De ondergang van Tokypop

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

De ondergang van Tokypop

Post by mangazot »

Een filmpje over de ondergang van Tokyopop

https://youtu.be/gbKFejwLlUY
Image

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: De ondergang van Tokypop

Post by Ash Ketchum »

Interessant filmpje! Ik was natuurlijk wel bekend met de grote lijnen van het verhaal, maar bv. de details wat betreft Borders wist ik niet. Zelf heb ik, samen met heel wat andere mensen in deze contreien, wel geprofiteerd van de downfall van Tokyopop: oooh, wat hebben we veel Tokyopop gekocht op het Boekenfestijn! Maar ik denk dat velen van ons de bui al zagen hangen toen Kodansha zelf in Amerika ging optreden. Dat is natuurlijk wel erg pijnlijk, als je eigen catalogus zo sterk afhangt van één uitgever. Zet je daar Viz tegenover, die gewoon Shogakukan en Shueisha als eigenaren heeft, en je ziet dat die natuurlijk veel sterker staat.

In Duitsland draait Tokyopop nog steeds aardig, toch?

Ik moet wel zeggen dat ik Tokyopop nooit echt een 'sympathieke' uitgever heb gevonden, om het maar zo te noemen. Hun catalogus was zo duidelijk "we geven alles wat los en vast zit uit en ook zo snel mogelijk!" waardoor het echt veel te druk werd, en in tegenstelling tot bv. Viz en zo had ik nooit echt titels gezien waarvan ik dacht, 'Nou, dat is duidelijk een koosprojectje van de mensen die bij die uitgever werken.' Niet dat je het ook zo vaak ziet bij de andere uitgevers, maar soms zie je daar toch echt wel titels waarvan je ziet dat de uitgever, ondanks tegenvallende verkoopcijfers, er toch alles aan doet om het zo goed mogelijk uit te brengen gezien de beperkt mogelijkheden.
Last edited by Ash Ketchum on Sat Sep 21, 2019 8:08, edited 1 time in total.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: De ondergang van Tokypop

Post by Tamara »

In Duitsland draait Tokyopop nog steeds aardig, toch?
Ja, in de tijd dat Tokyopop US z'n graf aan het graven was, ging het met Tokyopop DE juist beter en beter. Natuurlijk hebben ze altijd al voordeeltjes gehad zoals een samenwerking met Shueisha (waardoor ze o.a. Bleach en Death Note konden uitgeven), maar die tak is ook gewoon sympathieker. Tot in 2016 werd Tokyopop DE geleid door Joachim Kaps, die al kostbare ervaring had door zijn werk bij Carlsen Comics. Onder hem was de uitgever altijd meer gericht op kwaliteit én op met een goede band met de lezers. Als hij bijvoorbeeld de nieuwe licenties aankondigde op een conventie, klonk dat niet als als zielloze marketingpraat.
Ik moet wel zeggen dat ik Tokyopop nooit echt een 'sympathieke' uitgever heb gevonden, om het maar zo te noemen. Hun catalogus was zo duidelijk "we geven alles wat los en vast zit uit en ook zo snel mogelijk!" waardoor het echt veel te druk werd, en in tegenstelling tot bv. Viz en zo had ik nooit echt titels gezien waarvan ik dacht, 'Nou, dat is duidelijk een koosprojectje van de mensen die bij die uitgever werken.' Niet dat je het ook zo vaak ziet bij de andere uitgevers, maar soms zie je daar toch echt wel titels waarvan je ziet dat de uitgever, ondanks tegenvallende verkoopcijfers, er toch alles aan doet om het zo goed mogelijk uit te brengen gezien de beperkt mogelijkheden.
CMX was daar koning in. De inkoper (ben haar naam helaas vergeten) daar had een fantastisch oog voor shojomanga. Hun catalogus was sowieso bijzonder sterk ondanks dat 75% onbekend spul was. Key to the Kingdom, Kiichi and the Magic Books, Apothecarius Argentum, Chikuy Misaki, Persents en zoveel meer. Bovendien zijn ze er op een of andere manier in geslaagd shojo series uit de jaren 70 en 80 zoals Swan, From Eroica with Love en Moon Child uit te geven. Het waren niet de mooiste uitgaves, maar er hebben daar toch maar mensen gewerkt die dat voor elkaar kregen. Respect. Ik ga eens in de 1-2 jaar door collectie om te kijken wat ik écht niet per se hoef te houden, zodat ik plaats kan maken voor nieuwe manga. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst iets van CMX uit mijn verzameling heb gehaald.

(Voor AniWay was het einde van CMX ook vervelend. Het gebeurde in de periode dat het blad nog manga uitdeelde aan mensen die hun abonnement verlengde. CMX was op een gegeven moment onze belangrijkste bron van shojomanga, omdat ze én veel uitgaven én we erop konden vertrouwen dat de kwaliteit op z'n minst oké zou zijn.)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: De ondergang van Tokypop

Post by Ash Ketchum »

CMX is nou een uitgever waarvan ik denk, 'Nou als die er nog was dan had Yukiko Tani's Star series nog een kans gemaakt' XD

Ik zit weer eens te kijken naar wat er allemaal van Tokyopop bij mij in de kast zit, maar dan zit ik bv. naar Lupin III te kijken, en dan denk ik weer, dit was een gemiste kans. In plaats van alle verhalen had het eigenlijk meer zoiets als Viz' Golgo 13 moeten zijn, een Best Of met meer context aan de verhalen, in plaats van weer een 'dertien-in-een-dozijn' release. Kindaichi was weer handig, met complete verhalen in één deel (najah, zoveel mogelijk dan)

Post Reply