Ovenvers 2020

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Jezelf volproppen met zware maaltijden en grote kommen rijst lijkt me eigenlijk een heel slechte manier om energie te krijgen. Je lichaam heeft namelijk zoiets van 'oké, lekker gegeten, nu concentreren op verteren!'. Verteren kost energie. Vandaar dat populaire termen zoals 'food coma' bestaan.
Het is natuurlijk ook deels psychologisch bedoeld, want iets lekkers voorgeschoteld krijgen geeft je wel een oppepper ;)
Hé, die is van Yumi Unita! Dankzij/ondanks Bunny Drop is de kans dat die ooit wordt vertaald niet 0,0%.
Misschien wacht hier ook een einde vol controversie ;P

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Don Dracula 1 t/m 2 (Hele serie): Een komische serie van Tezuka over de dolle avonturen van Graaf Dracula. Dracula woont in een landhuis in Nerima, Tokyo samen met zijn dochtertje Chocola, die hier naar de avondschool gaat en zelfs in de SF club van de school zit. De serie bestaat uit losse verhaaltjes die meestal beginnen met Dracula (en soms ook Chocola) die van plan is om het bloed van een mooie maagd te drinken, maar dat er dan van alles fout gaat. De ene keer blijkt de vrouw net voor het slapen gaan een groot bord met gyoza (met knoflook!) gegeten te hebben, de andere keer heeft Dracula problemen als alleenstaande vader die niet helemaal doorheeft dat Chocola ook gewoon vrienden heeft op school en zo. En dan duikt ook een Nederlands personage op: Van Helsing die op jacht naar Dracula nu een docent is geworden op Chocola's school. De serie... heeft moeite echt op te vallen? Het zijn allemaal losse verhaaltjes die vaak ook wel op elkaar lijken (de punchline dat Dracula tot as vergaat en dan door Igor of Chocola weer tot 'leven' wordt gebracht zien we heel vaak) en hoewel ik de twee delen (oorspronkelijk drie) heel rap achter elkaar heb gelezen, bleef er ook wel weinig hangen behalve dat Chocola een leuk personage is.

De eerste keer dat ik Don Dracula en Chocola ben tegengekomen, was in de DS game van Black Jack, die ik destijds tweedehands had gekocht samen met m'n DS Lite in Japan. Het spel is een soort Oendan/Elite Beat Agents, maar dan met operaties, en heeft een origineel verhaal waarin BJ allerlei personen uit het Tezuka Star System tegenkomt. Het is weer echt heel lang geleden dat ik deze game heb gespeeld, dus gisteravond na het lezen van Don Dracula even de bijbehorende hoofdstukken opnieuw gespeeld (toch alweer meer dan 10 jaar geleden). Chocola en Dracula vormen allebei apart een 'Karte' in de game, en brengt ze op een geinige manier in de 'realistische' wereld van BJ: Chocola heeft een gewone aandoening, maar haar vader blijkt in deze game een hersenaandoening te hebben opgelopen waardoor hij de laatste paar maanden denkt dat hij Dracula is en in zijn missie, moet je op z'n hersenen opereren.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Puzzle Game ☆ High School 10: Over de helft van de serie! Ditmaal een verzameling verhalen uit de subreeksen The Professionals, Pre-Stage en Next Generation. Sommige verhalen in deze serie had ik trouwens wel in een andere volgorde willen lezen: in deel 8 begonnen ze met de Next Generation verhalen, over Hinako, het tienjarig dochtertje van Kazuki en Daichi, en ze werd daarin vergezeld door iemand die samen met het gezin leefde, maar ik kon me eerst helemaal niet herinneren wie dat was en begreep dus niet waarom ze samen woonden met een vreemde man. Pas later herinnerde ik me dat een oude bekende was die een stuk jonger was tijdens de High School hoofdstukken, maar tegen de tijd van Next Generation natuurlijk ook gewoon volwassen. Maar geen wonder dat ik hem vergeten was: hij kwam tot dan maar in een enkel verhaal voor. In dit deel zit juist een Pre-Stage verhaal (Daichi/Kazuki als twintigers) waarin we hem weer zien, maar daar wordt hij tenminste duidelijk opnieuw voorgesteld aan de lezer, in plaats van dat-ie er opeens is. Qua detectiverhalen blijven dit redelijk simpele verhaaltjes. De meest memorabele verhalen is toch het Next Generation verhaal, dat een aardig 'perfecte alibi' verhaal is, en dat ene The Professionals verhaal dat een hoog BL-gehalte had.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Ovenvers 2020

Post by WizardOfOss »

Yeah! Ik heb ook weer eens een manga uitgelezen! Nou ja, helemaal als een verrassing zal het niet meer komen: Cross Game!

