Ovenvers 2020

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Ovenvers 2020

Post by WizardOfOss »

Tamara wrote:
Tue Sep 29, 2020 10:30
To Your Eternity 12
Damn, volume 12 alweer? Ik vond de eerste zéér fascinerend, daarna was het echter een paar maanden wachten op de tweede.... die nu nog steeds ongelezen in de kast staat :oops:

Ik kijk ook wel heel erg uit naar de anime die binnenkort had zullen starten, maar inmiddels weer een seizoen is doorgeschoven :(

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

KYO: Van hetzelfde duo dat Spriggan heeft geschreven/getekend. Er is een speciale politie-eenheid opgericht die zich richt op misdaden die de wetenschap misbruiken en zodoende moeilijk traceerbaar zijn. Toch heeft ook deze eenheid moeite met een reeks raadselachtige ontploffingen, want ze kunnen maar niet achterhalen wat voor soort bommen het waren. Het hoofd van de Tokyo Politiekorps komt daarom op een ongebruikelijke beslissing: hij haalt zijn twaalfjarige kleinzoon Kyo Hoshina uit Amerika en voegt hem als adviseur toe aan de speciale politie eenheid. Kyo heeft een IQ van 250 en heeft in Amerika ook al meedere misdaden opgelost. Als 'babysitter' krijgt Kyo... Kyo Kugayama toegewezen: Kyo is een luie newbie bij de eenheid die meestal alleen maar kantoor de telefoon aanneemt en vechtgames speelt. Samen weten ze echter wel de zaak op te lossen.

Dit is het best te beschrijven als Galileo (van de televisiedrama en de boeken van Keigo Higashino): de misdaden die in deze eendelige serie worden begaan lijken ogenschijnlijk allemaal onmogelijk, maar ze maken gebruik van allerlei natuurkundige verschijnselen. Als doodnormale lezer (en in mijn geval die niets heeft met beta vakken) onmogelijk zelf op te lossen, maar op zich was het wel okay. Originele ideetjes, zoals een man die levend gekookt werd in z'n kamer of een man die op een zomerse dag al staande bevroren in z'n hotelkamer werd gevonden. Tegen het einde blijkt dat er een meestercrimineel is ("Professor") die dit soort plannetjes verkoopt aan zijn 'discipelen'. Deze serie bestaat uit 2*5 hoofdstukken en meer is er ook niet. Op zich voelt het wel genoeg afgesloten af, maar ze hadden makkelijk meer kunnen doen, maar ik weet nou niet of dit echt gepland was als een korte serie of dat het gewoon niet echt aansloeg.

Striker 1 t/m 2: En toen herinnerde me ik dat de Nederlandstalige versie van Spriggan nog ongelezen in de kast had. Of beter gezegd, Striker, want Big Balloon heeft deze uitgave gebaseerd op de Engelse Viz uitgave die Striker heette (sommige ballonnen zijn zelfs nog in het Engels). Dus dat maar ook gelezen. Dit is precies waar ik aan denk als ik denk aan hoe 'manga' (anime) werd gezien in in de jaren 80/90. OVAs die bij Manga (het label) werden uitgebracht en zo. Actie! Visueel geweld! Mensen in harnassen! 'Grittiness'! Net als Dominion Tank lijkt deze uitgave van Striker in tweeën gedeeld te zijn: elk deel is zo'n honderd bladzijdes lang. Wat dan weer wel goed is dat elk deel wel gewoon een heel verhaal heeft en dus prima op zich te lezen is.

