Hoe moet een review in elkaar zitten?

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Hoe moet een review in elkaar zitten?

Post by Brook500 »

Aangezien er bij één van mijn reviews een discussie is ontstaan over het maken van een review vond ik 't beter om hier zelf een topic over te maken.
viewtopic.php?f=4&t=1499
Om dus de discussie te vervolgen:
Zolang je geen al te belangrijke dingen uit het verhaal spoilt, kun je een review zo lang mogelijk samenvatten naar je zin. Je mening moet heus niet te lang zijn van wat je vindt van een manga/anime, enz... .
En ik snap compleet niet waarom ik geen '&' mag zetten in plaats van 'en'. Dat heb ik altijd al gedaan & nu pas wordt 't als storend genoemd. :?
Iedereen mag zijn reviews toch schrijven hoe hij 't wilt. Het zijn Guest reviews & die worden normaal gezien niet (altijd) geschreven door mensen die als beroep schrijver zijn. :wink:
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Hoe moet een review in elkaar zitten?

Post by Weertangel »

Nou, ieder heeft zijn eigen manier reviewen maar om het even op een rijtje te zetten hier een klein lijstje :)

1.Vertel in grove lijnen waar de serie over gaat, meestal is wat je leest achterop zo'n volume genoeg info maar een beetje meer vrijgeven kan natuurlijk weinig kwaad(verschilt per serie)

2.Vertel je mening over de serie, is de art goed of slecht en hoe goed is het verhaal en zit er humor in? ect.
belangrijkste in dit is dat je ook niet bang moet zijn om negatief te zijn over een serie hoe moeilijk dat ook soms kan zijn.

3.Zijn er vervolgen uit op de serie of is er een anime van?
Dit zijn ook soms leuke dingen om te weten al is het niet noodzakelijk om erbij te hebben in een review(ikzelf vind het wel goed om in een review te hebben.)

4.Probeer het allemaal op een leuke manier samen te voegen zodat mensen die het lezen er ook intresse in krijgen en schrijf het niet alsof je een computer bent...
voorbeeld:
Het gaat over een gast die denkt superheld te zijn.
Goede humor,redelijke art ect....
zo moet het dus niet....

5.Afwerking(optioneel)
Brook's wijze van covers laten zien is een goede manier om mensen te laten zien hoe de boeken uitzien zodat mensen die de serie willen gaan lezen teminste meer hebben dan alleen de naam om op te zoeken.
Een andere methode is om eventuele andere namen van de serie er ook bij te zetten voor mensen die alleen in een bepaalde taal lezen.
Voor deze site zijn dat voornamelijk de engelse,franse en nederlandse namen(mochten die verschillen dat is.)

Als dit niet genoeg hulp biedt dan kun je als beste nog altijd de reviews op andere sites eens lezen om inspiratie op te doen of gewoon Koen vragen voor advies(of mij :wink: )

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Hoe moet een review in elkaar zitten?

Post by Brook500 »

Weertangel wrote:3.Zijn er vervolgen uit op de serie of is er een anime van?
Dit zijn ook soms leuke dingen om te weten al is het niet noodzakelijk om erbij te hebben in een review(ikzelf vind het wel goed om in een review te hebben.)
Een andere methode is om eventuele andere namen van de serie er ook bij te zetten voor mensen die alleen in een bepaalde taal lezen.
Ik zal die 2 methodes ook nog eens gebruiken. Voor die van de laatste qoute klinkt interessant omdat er meestal wel een verschil zit in de japanse, franse, engels versies. :wink:
Image

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Hoe moet een review in elkaar zitten?

Post by Marv »

Ten eerste ben ik een grote voorstander van reviews itt tot de groep mensen die filmcritici e.d. afschrijven als een bende cynische, gefaalde filmmakers. Ik lees de laatste tijd heel veel televisie-reviews en filmreviews lees ik al jaren. Wat ik daar in zoek is een persoonlijke, goed onderbouwde mening en als het kan komisch van aard. Zelf schrijf ik af en toe kleine filmreviews zoals ik ze hier ook al gepost heb.

Er bestaat in mijn ogen geen kant en klaar recept voor een goede review maar het moet meer zijn dan een samenvatting van het verhaal zoals ik al eerder zei. Wat is anders het nut van een review? Het product aan de man te brengen? Dat komt op de tweede plaats imo. Op de eerste plaats hoort er een oordeel te zijn zodat de lezer kan beslissen of het product zijn tijd waard is. Je geeft er ten slotte geld aan uit. Ga ik die film nu zien of niet? Dat boek kopen of die dvd?
Net zoals mond-tot-mond-reclame van vrienden wiens smaken je wat kent, hoor je een beetje te weten waar een reviewer vandaan komt, wat zijn standpunten zijn. Als ik weer naar films mag terug gaan: dweept de reviewer met indie- en arthouse films en disst ie altijd Hollywood-spektakel films dan zal ik zijn mening over de Captain America film met een flinke korrel zout nemen. Omgekeerd, is de reviewer een fan van Hollywood maar kan ie geen geduld opbrengen voor de tragere films die op het alternatieve circuit verschijnen, dan zal ik daar ook rekening mee houden.