Yep, 17 volumes in een maand er doorheen gejaagd. Zeker geen record, over de eerste 65 volumes of zo van One Piece heb ik ooit niet gek veel langer gedaan (Amazon was destijds heel blij met mij...). Maar toch, dit waren volgens mij meer volumes dan dat ik dit jaar tot zover aan hoofdstukken had gelezen. Als je eenmaal begint te lezen, probeer dan nog maar eens te stoppen...

En uiteraard valt dit onmogelijk los te zien van m'n recente lofzang op de anime-adaptatie hiervan. De manga weet praktisch hetzelfde gevoel op te wekken. De baseball-scenes voelen ook op papier minstens zo dynamisch en spannend, en alles daaromheen doelgericht en gevat. Ik kan me zo voorstellen dat de manga voor een groot deel direct als storyboard te gebruiken zal zijn geweest. En twee keer in zo'n korte tijd hetzelfde verhaal? Geen enkel probleem, ook als je al weet hoe het afloopt blijft het meeslepend, en ook het einde voelde onverminderd emotioneel in z'n eenvoud. En na nu meer van Adachi gezien te hebben en ik momenteel ook in flink tempo Touch er doorheen aan het jagen ben viel eens te meer op hoe efficiënt en doelgericht het verhaal is, serieuzer en met aanzienlijk subtielere humor. Er is bar weinig wat als ballast overkomt, hooguit bleef ik me ook nu weer afvragen waarom het verhaal niet zonder Mizuki Asami zou hebben gekund.

Verschillen? Opvallend weinig eigenlijk. In de anime is er aan het begin wat gehusseld om de essentie van het gehele eerste volume in de eerste aflevering te kunnen verwerken, en het restant later middels flashbacks te tonen. Wat mij betreft is hiermee voor beide media de juiste aanpak gekozen. Verder zijn de meeste vierde muur-grapjes uit de manga achterwege gelaten (iets wat in mijn herinnering bij Mix juist veel minder het geval was), eveneens een begrijpelijke keuze. Wel leek de manga wat meer "sfeerplaatjes" te hebben die overtuigender het gevoel gaven dat de serie zich daadwerkelijk in het grote Tokyo afspeelt, de anime voelde (ondanks dat ik beter wist) toch veel meer als kleinstedelijk Japan. En uiteraard zijn er best nog wel wat kleinigheidjes die in de adaptatie verloren zijn gegaan of bijgeschaafd zijn, maar dan zal je beide versies al snel direct naast elkaar moeten leggen.

Het is echter niet zozeer hetgeen dat achterwege is gelaten wat me opviel, maar juist veel sterker wat de anime toevoegde: Aoba's stappen in het dames-baseball. Een aspect van het verhaal wat nauwelijks als filler af te doen is, aangezien het zo sterk verweven is door de hele serie heen. En wat naar mijn mening ook wat meer diepte gaf aan Aoba: in hoeverre laat ze de droom van Wakaba haar eigen geluk beïnvloeden? In de manga wordt welgeteld één keer aangehaald dat ze naar de tryouts voor de nationale damesploeg is geweest (wat me ergens sowieso al vreemd lijkt als ze zelf geen competitie speelt....) that's it. Alle bijbehorende gebeurtenissen én personages ontbreken volledig. Haar tijd in het ziekenhuis krijgt hierdoor naar mijn idee ook een heel andere functie in het verhaal: het gaat meer om de gevolgen voor Azuma dan voor Aoba zelf. Wat mij betreft hét verschil dat de anime nog een stapje boven de manga doet uitstijgen.

En nog een kleinigheidje: het verhaal is in drie delen opgesplitst. Deel 1 betreft ook precies volume één, om het het even spoilervrij te houden omvat dit de kindertijd. Volkomen logisch. Volume 2 maakt de tijdssprong naar de high school-periode, en begint ook met een nieuwe hoofdstuknummering. Maar dan deel III. Dat omvat de laatste drie volumes, en begint ergens halverwege het Tokyo Tournament. Geen groot omslagpunt in het verhaal, ook geen nieuwe hoofdstuknummering, en wellicht komt het door de omnibus-uitgave van Viz maar afgezien van de inhoudsopgave voorin zal je ook nergens aan herkennen dat je aan dat derde deel begint. Het doet verder niks af aan de leeservaring, maar ik blijf me ergens toch afvragen: waarom?

