Guest Review: Blue Exorcist

Manga in andere talen & landen.

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Guest Review: Blue Exorcist

Post by NeeNee »

Aangezien er hier blijkbaar al meer fan van de reeks zijn, zal ik er maar eens een topic over maken. ;)

Rin Okumura dacht altijd dat hij een gewone jongeman was, zonder veel talent of vrienden. Tot hij op een dag opeens vreemde dingen begint te zien, en zijn adoptievader hem vertelt dat hij eigenlijk de zoon van een demon is - erger nog, zijn vader is Satan zelf! Rin gelooft er aanvankelijk weinig van, maar nadat Satan een kleine demonstratie van zijn kunnen heeft gegeven, is het duidelijk dat dit geen spelletje is. Rin besluit dan maar om een exorcist te worden en de demonen te bestrijden, wat hem na enige moeite ook toegestaan wordt... Maar niet iedereen is even gelukkig met het bestaan van de zoon van Satan. Terwijl de jonge demon worstelt met zijn nieuwe identiteit en krachten, wordt al snel duidelijke dat sommige hooggeplaatsten in de Orde der Exorcisten en de demonenwereld er een eigen agenda op nahouden, en Rins toekomst wordt met de dag onzekerder.

Een shonen met een nogal klassiek uitgangspunt, maar het verhaal zit goed in elkaar en de personages zijn deftig uitgewerkt. Vooral Rins onzekerheid en de dubbele relatie met zijn broer worden mooi in beeld gebracht. Alhoewel het verhaal redelijk wat actie bevat, dienen de gevechten meer als aanvulling bij de strategische spelletjes dan omgekeerd en zijn Rins echte problemen niet met geweld op te lossen, wat de reeks voor mij onderscheidt van de meeste vechtshonen. De tekenstijl doet mij denken aan Kekkaishi en Shaman King, maar dan iets realistischer.

Er zijn nu 6 volumes uit in Japan, waarvan er al 5 vertaald zijn in het Frans (Kazé) en 3 in het Engels (Viz). Een aanrader. ;)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by NeeNee »

(quote van viewtopic.php?f=4&t=1441&start=15#p39062)
Ik heb de eerste 2 eps gezien van Blue Exorcist en vond het inderdaad heel basic. Eerst en vooral moest ik al denken aan Supernatural (nooit gezien maar zelfde premise, 2 broers die demonen ed bestrijden) toen ik doorhad dat die broer ook naar True Cross Academy ging gaan. En daarnaast vond ik de parallellen met Naruto vooral opvallend (Psyren enzo ken ik niet, DGrayman vergelijking is wel overduidelijk): hoe de buurtmensen over hem roddelen en zeggen akuma (=>kyuubi). Zelfs dat shot was hetzelfde, je ziet de schaduw van de mensen op de grond terwijl Rin/Naruto wegloopt in de zonsondergang. Zoiets is mss eerder een hommage? :P
Het gevecht in ep2 vond ik wel cava maar ik ben niet echt overtuigd door heel de Bijbelse inslag. Ik zie nu al voor me hoe die spreuken, summons, wapens,... namen gaan hebben van heiligen, bijbelfiguren ofzoiets.

Nu uiteindelijk maakt het niet zoveel uit dat het een 13-in-een-dozijn-verhaal/personages/... zijn, het is de uitvoering die belangrijk is. Jij lijkt overtuigd te zijn. Ik zal het nog een paar eps de kans geven (2 eps is wat weinig mss) en dan zal ik wel beslissen.
Namen van heiligen? Nooit iets van gemerkt.

En ik weet niet hoe het in de anime zit, maar in de manga is True Cross Academy een gewone school voor gewone mensen. Slechts een kleine fractie ervan zijn ook exorcisten. Rin komt pas te weten dat zijn broer überhaupt demonen kan zien als *spoiler* hij opeens als leraar voor zijn neus staat. (De confrontatie daar is waar het voor het eerst goed wordt voor mij.)

Dat schijnt trouwens een van de grote verschillen tussen beide media te zijn. In de manga krijg je samen met Rin te horen dat demonen bestaan, en de Blue Night wordt niet vermeld tot volume 2. In de anime zit dat allemaal al in de openingscene, hetgeen veel van de verrassing wegneemt.

*kijkt verder*

Whoooa! Wtf?! :shock: Die eerste aflevering is totaal onherkenbaar!

