Suggesties voor nieuwe manga's

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Suggesties voor nieuwe manga's

Post by Weertangel »

The Donkey wrote:hahaha, de leeftijd waar ik me daar voor schaamde ben ik ver voorbij, maar vind het moeilijk te oordelen of ik het leuk ga vinden. mmm, wist niet eens dat Strawberry 100% vroegtijdig was afgekapt. VIZ kapte toen Reborn! en gintama af, reborn heb ik maar 2 delen van staan (kon het toen financieel niet bolwerken die te blijven volgen) en gintama kon ik mezelf niet van overtuigen om te volgen. Maar er zijn dus meer grotere titels gestopt?

anyway, strawberry 100% is dus meer een harem manga? dus lijpe liefdes relaties met veel verschillende chicks? en romcom manga is meestal meer 1 of 2 liefdesrelaties met meer actie er doorheen? want ik denk dan idd dat ik meer voor die 2e voel. Daar valt Rosario+vampire onder? (strawberry 100% is harem neem ik aan? zo ver ik me kan herrineren van wat ik ooit gelezen heb).

pff, moeilijk dit:P nja gelukkig niet zo moeilijk als het shojo wat ik ooit geprobeerd heb te proberen. werkte voor geen meter, lag me simpelweg niet.
Ja, ik denk dat je strawberry 100% gerust een harem manga kunt noemen, al moet je niet al die series over 1 lijn trekken sinds sommigen intersanter zijn dan anderen zoals bijvoorbeeld Rosario+Vampire, sinds deze serie(vooral in season 2)later zijn focus wat meer naar de dames en de aktie verschuift en daardoor zelfs voor jou intersant zou kunnen zijn.(hij is trouwens al afgelopen al moet het laatste deel nog uitkomen.)
En Negima! is gewoon de bom qua aktie en verhaal, waar alles goed wordt afgewisseld met humor op het goede moment, dus die moet je zeker checken!

Ik weet niet welke series Viz toendertijd allemaal heeft gestopt, maar van Strawberry 100% heb ik nooit meer delen kunnen vinden helaas.

Als je een voorbeeld wilt van een"pure" harem manga dan lees maar een paar chapters van Monster Musume of Maga-Tsuki(2de heb ik pas geleden ondekt en is hilarisch!).
Voor de rest check gewoon de series uit die genoemd zijn en kijk zelf wat je er van vindt,da's de snelste manier ;)

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Suggesties voor nieuwe manga's

Post by Bart »

(Ik probeer me te beperken tot series waarvan ik me meen te herinneren dat ze in 't Engels beschikbaar zijn. Titels zijn telkens de Engels vertaalde titels. Indien Koen ze heeft besproken probeer ik naar zijn recensie te verwijzen in hyperlink.)

Actie: 'A Certain Scientific Railgun'. Superkrachtmensjes in schoolverhaalcontext en een lading mysterieuze poehaha*. (Ook al is het zelf een aftakking van 'A Certain Magical Index', 'Railgun' vind ik vreemd genoeg een streepje beter.)

Actie: 'Attack on Titan'. De laatste mensen wonen in een ommuurde stad die hen beschermen moet tegen rondwarende reuzen. Dan loopt er vanalles mis. Heb voorlopig alleen maar de anime gezien, maar die is boeiend, strak en behoorlijk genadeloos. (Maar bereikt niet het weergaloze niveau van 'Berserk' op zijn hoogtepunt. M.a.w., indien je 'Berserk' niet kent, rep je daarheen.)

Actie: 'Black Lagoon'. Double guns? Double guns!

Actie: 'Ghost In the Shell'. Ouwer gerief, maar klassieke cyborgnautische science fiction. Zeker ook aan te raden is de 'Stand Alone Complex' vertekenfilmderij-versie** ervan.

Komedie: 'School Rumble'. Holderdebolderse humoristische schoolreeks. Veel onzin en nonsens aan een hoog tempo. Meer hoeft dat niet zijn, soms.

