Ovenvers 2018

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2018

Post by Ash Ketchum »

Dominion 1 & 2: Drie of vier jaar geleden vond ik op het Boekenfestijn onder een van de tafels een doos met de Nederlandstalige uitgaves van Masamune Shirow's Dominion en Appleseed, dus ik had ze toen natuurlijk gekocht (van Appleseed hadden ze toen alleen één van de twee volumes). Bij thuiskomst schoof ik ze de kast in om later te lezen..... en nu is het later (heel veel later). Dominion ken ik verder niet (er zijn denk ik OVAs ervan?), dus het was opeens wel een duik in het diepe. Aan de kant heeft Masamune Shirow dan wel een wereldbeeld uitgedacht (waar hij wel goed in is), maar wat ik ook bij GITS tot op zekere mate had, is dat het duidelijker in z'n hoofd is dan dat het wordt gepresenteerd aan de lezer. Het is wel te volgen, maar toch had ik vaak het gevoel dat er toch nog ergens een gap was. De verhalen over een politie eenheid doet die gepantserde tanks heeft natuurlijk ook wel aan GITS denken, alleen speelt dit zich dan op een sterk verontreinigde wereld af.

Wat een bizarre uitgave trouwens. In Japan is Dominion kennelijk één volume lang, en de Nederlandstalige uitgave heeft dat heel letterlijk in tweeen gedeeld. Alleen deel 1 heeft een inhoudsopgave en die telt de bladzijdes ook door: nu hebben de boekjes geen paginanummering, maar kennelijk begint deel 2 dus ergens met bladzijde 100 of zo. En poeh, 15 gulden per deel!

En in ander nieuws: Ik heb mezelf ervan weerhouden die Basara ebook set te kopen waar nu 20% korting op is. De hele serie in één keer gaat toch te ver...
Last edited by Ash Ketchum on Fri Sep 13, 2019 8:04, edited 1 time in total.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Ovenvers 2018

Post by Tamara »

Ach, waarom ook niet...

Dominion vol. 1-2
Zelfde situatie. Stond al heel lang en mijn kast, zonder dat ik er aan toe was gekomen. Even tweehonderd pagina's lezen is een kleine klus, toch?

Nu heb ik hoofdpijn.

Misschien lag het aan het licht van mijn nieuwe op zonne-energie lopende lamp/powerbank, maar de rommelige pagina's van Masamune zouden ook weleens schuldig kunnen zijn. Deze auteur is echt meer een ideeënman dan een verteller. Werelden bedenken en voertuigen bedenken gaat hem goed af, een verhaal op een logische en vloeiende manier vertellen niet. Hij denkt sneller dat hij schrijft/tekent. Het is vaak net over een tekstballonnen of panels ontbreken, en her en der laat hij gewoon plotlijnen vallen wanneer hij er op is uitgekeken. Levende luchtfilter Green Peace leek in het begin heel belangrijk, maar eindigt als een doorlopend grapje op de achtergrond.

Nou ja, ik ben weer een ervaring rijker. Waar ik nu vooral in geïnteresseerd ben, ik meer informatie vinden over dat manga-tijdschrift van Uitgeverij Mana genaamd Katsura dat achterin wordt aangeprezen. Als ik google, vind ik niets behalve een paar links naar D.Gray-Man-dingen en willekeurige pagina's voor uitgevers en tijdschriften (ontbrekend: mana ‎manga ‎katsura). Goed mogelijk dat het nooit het levenslicht heeft gezien. Soms, als ik dit soort dingen zie, vraag ik me af of ik niet wat heuse onderzoeksjournalist wil verrichtingen...

En in ander nieuws: Ik heb mezelf ervan weerhouden die Basara ebook set te kopen waar nu 20% korting op is. De hele serie in één keer gaat toch te ver...
Ach, het zijn maar 27 delen! :D

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2018

Post by Ash Ketchum »

Tamara wrote:
Thu Sep 12, 2019 20:24
Nou ja, ik ben weer een ervaring rijker. Waar ik nu vooral in geïnteresseerd ben, ik meer informatie vinden over dat manga-tijdschrift van Uitgeverij Mana genaamd Katsura dat achterin wordt aangeprezen. Als ik google, vind ik niets behalve een paar links naar D.Gray-Man-dingen en willekeurige pagina's voor uitgevers en tijdschriften (ontbrekend: mana ‎manga ‎katsura). Goed mogelijk dat het nooit het levenslicht heeft gezien. Soms, als ik dit soort dingen zie, vraag ik me af of ik niet wat heuse onderzoeksjournalist wil verrichtingen...
Maar je kan ze bellen of faxen! :P

