Discussie nr. 43: Manga covers

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
kolemijn
Posts: 316
Joined: Mon Nov 14, 2011 19:17
Location: Gent

Discussie nr. 43: Manga covers

Post by kolemijn »

Een cover kan beschouwd worden als het gezicht van een manga en kan dus een belangrijke rol spelen in hoe een manga zich profileert en eventueel zelfs verkoopt.
Ik ben eens benieuwd om te zien wat jullie goede/slechte managacovers vinden, wat vinden jullie noodzakelijk om te kunnen spreken over een goede mangacover? Mag er afgeweken worden van de originele Japanse covers, of is dat 'not done'? Wat is de invloed van een cover bij je aankopen? Verder mag je het nog hebben over alles wat je kan bedenken in verband met covers waar ik momenteel niet kan opkomen.
Veel discussieplezier allen :)

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Manga covers.

Post by Weertangel »

Een intersant onderwerp moet ik zeggen, maar wat iemand vindt van een cover(en het nut ervan) is wel HEEL erg verschillend per persoon, dus je zult zelden een rechte lijn erover kunnen trekken.

Wat mijn persoonlijke favorieten zijn qua covers, ik heb geen idee.
Ik vindt sommige covers wel leuk omdat ze soms laten zien welk personage er in het volume het meeste aan bod komt, zodat je een beetje weet wat je kunt verwachten, maar voor de rest geniet ik gewoon van het artwork :)

Als je echter comic covers toevoegt , dan moet ik zeggen dat ik degene van Witchblade en The darkness mijn absolute favorieten zijn, die zijn zo veelzijdig en verschillend(soms speciale covers voor comiccons)dat het altijd heerlijk is om door de gallery sectie achterin elk verzamelalbum te bladeren :)

Als ik op zoek ben naar nieuwe series kijk wel altijd naar de covers eerst(je hebt weinig keus eh ;) ) maar ik ben slim genoeg om toch verder dan dat te kijken.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by NeeNee »

De basisregel lijkt mij duidelijk: een goede cover moet de aandacht trekken, zodat mensen je boek opmerken in de winkel.

Hoe je dat doet, is natuurlijk iets moeilijker. Als je geweldig kunt tekenen, heb je al een voordeel: dat zet je er gewoon een hele mooie tekening op. Zoniet moet je een andere manier vinden om jezelf te onderscheiden, zoals felle kleuren, of net heel weinig kleur (een zwart-wit cover met slechts enkele opvallende kleurtoetsen kan heel erg in het oog springen). Of een opvallende pose. Een cool-uitziende machine. Een vreselijk monster. Blote madamm-- okee, dat is nogal doelgroep-gericht.

Want met het doelpubliek/genre moet je natuurlijk ook nog rekening houden. Dromerige pastelkleurtjes gebruik je voor een romantische slice-of-life en niet voor een horrormanga. Opvallende vechtposes voor shonen, bloed of ernstige gezichten voor 18+ seinen. In zekere zin is de cover misschien nog wel belangrijker dan de titel om ervoor te zorgen dat je boek bij de goede mensen terechtkomt, aangezien dat het eerste is wat ze zullen zien. Behoorlijk cruciaal dus. :)

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by barbapapa »

Zolang het maar een goeie representatie is waar de mangaka voor staat.
Zelf dit vind ik een vrij geniale cover: http://www.comicbookbin.com/artman2/upl ... nter23.jpg :mrgreen:
Luie Togashi, dat is ook een deel van hem. 8)

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by Weertangel »

Barbapapa, ik kan je link niet bekijken, krijg een "Entry Forbidden" boodschap :(

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by NeeNee »

^ En een 404 Not Found error er bovenop.

Hij is echt wel lui. 8)

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by barbapapa »

8)

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by Brook500 »

Ik sluit mij bij de mening van Neenee aan. Een cover met opvallend (veel) kleurverschil is wel één van de beste argumenten om een manga te kopen. De meeste mensen vallen er toch normaal gezien op. Zie maar hoe goed Fairy Tail scoort in Frankrijk. Die reeks is één van de beste voorbeelden van dat genre. :wink:
Image

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by Marv »

NeeNee wrote:
Want met het doelpubliek/genre moet je natuurlijk ook nog rekening houden. Dromerige pastelkleurtjes gebruik je voor een romantische slice-of-life en niet voor een horrormanga. Opvallende vechtposes voor shonen, bloed of ernstige gezichten voor 18+ seinen. In zekere zin is de cover misschien nog wel belangrijker dan de titel om ervoor te zorgen dat je boek bij de goede mensen terechtkomt, aangezien dat het eerste is wat ze zullen zien. Behoorlijk cruciaal dus. :)
Zo is het wel heel makkelijk om een 13-in-een-dozijn cover te tekenen vind ik net. Als je telkens maar vasthoudt aan wat jij de richtlijnen voor een genrecover noemt, dan ga je toch net nooit meer opvallen. Maar degene die net een bloederige cover tekent voor een horror manga in pastelkleuren ofzo, creëert een onverwachtse tegenstelling en kan net misschien daardoor de aandacht trekken van mensen. Ik zou me als tekenaar nooit houden aan die zogezegde regels van doelpubliek/manga. Een goede tekening is niet altijd een goede cover, zoek wat werkt gewoon.