Dit is de eerste keer dat ik een anime zie die met een filler begint. Die inleiding, het werk in de shop, dat gedoe met het meisje, niets van dat alles komt in de manga voor. Ze hebben echt gewoon een kwartier zever bijverzonnen om met die onthulling te kunnen eindigen.

De tweede aflevering is niet veel beter. Jij hebt nu dus hoofdzakelijk de inleiding gezien (het eerste hoofdstuk). Het echte verhaal begint vanaf episode 3. ;)

Marv wrote:Ik wil niet zeggen dat Blue Exorcist niet goed is en ook al zijn de afzonderlijke elementen nogal standaard, the whole is greater than the sum of its parts. Zoiets ja? Maar jij lijkt buitenproportioneel fan van een reeks na 3 delen al (wat voor een shounen vroeg is, ze zitten net voorbij de expositie, eerste confrontatie misschien achter de rug,...) en ik denk dat de manga de juiste elementen heeft die jouw persoonlijke smaak bevalt ofzo.
Drie albums, Marv. Manga, weet je nog? :wink:

Ik heb het even gecheckt, en blijkbaar zit ik daarmee ongeveer aan volume 15 van de anime. Dat lijkt mij wel voldoende om te beslissen of je een reeks leuk vindt of niet.

stereotypen (niet archetypen trouwens ;) )
Nee, ik bedoel wel degelijk archetypes. "De personages zijn terug te brengen tot archetypes" betekent dat je ze kunt indelen in de groepen die je in heel veel manga terugvindt: de impulsieve held, de boekenworm, het verlegen meisje.

Stereotypes zou willen zeggen dat de personages alleen maar door die eigenschappen gekarakteriseerd worden. En dat is niet zo, integendeel; ondanks het feit dat je er de klassieke basis in terugvindt, hebben ze allemaal wel degelijk een eigen persoonlijkheid. Dat maakt het net zo goed in mijn ogen. :)

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by Marv »

Ik kan fout zitten maar in mijn ogen zijn archetypen geëdealiseerde figuren die bepaalde eigenschappen personifiëren en waarop al de rest gemodelleerd wordt. Ze stijgen boven stereotypen uit omdat hun persoon niet gelimiteerd wordt tot hun eigenschappen. Daar ben ik het dus met jou eens.
Maar stereotypen zijn karakters die naargelang hun eigenschap worden vormgegeven zoals je zegt en daar niet boven uitstijgen. Je ziet Rin en denkt "getroebleerde tiener die op het eerste zicht een probleemkind lijkt, maar toch een goed hart heeft en uiteindelijk de held zal worden van het verhaal". Het verhaal heeft een held nodig, Rin is de held en Rin's evolutie zal de logische 'from zero to hero' paden volgen. Nu ja, als er iemand boven het stereotype zal uitstijgen is het Rin wel. Maar ik betwijfel dat alle nevenpersonages ook zo goed uitgewerkt zijn in een shounen. Ze tekenen meestal (algemeen weer) de nevenpersonages toch als bepaalde stereotypen (het goedaardig dikkerdje, schattig maar lastig meisje (tsundere zeker?), gemeen uitziende arrogante antagonist,...) en zelden dat die dieper verkend worden buiten mss de tragische flashback.
Maar dat is speculatie omdat ik het verhaal zelf nog niet zo ver ken, het is alleen maar om mijn beeld van stereotype te tonen. Als ik fout zit over stereotype vs archetype, I stand corrected. :)

En zeg je nu dat de openingsscène de verrassing wegneemt over het feit dat er demonen bestaan? Mocht je de manga lezen, dan weet je toch ook al dat er demonen in gaan voorkomen voordat Rin het ontdekt? Dat de anime een proloog heeft itt de manga doet niets af aan de verrassing (of beter gezegd, gebrek aan oprechte verrassing). Spoilers doen er blijkbaar toch niet toe, al schreeuwt iedereen altijd moord en brand als iemand spoilt (waaronder ikzelf :P). Maar dat terzijde.
Dat Rin zijn broer uiteindelijk er ook betrokken in zal zijn stond toch buiten kijf. Hij gaat dokter studeren aan True Cross, de exorcisten studeren ook aan True Cross. Geen al te grote sprong om te beseffen dat de tweelingbroer van een demon wiens adoptievader ook een exorcist was er iets mee te maken gaat hebben. Maar ik kijk wel uit naar hoe die relatie zal ontplooien.