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Ovenvers 2018

Post by Tamara »

Of gewoon de namen van de vertalers googlen, hun Facebook/LinkedIn/andere social media opsporen, en zo contact opnemen. Het kan niet ingewikkelder zijn dan de zaak van de Nederlandse Shin-chan-afleveringen-actiegroep.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Ovenvers 2018

Post by Koen »

Ik denk dat Katsura ooit verschenen is, maar denk dat het in het Engels was - niettegenstaande de Vlaemsche origine.
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Ovenvers 2018

Post by Tamara »

Ik ben benieuwd of ik ooit eens een exemplaar kan vinden...

Daaraan gerelateerd:

Appleseed vol. 1-2
Of eigenlijk het eerste deel. Net zoals Dominion Tank Police is deze opgehakt in twee delen, mogelijk om meer centjes te verdienen (ook deze zijn Nlf 14,95 /269 BF per stuk). Ondanks dat Appleseed ouder net een tikkie ouder is dan Dominion, voelt het toch een stuk gepolijster aan. Shirow Masamune probeert hier geen twee pagina's op een enkele te proppen, en dat maakt alles een stuk beter te volgen. Echter loopt hij weer in dezelfde valkuilen. Hij is zo erg met het bouwen van zijn wereld bezig, je soms pagina's lang infodumps zit te lezen. Hij laat zich afleiden door zijn uitlegdrang en brengt zichzelf zo in de problemen. Voorbeeld: één personage, Shiffon, duikt zonder introductie op en gaat vervolgens met de hoofdpersoon om alsof ze oude vrienden zijn, ondanks dat ze elkaar nog geen vijf seconden eerder ontmoet lijken te hebben. Al hun interacties worden gedomineerd door nog meer wereldopbouw. Een latere scene, die eigenlijk een emotionele had moeten zijn, gaat daarom plat op z'n bek.

Normaal ben ik best wel een sciencefictionfan, maar ik denk niet dat ik deze verder zal lezen in een andere taal. De fixatie op wereldopbouw maakt het een ongebalanceerd verhaal. Shirow Masamune is zo'n schepper die op z'n best is als er een filter tussen hem en het publiek zit.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2018

Post by Ash Ketchum »

Ik had ook maar eens op de AW Discord gevraagd of iemand iets wist over Katsura, maar ik verwacht daar ook niet veel van ^_^'

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Ovenvers 2018

Post by Tamara »

Ach ja. Het is een leuke speurtocht om eens op te pakken als ik daar zin in heb. Laten we het daar maar op houden :)

Ondertussen...

Giganto Maxia
Een one-shot van Kentaro 'zou verdomme verder moeten werken aan Berserk' Miura. Het heeft een beetje een 'die titanen uit Attack on Titan zijn cool, zoiets wil ik ook tekenen' vibe, maar dan wel met Miura's kenmerkende, bijna Lovecraftiaanse monsterontwerpen. In een verre toekomst is de wereld vernietigend en weer herrezen. Een ex-arenaslaaf genaamd Delos en een mysterieus meisje dat zichzelf Prome noemt, reizen samen door deze wereld op zoek naar Giganto - wezens van titanische proporties die een bron van zowel dood als leven kunnen zijn.

Het verhaal is op zich niet heel bijzonder - veel post-apocalyptische plotten volgen vergelijkbare paden. Wat Giganto Maxia net dat beetje extra geeft, is de manier waarop Miura zijn wereld tot leven brengt. Het zal ondertussen geen verrassing meer zijn, maar wat kan die man tekenen! Bovendien is zijn verbeelding uniek genoeg om dat wat hij tekent ook visueel bijzonder te maken. Het antwoord op de vraag dat voldoende is om het bestaan van deze one-shot te verdedigen, laat ik over aan een Berserkfan.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2018

Post by Ash Ketchum »

De liefhebber van Griekse mythologie in mij vind Giganto Maxia een leuke titel.

