Vraagje

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Vraagje

Post by Edward »

Zolang ik manga lees ben ik vooral trouw volger geweest van Nederlandse manga.. De markt heeft zich redelijk ontplooit, maar lijkt weer wat weg te zakken. Ook het aanbod laat zich wat te wensen, althans, er is zeker een goed aanbod, maar ik ben zelf op het punt om eens wat verder te kijken.
Ik ben zelf iemand die voornamelijk 2 talen spreekt: nederlands en engels.. en daarnaast op de middelbare school een redelijk portie duits en frans heeft gezet.
Op het moment zit ik er aan te denken om mijn frans bij te schaven aan de hand van manga,.. en een woordenboek. Ik ben daarvoor echter een leuke serie nodig
waarbij het frans ook redelijk te begrijpen is. Zelf zat ik te denken aan de Kanzenban van Dr. Slump te gebruiken..

Hebben jullie ideëen welke series aanraders zijn? (of hebben jullie 2e hands nog iets interessant liggen om de taal te gaan leren, zodat ik meer franse manga kan lezen).

Het zou mooi zijn als ik uiteindelijk manga zoals death note in het frans zou kunnen lezen (die heb ik al in NL, maarja, bakuman en Pluto misschien?
Tot op heden heb ik vooral de NL catalogus gevolgt met populaire shonen en seinen, dat zegt misschien al wel veel over mijn smaak (ik ben zo nieuwschierig naar
alle Urasawa delen die we in NL niet hebben mogen ontvangen).

User avatar
Saki
Posts: 610
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Vraagje

Post by Saki »

Mijn Frans is helemaal niet zo super goed, maar ik heb niet zo veel moeite met Fairy Tail van Pika. Dus die kan je zeker eens proberen ^^

Blue Dragon Ral Grad, was dan weer iets lastiger imo (maar van de mangaka van Death Note :p) en deze is maar 4 delen lang

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Vraagje

Post by NeeNee »

Lees je Dragon Ball? Anders kun je Tokiyama's parodie Nekomajin misschien eens proberen. Het is een one-shot, en niet zo moeilijk.

(Btw, waarom staat dit in Heuvelkroeg? Het gaat toch duidelijk over manga.)

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Vraagje

Post by Edward »

NeeNee wrote:Lees je Dragon Ball? Anders kun je Tokiyama's parodie Nekomajin misschien eens proberen. Het is een one-shot, en niet zo moeilijk.

(Btw, waarom staat dit in Heuvelkroeg? Het gaat toch duidelijk over manga.)
Hmm.. bedankt alvast;)... Ik zal Nekomajin eens opzoeken.
Blue Dragon Ral Grad is ook wel een goede optie.. Die is ook maar 4 delen;)... dat scheelt ook nog:D

Ik had hem hier gepost, omdat ik niet zo goed wist waar ik het neer moest zetten... het ging mij vooral om het 'frans leren' onderdeel...
Maar misschien kan Koen hem bij manga zetten, ook prima;)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Vraagje

Post by Koen »

Oei, Edward, voor talen die je niet al te machtig bent zou ik humor ontraden. Woordspelingen enzo. zullen moeilijker te ontcijferen zijn dan menig ingewikkeld woord dat je in een woordenboek kan opzoeken.

Voor de rest zou ik echter niet té veel focussen op de moeilijkheidsgraad. Ik zou in eerste instantie iets kiezen dat je dolgraag wilt lezen en waarvoor je dan ook meer moeite zal voor doen dan een doorsnee manga.
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Vraagje

Post by Tamara »

Oei, Edward, voor talen die je niet al te machtig bent zou ik humor ontraden. Woordspelingen enzo. zullen moeilijker te ontcijferen zijn dan menig ingewikkeld woord dat je in een woordenboek kan opzoeken.
Klopt helemaal. In de tijd dat ik het Duits nog niet zo machtig was, had ik meer moeite met spul zoals Tenchi Muyo dan met Neon Genesis Evangelion.

Het beste is vaak om een shounen- of shoujotitel te pakken, maar dan inderdaad eentje die het niet echt moet hebben van humor, maar ook geen lappen tekst heeft.

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Vraagje

Post by Edward »

Bedankt iedereen... dit zijn hele waardevolle tips.
Ik zit er zelf aan te doen om de serie 20th century boys in het frans voor te zetten, daar ik al 12 NL delen daarvan heb staan en redelijk bekend ben
met het verhaal. Ik denk dat die dan redelijk te doen moet zijn qua begrijpen;).. Zouden jullie die serie aanraden?
Daarnaast denk ik dat ik de serie Billy Bat ook ga lezen in het Frans. De eerste 2 delen zijn net uit en het uitgavetempo is volgens mij 3-maandelijks,... dus dan hoef ik nog niet zo snel te volgen;) EN dan maar eens zien hoe ver ik kom;)

Bedankt voor de tips in ieder geval. Meer tips zijn altijd welkom, of, als iemand nog Franse delen van 20th century bous (of 21st century boys), voel je welkom om ze evt aan mij te verkopen;)

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Vraagje

Post by Edward »

Het gaat dus iig 20th Century Boys/Pluto en/of Dragonball Kanzenban worden, aangezien allen niet meer in Nl uitgegeven zullen worden;)..
Iemand nog een (goedkoop) adresje waar ik als nederlanders relatief gemakkelijk deze manga te pakken kan krijgen?

Post Reply