En met 3 delen bedoelde ik ook wel 3 albums hoor. Synoniem aan volume dat dan weer geen aflevering/episode is. :P
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by NeeNee »

Marv wrote:Je ziet Rin en denkt "getroebleerde tiener die op het eerste zicht een probleemkind lijkt, maar toch een goed hart heeft en uiteindelijk de held zal worden van het verhaal".
Dat is de basis, ja. Maar als je hem in de loop van een album door 20 verschillende emoties ziet gaan, dan is het toch geen stereotype meer? Wat moet je anders doen om een personage te ontwikkelen?
Ze tekenen meestal (algemeen weer) de nevenpersonages toch als bepaalde stereotypen (het goedaardig dikkerdje, schattig maar lastig meisje (tsundere zeker?), en zelden dat die dieper verkend worden buiten mss de tragische flashback.
Dat dikkerdje onderging de grootste karakterevolutie van alle personages tot nu toe.
gemeen uitziende arrogante antagonist,...
Nog geen vaste antagonist tegengekomen eigenlijk (tenzij je Satan meetelt, maar die hebben we sinds daar in het begin ook niet meer gezien).

Zie je, je hebt er al twee van de drie fout. :wink:

Nee, ik begrijp wat je bedoelt... maar voor mij zijn dat dus de archetypes waar dan later op voortgebouwd kan worden. Dat gebeurt natuurlijk niet met elk neverpersonage, maar ik vind dat het hier wel meer gebeurt dan in sommige andere shonen (zoals dus bijvoorbeeld Psyren. Het hoofdpersonages daar is ook "getroebleerde tiener die op het eerste zicht een probleemkind lijkt, maar toch een goed hart heeft en uiteindelijk de held zal worden van het verhaal", maar na twee albums is dat nog steeds vrijwel het enige wat ik over hem kan zeggen. Bij Rin kan ik je een aanvullende omschrijving van een halve bladzijde geven, bij wijze van spreken dan).

En zeg je nu dat de openingsscène de verrassing wegneemt over het feit dat er demonen bestaan? Mocht je de manga lezen, dan weet je toch ook al dat er demonen in gaan voorkomen voordat Rin het ontdekt? Dat de anime een proloog heeft itt de manga doet niets af aan de verrassing imo.
Nope, dat weet je niet. Nou ja, iemand met ervaring kan het misschien afleiden uit de titel, of raden wat die zwarte beestdingetjes zijn. Maar het wordt nergens met zoveel woorden gezegd tot Rins pleegvader hem de situatie uitlegt. (Het is ook maar 15 bladzijden tot het gevecht waar hij zijn krachten ondekt, dus zoveel ruimte voor inleiding is er niet. Ik zei toch dat de anime bijna volledig filler was?)

Dat Rin zijn broer uiteindelijk er ook betrokken in zal zijn stond toch buiten kijf. Hij gaat dokter studeren aan True Cross, de exorcisten studeren ook aan True Cross. Geen al te grote sprong om te beseffen dat de tweelingbroer van een demon wiens adoptievader ook een exorcist was er niets mee te maken gaat hebben. Maar ik kijk wel uit naar hoe die relatie zal ontplooien.
Dan ben ik vast een idioot :P, want ik had niet gedacht dat hij erbij betrokken zou zijn... of toch zeker niet op die manier.

Er zijn tenslotte zat series waar het hoofdpersonage iets verborgen moet houden voor zijn familie-- O, maar wacht, in de anime stond iedereen erop te kijken en kwam het broertje speciaal terug van school toen Satan verscheen, nietwaar? Dat verandert de zaak natuurlijk. (In de manga zijn Rin en zijn vader alleen, en Yukio is gewoon nog niet vertrokken. Geen reden dus om aan te nemen dat hij er iets van wist.)

En met 3 delen bedoelde ik ook wel 3 albums hoor. Synoniem aan volume dat dan weer geen aflevering/episode is. :P
Dat is dan toch behoorlijk ver? Al in het tweede seizoen van de anime!

Als series dan nog geen fans hadden, zou de anime-industie behoorlijk in de problemen zitten.