Volwassener spul: 'A Bride's Story' volgt zo'n beetje het dagelijkse leven van jonggehuwden in negentiende-eeuws Midden-Azië. Boeiend, grappig, leerrijk en héél mooie prentjes.

Volwasser spul met actie: 'Vinland Saga'. Bevat genadeloze vikings die elkander en anderen in stukjes fijnhakken, maar is intelligent, genuanceerd en doordacht geschreven. Plaveit via verschillende actoren het pad naar een utopische vikingstaat. Of niet?

(En ik weet compleet niet of het enigszins te verteren valt, maar ik was voor 't eerst sinds lange tijd manga aan 't shoppen en kwam toevallig manhwa(?) 'Lady détective' tegen en dacht spontaan dat dit misschien in Neenees interesseveld zou kunnen liggen.)

* Technische term.
** Nog een technische term.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Suggesties voor nieuwe manga's

Post by NeeNee »

Bart wrote:(En ik weet compleet niet of het enigszins te verteren valt, maar ik was voor 't eerst sinds lange tijd manga aan 't shoppen en kwam toevallig manhwa(?) 'Lady détective' tegen en dacht spontaan dat dit misschien in Neenees interesseveld zou kunnen liggen.)
Ah, ik wist dat het mij bekend voorkwam! Deze reeks werd in het Engels vertaald als Lizzy Newton: Victorian Mysteries.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lizzie_New ... _Mysteries

En ik heb hem al. :wink: Het eerste deel tenminste. Het is goed dat je mij eraan herinnert, ik moet dringend de rest eens kopen.

(Het is inderdaad mijn genre, dus laat mij weten als je er nog zo vindt.)

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Suggesties voor nieuwe manga's

Post by The Donkey »

Attack on Titan, spreek me zeker aan, ga hem ff een stukje online lezen, maar ik denk dat ik deze ga oppikken.
Berserk, goed dat je hem noemt ooit wel een paar delen gelezen, maar wil natuurlijk de engelse variant en die is vrij duur uitgegeven (dat houd me altijd meer tegen met lange reeksen... ik moet ff kijken, het is namelijk een slechte rede om de serie niet te volgen:P)
Black Lagoon, ken ik enigzins maar gek genoeg nooit geprobeerd (ondanks dat ik gek ben op vuurwapens:P), dus ook deze zal ik zeker checken:)
Ghost in the Shell, heb ooit een film gezien (volgens mij stand alone complex), en moet zeggen dat ik daar bar weinig van gevolgd heb en dus de reeks links laten liggen onder het mom, dat is voor later:P Wat me nu toch wel een prima tijd lijkt:P zal de uitgaves eens checken. vertekendefilmderij-versie, is dat zn ani-manga waar ze de anime beelden verknipt hebben en er tekst in geplakt hebben, of wel een fatsoenlijke manga, maar dan aan de hand van de anime ipv andersom?
School Rumble, ik weet zeker dat ik deze ooit bijna gekocht heb, geen idee waarom uiteindelijk niet:P maar met de series hierboven, denk ik dat ik die eerst ga halen (word nogal veel anders:P).
Vinland Saga, ook deze klinkt weer erg vet, damn, moet nu eerst maar eens gaan kijken welke ik eerst wil volgen (zijn nu ook niet echt korte series hier:P) En man, was al weer compleet vergeten hoe handig Koen zn review's waren, kort en bundig, duidelijke mening, handige samenvatting van het verhaal (+ iemand van wie ik zn oordeel over manga blind vertrouw;)).


Dank voor deze uitgebreide lijst Bart, hier kan ik heel veel mee:)

EDIT: mmm, Berserk en school rumble zijn al weer grotendeels uitverkocht bij Bookdepository, zijn deze series OOP? Want dat is best klote (vooral van Berserk:S), die serie is nog niet eens geeindigt... (en 35+ OOP delen weten te vinden is me nogal een uitdaging:P)

EDIT2: Ik kan me herrineren dat we een topic hadden waar we foto's inplaatsten van onze collectie (of was dat alleen op aniway, ik dacht hier ook). Maar ik kan het niet vinden (ook niet met de zoek optie), mis ik het, is het verwijderd of kan ik gwn een nieuw topic aanmaken er voor?

