laatste deel van dit seizoen.

Anyway, ik ben wel een *tikkeltje* ouder dan de bedoelde doelgroep voor deze boekjes, maar ik heb dit deel opgepikt omdat het thema wel grappig was: dit deel speelt zich af in de Taisho periode, en hierin werken de Time Drifters samen met niemand minder dan de verslaggever Taro Hirai om een ontvoering op te lossen. Tegenwoordig kennen de meeste mensen Hirai natuurlijk beter onder zijn schrijversnaam Edogawa Rampo. Yep, de Edogawa Rampo waar Conan zijn naam Conan Edogawa op heeft gebaseerd. Ik kon daarom dit deel echt niet laten gaan, want dit is vast de enige keer dat Rampo en Conan samen werken.

En ik heb ook wat geleerd over de Taisho periode in Japan :P Zoals over de Eerste Wereldoorlog, de Grote Kanto Aardbeving, het snoepgoed dat toen voor het eerst werd gemaakt...

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2020

Post by Koen »

Space Brothers 27
Heisa vanwege de pers en teh interwebz omwille van vermeende corruptie bij Serika... Alweer boeiend, al hoop ik dat ze hier wel nog op terugkomen in de komende volumes...
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2020

Post by Koen »

Space Brothers 28
Is het nu Mutta of toch de kleine robot Boogie die de show steelt? Blijft één van m'n favoriete lectuur van het moment...
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2020

Post by Koen »

Rin 11
De manga springt wel eens van hot naar her, maar toch blijft Sakuishi één van m'n favoriete mangaka. Of het nu Beck, Seven Shakespeares of Rin is, er zit altijd zo'n aangenaam sfeertje in zijn manga...
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2020

Post by Koen »

Hunter X Hunter 36
Meer dan ooit primeert bij mij het lees'plezier' en dan schiet deze HXH toch tekort. Veel te veel lappen tekst met uitleg. Show don't tell staat niet in het woordenboek van Togashi, zoveel is duidelijk. Heb onlangs de eerste volumes nog eens herlezen en dat was echt een verademing tov. de huidige...
motivatiedip. help!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Sailor Moon 1: Ik zocht beeldmateriaal voor een artikel, dus uit de kast kwam dit Engelse deel dat ik jaren geleden had gekregen, maar al bladerend besefte ik me dat ik dit deel nooit echt helemaal heb gelezen (of ik kon me in elk geval weinig van die leesbeurt herinneren), dus maar eventjes gelezen. Ik heb wel de Nederlandse dub toen die op TV was soort van gevolgd (als ik al wakker was op dat tijdstip), dus op zich waren er weinig verrassingen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

MMR - Magazine Mystery Reportage 1: Nog een in de reeks 'had ik deze dus niet uitgelezen?' Na een artikel over UFOs krijgt het blad Shonen Magazine brieven ingezonden van allerlei mensen die UFOs hebben gezien of ander rare gebeurtenissen hebben meegemaakt, en de hoofdredacteur besluit een reeks artikelen hierover te schrijven. De leider van de Magazine Mystery Reportage groep is Kibayashi en samen met andere redacteurs gaan ze op zoek naar het bovennatuurlijke, maar de ontdekkingen die ze doen gaan veel verder dan ze hadden dromen, van samenzweringen tegen de gehele mensheid van aliens en bijbelse voorspellingen tot het gebruik van paranormale krachten door het leger om de wereldgeschiedenis te veranderen.

Een manga die lichtjes op de waarheid is gebaseerd. Zo gaat het natuurlijk over het echte blad Shonen Magazine, en zijn alle redacteurs ook gebaseerd op de redacteurs van het blad destijds, zoals Kibayashi (als redacteur verantwoordelijk voor o.a. GTO en Kindaichi Shonen, tegenwoordig als schrijver bekend voor dingen als Getbackers, Bloody Monday, Drops of God, Fire Emblem Fates). Maar het verhaal zelf gaat vooral over al over-the-top complottheoriën. Er is nu nog niet echt een verhaal (het zijn nu meer Twilight Zone verhaaltjes), maar het schijnt vanaf het tweede deel meer gerichter te worden.

My Solo Exchange Diary 1: Vorig jaar hebben we in de BookMan leesclub op het AniWay forum samen My Lesbian Experience with Loneliness gelezen, en nu ben ik eindelijk ook begonnen aan het vervolg. In dit eerste deel zien we wat er met Nagata is gebeurd nadat MLEWL een succes werd op Pixiv en werd opgepikt voor een fysieke uitgave. Net als MLEWL is MSED een hele persoonlijke ervaring, waarin ze eigenlijk heel openhartig durft te praten over haar depressies en eenzaamheid. Veel problemen die we zagen in MLEWL zijn natuurlijk nu niet opeens opgelost en nu komt 'daar bovenop' ook nog eens de uitgave van MLEWL, wat ook niet meteen goed valt bij haar familie. Net als bij MLEWL voel ik me wel een beetje schuldig na het lezen van dit, want dit zijn echt hele persoonlijke omstandigheden die ik bijvoorbeeld echt nooit zo zou kunnen delen met een onbekend aantal lezers etc.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

^ Vervolgpost op gisteren.

