Discussie nr. 43: Manga covers

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
kolemijn
Posts: 316
Joined: Mon Nov 14, 2011 19:17
Location: Gent

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by kolemijn »

Nu vergeet ik gewoon mee te doen aan de discussie die ik zelf opstart :?
Als ik gewoon in een winkel wat aan het bladeren ben, dan spelen covers toch wel een belangrijke rol, je kan immers niet van alles de achterkant gaan lezen, of er beginnen bladeren, dus dan is een cover hetgene dat bepaalt of je het eens beter wilt bekijken of gewoon links laat liggen (in combinatie met de titel oa). Als je online koopt dan is die invloed inderdaad al een hééél stuk kleiner.
MrXarnus wrote: Mijn favoriete covers zijn die met een witte achtergrond en slechts 1 personage erop. Ik vindt dat het er zo stijlvol uitziet.
Ik denk dat dit (voor mij toch) sterk afhankelijk is van de tekenstijl. Zo heb ik Deadman Wonderland bijna uitsluitend gekocht voor de covers (zijn niet echt speciale, maar toch, ze waren juist goed voor mij). Maar daar tegenover staat dat ik de NL Glénat covers van Hoshin Engi toch wel veruit de lelijkste vind van mijn collectie, die zien er gewoon zo amateuristisch uit, maar dat ligt niet alleen aan de tekeningen. Bij zo'n layout speelt voor mij persoonlijk de plaatsing van de titels, en het lettertype/kleurgebruik een belangrijke rol (eigenlijk altijd, maar dan nog meer), die kunnen ervoor zorgen dat het ofwel een heel geslaagde cover is of juist een heel lelijke.
Wat ik ook best lelijk vind zijn die kaders die oa bij One Piece worden gebruikt, dan vaak nog eens in de lelijkste kleuren, maar misschien dat dat doelgroepsgewijs wel doeltreffend is.
Verder denk ik dat een goede cover best afhankelijk is van de doelgroep (zoals velen hier al aanhaalden). Wat Casterman bijvoorbeeld doet met de Taniguchi's, ik vindt het nu niet allermooiste covers, maar ze passen wel goed bij de wat meer ingetogen stijl van Taniguchi en bij het doelpubliek van toch wat oudere lezers.
Ik zie wel graag covers met gewoon over de volledige cover een tekening (en dan nog liefst als het doorloopt over de rug naar de achterkant), maar dan moeten het natuurlijk wel goede tekeningen zijn. Maar ik denk dat een van mijn favoriete covers toch wel die van de Dark Horse Lady Snowblood's zijn. Het contrast van het zwart en het geel, dan die zalige tekeningen ervoor. En hoe de tekst echt deel uitmaakt van het geheel en niet gewoon een blokje bovenaan is en in een deftig lettertype is. Bovendien behouden ze toch een zeker retro gevoel zonder er oubollig uit te zien.
Voor mij maakt het dus ook niet uit dat ze de covers veranderen, op de voorwaarde dat ze er beter uitzien na de verandering natuurlijk.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by NeeNee »