En over de Viz-uitgave gesproken: gezien bovenstaande zou ik het dan ergens wellicht ook logischer gevonden hebben als ze de nu afwijkende eerste 3-in-1 pil hadden opgesplitst met volume 1 afzonderlijk en 2 en 3 net als de rest als 2-in-1, maar vanuit commercieel oogpunt kan ik begrijpen waarom ze dat niet gedaan hebben. Verder viel me ergens op dat bij twee panels de tekst was verwisseld, en achterop een van de latere delen staat een toch vrij concrete synopsis van een stuk verhaal wat toch aanmerkelijk anders verloopt. Slordig, maar niet heel storend.

Maar goed, al met al toch erg van genoten, zonder meer een van de beste manga die ik gelezen heb. Wat het des te spijtiger maakt dat maar zo weinig van Adachi's werk een Engelstalige uitgave heeft gekregen. Wellicht moet ik dan toch m'n Frans maar eens gaan bijschaven....of toch maar Japans gaan leren?


Overigens, ik heb vandaag dan ook maar weer The Way of the House Husband eens opgepakt, wellicht geeft dat een indicatie waar ongeveer ik inmiddels bij Touch aanbeland ben? 8)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Ook een sportmanga: gisteravond de eerste 7 delen van Captain Tsubasa weer eens gelezen i.v.m. AniWay artikel. Dit is de eerste arc (het basisschooltoernooi/tot de tijdsprong) en ik moet zeggen dat ik best verbaasd was hoe veel ik was vergeten. Dit komt deels doordat veel wedstrijden van Tsubasa wel op elkaar lijken: uiteindelijk speelt het zich toch allemaal af op een voetbalveld, en veel personages/teams zie je in alle fases van de franchise, dus veel scenes verwar je makkelijk met elkaar. Het eerste wat opviel was de tekenstijl in de eerste paar delen: veel meer gag-achtig en best anders dan waar ik normaliter aan denk als ik denk aan vroege Tsubasa. Tegen de tijd dat het toernooi begint, heeft de serie al min-of-meer z'n ding gevonden, maar er waren toch veel kleine dingetjes die ik best leuk vond om opnieuw te ontdekken. Zo was ik al helemaal vergeten hoe Tsubasa, Misaki, Wakabayashi en de rest allemaal in één team kwamen terwijl ze op andere scholen zaten. Ook was ik vergeten dat Tsubasa's eerste 'supershot' zijn omhaal was, en dat ze in het begin sowieso niet echt technieken met namen hadden (zelfs Misaki en Tsubasa's Twin Shot heet nog niet zo). De wedstrijden zijn trouwens verrassend lang (de finale Meiwa vs. Nankatsu is echt meerdere delen lang, en dit is de bunko uitgave!) en ook grappig dat je zelfs al een hele wedstrijd Furano vs. Meiwa te lezen krijgt, dus zonder de helden van de serie.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2020

Post by Koen »

Ash Ketchum wrote:
Fri Sep 18, 2020 10:05
uiteindelijk speelt het zich toch allemaal af op een voetbalveld
Incorrect! Captain Tsubasa speelt zich af op een heuvel, waar toevallig op gevoetbald wordt! Althans als je de anime ook gezien hebt :wink:

Ik ben opgegroeid met de anime en heb later ook meerdere malen de manga gelezen en het toeval wil dat ik de originele reeks ook nog eens ben beginnen herlezen dit jaar. Maar dan stelde ik toch vast dat de magie minder was blijven plakken dan bijvoorbeeld bij Slam Dunk. Ik ben zelfs afgehaakt toen ze naar Europa trokken, terwijl het mijn bedoeling was na de originele reeks ook World Youth te herlezen... Wie weet pik ik het nu wel weer terug op dankzij je post :P
motivatiedip. help!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Ik heb dan weer helemaal niets gelezen na de originele reeks, alleen dan nog die ene OVA gezien waarin ze tegen Nederland moeten. Die nieuwe Captain Tsubasa game die een paar weken geleden uitkwam heeft dan weer een "geüpdate" versie van de laatste arc van de originele reeks: in de game worden de World Youth kampioenschappen in Frankrijk afgelast, en komt daarvoor in de plaats een ander jeugdkampioenschap in de Verenigde Staten. Het meeste van het verhaal is nog wel min of meer hetzelfde als de manga, en je hebt nog altijd die wedstrijden tegen Argentinië, Frankrijk en Duitsland (Ha! Geen West-Duitsland meer), maar nu doen er bv. ook landen als Senegal en Nederland mee.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2020