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Suggesties voor nieuwe manga's

Post by NeeNee »

^ Hier is het topic. Foto's zijn optioneel.
viewtopic.php?f=4&t=51

Heb je mijn suggesties ook nog gelezen? :wink:

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Suggesties voor nieuwe manga's

Post by The Donkey »

^ goed dat je het zegt, ik had inderdaad je post gemist, ik zal zo de series eens checken:) Maar het klopt dat ik nog steeds geen frans lees, was er super slecht in tijdens mijn middelbare school en ben vorig jaar daar voor het eerst op vakantie geweest, koste me een week voor ik een paar woordjes kende, maar kon de meest simpele gesprekken niet volgen (gelukkig mn vrienden wel:P). Dus tja, ik denk dat ik die links laat liggen (duits kan ik redelijk, maar laat ik ook links liggen, maakt het lezen nogal intensief). Misschien dat ik een keer een kortere serie in het duits pak, zou wel een goede oefening zijn (frans is op die manier echt te hoog gegrepen, zou ik eerst weer lessen in moeten volgen).

Wel jammer dat je engelse manga industrie zn klap heeft gehad en niet helemaal hersteld is, terwijl franse, duitse (en volgens mij zelfs spaanse en italiaanse) manga prima doorloopt. De franse manga markt was altijd al groter, maar heb daar ook niet echt het gevoel gehad dat er grote klappen vielen met de crisis toen de tijd.

EDIT:
Rave Master heb ik veel van staan, hoewel ik het wel een leuke serie vond, heb ik continue het gevoel dat de schrijven nog flink moet groeien om mee te kunnen draaien aan de top van de actie shonen series. Nu heb ik toen Fairy tail van start ging er wat van gelezen en dat beviel wel. Maar na een uitgave van DelRay die al aan het stoppen was met hun manga tak, heb ik toen gepast (heb trouwens wel 2 delen van het boekenfestijn staan:P). Die is nu overgenomen door Kodansha US toch?, misschien toch maar een paar delen van bestellen, want volgens mij ligt de serie recht in mijn straatje:P Btoom! klinkt ook wel intressant, maar die ga ik eerst online even checken. Suicide Island spreekt me erg aan, maar is idd niet vertaald naar het engels. Inuyasha, lag me niet zo ver ik me kan herinneren, al weet ik niet meer waarom, maar met 56 delen laat ik die sowieso even liggen:P, Kekkaishi spreek me ook best wel aan, maar de 35 delen van een volledig uitgegeven serie houden me een beetje tegen. Word dan weer zn strijd met het OOP worden van delen. Ik kijk iig eerst even verder naar de andere series die je genoemt hebt. Heel erg bedankt voor je tips. Met de hulp van iedereen hier kan ik de komende jaren wel weer vooruit:P

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Suggesties voor nieuwe manga's

Post by Bart »

The Donkey wrote: vertekendefilmderij-versie, is dat zn ani-manga waar ze de anime beelden verknipt hebben en er tekst in geplakt hebben, of wel een fatsoenlijke manga, maar dan aan de hand van de anime ipv andersom?
Wanneer ik van vermoeidheid sterretjes zie of bij noord-/noordwestenwind durf ik wel eens een moeilijker vocabularium te hanteren dan strikt noodzakelijk: met 'vertekenfilmderij' bedoel ik louter 'anime'.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Suggesties voor nieuwe manga's

Post by Weertangel »

Van de series die opgenoemd zijn in de laatste paar posts kan ikA Certain Scientific Railgun zeker aanraden sinds ik die ook volg.
Maar ja, ik volg best wel veel van uitgever Seven Seas(en zit op hun forum) dus als je wat wilt weten over de series die ze uitgeven kan ik je meestal wel wat tips geven ;)