EDIT: Voor de AniWay forum veteranen onder ons: ik kom net achter het bestaan van een manga genaamd The Last Bookman, over een strijd om boeken in een apocalyptische wereld of zo. Ik ben zeer verward.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Hey! Hey! Er komt een vervolg op Firefighter - Daigo of Fire Company M! Wat was het eigenlijk bizar dat er op een gegeven moment op het AniWay forum zoveel mensen interesse hadden in die serie, terwijl de Viz uitgave zo bizar moeilijk te vinden was! XD

Na Striker heb ik meteen maar de laatste ongelezen oude Nederlandstalige uitgave gelezen die ik nog had liggen: Appleseed 1, maar eigenlijk de helft van de 'echte' deel 1, want wederom is dit gewoon een deel opgesplitst in twee. Het tweede deel/de tweede helft heb ik helaas niet. Jammer, want in tegenstelling tot Dominion is dit een stuk beter te volgen, waarbij de eerste twee hoofdstukken in elk geval beter hun best doen om de lezer te laten wennen aan de wereld die Shirow heeft bedacht, maar tjah, dan is dit deel alweer afgelopen dus uiteindelijk is er niets boeiends gebeurd.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Ovenvers 2020

Post by Tamara »

Hey! Hey! Er komt een vervolg op Firefighter - Daigo of Fire Company M! Wat was het eigenlijk bizar dat er op een gegeven moment op het AniWay forum zoveel mensen interesse hadden in die serie, terwijl de Viz uitgave zo bizar moeilijk te vinden was! XD
We waren social media influencers voordat de term bestond. The Kurosagi Corpse Delivery Service had daar ook meer lezers dan normaal.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Huh. Daar had ik niet eens zo over nagedacht! Op zich wel grappig inderdaad, want het beinvloeden stond inderdaad gewoon los van het blad (heck, ik was niet eens vaste schrijver toen) en dat terwijl het medium toch heel anders is dan waar je eerst aan zou denken bij social media influencer.

Na het kijken van Ghost in the Shell S.A.C. 2nd Gig heb ik trouwens weer de manga van Ghost in the Shell uit de kast gehaald. Net als bij Dominion en Appleseed heb je nog wel soms het idee dat het wereldbeeld duidelijker in Shirow's hoofd zat dan dat het op het papier komt, maar over het algemeen is het wel beter te volgen. SAC heeft trouwens wel veel meer uit de manga gehaald dan ik me aanvankelijk herinnerde: heel veel namen van personages/instellingen, sommige hoofdstukken zijn duidelijk het bronmateriaal geweest voor bepaalde afleveringen van SAC, al komt daar bij de anime nog heel veel bovenop qua verhaal. Zelfs de laatste scene met de kersenbloesem, en hoe die big baddie uit SAC 2nd Gig dood ging komt rechtstreeks uit de manga (maar dan met een ander personage).

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Paar uurtjes geleden is het eerste hoofdstuk van de nieuwe serie van de auteur van Hitman Reborn op Jump+ gezet, en omdat de titel me wel interesseerde eventjes bekeken. Kamonohashi Ron no Kindan Suiri (De Verboden Deductie van Ron Kamonohashi) gaat over Ron, een briljante detective die op de detectiveschool werd gezien als een soort messias, maar die vanwege redenen (wordt uitgelegd aan het einde van de hoofdstuk) geen detective meer wil zijn.Hij slijt zijn dagen nu als een soort hikikomori, in een kamer waar verder echt niets is, geen tv of zelfs geen internet. Vanwege een geheimzinnige reeks moorden besluit een van de veteranen die vroeger met Ron heeft gewerkt, een groentje naar Ron te sturen die Ron moet over halen om aan deze zaak te werken. Het concept van een 'detective met een probleempje + partner die op hem moet letten' is niet bijster origineel en ook het probleempje dat Ron heeft ken ik al van een bepaald spin-off boek van een andere bekende manga, maar toch een leuke eerste hoofdstuk. Zal ik voorlopig wel in de gaten houden.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Na zoveel gepraat van WizardOfOss over Adachi viel die ene ongelezen Adachi volume in m'n kast toch wat meer op. Short Program is een verhalenbundel van Adachi. Kennelijk is dit het eerste deel in een reeks van vier, en is deze reeks ook gedeeltelijk in het Engels uitgebracht (waaronder dit eerste deel). Allerlei losse verhaaltjes dus, al lijken de hoofdrolspelers van bijna alle verhalen natuurlijk precies op elkaar ^_~ Veel over eenzijdig verliefd zijn en zo. Zitten ook erg leuke verhalen tussen, zoals het openingsverhaal over een reunie van de middelbare school en het titelverhaal Short Program, over een meisje dat wordt gered door haar overbuurman waarna ze op een date gaan.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Ovenvers 2020

Post by WizardOfOss »

Een van de weinige Adachi's die een Engelse release heeft gekregen....maar inmiddels helaas nergens meer voor een normale prijs te krijgen....