Patalliro! 45: Meer avonturen van de kleine koning. Ik had een tijd geleden drie themadelen gekocht die de mysterie/detectiveverhalen in deze zeer langlopende serie verzamelen (het is een gag manga, maar het heeft bv. ook science-fiction verhalen, fantasy verhalen etc.). Ik vond het eerste themadeel dat ik had gelezen erg leuk (29) met misschien niet briljante, maar okay klassieke detectiveverhalen met moorden en zo, terwijl het thema 'mysterie' in deel 35 weer wat verder werd opgetrokken, met bv. ook science fiction verhalen en zo. Deel 45 begint op zich leuk met een klassiek moordverhaal dat best iets slims deed met een hint en ook de oplossing van het verhaal zelf splitste (er kwam tussendoor een ander verhaal, daarna ging het originele verhaal pas verder). Maar daarna volgen weer van die verhalen die veel meer grappengericht zijn, of heel breed gaan over 'een probleem oplossen.' Als het puur gaat om de detectiveverhalen van Patalliro! had ik achteraf gezien genoeg gehad aan deel 29.

Dit lijkt me trouwens een serie die niet makkelijk buiten Japan komt. Je kan Patalliro! zien als een onderdeel van BL cultuur (zeker gezien het al vanaf de late jaren 70 loopt) gezien de constante aanvoer van grappen over en met BL en in dat opzicht is het misschien wel 'belangrijk', maar als op zich staande strip is het meer iets zoals de Simpsons, iets dat je niet echt gaat volgen van begin tot eind omdat het gewoon losse verhaaltjes zijn met veel grappen en zo en zo goed als geen continuiteit. Themavolumes of een Best Of a la Golgo 13 lijkt me dan logischer (ook gezien de lengte).

(En pfft, ik ben best slecht in het bijhouden van m'n digitale backlog. Moet nog steeds Astra, Glass no Shiro en Black Museum 2 uitlezen, terwijl aanvankelijk het mijn policy was om m'n digitale backlog juist zo klein mogelijk te houden)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2018

Post by Ash Ketchum »

Wakakozake 1: Waarschijnlijk bekender van de drama (die ook deels op Crunchyroll staat). Wakako houdt ervan in haar eentje uit eten te aan onder het genot van wat drank. Denk aan Kodoku no Gourmet van Taniguchi, maar dan met een jonge vrouw die niet alleen de volkse restaurants, maar soms ook hippere plaatsen bezoekt. Ik moet wel zeggen dat ik de drama veel leuker vind. Net als bij Not Love But Delicious Food... draait het bij Wakako vaak ook om de sfeer van het restaurant, maar dat komt veel beter uit de verf in de drama, dan in de manga omdat de speelse tekenstijl toch het eten en de omgeving wat minder 'serieus' maakt.

Image

Nu voelt de drama van Wakakozake ook wel aan als reclame omdat het in echte restaurants is opgenomen en alles *natuurlijk* altijd lekker is, maar het genieten van de sfeer voelt daar ook wel echter aan, ook omdat de hoofdstukken in de manga soms echt kort zijn. En in tegenstelling tot Kodoku no Gourmet en Not Love But Delicious Food... hebben de korte verhaaltjes/lesjes die Wakako meemaakt in elk hoofdstuk zo weinig impact, dat het gewoon echt veel te licht is. Een voorbeeld waar de drama veel leuker is dan de manga*.

*Zie ook: Liar Game. Serieus, kijk de live-action drama!

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Ovenvers 2018

Post by WizardOfOss »

Alleen in het Japans zeker? Al klinkt het niet alsof dat echt een gemis is....

Ik vond de anime destijds wel aardig, wel heel simplistisch maar ook heel kort. Aan de live-action variant ben ik ooit wel begonnen, en op zich leuk maar die vond ik al wel heel erg lang uitgesponnen. Als reclame werkt het mogelijk wel, er zaten toch best een paar tentjes bij die ik eens zou willen bezoeken. Ik zal dan vast niet de eerste zijn die om het Wakako-menu vraagt :lol:

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2018

Post by Ash Ketchum »

Ik was al vergeten dat er een anime van Wakakozake was ^_~ Ik neem aan dat dat gewoon op de manga lijkt.