Black Lagoon is ook niet slecht al kan ie best wel met je hoofd rotzooien sinds ze erg soms echt geen doekjes om winden qua thema's, dus niet aankijken als je depressief bent.(geldt ook voor attack on titan.)
Het beste kun je er de anime van aankijken sinds die de serie strak volgt en de aktie beter in beeld brengt.
Je hebt seizoen 1(Black Lagoon), seizoen 2.(Black Lagoon:The second Barrage) en de 5-delige OVA(Black Lagoon:Roberta's Blood Trial.
Kijk ze in die volgorde aan en ik weet zeker dat ie zal bevallen :)

btw, als je nog een goede aktie serie zoekt(Claymore volg je al zag ik) dan moet je History's Strongest Disciple Kenichi eens checken, het is een martial arts serie over een jongen die martial arts gaat beoefenen om indruk te maken op een meisje die al een meester erin is en ook om zijn vrienden te beschermen.
Goede serie die een goede wissel tussen aktie en humor heeft met ook genoeg seriouse momenten erin.(en mooie meiden ;) )
Hij is wel lang,(online zijn ze al bij hoofdstuk 576) dus hou daar wel rekening mee.

Ghost in the Shell moet ik mij ook nog eens voor gaan zitten maar ik weet niet echt waar ik moet beginnen qua verhaal. :s
De andere series die op werden genoemd ken ik alleen van naam, al heb ik denk ik School Rumble wel eens gelezen.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Suggesties voor nieuwe manga's

Post by The Donkey »

Ok, ik ben dus begonnen aan Attack on Titan en ben daar erg blij mee. Ben van plan om eventueel te starten met Fairy Tail (enige rede om het niet te doen is omdat hij 30+ delen is, maarja de serie lijkt me ideaal voor mijn smaak). Maar waar ik nu al paar dagen over zit te twijvelen is Inuyasha, ik geloof dat NeeNee hem noemde. Is deze serie echt zo legendarisch als ze zeggen? En is hij beter om te lezen voor ik iets als Ranma 1/2 of die nieuwe Rin-Ne? Vind met mijn collectie dat ik dat soort shonen titels eigenlijk niet kan overslaan, moet ze tenminste een echte kans geven. En is Toriko een aanrader? Niet echt veel over gelezen maar ik kom hem wel steeds tegen en het ziet er wel uit als een vette vecht shonen:)

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Suggesties voor nieuwe manga's

Post by Weertangel »

The Donkey wrote:Ok, ik ben dus begonnen aan Attack on Titan en ben daar erg blij mee. Ben van plan om eventueel te starten met Fairy Tail (enige rede om het niet te doen is omdat hij 30+ delen is, maarja de serie lijkt me ideaal voor mijn smaak). Maar waar ik nu al paar dagen over zit te twijvelen is Inuyasha, ik geloof dat NeeNee hem noemde. Is deze serie echt zo legendarisch als ze zeggen? En is hij beter om te lezen voor ik iets als Ranma 1/2 of die nieuwe Rin-Ne? Vind met mijn collectie dat ik dat soort shonen titels eigenlijk niet kan overslaan, moet ze tenminste een echte kans geven. En is Toriko een aanrader? Niet echt veel over gelezen maar ik kom hem wel steeds tegen en het ziet er wel uit als een vette vecht shonen:)
Ik zou het echt niet weten, ik volg geen enkele van die series(gewoon niet mijn smaak denk ik :s )maar over Inuyasha heb inderdaad wel veel goeds gehoord, dus kijk maar of het iets is voor jou.

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Suggesties, gesponsord door Rumiko Takahashi

Post by Bart »

Persoonlijk apprecieer ik Rumiko Takahashi (auteur van 'Ranma', 'Rinne', 'Inuyasha',...) vooral omwille van haar gevoel voor absurde, onnozele humor. Wat dat betreft steekt 'Ranma' er bovenuit, ook al is die reeks behoorlijk lang en neigt ze naar langdradig, vooral als je alle 38 delen vlak na elkaar probeert te lezen. De reeks is wel al 'compleet'.