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Dragon Ball Super 13: Iedereen die niet Goku of Vegeta heette mocht in het vorige deel eventjes wat doen omdat de aanval van Moro en de piraten op aarde al was begonnen, maar we keren weer terug naar de Goku en Vegeta show in dit deel. Tegen de sterkste handlanger hebben de aardse helden geen antwoord, maar op het laatste nippertje komt Goku terug, die korte metten maakt met het laatste obstakel voordat-ie aan Moro begint. Goku heeft natuurlijk veel getraind, maar ook Moro is ook veel sterker dan toen hij op Nieuw Namek was. Eigenlijk doet dit deel erg denken aan toen Vegeta en Nappa op aarde kwamen (aanval op aarde, andere helden redden het uiteindelijk niet totdat Goku terugkomt met zijn nieuwe power-up etc.). Maar dan zo geschreven dat de anime adaptatie (die ooit nog moet komen) dit stuk erg kan uitrekken voordat het aan het Goku vs Moro gevecht begint.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Kamakura Monogatari 1 (Verhalen uit Kamakura): Een langlopende manga die ik al een langere tijd wilde lezen. Het gaat over Akiko, een 21-jarige vrouw die is getrouwd met de 12 jaar oudere detectiveschrijver Masakazu Isshiki en ze wonen samen in zijn ouderlijk huis in Kamakura, de mysterieuze oude hoofdstad waar om een of andere reden ook gewoon yokai, oni, tengu en andere wezens wonen. Kamakura Monogatari is een beetje zoals Doraemon, alleen dan met een mystery-thema in plaats van science-fiction/sukoshi fushigi. Soms komt Akiko gewoon iets bizars engs tegen in het rare, maar oude huis van haar man, de andere keer helpt Masakazu bij een moordonderzoek. Of soms gaan ze gewoon ergens eten of zo en gaat het meer over het huwelijk van de twee. Dus soort van slice-of-life met een heel licht mysterie-tintje.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Remote: In het weekend begonnen met het herlezen van deze manga van Amagi van de Kindaichi Case Files (dus een van de namen die schrijver Shin Kibayashi gebruikt). De televisieserie over een briljante rechercheur die z'n kelder niet uit komt en een vrouwelijke agente die zijn field agent moet zijn en met een mobieltje met hem verbonden is, is een van de eerste Japanse drama die ik ooit heb gezien, dus toen Tokyopop de manga uitbracht, heb ik die ook gekocht. Deels nieuw, en deels bij elkaar gesprokkeld via het Boekenfestijn. Maar nu ik de serie voor het eerst geheel herlees (in plaats van een los deel hier en daar en niet eens in volgorde), moet ik wel zeggen dat dit helemaal niet zo leuk was in manga-vorm. Sowieso is de tekenstijl echt niet mijn ding, en al het panty-flashen en andere fanservice van Kurumi wordt ook al heel snel saai, zeker ook omdat de drama het prima deed zonder fanservice (al kan je actrive Kyoko Fukada zelf natuurlijk al als een vorm van fanservice beschouwen). Maar ook de verhalen zelf zijn niet heel boeiend als je ze leest in manga-vorm: de verhalen zijn nogal lang (net als bij Kindaichi Case Files toch wel zo'n tien hoofdstukken), maar het is nou niet alsof er constant zoveel boeiends gebeurd of dat ze zo slim geschreven zijn, en eigenlijk worden de verhalen een beetje uitgerekt voor wat geweld/sexy time. Kennelijk was deze serie bedacht voor de media-mix, want de drama kwam heel snel na de manga uit, maar dan was de drama een stuk beter te verteren, of tenminste, zo herinner ik me de televisieserie.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Kenji Kuroda was de schrijver van de vijf-delige Ace Attorney en vier-delige Ace Attorney Investigations manga, en twee weken geleden begon hij met het posten van een ongebruikt scenario voor de Ace Attorney Investigations op zijn Note pagina! Het was oorspronkelijk gepland als het tweede verhaal in de serie, maar omdat de titel leek op een van de episodes in het spel dat het moest promoten, is het uiteindelijk niet gebruikt. Maar tien jaar later vond Kuroda het toch zonde om het in de kelder te laten, dus maakte hij het scenario openbaar. Eigenlijk is dit dus niet echt manga, want het is alleen een scenario (de tekst en beschrijvingen wat in elk plaatje moet) zonder illustraties, maar goed, het past het beste hier. Eigenlijk leest het gewoon als een verhaal dat prima in de Ace Attorney Investigations manga had gepast: een brandstichter is actief op de campus van een prestigieuze sportuniversiteit, maar na het blussen van weer een brandje stuit Gumshoe op het lijk van een van de steratleten van de universiteit, en komt Edgeworth de zaak onderzoeken. Over het algemeen is het verhaal niet echt bijzonder, maar ik vond het laatste stukje, waarin het blijkt dat de dader *iets* deed met een hele andere reden dan je aanvankelijk zou denken: dit soort momenten doen je echt aan de games denken.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

