Discussie nr. 42: Manga op e-readers?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Discussie nr. 42: Manga op e-readers?

Post by MrXarnus »

Tijden veranderen.
De technologie stelt ons is staat steeds meer dingen digitaal doen. Moest je vroeger iets opzoeken over bevoorbeeld zebra's moest je naar de bibliotheek hollen in hoop dat ze boek over zebra's haden. Nu kun je met enkele muisklik's zowat alles vinden op het internet. We kunnen sinds enkele jaren ook boeken digitaal lezen.

Is digitale distrubtie de toekomst of zal de papieren manga/boek altijd blijven bestaan?
Last edited by MrXarnus on Sat Dec 17, 2011 20:41, edited 2 times in total.

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Discussie nr. 41: Manga op ereader's?

Post by barbapapa »

Mja zoals ik in het vorige topic dus al zei, er zijn gewoon enorm veel voordelen aan verbonden. Honderden reeksen op 1 draagbaar apparaatje, gewoon swipen om een bladzijde om te draaien, geen verlichting van buitenaf nodig, je kunt tegelijkertijd muziek luisteren met koptelefoon, goedkoper voor producent én consument... Ja ik kan nog wel even verder gaan.
MAAR, zoals ik ook al zei, ik zal altijd de papieren versie willen blijven kopen van mn favoriete reeksen. Het blijft iets speciaals hebben.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 41: Manga op ereader's?

Post by Weertangel »

Er is geen twijfel over dat E-books steeds meer voorkomen en dat het een langzaam groeiende markt is, maar het zal boeken niet permanent vervangen, daar is nog te nieuw voor en tastbare boeken lezen is iets dat in iedere cultuur zit dus dat zal absoluut NIET zomaar even verdwijnen.

Stel de vraag over 200 jaar nog maar eens, dan heb je misschien meer kans dat men E-readers liever heeft.

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr. 41: Manga op ereader's?

Post by MrXarnus »

Ik zou een hele pagina vol door kunnen klagen met redenen waarom ik geen ereader koop en in de nabije toekomst ook niet zal kopen, maar wat ik wel kan zeggen is het volgende:
Toen de kranten hun nieuws via het internet begonnen verspreiden was iedereen van 'HOLY S*** KRANTEN GAAN VERDWIJNEN!!!' We zijn nu al bijna 7-10 jaar verder en kranten bestaan nog steeds. Mensen die ereaders preferen zullen dat kunnen en voor diegenen die graag geprinte boeken kopen zullen ze ook wel iets uitzoeken. Mensen heben gewoon graag iets in hun handen als ze iets kopen, iets wat nooit zal veranderen. Als er dan toch geen boeken meer geprint worden ga ik wel merchandise gaan verzamelen, dat kun je onmogelijk digitaal maken.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 41: Manga op ereader's?

Post by Koen »

MrXarnus wrote: Als er dan toch geen boeken meer geprint worden ga ik wel merchandise gaan verzamelen, dat kun je onmogelijk digitaal maken.
3D hologram?
motivatiedip. help!

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr. 41: Manga op ereader's?

Post by MrXarnus »

Koen wrote:
MrXarnus wrote: Als er dan toch geen boeken meer geprint worden ga ik wel merchandise gaan verzamelen, dat kun je onmogelijk digitaal maken.
3D hologram?
:lol: (ik hoop toch dat het een grap was...)

User avatar
kolemijn
Posts: 316
Joined: Mon Nov 14, 2011 19:17
Location: Gent

Re: Discussie nr. 41: Manga op ereader's?

Post by kolemijn »

Ik zie de voordelen van ereaders wel in, maar ik verkies toch echte geprint boeken/manga's. Boeken en manga's zijn voor mij in zekere zin ook verzamelobjecten, en digitaal dingen verzamelen is ook maar een beetje lame. Ik hou gewoon van boek als medium, ik vind boeken mooie dingen :D Ik ben echt een sucker voor boeken met mooie shiny covers en speciaal papier enzo (jammer dat die meestal ook duur zijn dan). Maar er gaat volgens mij sowieso wel een punt in de toekomst komen dat het grotendeels digitaal gaat zijn, en dat boeken dan bijvoorbeeld meer een soort collectorachtige dingen worden, of dat enkel nog speciale uitgaven geprint worden, terwijl het gros van de dingen dan digitaal zouden zijn. Maar dat is hopelijk nog niet voor onmiddelijk.
MrXarnus wrote:Als er dan toch geen boeken meer geprint worden ga ik wel merchandise gaan verzamelen, dat kun je onmogelijk digitaal maken.
Hologrammen? :P
EDIT: Oei, ik zie dat Koen mij voor was :D

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Discussie nr. 41: Manga op ereader's?

