Manga Poverty

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Manga Poverty

Post by barbapapa »

Will manga still exist ten years from now?
A publishing recession with no end in sight... combined with new technology and media that is changing everything. In Japan, manga artists find themselves constantly in debt even working hard week after week. What does this spell for the manga industry in the long run?
For the sake of the future of manga, Sato Shuho decided to ask himself this very question.

"Manga Poverty" is a frightening word. Manga artists work hard during their first week of a new serialization, but no matter how hard they work, they may get their manga canceled halfway through, leaving them with a mountain of debt. This is what causes many manga artists to fade into the shadows,
regardless of their talent. Follow as Sato Shuho stands up to the corrupt system of the Japanese manga industry, and find out where his struggle leads him. Anyone interested in manga or publishing must read this book!
Kindle: http://www.amazon.com/Manga-Poverty-Eng ... ga+Poverty
iTunes: https://itunes.apple.com/us/book/manga- ... 4086?mt=11
Smashwords: https://www.smashwords.com/books/view/330000

Must-read imo.

User avatar
Saki
Posts: 609
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Manga Poverty

Post by Saki »

chapters worden nu een week op voorhand ingediend bij de distributor.

Ik denk dat het veel druk van de mangaka kan halen als deze al een maand op voorhand moeten binnen zijn.

Gewoon bij de start al enkele chapters voorbereiden volledig ipv tegen die dichte deadlines te werken.

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Manga Poverty

Post by barbapapa »

Dit gaat niet echt over worstelen met deadlines ofzo...
Ik raad aan het te kopen, en dan te lezen.

User avatar
Saki
Posts: 609
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Manga Poverty

Post by Saki »

Helaas geen tablet om het op te lezen en te kopen.


en ik vind het niet echt bemoedigend dat iemand die schrijft over hoe moeilijk mangaka het hebben door de illegale digitalisering van hun werk geld vraagt voor zijn digitaal werk..

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Manga Poverty

Post by barbapapa »

Saki wrote:en ik vind het niet echt bemoedigend dat iemand die schrijft over hoe moeilijk mangaka het hebben door de illegale digitalisering van hun werk geld vraagt voor zijn digitaal werk..
Ik blijf herhalen; ge gaat de nuances nooit snappen als ge het niet leest.
Dit gaat niet over een kruistocht tegen digitalisering; allesbehalve.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Manga Poverty

Post by NeeNee »

Barba, Saki zegt net dat hij het niet kàn lezen omdat hij geen tablet heeft.

Rare keuze trouwens, een boek over armoede schrijven en het dan aanbieden in een format dat alleen mensen met dure gadgets kunnen lezen. Of zijn er ook andere manieren?

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Manga Poverty

Post by Bart »

Het lijkt me niet over armoede an sich te gaan, maar over de huidige Japanse stripindustrie die (beginnende) mangaka zich in schulden laat werken om gepubliceerd te geraken. Vervolgens kunnen ze hen lange uren laten kloppen voor weinig geld; het ouwe verhaal van 'bonded labour' in een ander jasje.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Manga Poverty

Post by barbapapa »

Bart wrote:Het lijkt me niet over armoede an sich te gaan, maar over de huidige Japanse stripindustrie die (beginnende) mangaka zich in schulden laat werken om gepubliceerd te geraken. Vervolgens kunnen ze hen lange uren laten kloppen voor weinig geld; het ouwe verhaal van 'bonded labour' in een ander jasje.
Voila...

En NeeNee, als je het niet kunt lezen snap ik niet waarom je hier iets inhoudelijks probeert te zeggen.

Soit, ik heb hier de PDF liggen. Wie geen tablet of kindle heeft maar wel interesse stuurt me maar een berichtje.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Manga Poverty

Post by NeeNee »

barbapapa wrote:
Bart wrote:Het lijkt me niet over armoede an sich te gaan, maar over de huidige Japanse stripindustrie die (beginnende) mangaka zich in schulden laat werken om gepubliceerd te geraken. Vervolgens kunnen ze hen lange uren laten kloppen voor weinig geld; het ouwe verhaal van 'bonded labour' in een ander jasje.
Voila...

En NeeNee, als je het niet kunt lezen snap ik niet waarom je hier iets inhoudelijks probeert te zeggen.
Wanneer heb ik ooit geprobeerd om iets inhoudelijks te zeggen??