The Case Files of Kindaichi, Age 37 8: Het overgrote gedeelte van de Poltergeist zaak, over een Schots landhuis dat baksteen voor baksteen naar Japan is verhuisd. Ze willen er een hotel van maken, en het bedrijf waar Hajime werkt wordt weer door een groter bedrijf ingehuurd om samen een test panel te organiseren. Maar er gebeuren allerlei rare dingen tijdens het verblijf, zoals kaarsen die vanzelf aangaan, wijnglazen die plots van tafel vallen en uiteindelijk zelfs een vergiftigde pijl die vanzelf in iemand's nek vliegt en een harnas die iemand in een gesloten kamer vermoord met een hellebaard. Tegen het einde van dit deel is Hajime al begonnen met de uitleg van deze nogal bijzonder weinig opvallende zaak, maar de rest komt pas in het volgende deel in maart.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Ash Ketchum wrote:
Mon Nov 02, 2020 16:54
Kenji Kuroda was de schrijver van de vijf-delige Ace Attorney en vier-delige Ace Attorney Investigations manga, en twee weken geleden begon hij met het posten van een ongebruikt scenario voor de Ace Attorney Investigations op zijn Note pagina!
Kennelijk had Kuroda nog meer onverschoten kruit voor de Ace Attorney Investigation serie, want er volgde nog een tweede ongepubliceerd verhaal! De serie zelf heeft maar acht verhalen, dus dan zijn twee geschrapte verhalen eigenlijk best veel. Anyway, dit tweede verhaal is het enige verhaal dat meteen aan het begin laat zien wie de moordenaar is, voordat daarna Edgeworth en Gumshoe aan hun onderzoek beginnen. De moordenaar is een bejaarde eigenaar van een horlogemaker in een rolstoel die z'n eigen zoon heeft vermoord. De oude man was dertig minuten weg van z'n eigen verjaardagsfeest,waarin hij de moord theoretisch kon plegen, maar wat onmogelijk blijkt te zijn vanwege z'n rolstoel, want hij kon onmogelijk op eigen kracht binnen dertig minuten op en neer de enorme helling gaan naar de parkeerplaats waar de moord was gepleegd. Dit was een interessant verhaal om als scenario te lezen! Want als je gewoon zo de tekst zo leest, is het niet zo bijzonder, maar het is wel echt zo bedacht zodat het visueel impact zou hebben, en het had eigenlijk best een leuk verhaal kunnen worden in mangavorm.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2020

Post by Ash Ketchum »

Ben intussen weer bij met Kamonohashi Ron no Kindan Suiri, van de maker van Hitman Reborn. Het is tot nu toe een niet bijzonder verrassende, maar wel vermakelijke detectiveserie. De nadruk ligt wel meer op de overdreven personages en de humor dan de plots, een beetje zoals Neuro dat ook was.

Post Reply