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by Marv »

NeeNee wrote:
Marv wrote:Je ziet Rin en denkt "getroebleerde tiener die op het eerste zicht een probleemkind lijkt, maar toch een goed hart heeft en uiteindelijk de held zal worden van het verhaal".
Dat is de basis, ja. Maar als je hem in de loop van een album door 20 verschillende emoties ziet gaan, dan is het toch geen stereotype meer? Wat moet je anders doen om een personage te ontwikkelen?
Niet vertrekken van een personage wiens essentie een stereotype is. Zoals in de derde ep zegt ie al "ik wil gewoon sterker worden", als dat al niet uit de mond van duizend en een monden is gekomen, weet ik het ook niet meer.
-Dat dikkerdje onderging de grootste karakterevolutie van alle personages tot nu toe.
-Nog geen vaste antagonist tegengekomen eigenlijk (tenzij je Satan meetelt, maar die hebben we sinds daar in het begin ook niet meer gezien).

Zie je, je hebt er al twee van de drie fout. :wink:
Ugh, ik zei toch nog dat ik algemeen sprak. Ik had nog niet verder dan ep2 gekeken toen ik dat schreef dus het was pure speculatie.
En met antagonist bedoelde ik niet de slechterik ofzo maar iemand van de good guys die het hoofdpersonage niet mag en waar hij constant mee ligt te bikkeren.
En te zien aan de preview van ep5 is dat die kerel met de blonde mohawk. Antagonist was misschien het foute woord maar ik vond niets beter.
En zeg je nu dat de openingsscène de verrassing wegneemt over het feit dat er demonen bestaan? Mocht je de manga lezen, dan weet je toch ook al dat er demonen in gaan voorkomen voordat Rin het ontdekt? Dat de anime een proloog heeft itt de manga doet niets af aan de verrassing imo.
Nope, dat weet je niet. Nou ja, iemand met ervaring kan het misschien afleiden uit de titel, of raden wat die zwarte beestdingetjes zijn. Maar het wordt nergens met zoveel woorden gezegd tot Rins pleegvader hem de situatie uitlegt. (Het is ook maar 15 bladzijden tot het gevecht waar hij zijn krachten ondekt, dus zoveel ruimte voor inleiding is er niet. Ik zei toch dat de anime bijna volledig filler was?)
De manga heet Blue Exorcist en het is een shounen. Als je dan nog niet kan afleiden dat de slechteriken (tegen wie ze moeten strijden) demonen gaan zijn...
En met 3 delen bedoelde ik ook wel 3 albums hoor. Synoniem aan volume dat dan weer geen aflevering/episode is. :P
Dat is dan toch behoorlijk ver? Al in het tweede seizoen van de anime!

Als series dan nog geen fans hadden, zou de anime-industie behoorlijk in de problemen zitten.
Over wat heb je het nu? Na 3 delen van een manga zullen ze inderdaad wel al goed weten hoe populair het is en of het een hit gaat worden maar waar komt die anime vergelijking van? Vooral omdat ze pas animes gaan maken van een manga als die laatste zich al bewezen heeft.

Ik vond ep3 inderdaad beter. Kan wel leuk worden. Alleen is die directeur al nen irritante spast. De "quirky dandy" ziet ge vaker en vaker.

Oh ja, het viel me nu pas op hoeveel parallellen er met Harry Potter zijn. :D
Een jongen die plots te horen krijgt dat hij speciaal is en naar een speciale school gaat om er de knepen van het vak te leren. En meer nog ze dragen een stukje van de ultieme tegenstander (Duivel/Voldemort) in zich (genen/ziel). Dang.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by NeeNee »

Marv wrote:Niet vertrekken van een personage wiens essentie een stereotype is. Zoals in de derde ep zegt ie al "ik wil gewoon sterker worden", als dat al niet uit de mond van duizend en een monden is gekomen, weet ik het ook niet meer.
In dat geval verschillen we van mening hierover. Voor mij is een stereotype een personage met alleen een paar karakteristieke eigenschappen die voor de hele groep gelden, en niets van zichzelf.