MMR - Magazine Mystery Reportage 2: De MMR groep besluit eens te graven in het onderwerp voorspellingen en profetieën, en de redacteurs komen tot hun grote schok erachter dat veel grote gebeurtenissen in de wereldgeschiedenis, zoals de Tweede Wereldoorlog en Tsjernobyl, al in een ver verleden is voorspeld door onder andere Nostradamus. Ze vinden ook links met hun eerdere bevindingen over graancirkels en veemutilatie. Uiteindelijk komen de redacteurs op de conclusie dat de profetieën waar moeten zijn en dat de wereld verdoemd is ten onder te gaan in 1999, maar dat er nog een kans is als de messias verschijnt.

Okay, dit moet je echt niet lezen als je gevoelig bent voor complottheorieën en het occulte, want je zou het bijna willen geloven. Echt alles wordt uit de kast genomen om alles wat met het bovennatuurlijke en/of complottheorieën te maken heeft aan elkaar te linken (en er zijn zelfs gastoptredens van "echte" paragnosten compleet met foto!) en is ontzettend belachelijk, maar toch grappig. Zitten ze met z'n allen in een kantoortje brieven van schrijvers door te nemen en een paar minuten later zijn ze allemaal 100% overtuigd dat de wereld in 8 jaar ten onder zal gaan (de serie begon in 1990/1991?).

My Solo Exchange Diary 2: Nagata kijkt anders naar haar familie en vooral haar moeder vergeleken met de periode van MLEWL, maar ook dat brengt nieuwe druk met zich mee. Haar depressie begint zich nu ook te uiten in andere vormen zoals alcoholisme en ze beseft zich ook dat het schrijven van haar essay-manga ook deels haar eigen leven (en dat van haar familie) te koop zetten is. Het blijft een enorm zwaar werk om te lezen, wat wel lichter wordt gemaakt door het karaktervolle tekenwerk, maar zeker niet iets om eventjes snel er door heen te jagen. Aan het einde van de volume zit nog een one-shot manga (die thematisch gezien past wat we weten van Nagata).

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

MMR - Magazine Mystery Reportage 3: De groep probeert nu de onopgeloste passages van Nostradamus op te lossen zodat ze precies weten wat er in de apocalypse van 1999 gaat gebeuren. Na heel wat gespeur weten ze er een paar op te lossen, maar dan komt een van de redacteurs in een bijna dodelijk ongeluk terecht, waarvan iedereen eigenlijk wel vermoedt dat het geen ongeluk was. De hoofdredacteur zet de serie over Nostradamus stop, maar als ze later een 'luchtiger' stukje willen doen over de schatkamer van Solomon die in Japan verstopt zou zijn (want Jezus is kennelijk ook in Japan gestorven), blijkt dat ook dit spoor verbonden is met het Grote Complot.

Deze serie begint steeds krankzinniger te worden, aangezien echt alles aan elkaar wordt gelinkt. Schatten van Solomon? Heeft te maken met de apocalypse in 1999. Subliminale beinvloeding? Apocalypse. Graancirkels? Apocalypse. De val van de Sovjet-Unie? Apocalypse. Groei Japanse economie? Apocalypse. Golf-oorlog? Apocalypse.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Genjitsutohi shitetara boroboro ni natta hanashi (Het verhaal over hoe ik murw geslagen ben toen ik vluchtte voor de realiteit). In My Lesbian Experience with Loneliness en My Solo Exchange Diary, de twee voorgaande essay manga van Kabi Nagata, zagen we hoe ze kampte met haar depressie en haar gevoelens van eenzaamheid. Dit waren geen 'en zo kwam alles goed' essay manga, maar een kijkje in haar intiemste gevoelens, met het besef dat er echt geen gemakkelijke uitweg is. Het derde deel, dat in november 2019 is uitgebracht, gaat over haar ziekenhuisopname in 2018 vanwege een alvleesklierontsteking, omdat ze wederom drinkproblemen heeft ontwikkeld. Ze vertelt hoe ze de opname heeft ervaren, en hoe ze eigenlijk hier juist niet over wilde schrijven, omdat ze zich ook goed beseft dat ze al de hele tijd haar leven en die van haar familie zo openbaar heeft gemaakt en dat er genoeg lezers zijn die weinig sympathie kunnen opbrengen voor hoe ze haar leven doorbrengt. Haar opname voelt als een hel en ook na haar ontslag lukt het haar niet helemaal om het advies van de dokter op te volgen, maar er zijn ook lichtpuntjes: er zijn uitgevers geinteresseerd om (fictie) manga van haar, en weet je nog dat ze een Harvey won met de Engelse versie van My Lesbian Experience with Loneliness? Aan het eind is Nagata misschien niet uit de dal, maar ze kijkt wel met andere ogen naar het medium essay manga en wat ze ermee kan en wil bereiken, en daardoor voelt ietsjes positiever aan. Een must-read als je de voorgaande essay manga al hebt gelezen.

Post Reply