Mijn favoriete covers zijn altijd naar de strakke kant toe: Bleach, Zetman, Homunculus, Gantz, ... Over het algemeen is het nog altijd de tekenstijl die me het meeste aantrekt of afstoot.

En ik verkies ook altijd de originele cover, snap niet waarom ze ooit de cover zouden moeten vervangen want die gaan nu niet bepaald zo cultuurspecifiek zijn dat het een switch verklaart. En als ze het doen is vaak om een lame reden, zoals Zombie Powder vol 3. De Japanse cover had een hoofdpersonage dat een geweer tegen zijn hoofd zette, in de engelse versie hebben ze dat vervangen door een tekening van een ander hoofdpersonage waardoor de cover thematiek (4 personages op 4 covers) natuurlijk om zeep was.


@ Brook: Die covers van Fairy Tail zijn nochtans vrij lelijk vind ik. Ik denk niet dat mensen zo simplistisch zijn dat ze als kleine kinderen grijpen naar de cover met de opvallendste kleuren.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by Brook500 »

Marv wrote:@ Brook: Die covers van Fairy Tail zijn nochtans vrij lelijk vind ik. Ik denk niet dat mensen zo simplistisch zijn dat ze als kleine kinderen grijpen naar de cover met de opvallendste kleuren.
Daarom heeft iedereen zowat een eigen mening over opvallende kleuren, niet? :wink:
Image

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by Marv »

Ja we hebben verschillende meningen erover maar ik trek geen conclusies over de relatie covers-keuzes van mensen. Jij verwart correlatie met causatie ("mensen kopen Fairy Tail door de flashy covers").
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by MrXarnus »

Als er felle kleurtjes op de cover verwerkt zijn, heb je mijn aandacht. (ik zal dan ook niet snel naar een donkere cover grijpen.)
Hoe feller het kleur, hoe meer het onder de andere titels er uit springt.
Ook met de met de oude truc van schattige/mooie meisjes op de cover te zetten trek je ook mijn aandacht :oops: .
Mijn favoriete covers zijn die met een witte achtergrond en slechts 1 personage erop. Ik vindt dat het er zo stijlvol uitziet.

Wat niet veel met covers te maken heeft is de groote van het boek in kwestie. Hoe kleiner het boek, hoe minder snel ik zal kijken waar het over gaat.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by Brook500 »

Marv wrote:Ja we hebben verschillende meningen erover maar ik trek geen conclusies over de relatie covers-keuzes van mensen. Jij verwart correlatie met causatie ("mensen kopen Fairy Tail door de flashy covers").
Ik bedoelde daar eigenlijk mee dat de FT-covers één van de redenen is waarom het zo succesvol is. :wink: Sorry voor de verwarring. :?
Image

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by Marv »

Ik wou ook niet zeggen dat jij bedoelde dat het de enige reden was hoor. Maar zelfs dan vind ik dat nog een sterke uitspraak die op niets gebaseerd lijkt te zijn.
Nu ja, misschien dat ik de "odd one out" ben maar ik weet van mezelf dat opvallende kleuren geen garantie zijn dat ik de manga in kwestie op pak. Als ik al zie dat het een shoujo is, zal ik het bijna nooit vastpakken.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by Koen »

Ik denk toch dat het belang van een goede cover niet onderschat mag worden. Oké, vroeger zal het nog belangrijker geweest zijn, toen meer mensen bij de mangaboer beslisten wat ze zouden aankopen, terwijl nu lezers meer en meer perfect weten wat ze willen en niet willen door internet en minder impusaankopen lijken te doen. Maar flashy kleurtjes zullen zeker en vast het jonge doelpubliek van Fariy Tail overtuigen dat voor een rek vol manga staat en er eentje mag uitkiezen van oma.

Zelf vind ik een strakke, stilisch, klassieke cover het overtuigendst. Geen druk gedoe liefst. Maar of dat dan bij alle genres zou werken... ;)

En ik vind coverwijzigingen tussen regio's zeker geen taboe. Je kan toch niet willen dat we in het westen al die archilelijke kaders rond shojo covers overnemen? Dat is nu echt iets wat anti-aankoop zou werken bij mij. Ik zie ook niet waarom westerse grafici minder goed zouden zijn dan Japanse. Coverdesign is immers niet louter de mangaka, maar ook het algemene uitzicht van het product. De ruggen van de Franse Nana zijn stukken beter dan de originele.
motivatiedip. help!

Post Reply