Post by Turvy »

MrXarnus wrote:Toen de kranten hun nieuws via het internet begonnen verspreiden was iedereen van 'HOLY S*** KRANTEN GAAN VERDWIJNEN!!!' We zijn nu al bijna 7-10 jaar verder en kranten bestaan nog steeds.
Kranten bloeden al jaren lezers en veel belangrijker adverteerders. Veel kranten zijn op hun laatste adem ;)

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr. 41: Manga op ereader's?

Post by MrXarnus »

Turvy wrote:
MrXarnus wrote:Toen de kranten hun nieuws via het internet begonnen verspreiden was iedereen van 'HOLY S*** KRANTEN GAAN VERDWIJNEN!!!' We zijn nu al bijna 7-10 jaar verder en kranten bestaan nog steeds.
Kranten bloeden al jaren lezers en veel belangrijker adverteerders. Veel kranten zijn op hun laatste adem ;)
Waar, maar heb jij al veel mensen gezien die s'ochtends met hun Ipad de krant zitten te lezen :wink: ?

On-Topic: Ik denk nog altijd dat een print-on-demand functie iets voor de toekomst is. Kan toch niet zoveel kosten als je enkele duizend moet printen...

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Discussie nr. 41: Manga op ereader's?

Post by barbapapa »

MrXarnus wrote:Waar, maar heb jij al veel mensen gezien die s'ochtends met hun Ipad de krant zitten te lezen :wink: ?
Tja, in België natuurlijk niet. Maar wij zijn moeilijk voorlopers te noemen. Ga maar eens checken in de VS ofzo.

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr. 41: Manga op ereader's?

Post by MrXarnus »

barbapapa wrote:
MrXarnus wrote:Waar, maar heb jij al veel mensen gezien die s'ochtends met hun Ipad de krant zitten te lezen :wink: ?
Tja, in België natuurlijk niet. Maar wij zijn moeilijk voorlopers te noemen. Ga maar eens checken in de VS ofzo.
Kunnen we weer on-topic gaan, hoe meer ik over Ipads hoor hoe depresiever ik wordt :( ...
Ereader's zouden het einde van mijn hobby (manga's VERZAMELEN) betekenen, dus ik blijf altijd anti-ebook (en dit komt van een 16 jarige...)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 42: Manga op e-readers?

Post by NeeNee »

(Je bent 16? Wow, ik had je veel ouder geschat. :shock:)[/off topic]

Maak je geen zorgen. Als er al iets verdwijnt, zullen het eerst de CDs/DVDs/Blu-Rays zijn en dan pas (véél later) de boeken. Bij anime is het immers nog veel logischer om alles digitaal te gaan doen, aangezien je toch sowieso een machien nodig hebt; en toch zijn er nog steeds veel meer mensen die het spul op een schijfje willen dan mensen die hun series digitaal kopen.

Als men zelfs daar nog de (emotionele?) behoefte heeft aan een fysieke gegevensdrager, dan kun je er van op aan dat dat bij boeken nog veel meer het geval is, want het verschil tussen "een boek lezen <-> op de computer kijken" is veel groter dan "anime kijken op tv <-> anime kijken op de computer". Die tv staat er trouwens ook nog steeds (en verkoopt nog steeds prima!), ondanks het feit dat je tegenwoordig net zo goed tv kunt kijken op de computer. Mensen veranderen hun gewoonten niet zo snel.

Laat ons eerst maar eens 15 jaar wachten om te zien hoe het tegen dan met de anime-industie gesteld is, en vraag het dan nog eens. :wink: Ik ben er sowieso van overtuigd dat boeken nooit helemaal zullen verdwijnen, of te technieken zullen echt veel beter moeten worden dan nu. Voorlopig is er geen vergelijken, en geen echte vraag vanuit het publiek of vanuit de industrie, voor zover ik weet tenminste...