Post by Koen »

Good old West-Duitsland! :D In het Frans hebben ze na de originele reeks ook nog World Youth en enkele one-shots uitgebracht, maar nadien waren er problemen met de rechten van voetbalclubs/sportmerken/stadions/of zo, wat elke doorwinterde fan vreemd vond omdat ze in bv. Italië wel gewoon de overige reeksen zoals Road to... uitbrachten. :cry:
motivatiedip. help!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Puzzle Game ☆ High School 11: Dat deze serie steeds door verschillende fases in Kazuki en Daichi's levens springt voelt eigenlijk in dit deel nog het leukst aan. Zo komt in het eerste verhaal Nakahara weer terug: het hoofd van de huishoudclub van Hazuru High was een van de sympathiekste personages in de High School hoofdstukken, en het is leuk om hem weer als dertiger terug te zien, nu als de kersverse eigenaar van een aardbeienboerderij waar hij later een restaurant van wil maken. Hij nodigt zijn oude vrienden om eens langs te komen, maar eigenlijk hoopt hij dat Kazuki en Daichi zijn buurmeisje kunnen helpen, die helemaal depressief is omdat haar oudere zus onlangs is doodgegaan door een bijensteek toen ze de aardbeienkas van Nakahara bezocht. Natuurlijk blijkt er toch iets meer achter haar dood te zitten. Het tweede verhaal is een van de weinige verhalen die meer dan een hoofdstuk beslaat: Daichi en Kazuki worden ingehuurd door hun oude hoofd van de studentenraad, die tegenwoordig een advocaat is. Een van z'n clienten is eigenaar van enkele tourbuslijnen die door kunstdieven worden gebruikt: potentiele bieders moeten op bepaalde dagen de tourbus nemen en dan zullen de verkopers op een bepaalde manier contact nemen met hen en hen laten bieden op de gestolen kunst. Er is informatie dat een gestolen schilderij binnenkort wordt verkocht op de bus, dus nemen ze het zekere voor het onzekere en stoppen ze de bus zoveel mogelijk met bondgenoten, zodat ze makkelijker de dieven te pakken krijgen. Best geinig verhaal dat doet denken aan die losgeldverhalen uit Kindaichi en Conan, en erg veel oude bekende gezichten weer die meedoen met het plan, waaronder die ex-docent die een affaire had met een van zijn leerlingen uit een van de eerste delen! (die nu gelukkig getrouwd zijn en een tweeling hebben en als gezin de bus nemen). Leuk was het Jr. High School hoofdstuk tussendoor: ik was al vergeten dat Mimei eerst best anders was en dat ze pas in de loop van High School haar 'final form' kreeg met bril en haar haar zo! Best knap eigenlijk hoe auteur Noma zo door de tijd springt met al die hoofdstukken, want ze houdt wel goed overzicht op bv. hoe de kapsels van iedereen zijn en wat ze normaliter dragen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Puzzle Game ☆ High School 12 & 13: 12 heeft een bijzonder tweedelig verhaal dat voor het eerst echt gebruik maakt van het concept van het hele tijd door de tijd springen. Het verhaal begint met een goeie oude High School hoofdstuk, waarin een behoorlijke geldsom aan contanten wordt gestolen aan het einde van het semester. De school werd meteen afgesloten, maar toch kunnen ze al die briefjes niet vinden. Kazuki en Daichi komen natuurlijk erachter waar het geld is en wie de dader is, maar niemand had ooit kunnen denken dat deze persoon geld zou stelen en het zou altijd in hun hoofd blijven hangen of ze niet iets hadden gemist. In het tweede deel van dit verhaal springen we zes jaar in de toekomst: de dader komt eindelijk vrij, maar er zijn nog genoeg onbeantwoorde vragen over de diefstal en Daichi en Kazuki hopen nu voor eens en altijd het gehele raadsel op te lossen. Deel 13 heeft ook een bijzonder verhaal, omdat het echt heel anders is dan de rest van de serie. In de minireeks Puzzle Game Hong Kong Connection - Puzzle Game zijn Daichi en Kazuki de +2 van Ayumu op de verjaardagsfeest van de dochter van een rijke clan in Hong Kong. Het tienermeisje wordt echter vermoord tijdens haar feest en hoewel het eerst erop lijkt dit het werk van een rivaliserende clan is, blijkt het toch niet zo simpel. Dit verhaal voelt aan als zo Hong Kong misdaadthriller met bendeoorlogen en zo, en Daichi en Kazuki worden zelfs beschoten en op een gegeven moment blazen ze zelfs een boot op: dingen die nooit in Japan zouden gebeuren, maar kennelijk wel in Hong Kong :P

