Beste en slechtste uitgeverij

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Beste en slechtste uitgeverij

Post by Brook500 »

Zoals de titel het zeg gaat het erover welke uitgeverij jij de beste en/of slechtste vind.
Je mag het over de NL-, FR- en/of ENG-uitgeverijen hebben.
Waarom vind je ze goed of slecht? Wat vind je dat er beter kan bij de mindere uitgevers? enz.

Bij mij zijn de persoonlijk beste:
- Kana (nl + fr):
Zorgen (bijna) altijd voor een optimale vertaling en bezorgen bij veel reeksen nog eens voor extra's op het einde van de meeste delen. Ook de kwaliteit van hun papier is redelijk oke (vooral van de franse dan). En hebben een uitgebreide catalogus aan mangareeksen
- Tonkam (fr):
Heeft net als Kana een zeer goede vertaling bij hun reeksen. Bovendien hebben ze (zeker bij seinenreeksen nu) een geweldige kwaliteit van papier. Alleen hebben ze regelmatig met seinenreeksen het probleem dat de teksten een beetje tot over de rand van de pagina wordt gedrukt. Hopelijk zullen ze er later wat beter werk van maken.
Ook hun catalogus is gevult met reeksen van verschillende genres (misschien wel variabeler dan Kana).

De slechtere:
- Glenat (nl + fr):
Het grote verschil tussen nl en fr is dat fr nog maandelijk actief is. :roll: Alleen maken ze nogal makkelijk (foutjes) bij beide taalvlakken. En is bij nl blijkbaar bij veel reeksen het papier van kwaliteit vermindert. Het positieve aan fr is dat ze door de jaren heen van westernse naar de originele leesrichting zijn gegaan en ze slipcovers hebben gemaakt i.p.v. hun vroegere kartonnen versie.
- Panini (fr):
Kwaliteit is nogal ver zoek bij de uitgaves van deze uitgever. Dat zag ik wel duidelijk als ik Happy Deluxe aan 't lezen ben. Ook de vertaling en verklaring van japanse termen is soms ver zoek.
Ook op het gebied van herdrukken zijn ze wat problematisch. :(
Image

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Beste en slechtste uitgeverij

Post by barbapapa »

Van de uitgeverijen waar ik boekjes van gelezen heb, blijft Tokyopop de zwakste. Cover designs, rare fouten, slappe reeksen. Glenat NL is buiten categorie slecht, daar spreek ik zelf niet over. Iedereen weet ook waarom.

Verder vind ik ook wel dat de meeste uitgeverijen leren uit de fouten van het verleden.Vertical levert voor mij toch wel de hoogste kwaliteit. Veel zorg, doordachte en verrassende licenties soms, knappe edities met stijlvolle originele covers. Viz is voor mij het voorbeelde van de perfecte standaard.

User avatar
lloerdy
Posts: 113
Joined: Fri Oct 10, 2008 20:21
Location: Welle

Re: Beste en slechtste uitgeverij

Post by lloerdy »

Beste:
Dark Horse. En van Dark Horse is Blade of the Immortal de absolute topper in mijn collectie qua kwaliteit (dat mag ook wel, gezien de prijs).
Del Rey: Ik stoor me er persoonlijk aan dat ze ervoor opteren om honorifics te behouden (doch ik weet dat veel manga-liefhebbers er anders over denken), maar verder zijn al mijn Del Rey reeksen top. Alleen jammer dat ze zoveel Kodansha titels hadden, dewelke niet altijd werden verder gezet door Kodansha USA.... (Wanneer gaan ze eindelijk 'ns Nodame Cantabile verder zetten? :'()

Slechtste:
Glénat: Dat hoogkwaliteitspapier dat ze gebruiken maak het lezen echt zalig. De slechte vertalingen (waaronder niet-vertalingen en slechte doorvertalingen van het Frans) en de afgekapte tekstballonnen maken het lezen dan weer enorm onzalig (om zomaar 'ns een woord uit te vinden :-]).
Daarbovenop is hun uitgaveschema erbarmelijk slecht. Altijd beloven, zelden leveren. Bepaalde reeksen ga ik zelfs verder zetten in het Engels.
Tokyopop: maar die zijn er mee gestopt... (Ik wil de rest van mijn Future Diary damnit D:)

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Beste en slechtste uitgeverij

Post by Bart »

lloerdy wrote:Tokyopop: maar die zijn er mee gestopt... (Ik wil de rest van mijn Future Diary damnit D:)
Indien je Frans leest, deel 12 is net uitgegeven.
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Beste en slechtste uitgeverij

Post by Koen »

Kurokawa vind ik heel goed op de Franse markt... Perfect afgewerkte boekjes, uitgebalanceerde catalogus en elke titel goed in de markt proberen te zetten. Panini is bucht: slechte kwaliteit van de boekjes, geen communicatie, stopzetten series, maar gelukkig veel shit in hun catalogus ook dus gemis is gering. Helemaal aan het ontsporen is Pika die reeksen zonder communicatie een langzame dood laat sterven en al nooit een echte hoogvlieger was qua kwaliteit van de boekjes.
motivatiedip. help!

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Beste en slechtste uitgeverij

Post by Kira »

lloerdy wrote:Glénat: Dat hoogkwaliteitspapier dat ze gebruiken maak het lezen echt zalig.
Huh? Ik erger me bijna dood aan dat je in het midden van je manga zo je best moet doen om het helemaal open te houden. En dat nieuw papier is enkel van kwaliteit als je het gebruikt om str*nt mee af te vegen. En bij Glénat FR is het altijd al dat wc-papier, nee?

Maar natuurlijk ieders eigen smaak.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Beste en slechtste uitgeverij

Post by Brook500 »

Kira wrote:
lloerdy wrote:En bij Glénat FR is het altijd al dat wc-papier, nee?
Ik vind over het algemeen het papier van Glenat fr beter dan de nl. Ik denk dat je het papier bedoelt van de kartonnen oudere versie van Glenat fr. Die zijn wel de vergelijken met de kwaliteit van WC-papier. :|
Image

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Beste en slechtste uitgeverij

Post by MrXarnus »

Thread revive time!!!

Omdat er redelijk wat uitgevers zijn op de franse markt ga ik mijn top 5 geven:

Top 5 beste

5. Soleil Manga
Deze uitgever krijgt nogal veel kritiek voor... één of andere reden, maar ik vindt dat het mooi afgewerkte boekjes zijn (over vertalingen kan ik wel niet echt meespreken, frans is niet echt mijn beste taal...), leuke licenties en (voor de series die ik toch lees) altijd mooi optijd zonder teveel uitstellingen. Exht minpunt is de redelijk middelmatige communicatie met de lezers...

4. Ki-Oon
Prijs - kwaliteit verhouding is zeer goed, mooie boekjes en licenties die me interesseren. Ze zouden een voorbeeld kunnen zijn voor andere uitgevers.

3. Kazé Manga
Niet veel over te zeggen, wel een uitstekende communicatie, enige minpunt is dat sommige boekjes niet echt stevig zijn.

2. Kana
Nog zo'n perfect voorbeeld, prijs- kwalitiet behoort tot het beste dat op de markt verkrijgbaar is en leuke licenties (alhoewel ze weer iets meer variatie kunnen gebruiken...)

1. Tonkam
Beste uitgeverij volgens mij omdat hun licenties in lijn liggen met mijn type manga (romantische shonen). Ook zeer goede communicatie.

Post Reply