Historie 1: Iemand zei me ooit dat ik dit moest lezen. Dit is een serie van de mangaka van Parasyte over de historische persoon Eumenes. Beetje lastig te zeggen wat ik over vind. De eerste helft van dit deel was leuk: we zien hoe Eumenes enkele probleempjes (een boot zonder roeispanen, een stad binnenkomen die belegerd wordt) op slimme manieren weet op te lossen. Maar daarna wordt een lange flashback (die ook doorgaat in het tweede deel) over Eumenes' jeugd, en dat vond ik al minder boeiend.

Chuka Ichiban! Kiwami 1: De derde Chuka Ichiban serie, na de originele Chuka Ichiban! en Shin Chuka Ichiban!. Dit vervolg begon een paar jaar geleden en gaat min of meer meteen verder na Shin. Na het verslaan van de organisatie van kwaadaardige koks in China zijn Mao en zijn mede-koks gaan reizen door China om meer te leren over hun vak. Nu reizen ze terug naar Sichuan naar Mao's familierestaurant (en ondertussen helpen ze ook mensen met hun heerlijke gerechten). Thuis aangekomen blaast iemand het restaurant op, en krijgt Mao te horen dat zijn vader (een legendarische kok) misschien nog wel leeft. De tekenstijl is een beetje priegeliger en ronder geworden dan de oude series, maar het voelt nog zeker gewoon als Chuka Ichiban! aan.

Ik las trouwens de digitale versie, dus ik weet niet of dit ook zo is in de papieren versie, maar ik heb dit nog nooit gezien:

Image

Gekleurde pagina's in manga zie je natuurlijk wel soms, maar ik kan me niet herinneren ooit deels gekleurde pagina's in manga gezien te hebben, als in: selecte panels die gekleurd zijn op dezelfde pagina. Dit deel heeft meerdere pagina's waarvan dan alleen het gerecht gekleurd is, wat eigenlijk heel effectief is: het eten ziet er zo echt lekker uit.

Astra: Lost in Space 3-5: Ik wilde hem eigenlijk uitlezen voor de anime zou aflopen, maar ik was net een paar uur te laat (gisteravond uitgelezen). Zoals gezegd begon ik voornamelijk aan omdat veel mensen het een mysterie-aanrader vonden, en het werkt inderdaad best goed als een detective! De eerste helft van de serie voelt als een ruimteavontuur aan met lichte mysterie-elementen, zoals wanneer ze erachter komen hoe de planeten die ze bezoeken anders blijken te zijn dan verwacht (wel altijd met eerlijke hints en aanwijzingen), maar vanaf het vierde deel focust het verhaal zich veel meer op waarom de tien studenten plots in de ruimte werden geslingerd. De auteur werkt hier goed met talloze Chekhov's Guns, met dingen die genoemd worden die veel later pas van belang blijken te zijn. Goed voorbeeld hoe een goede voorbereiding dat vooruit gepland is van belang is bij een mysterieserie, zelfs al is het ook een science-fiction.

Edit: oef, er komt een 40%-terug-in-coins actie op alle manga van uitgever Shogakukan aan het einde van de week bij BookWalker. Dat wordt misschien even wat series als My Solo Exchange Diary kopen :D

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Ovenvers 2018

Post by Tamara »

Blank Canvas: My So-Called Artist's Journey vol. 2
Korte introductie: auteur Akiko Higashimura is nu een succesvol mangatekenaar, maar pakweg twintig jaar geleden was ze een een tiener met meer misplaatst zelfvertrouwen dan doorzettingsvermogen. Dankzij haar excentrieke kunstdocent Hidaka - die simpelweg Sensei wordt genoemd - overleefde ze de toelatingstesten van een kunstacademie en begon haar leven als student.

Dat is waar dit tweede deel ongeveer begint. Niet geheel onverwacht is Higashimura geen voorbeeldige studente. Al haar goede voornemens verdwijnen als sneeuw voor de zon als ze op haar eerste tekenblokkade stuit. In plaats van zichzelf er doorheen te rammen, vlucht ze weg in slechte gewoontes. Sensei zit aan de andere kant van het land, dus er is niemand die haar de schop onder de kont wil geven die ze nodig heeft.