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Puzzle Game ☆ High School 14 t/m 15: Het einde is in zicht, nog drie delen! 14 begint met het tweedelige Panic in Hospital, wat een beetje als een Conan film verhaal aanvoelt: Daichi, Kazuki, Mimei en Takuma bezoeken Nonose (voormalig studentenraadhoofd die nu advocaat is) in een privékliniek. Tenminste, dat is het excuus wat ze gebruiken, want eigenlijk werken de oude leden van de Mystery Club samen om een van de patiënten hier af te luisteren. Maar tijdens hun bezoek wordt de kliniek plots overgenomen door een bende gewapende mannen die hen gegijzeld houdt. Het toeval wil dat Kazuki op dat moment vermomd was als verpleegkundige en ze heeft nog wat vrijheid omdat ze nog voor de aanwezige patiënten mag zorgen, maar al snel komen ze erachter dat dit geen gewone bende is. Dat deze serie al een behoorlijke tijd loopt merk in het Jr. High verhaal in deel 15: een van Kazuki's klasgenoten maakt een telefoonstrap voor iemand die ze leuk vindt, maar we zijn dus al in het tijdperk gekomen dat in elk geval volwassenen gewoon mobieltjes hebben, terwijl slechts een paar delen hiervoor iemand nog een alibi had omdat-ie werd opgebeld in de filmstudio, want toen was het nog niet gewoon dat mensen gewoon hun eigen mobieltjes hadden. Over het algemeen merk je niet heel veel van het tijdsverloop in de echte wereld in deze serie, maar dit is dan wel zo'n moment waarop je merkt dat de verhalen eigenlijk gesynchroniseerd zijn met de echte wereld, i.p.v. de tijdslijn in de serie. Ik geloof dat een van de recentere vervolgseries op Puzzle Game ☆ High School die zich weer tijdens de High School periode afspeelt zich ook al afspeelt in de tegenwoordige tijd, dus smartphones en zo.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Puzzle Game ☆ High School 16: Een van de beste delen van de serie! In het tweede verhaal worden Kazuki, Daichi, Mimei en Takuma uitgenodigd door hun kohai van de Hazuru High Mystery Club om naar het schoolfestival te komen. Toen Takuma van school ging is de club een jaartje dood geweest, maar daarna heeft een jongere lichting het weer opgepikt en dit jaar hebben de drie huidige leden een leuk project voor het festival: een moordspel, waarbij ze een lokaaltje hebben ingericht als moordscene compleet met lijk en natuurlijk aanwijzingen naar de dader. Maar als de eerste generatie leden eens komen kijken hoe hun kohai het doen, blijkt dat het lijk in de kamer een echt lijk is! Natuurlijk zien de huidige leden nu voor het eerst hoe die 'levende legendes' te werk gaan, maar ook de huidige leden lijken iets van hun voorgangers te hebben. In een ander verhaal werken de vier aan een zaak over een dokter die slaapmedicijnen doorverkoopt aan dealers. Daichi heeft de dealer gevolgd tot zijn kamer en geeft de locatie door aan Kazuki zodat zij de delaer de volgende ochtend kan volgen, maar als zij eraan komt is de kamer al compleet leeg en staat het alweer te huur. Omdat ze geen informatie van de makelaar los krijgt over waar de dealer naar toe is, wordt Mimei gevraagd om iets uit te vissen, maar ze blijkt niet voor niets ook een van de kernleden van de oude Mystery Club te zijn. Erg leuk verhaal, ook omdat Mimei vaak toch wel verdwijnt in de achtergrond. Een ander leuk verhaal is wanneer de vier + Nonose karaoke aan het zingen als ze zien dat in de kamer aan de andere kant van de gang, iemand al de hele tijd hetzelfde liedje draait zonder te zingen. Een oudere man gaat die kamer binnen en heeft kennelijk een serieus gesprek met de jongen daar, maar gaat daarna weer weg. De vijf vinden dit toch wel raar en volgen de jongen, maar zijn volgende bestemming... is een andere karaokehal, waar hij weer constant hetzelfde liedje draait! Leuk soort detectiveverhaal dat je niet bij Conan of Kindaichi zou tegenkomen, heel misschien bij Q.E.D.