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Discussie nr. 41: Manga op ereader's?

Post by barbapapa »

MrXarnus wrote:
barbapapa wrote:
MrXarnus wrote:Waar, maar heb jij al veel mensen gezien die s'ochtends met hun Ipad de krant zitten te lezen :wink: ?
Tja, in België natuurlijk niet. Maar wij zijn moeilijk voorlopers te noemen. Ga maar eens checken in de VS ofzo.
Kunnen we weer on-topic gaan, hoe meer ik over Ipads hoor hoe depresiever ik wordt :( ...
Ereader's zouden het einde van mijn hobby (manga's VERZAMELEN) betekenen, dus ik blijf altijd anti-ebook (en dit komt van een 16 jarige...)
Hoe is iPad off-topic? Als je niet anders kunt dan emotioneel reageren (waarover in godsnaam) neem je beter geen deel aan de discussie.

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Discussie nr. 42: Manga op e-readers?

Post by MrXarnus »

^ Sorry dat ik wat overemotioneel reageer, maar ik kan het gewoon niet anders uitdrukken...
Ik hecht enorm veel emotionele waarde aan fysieke games, films,... dus doe ik dat ook voor mijn boeken/manga's.

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Discussie nr. 42: Manga op e-readers?

Post by Marv »

Jarenlang heb ik ook verzamelingen aangelegd van games, boeken, strips, manga en dvd's maar de laatste 2, 3 jaar is dat fel geminderd. Waarom? Wel, de prijzen die ze vragen voor een dvd, cd, ... vind ik veel te hoog. Ten tweede is de koppigheid van de industrieën in kwestie een groot irritatiepunt. In plaats van te zien dat de overgang naar digitale media onvermijdelijk is en daar op in te spelen (is aan het veranderen de laatste paar jaren), organiseren ze liever heksenjachten en manieren om hun eigen zakken te blijven vullen.

Wat betreft muziek en film ben ik volledig voor een overgang naar betaalbare, digitale services. Maar voor strips en boeken blijf ik het leuk vinden om iets in mijn handen te houden terwijl ik lig te lezen. Een strip/manga vooral komt beter uit in zijn papieren vorm maar nu ik een iPad heb, begin ik meer en meer de digitale variant te appreciëren. Je kunt overal naartoe gaan met 1 device om al je favoriete reeksen te lezen, terwijl je reist, wacht,... veel handiger dan altijd zo'n lompe klomp in je tas mee te dragen. Boeken zullen nooit verdwijnen (al was het maar omdat het collectors items worden en daar altijd een markt voor is, zie "eerste edities speciaalzaken") maar puur voor emotionele redenen vasthouden daaraan is een beetje kortzichtig imo. Kijk naar LP's, die blijven ook nog altijd verkopen voor de verzamelaars, zij het in een nichemarkt. Maar zijn ze beter? Nee. Zijn ze goedkoper? Nee. Het is de nichepositie/nostalgie die het zijn aantrekkingskracht geeft en hetzelfde zal gelden voor boeken/strips/manga.

Uiteindelijk draait het nog altijd om het product zelf en als ik voor een redelijke prijs mijn films en muziek kan kopen zal ik dat zeker doen. Daarom dat dingen als Grooveshark en Spotify zo geweldig zijn. Het is de volgende stap in de digitale overgang die begon bij Napster (zeker?). Als het je alleen maar te doen is om de producten in een rijtje op je kast te kunnen zetten, kun je evengoed postzegels gaan verzamelen. Ik vind er wel plezier in om te verzamelen en ga niet ontkennen dat ik soms verzamel om te verzamelen (met manga heb ik me een tijdje laten gaan in Japan doordat ze zo goedkoop waren) waardoor er nu nog een hele hoop ongelezen manga op me ligt te wachten maar daar ben ik nu wel voorbij.

@ Mr Xarnus: Onlangs in Amerika zag ik toch heel veel mensen boeken lezen op Kindles en kranten lezen op iPads/tablets. Ikzelf heb die apps ook staan maar ben toch eerder geneigd 's ochtends mijn digitale krant te lezen via de laptop. De papieren versie koop ik nooit.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

Post Reply