Zodra er extra dingen bijkomen is het geen stereotype meer. (Maar misschien was emoties niet het goede woord. Ik bedoelde, als je meer facetten van zijn karakter te zien krijgt.)
Ugh, ik zei toch nog dat ik algemeen sprak. Ik had nog niet verder dan ep2 gekeken toen ik dat schreef dus het was pure speculatie.
En met antagonist bedoelde ik niet de slechterik ofzo maar iemand van de good guys die het hoofdpersonage niet mag en waar hij constant mee ligt te bikkeren.
En te zien aan de preview van ep5 is dat die kerel met de blonde mohawk. Antagonist was misschien het foute woord maar ik vond niets beter.
Het was ook maar een grapje.

Wat die kerel met het haar betreft, ze bikkeren twee keer en dan is het gedaan. Dat kwalificeert niet als antagonist in mijn ogen.
De manga heet Blue Exorcist en het is een shounen. Als je dan nog niet kan afleiden dat de slechteriken (tegen wie ze moeten strijden) demonen gaan zijn...
Als je ervaring met het genre hebt wel, ja. Dat zei ik ook.
Over wat heb je het nu? Na 3 delen van een manga zullen ze inderdaad wel al goed weten hoe populair het is en of het een hit gaat worden maar waar komt die anime vergelijking van? Vooral omdat ze pas animes gaan maken van een manga als die laatste zich al bewezen heeft.

Ik vond ep3 inderdaad beter. Kan wel leuk worden. Alleen is die directeur al nen irritante spast. De "quirky dandy" ziet ge vaker en vaker.
Ik vond het gewoon raar dat je mijn fan zijn na 'slechts' drie volumes buitenproportioneel noemde. Ik zie niet in wat er zo vroeg aan is.

En die directeur is meer dan alleen irritant. Ik probeer er nog steeds achter te komen of hij een vriend of een vijand is. :?
Oh ja, het viel me nu pas op hoeveel parallellen er met Harry Potter zijn. :D
Een jongen die plots te horen krijgt dat hij speciaal is en naar een speciale school gaat om er de knepen van het vak te leren. En meer nog ze dragen een stukje van de ultieme tegenstander (Duivel/Voldemort) in zich (genen/ziel). Dang.
Is dat niet zo'n beetje een parallel in alle fantasyverhalen met een Chosen One?

Tja, origineel is het concept niet. :wink: Maar blijkbaar werkt het nog steeds. Verbazend eigenlijk.

User avatar
Saki
Posts: 609
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by Saki »

Ao no exorcist is epicness <3

Okumura broertjes zijn geweldig, ik cosplay de jongste :p (nog zo'n nice fact)
Going to Atsusacon!

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by Marv »

NeeNee wrote:
Marv wrote:Niet vertrekken van een personage wiens essentie een stereotype is. Zoals in de derde ep zegt ie al "ik wil gewoon sterker worden", als dat al niet uit de mond van duizend en een monden is gekomen, weet ik het ook niet meer.
In dat geval verschillen we van mening hierover. Voor mij is een stereotype een personage met alleen een paar karakteristieke eigenschappen die voor de hele groep gelden, en niets van zichzelf.

Zodra er extra dingen bijkomen is het geen stereotype meer. (Maar misschien was emoties niet het goede woord. Ik bedoelde, als je meer facetten van zijn karakter te zien krijgt.)
Zeg het maar als ik begin te irriteren maar dat is geen meningsverschil, dat strookt niet met de definitie gewoon. Een stereotype kan ook meerdere facetten bevatten denk ik. Neem nu yukio. Hij is superslim en hij draagt een bril. Dat is een stereotype manier om een slimmerd/nerd uit te beelden. Maar hij is meer dan dat.
Als je aan het archetype van een vampier denkt, denk je aan Dracula. Dat is de belichaming van het concept vampier en is alom gekend. Als je aan het stereotype van een vampier denkt, denk je aan bleke bloedzuiger met hoektanden die meisjes verschalkt. Dat is een versimpelde versie van de vampier.
Ik zoek het net even op om zelf eens te zien:
http://en.wikipedia.org/wiki/Archetype

@ antagonist: ik zei dan ook dat het niet het juiste woord ervoor was.
Oh ja, het viel me nu pas op hoeveel parallellen er met Harry Potter zijn. :D
Een jongen die plots te horen krijgt dat hij speciaal is en naar een speciale school gaat om er de knepen van het vak te leren. En meer nog ze dragen een stukje van de ultieme tegenstander (Duivel/Voldemort) in zich (genen/ziel). Dang.
Is dat niet zo'n beetje een parallel in alle fantasyverhalen met een Chosen One?