Edit: En deel 17: het eerste verhaal is gebaseerd op een bekende aflevering van Columbo, maar is op zich leuk: het gaat over de eerste zaak die Hinako heeft 'opgelost' toen ze nog een baby van 1 was. In de Next Generation hoofdstukken was het al een paar keer gezegd dat ze haar debuut als kindermodel maakte toen ze als een baby op de poster voor een wijnlabel kwam. In dit verhaal worden de duurste wijnen van de collectie van de eigenaar van dat wijnlabel gestolen in de avond nadat Daichi, Kazuki en baby Hinako een event van het bedrijf hebben bezocht waar de poster ook voor het eerst werd onthuld. Ook is de zoon vermoord door de inbreker. Het blijkt dat de beslissende aanwijzing om de dader te pakken alleen maar bestaat dankzij Hinako. Een ander verhaal met een tienjarige Hinako is ook wel leuk: samen met haar vriendje Juri bezoeken het kerstfeestje van de schrijver van het toneelstuk waar Juri een rol zal spelen. Tijdens het feestje gaat een van hen dood omdat hij per ongeluk een verkoudheidsmedicijn krijgt toegediend door de toneelschrijver waar hij allergisch voor is, maar dan zegt de toneelschrijver dat hij de moord geheim wil houden zodat het stuk door kan. Ook hier is natuurlijk iets aan de hand. Het laatste verhaal met Hinako is voornamelijk leuk omdat het zo heerlijk oud is: we hebben het hier over reclames voor die gekleurde iBooks en gepraat over ICQ en zo! XD Het tweedelig verhaal waarin Daichi en Kazuki naar Kyoto afreizen om een verdwenen vrouw te zoeken is meer een thriller dan een detective, maar voor de verandering ook wel leuk. Aan het einde van deze uitgave zit trouwens ook (deel 1 van) een korte manga waarin Noma vertelt over hoe ze de serie heeft bedacht en hoe ze de personages heeft ontworpen en zo.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Puzzle Game ☆ High School 18: Geen grote finale of zo, maar ik vond het drieluik Tea for Two wel leuk: drie verschillende verhalen over thee, die zich vlak na elkaar afspelen: een vlak nadat Daichi in z'n eentje is gaan wonen (eerstejaar High School), de tweede is hoe de serie begon met Daichi en Kazuki als tweedejaars en die laatste is natuurlijk als derdejaars. Geen moorden of zo, maar vooral het eerste en derde verhaal waren leuk: bij de eerste heeft iemand bloemen en een pakje drinken weggehaald van een plek waar een dodelijk ongeluk was gebeurd, maar vreemd genoeg was slechts een bosje bloemen en een pakje drinken weggehaald, terwijl een ander bosje bloemen en een blikje drinken wel achterbleven. In het derde verhaal vraagt een vriendin zich af waarom er zoveel serveersters stoppen met hun bijbaantje bij een Taiwanese theerestaurant: de vriendin is het langste hier en ze is er pas een maand, want iedereen blijft maar kappen. De rest van de volume is gevuld met Next Generation verhalen, maar niets bijzonders.

En dit was hiermee de langste shojoserie die ik tot nu toe heb gelezen, want de gewone uitgave is maar 's liefst 34 delen lang (ik las de bunko uitgave). Noma begon als vroege twintiger met de serie in 1983, en in 2001 liep deze serie af, maar verhuisde het meteen naar een andere uitgever en Noma is constant bezig geweest met Puzzle Game tot haar zeer vroege dood in mei eerder dit jaar: ze heeft bijna 40 jaar lang constant aan deze serie gewerkt, en het is ook nog eens min of meer een detectiveserie in de geest Kindaichi Shonen en Conan, maar dan dat ze veel eerder is begonnen. Jammer dat dit nooit een anime of zo heeft gekregen: al zijn de detectiveplots niet altijd even verrassend, is dankzij de bijzondere setting van het heen en weer springen in de tijd en de diversiteit in plots (moorden zijn juist zeldzaam) de serie eigenlijk wel altijd leuk om even te lezen. In de laatste twee bunko zit trouwens nog een korte manga waar Noma over de serie praat (en reclame maakt voor haar nieuwe Puzzle Game series bij uitgever Akita Shoten, hoewel deze boeken door Hakusensha worden uitgegeven :P). Best leuke dingetjes die langs komen, zoals dat ze verhalen over Hinako ging schrijven toen ze zelf zwanger was.