Marv wrote:
NeeNee wrote: Want met het doelpubliek/genre moet je natuurlijk ook nog rekening houden. Dromerige pastelkleurtjes gebruik je voor een romantische slice-of-life en niet voor een horrormanga. Opvallende vechtposes voor shonen, bloed of ernstige gezichten voor 18+ seinen. In zekere zin is de cover misschien nog wel belangrijker dan de titel om ervoor te zorgen dat je boek bij de goede mensen terechtkomt, aangezien dat het eerste is wat ze zullen zien. Behoorlijk cruciaal dus. :)
Zo is het wel heel makkelijk om een 13-in-een-dozijn cover te tekenen vind ik net. Als je telkens maar vasthoudt aan wat jij de richtlijnen voor een genrecover noemt, dan ga je toch net nooit meer opvallen. Maar degene die net een bloederige cover tekent voor een horror manga in pastelkleuren ofzo, creëert een onverwachtse tegenstelling en kan net misschien daardoor de aandacht trekken van mensen. Ik zou me als tekenaar nooit houden aan die zogezegde regels van doelpubliek/manga. Een goede tekening is niet altijd een goede cover, zoek wat werkt gewoon.
Ja, je hebt gelijk, pastelkleurtjes combineren met een horrorscene zou heel vernieuwend kunnen zijn. Maar pastelkleurtjes zonder de horror zal niet werken, want de mensen voor wie de manga bedoeld zullen hem niet kopen (omdat ze niet weten dat het voor hen bedoeld is), en diegenen die hem wel kopen zullen teleurgesteld zijn omdat het totaal niet overeenstemt met wat ze verwacht hadden. Met een cover creëer je nu eenmaal een bepaalde verwachting, en als die niet in verhouding staan met de inhoud komt het bij de verkeerde doelgroep terecht. Dat wil je als uitgever echt wel vermijden.
En ik verkies ook altijd de originele cover, snap niet waarom ze ooit de cover zouden moeten vervangen want die gaan nu niet bepaald zo cultuurspecifiek zijn dat het een switch verklaart. En als ze het doen is vaak om een lame reden, zoals Zombie Powder vol 3. De Japanse cover had een hoofdpersonage dat een geweer tegen zijn hoofd zette, in de engelse versie hebben ze dat vervangen door een tekening van een ander hoofdpersonage waardoor de cover thematiek (4 personages op 4 covers) natuurlijk om zeep was.
In sommige gevallen kan ik het nog wel begrijpen (dat gedoe met die foto's bij Detective Conan bijvoorbeeld). Maar het personage veranderen vind ik nu wel heel drastisch, dan hadden ze er beter een ander prentje van die zelfde persoon opgezet. :?
@ Brook: Die covers van Fairy Tail zijn nochtans vrij lelijk vind ik. Ik denk niet dat mensen zo simplistisch zijn dat ze als kleine kinderen grijpen naar de cover met de opvallendste kleuren.
Wel als het kleine kinderen zijn. Fairy Tail is nu niet meteen gericht op een volwassen publiek.
Last edited by NeeNee on Fri Feb 17, 2012 22:57, edited 1 time in total.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by Koen »

Japanners krijgen nog altijd graag longkanker. Je ziet dan ook vaak covers met een rokend personage. In Frankrijk was er heisa rond de beslissing van Pika om op deel 1 van GTO Shonan 14 Days de sigaret van Onizuka weg te photoshoppen. Kan dit volgens jullie? Logische beslissing omdat we hier toch heel veel preventie doen rond het gevaar van roken of te verregaand omdat als je een rokende Onizuka wilt uitgeven dat je dan maar all the way moet gaan?
motivatiedip. help!

User avatar
kolemijn
Posts: 316
Joined: Mon Nov 14, 2011 19:17
Location: Gent

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by kolemijn »

^ Moest dit bijvoorbeeld gaan om een filmposter die op elk buskot komt te hangen, dan zou ik er het nut wel van inzien. Maar als het motief is om minder jongeren in contact te brengen met het beeld van een rokende mangapersonage, dan lijkt mij wel redelijk nutteloos om gewoon een sigaret van de cover weg te shoppen en het voor de rest in de manga ongemoeid laten. Het is niet dat een mangacover zoveel gezien wordt buiten door de mensen die het ook daadwerkelijk gaan lezen (misschien in Frankrijk wel wat meer dan hier), en dus sowieso een rokende Onizuka gaan zien.
Ik vermoed dat het dus eerder zal zijn om geen vervelende protesten van een of andere anti-rook groep tegen hun product te krijgen en dus met een hoop negatieve publiciteit te zitten (?).
Persoonlijk zou ik mij niet al te erg aan zoiets storen denk ik (tenzij ze misschien zijn sigaret door een frankfurter worst of iets anders random zouden vervangen :) ), zo een ingrijpende aanpassing is het niet.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by The Donkey »

^ jemig, imo gaat dat veel te ver!
imo word het (binnen nederland dan tenminste) veel te makkelijk met sigaretten omgesprongen (alcohol ook, maarja daar kom je niet onderuit, wereld wijd geaccepteerde drug he;P) nu vind ik roken toch wat anders, alcohol is vaak makkelijk te beperken tot feesten en uitgaan terwijl je met roken al snel elke dag meerdere sigaretten rookt. dus jah imo moet er wel voorzichtiger mee worden omgesprongen (is gwn erg verslavend en daar word nogal luchtig over gedaan imo). maar om nu art in een cover van een manga er voor aan te passen? nee dat vind ik weer heel wat anders! tuurlijk zijn er mensen die roken en het past perfect in het beeld dat GTO geeft (zo ver ik weet, heb de serie niet echt gelezen, eerste paar hoofdstukken). dus tjaa dat is iets wat de mood van het verhaal kan aanpassen en dat aanpassen om mensen niet met rokende mensen te confronteren in verhalen vind ik wel wat maf. het blijft je eigen keus, net als met hard drugs, het mag niet, maar het word wel gedaan en reken maar dat je dat kan terug vinden in films/manga's:P