Sorry hoor, maar ik vind dat je hier onnodig grof bent. Is het echt zo onredelijk om aan te nemen dat een boek genaamd "Manga Poverty" over armoede gaat? Want als dat niet het geval is, dan is het echt wel een ontzettend misleidende titel.

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Manga Poverty

Post by Bart »

In ieder geval staat er in de openingspost wel een korte samenvatting van die inhoud te lezen.

Overigens, i.v.m. die eerdere opmerking: ik vermoed dat het goedkoper is voor uitgevers (of zelfpublicerende auteurs*) om digitale werken uit te brengen dan gedrukte.




* 't Is al eeuwenlang** een van m'n favoriete stokpaardjes, maar ik vind het populaire model waar de auteur de rechten op haar/zijn werkt verkoopt en geen eigenaar is van haar/zijn eigen creaties een verschrikking. Ik ben eerder voorstander van een eerlijker 'huurmodel'.


** Ik overdrijf lichtjes wat betreft de duur: zo stokoud ben ik nu ook weer niet.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Manga Poverty

Post by Koen »

Ik heb het gekocht en heb al flarden gelezen maar zou er mij eens echt aan moeten zetten. Nadeel: ik vind Engels een echte kuttaal om te lezen lol. Nadeel 2: Ben net in boek 5 van ASOIAF begonnen ;)
motivatiedip. help!

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Manga Poverty

Post by barbapapa »

NeeNee wrote:
barbapapa wrote:
Bart wrote:Het lijkt me niet over armoede an sich te gaan, maar over de huidige Japanse stripindustrie die (beginnende) mangaka zich in schulden laat werken om gepubliceerd te geraken. Vervolgens kunnen ze hen lange uren laten kloppen voor weinig geld; het ouwe verhaal van 'bonded labour' in een ander jasje.
Voila...

En NeeNee, als je het niet kunt lezen snap ik niet waarom je hier iets inhoudelijks probeert te zeggen.
Wanneer heb ik ooit geprobeerd om iets inhoudelijks te zeggen??

Sorry hoor, maar ik vind dat je hier onnodig grof bent. Is het echt zo onredelijk om aan te nemen dat een boek genaamd "Manga Poverty" over armoede gaat? Want als dat niet het geval is, dan is het echt wel een ontzettend misleidende titel.
Niemand heeft het tegen jou.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Manga Poverty

Post by NeeNee »

barbapapa wrote:
NeeNee wrote:
barbapapa wrote:Voila...

En NeeNee, als je het niet kunt lezen snap ik niet waarom je hier iets inhoudelijks probeert te zeggen.
Wanneer heb ik ooit geprobeerd om iets inhoudelijks te zeggen??

Sorry hoor, maar ik vind dat je hier onnodig grof bent. Is het echt zo onredelijk om aan te nemen dat een boek genaamd "Manga Poverty" over armoede gaat? Want als dat niet het geval is, dan is het echt wel een ontzettend misleidende titel.
Niemand heeft het tegen jou.
-_-

Tuurlijk niet. Je had het tegen die andere NeeNee...

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Manga Poverty

Post by barbapapa »

Tja, begrijpend lezen is dus blijkbaar niet voor iedereen weggelegd; niet alles is een persoonlijke aanval.
Maar dat zal wel weer als grof bestempeld worden.

Ik wou gewoon wat reclame maken over een interessant stuk, (vertaald door een vriend van mij) geschreven door iemand die jarenlang geworsteld heeft met uitgeverijen om te krijgen waar hij recht op heeft (intellectueel eigendom is in het algemeen iets wat absurd miniem gerespecteerd wordt). Ik ken er genoeg die ongeinformeerde dingen zeggen zoals "Och, die mangaka verdienen toch miljoenen.", (en Sato had dan ook een echte hit in Japan met Say hello to Black Jack) dus leek het mij ergens wel een eye-opener.
Ik dacht dat dat de meeste mensen hier wel kon smaken... Een illusie armer, dus.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Manga Poverty

Post by NeeNee »

Nee hoor, er waren verschillende mensen die het onderwerp interessant genoeg vonden om er iets over te zeggen.

Maar als je iedereen afsnauwt zodra ze hun mond opendoen, dan is de discussie natuurlijk heel snel dood.

Post Reply