Ik weet nog niet of ik de andere series ga lezen: er zijn 8 vervolgseries van verschillende lengtes die ook niet allemaal 'compleet' zijn vanwege Noma's plotse dood. Misschien weer als ze afgeprijsd worden.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Midnight 1: Ook een Tezuka manga die ik eerst heb leren kennen via de Black Jack DS game. En sowieso lijkt deze manga wel op Black Jack, alleen dan met een illegale taxichauffeur die 's avonds rijdt en dan betrokken raakt bij de verhalen van zijn klanten, zoals een net aangenomen man die met spoed naar het vliegveld moet met een paar belangrijke documenten voor zijn baas die op het punt staat te vertrekken. Overigens komt Black Jack zelf ook voor in dit deel, omdat hij te maken heeft met het achtergrond verhaal van de chauffeur Midnight.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Ovenvers 2020

Post by Tamara »

To Your Eternity 12
Het is een beetje moeilijk ingaan op een lange, ronduit epische serie zonder wendingen te verklappen. De gebeurtenissen tot nu toe beslaan al meer dan tweehonderd jaar, de krachten van hoofdpersoon Fushi blijven alsmaar groeien en de schaal van het verhaal groeit mee. De eerste grote verhaallijn is net ten einde gekomen en in deel 13 begint de 'Moderne tijd arc'. Aan de ene kant vind het jammer om afscheid te moeten nemen van de fantasy-achtige wereld die nu is opgebouwd, maar aan de andere kant kijk ik uit naar deze nieuwe ontwikkeling. Ik denk dat ik weet welke ambities auteur Yoshitoki Oima heeft en wat de toekomst voor To Your Eternity is: een verhaal van vergelijkbaar formaat als Phoenix of Cloud Atlas. Dat zie ik helemaal zitten.

Over ambitieuze series gesproken...

Ooku vol. 17
Ooku heeft er ondertussen ook al zo'n 200 jaar op zitten en we zijn inmiddels aanbeland in het midden van de jaren 60 van de 19e eeuw. Shogun Iemochi worstelt met haar gezondheid, en door toenemende interne conflicten en de druk uit het buitenland is ze bovendien veel op reis. Tijden veranderen snel en ze vraagt zich af wat haar plek is in die nieuwe tijden. En wat de plek van de Shogun zal zijn. Als lezer met een beetje kennis van Japanse geschiedenis weet je natuurlijk al hoe het uiteindelijk zal lopen. De vraag is vooral: hoe gaat auteur Fumi Yoshinaga haar alternatieve geschiedenis - waarin vrouwen generaties lang aan de macht zijn geweest omdat de meeste jongen mannen stierven aan een besmettelijke ziekte - over laten lopen in de echte? Het antwoord is dichtbij: de serie wordt in december afgesloten.

En als we dan toch in de laatste jaren van het Tokugawa shogunaat zitten...

Kaze Hikaru col. 28
Kaze Hikaru loopt net even voor op Ooku. In dit deel sterft de shogun met alle gevolgen van dien. Oké, die gevolgen zijn op dat moment nog niet heel merkbaar voor de Shinsengumi. Woelige tijden worden en niet minder woelig op. Bovendien weet iedereen al vrij zeker wie de opvolger zal zijn: de niet zeer geliefde maar zeker capabele Yoshinobu. De problemen van hoofdpersonage Kamiya zijn van meer persoonlijke aard: ze is nu bijna volwassen en het wordt steeds moeilijker om te verbergen dat ze eigenlijk een vrouw is. Aan de lengte van de serie te zien houd ze haar vermomming nog wel even vol: Kaze Hikaru is eerder dit jaar afgesloten met 44 delen op de teller. In het Engels zijn we slechts bij deel 28, omdat Viz het vertikt meer dan één deel per jaar uit te geven. Met dit tempo zijn we hier dus pas in 2036 klaar...

Post Reply