Voor de technische kant, hoor je op een aangename, goed gestructureerde wijze te schrijven. Ik ben verre van een getalenteerd schrijver dus ik ga daar niet te ver op ingaan maar er zijn wel minima. Zoals je houden aan de conventionele regels. 'mss' of 'ie' (ipv hij) is ook niet erg nauwkeurig maar das omdat ik nu eenmaal graag schrijf in spreektaal. & vond ik gewoon raar ogen in de eerste plaats en als je een aparte topic opent voor je review (hey lees mijn ding jongens!!!!) dan kan je toch een beetje moeite doen zeg.

Mijn grootste argument blijft dus dat er een meerwaarde moet zitten in een review. Lees Koen zijn reviews, die zijn niet zo lang maar vertellen kort en krachtig waar het over gaat en wat hij ervan vindt. Idealiter koppel je ze aan elkaar zoals hier:
Nanako is privédetective van beroep en stelt Kenta aan haar baas voor. Deze laatste stemt ermee in om Kenta op proef aan te nemen met als gevolg dat Nanako en Kenta collega’s worden. De zaken die moeten worden opgelost zijn niet erg vergezocht maar draaien wel telkens uit op een originele stoeipartij tussen Nanako en Kenta.
Brook had evengoed een link kunnen posten naar de wiki als hij zo graag zijn manga wou aanprijzen. Daar staat ook een korte inhoud op, een foto en heel vaak de ratings, verzamelde meningen, ontvangst,... ALs je echt geïnteresseerd zou zijn in die manga, is wiki toch de logische volgende website om te bezoeken imo.
Ik wil zeker niet zeggen dat Brook het beter niet zou schrijven maar ik ga ook niet applaudiseren en zeggen "goed gedaan jongen" als ik dat niet zo vind. Stop er meer van je eigen mening in zodat je review tenminste een bestaansreden heeft. Als je ergens wild van bent, vul dan een hele pagina met je lof, maak anderen er warm voor. Of als je anderen wil waarschuwen voor een slecht product, kak er eindeloos op en maak een punt. Maar met een korte inhoud en 2 regels van "Het is best wel een goede reeks die mij best wel wist te boeien tot 't einde toe" (serieus, 2 keer best wel?) kom je maar zwak over.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Hoe moet een review in elkaar zitten?

Post by Weertangel »

Goeie punten Marv, heb er weinig aan toe te voegen. ik kan iedereen wel aanraden om eens game-reviews te lezen sinds die ook alles net een tikkeltje anders doen en ook mijn inspiratie zijn geweest voor reviewschrijven hier :)

Edit: maar als jullie echt goede tips willen dan lees de commentaren die Koen en NeeNee hebben gegeven op mijn reviews, die hebben mij echt vooruit geholpen :)

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Hoe moet een review in elkaar zitten?

Post by Tamara »

Er zit inderdaad niet echt ene formule achter een goede review. Geef je mening en onderbouw die, maar gooi de lezer niet dood met onnodige informatie. Samenvattingen van het verhaal zijn niet nodig, een kleine introductie is voldoende. De manier waarop die introductie geschreven is, kan natuurlijk al wat van de mening laten doorschemeren. Humor kan gebruikt worden om de aandacht van de lezer vast te houden, maar is ook niet geschikt voor elke recensie. Of het kan en in welke mate, hangt af van het materiaal, de recensent en de publicatie.

Op het internet kun je een paar dingen doen om de leesbaarheid te vergroten. Scheidt bijvoorbeeld elke alinea met een witregel om muren van tekst te voorkomen. Regelmatig een afbeelding plaatsen is ook prettig.

Alsjeblieft, gebruik geen ampersands ter vervanging van het woord 'en'. Het bespaart je geen enkele aanslag en dit soort speciale leestekens werken nogal storend als je ze zonder goede reden midden in een tekst plaatst.

Tip: probeer dat wat je reviewt in één zin te omschrijven. Als dat lukt, kun je de review schrijven, omdat je weet wat je wilt zeggen.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Hoe moet een review in elkaar zitten?

Post by Brook500 »

Nu ik al die tips gelezen heb en aangezien er meerdere zijn die liever wat duidelijker taal willen in een review zal ik mij dan maar aan jullie aanpassen. :wink:

EDIT: ik schreef eerst '&' in plaats van 'en'. Ik moet 't nog gewoon worden. :oops:
Image

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Hoe moet een review in elkaar zitten?

Post by Marv »

Lees anders eens wat reviews op de AV Club-site. Vooral de tv-sectie waar ze wekelijks een aflevering van een lopende reeks reviewen, vind ik erg goed gedaan. Het inzicht van die mannen in het schrijfproces, algemene filmkennis en enthousiasme werkt heel erg aanstekelijk voor mij.

http://www.avclub.com/section/tv/
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

Post Reply