Als ik het me goed herinner bevat 'Inuyasha' een streepje minder humor en meer actie; ik heb ze na zes delen neergelegd met de gedachte dat ik ze ooit nog wel eens oppik.

'Rinne' is ook grappig onnozel, maar verbleekt een beetje in vergelijking met haar eerdere werk. Niettemin vind ik ze goed genoeg om reeks trouw te blijven volgen, maar ik ben dan ook een beetje een fan.

Wat nog niet werd vermeld, maar als Takahashi's werk je smaakt raad ik ook ten zeerste 'Maison Ikkoku' aan. De reeks is wel een romantische komedie, maar is kort en etaleert wonderwel kenmerkende voyeuristische humor. (Zoals John Cleese bewust exempleerde in 'Fawlty Towers': iemand gek zien doen is niet half zo grappig als iemand zien die iemand gek ziet doen.)

En dan is er ook nog als tussendoortje 'One Pound Gospel' over een bokser die moeite heeft om op gewicht te blijven en een jonge nonnennoviete die zich zijn lot aantrekt (in 4 delen).
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Suggesties voor nieuwe manga's

Post by NeeNee »

Bart wrote:Persoonlijk apprecieer ik Rumiko Takahashi (auteur van 'Ranma', 'Rinne', 'Inuyasha',...) vooral omwille van haar gevoel voor absurde, onnozele humor. Wat dat betreft steekt 'Ranma' er bovenuit, ook al is die reeks behoorlijk lang en neigt ze naar langdradig, vooral als je alle 38 delen vlak na elkaar probeert te lezen. De reeks is wel al 'compleet'.

Als ik het me goed herinner bevat 'Inuyasha' een streepje minder humor en meer actie; ik heb ze na zes delen neergelegd met de gedachte dat ik ze ooit nog wel eens oppik.

'Rinne' is ook grappig onnozel, maar verbleekt een beetje in vergelijking met haar eerdere werk. Niettemin vind ik ze goed genoeg om reeks trouw te blijven volgen, maar ik ben dan ook een beetje een fan.

Wat nog niet werd vermeld, maar als Takahashi's werk je smaakt raad ik ook ten zeerste 'Maison Ikkoku' aan. De reeks is wel een romantische komedie, maar is kort en etaleert wonderwel kenmerkende voyeuristische humor. (Zoals John Cleese bewust exempleerde in 'Fawlty Towers': iemand gek zien doen is niet half zo grappig als iemand zien die iemand gek ziet doen.)

En dan is er ook nog als tussendoortje 'One Pound Gospel' over een bokser die moeite heeft om op gewicht te blijven en een jonge nonnennoviete die zich zijn lot aantrekt (in 4 delen).
Maison Ikkoku vind ik persoonlijk niet kort. Het is 18 delen, wat voor mij net iets te lang is voor een romantische serie. :? One Pound Gospel beviel mij dan ook veel beter.

Ranma ½ is langer, maar heeft het voordeel dat het ook veel actie heeft en niet alleen romantiek. Dit is duidelijk een humoristische reeks, opgebouwd uit korte anekdotes zonder doorlopend verhaal.

Inuyasha is dan weer het andere uiterste. De humor verdwijnt naar de achtergrond, en in plaats daarvan krijgen we een vrij ernstige actieserie waar het einddoel het hele verhaal stuurt. Mijn persoonlijke favoriet, maar veel mensen vinden het te lang (56 delen). :)

Rinne lijkt het meeste op Ranma ½, met één groot verschil: het temperament van de personages is volledig anders (tsundere vs gelaten). Ik heb de reeks een tijdje gevolgd, maar verloor uiteindelijk mijn interesse omdat er opnieuw geen rode lijn aanwezig is, en korte verhaaltjes gaan mij op den duur vervelen. Voor de rest wel een leuke serie.

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Suggesties voor nieuwe manga's

Post by Bart »

NeeNee wrote:Maison Ikkoku vind ik persoonlijk niet kort. Het is 18 delen, wat voor mij net iets te lang is voor een romantische serie.
Ik heb de Franstalige 'tien delen'-uitgave. :p
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

Post Reply