Ook dit deel zet Higashimura haar jeudigde zelf weer vol zelfspot in de spotlight, maar wat overheerst is niet humor, maar nostalgie en spijt. Ze is zich er volledig van bewust dat ze kansen heeft later liggen, zowel op academisch als persoonlijk gevoel. Dit deel eindigt dan ook met: "We kunnen niet terug in de tijd reizen. We kunnen nooit terug."

(Ik heb de serie al eens eerder gelezen, maar deel 3 staat evengoed op de verlanglijst.)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Ovenvers 2018

Post by Ash Ketchum »

^ Grappig, ik heb eigenlijk het gevoel heel weinig te horen over mangaka die op de kunstacademie hebben gezeten en een formele opleiding hebben gevolgd.

The Black Museum: The Ghost and The Lady: The Black Museum is een museum van Scotland Yard waar curieuze voorwerpen die te maken hebben met zaken worden bewaard. Dit keer wordt de curator verrast door een spook, die twee kogels die in elkaar zijn geschoten wilt lenen, en het spook vertelt het verhaal erachter. Hij blijkt ook het spook van het Drury Lane theater te zijn geweest, toen hij op een dag werd bezocht door een jonge Florence Nightingale. Zij kan niet alleen spoken zien, maar ook de monsterlijke manifestaties van negatieve en kwaadaardige gedachten van de mensen om haar heen. Wat bijvoorbeeld 'slechts' een gemene opmerking van haar ouders lijkt te zijn, blijkt een wrede aanval van die monsters op Florence's geest te zijn. Florence wilt dan ook dood, maar het spook verslaat Florence's eigen kwade geest en zegt haar alleen te doden wanneer haar wanhoop op z'n hoogst is. Maar aan haar zijde ziet het spook dat Florence veel sterker is dan zij lijkt en zij weet haar droom te vervullen door een zuster te worden en ze gaat zelfs voor de gewonden zorgen in de Krimoorlog. Hoewel de gewonden daar haar zien als een engel, zijn er ook mensen hogerop in het leger die het niet zo hebben met Florence en haar zelfs dood willen.

Ik had al het eerste verhaal in deze reeks gelezen: Springald ging over Spring-Heeled Jack en ging meer richting steampunk, dus ik was best verbaasd dat The Ghost and Lady zo anders was. Het ging nu niet over een soort broodjeaapverhaal van vroeger, maar over een echt bestaand persoon, en in plaats van een steampunk-achtig sfeertje, had je nu spoken en semi-Stands! Als een heeeeeeeeeele fictieve versie van de biografie van Florence Nightingale was dit verhaal wel erg leuk, maar ik moet toegeven dat ik in het begin wat interesse had verloren toen ik door kreeg dat het echt heel anders was dan Springald. Gelukkig blijkt het gewoon een pakkend verhaal te zijn.

In het Engels is volgens mij alleen The Ghost and The Lady nu uit (geen Springald), maar in tegenstelling tot de tweedelige Japanse uitgave, is de Amerikaanse uitgave één luxe deel.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Ovenvers 2018

Post by Tamara »

Ze zeg zelf ook dat het geen gebruikelijke route is. Ze wist al lange tijd dat ze manga wilde tekenen, maar was er als jongvolwassene niet erg serieus over. Haar oorspronkelijke 'plan' was om als scholier al haar debuut te maken, maar het kwam niet verder dan aanrommelen. Toen werd het 'plan': naar de kunstacademie en als student haar debuut maken. Waar ook niet veel van komt, want ze durft niemand te vertellen dat ze eigenlijk manga wil tekenen.

Higashimura springt heen en weer in haar verhaal - van verleden naar het heden (circa 2011) - en zo bespreekt ze onder andere hoe de houding richting manga in 20 jaar tijd is veranderd. In de jaren 90 werd het nog gezien als iets minderwaardigs, maar nu wordt ze als bijzondere gast verwelkomd op haar alma mater, ondanks dat ze ooit een slechte student was en nu dus een striptekenaar.

In het Engels is volgens mij alleen The Ghost and The Lady nu uit (geen Springald), maar in tegenstelling tot de tweedelige Japanse uitgave, is de Amerikaanse uitgave één luxe deel.
Twee luxe hardcovers. Kwaliteit van de editie is vergelijkbaar met Vinland Saga :)

Locked