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by The Donkey »

******
is het weer eens zo ver, heel verhaal uitgetypd fuckt die server de boel weer op!
laat maar dan he:P

User avatar
kolemijn
Posts: 316
Joined: Mon Nov 14, 2011 19:17
Location: Gent

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by kolemijn »

^ Je post staat er toch? Of ging je nog meer posten.
Ik heb dit nog nooit voorgehad :?

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by NeeNee »

The Donkey wrote:^ jemig, imo gaat dat veel te ver!
imo word het (binnen nederland dan tenminste) veel te makkelijk met sigaretten omgesprongen (alcohol ook, maarja daar kom je niet onderuit, wereld wijd geaccepteerde drug he;P) nu vind ik roken toch wat anders, alcohol is vaak makkelijk te beperken tot feesten en uitgaan terwijl je met roken al snel elke dag meerdere sigaretten rookt. dus jah imo moet er wel voorzichtiger mee worden omgesprongen (is gwn erg verslavend en daar word nogal luchtig over gedaan imo). maar om nu art in een cover van een manga er voor aan te passen? nee dat vind ik weer heel wat anders! tuurlijk zijn er mensen die roken en het past perfect in het beeld dat GTO geeft (zo ver ik weet, heb de serie niet echt gelezen, eerste paar hoofdstukken). dus tjaa dat is iets wat de mood van het verhaal kan aanpassen en dat aanpassen om mensen niet met rokende mensen te confronteren in verhalen vind ik wel wat maf. het blijft je eigen keus, net als met hard drugs, het mag niet, maar het word wel gedaan en reken maar dat je dat kan terug vinden in films/manga's:P
De cover alleen gaat de mood van het verhaal niet aanpassen. Als ze alle sigaretten in de manga zouden censureren zou ik dat wel erg vinden, maar de cover alleen kan mij niet zoveel schelen.

(Ik vind het trouwens nog steeds hilarisch dat ze in Hikaru no Go die sigaret probeerden te censureren, maar dan wel zinnen lieten staan als "Hij heeft zijn kauwgom uitgedoofd op het go-bord!". :roll: Plus natuurlijk dat hij op het einde van de scene doodleuk een nieuwe sigaret opsteekt waar niemand op gelet heeft.)

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by The Donkey »

@kolemijn, lol jah zie het nu ook, HEEL vreemd, kreeg een fout, terug naar de post pagina, blanko...
dus ik balen, is het wel doorgekomen... rot browsers ook...

User avatar
lloerdy
Posts: 113
Joined: Fri Oct 10, 2008 20:21
Location: Welle

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by lloerdy »

Een goede cover weet met één beeld perfect de sfeer samen te vatten van wat er zich vanbinnen afspeelt. Of dat nu een actie reeks, fantasy, comedy,... is speelt geen rol. Er hoeft zelfs niet meer dan één personage op te staan.

Er zijn toch een aantal reeksen waarvan de cover mij elke keer weer weet omver te blazen
Blade of the Immortal Blade of the Immortal 2 Blade of the Immortal 3 (mijn absolute favoriet, de covers weerspiegelen het gevoel van deze reeks perfect. Ze zijn zo verstommend mooi dat het bijna kunst is.)
Vagabond
Claymore
Berserk (nsfw)

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 43: Manga covers

Post by Weertangel »

Wat IIoerdy zegt heb ik met de covers van Negima!, die zijn altijd ontzettend mooi en meestal ook erg diep(je ziet meerdere dingen/personages op de achtergrond ervan) en komen bijna altijd in 2 versies, de versie die op de cover staat en de orginele, meer gewaagdere versie die je tegenkomt op de eerste pagina, iets wat voor een leuk, zoek de verschillen idee zorgt :)

En natuurlijk laat de cover goed zien wat je kunt verwachten in het boek zelf(al helpt de uitleg op de achterkant het beste met dat :lol: )

Post Reply