Tja, origineel is het concept niet. :wink: Maar blijkbaar werkt het nog steeds. Verbazend eigenlijk.
Hoeveel verhalen ken jij nog waar ze naar een speciale school gaan/verhalen met een Chosen One? Ik lees niet meer zoveel fantasy.

Er is een reden waarom dat clichés, stereotypen, dezelfde soort verhalen,... altijd terugkeren. Ze werken. :P Daar is niets verkeerd aan, het is de variatie en de manier waarop een verhaal verteld wordt, dat het goed maakt. Daarom dat ik Blue Exorcist wel even zal doorzien. Al voelt de anime idd nogal fillerig aan. Wordt het beter vanaf ep3?
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

User avatar
Hercule
Posts: 195
Joined: Sat Oct 30, 2010 23:25

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by Hercule »

En die directeur is meer dan alleen irritant. Ik probeer er nog steeds achter te komen of hij een vriend of een vijand is.
Ik neig naar vriend, het is een otaku en die kunnen nooit slecht zijn :P
Dit is de eerste keer dat ik een anime zie die met een filler begint
Gebeurd vrij vaak. O.a Mago, Beelzebub, Dragon Ball Z en zelfs het filler vrije FMA Brotherhood begon ironisch genoeg met filler.
Image

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by Marv »

Ep 5 was wel goed, lachen zelfs. Ep 6 ziet er dan weer saai uit met een lunch gecentreerde competitie. :/
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by NeeNee »

Marv wrote: Zeg het maar als ik begin te irriteren maar dat is geen meningsverschil, dat strookt niet met de definitie gewoon. Een stereotype kan ook meerdere facetten bevatten denk ik. Neem nu yukio. Hij is superslim en hij draagt een bril. Dat is een stereotype manier om een slimmerd/nerd uit te beelden. Maar hij is meer dan dat.
Dus is hij geen stereotiep personage. :wink:

De meeste personages zijn wel gebaseerd op een of ander type, of worden op een stereotiepe manier uitgebeeld. Maar als je van een bepaalde reeks zegt "de personages zijn stereotypen", dan wordt daarmee gewoonlijk bedoeld dat ze niet meer inhoud hebben dan enkel de eigenschappen die bij het type horen.
@ antagonist: ik zei dan ook dat het niet het juiste woord ervoor was.
Nee, ik begrijp wat je bedoelt. Een rivaal, toch? Maar geen enkele van zijn opponenten gaat lang genoeg mee om echt die naam waardig te zijn.
Hoeveel verhalen ken jij nog waar ze naar een speciale school gaan/verhalen met een Chosen One? Ik lees niet meer zoveel fantasy.
Een echte school weet ik niet, maar dat ze een speciale training gaan volgen is heel typisch. En een bijzondere connectie met de Big Bad vaak ook.
Er is een reden waarom dat clichés, stereotypen, dezelfde soort verhalen,... altijd terugkeren. Ze werken. :P Daar is niets verkeerd aan, het is de variatie en de manier waarop een verhaal verteld wordt, dat het goed maakt. Daarom dat ik Blue Exorcist wel even zal doorzien. Al voelt de anime idd nogal fillerig aan. Wordt het beter vanaf ep3?
Weet ik niet. Maar als ze 15 episodes doen over 3 volumes, dan zal er nog wel wat filler tussen zitten.

Episode 4 komt in elk geval recht uit de manga.
(Edit: 5 ook. 6 is filler.)

Opvallend trouwens hoe de broertjes in de filler veel beter met elkaar opschieten dan in de serie zelf. In de manga is hun relatie altijd min of meer gespannen...
Hercule wrote:
En die directeur is meer dan alleen irritant. Ik probeer er nog steeds achter te komen of hij een vriend of een vijand is.
Ik neig naar vriend, het is een otaku en die kunnen nooit slecht zijn :P
Ik weet niet. Wanneer ik hoor dat iemand zijn broer aan het opleiden is om zijn vader te vermoorden, heb ik daar toch zo mijn twijfels over.
Dit is de eerste keer dat ik een anime zie die met een filler begint
Gebeurt vrij vaak. O.a Mago, Beelzebub, Dragon Ball Z en zelfs het filler vrije FMA Brotherhood begon ironisch genoeg met filler.
Echt? Hoe stom. Je zou toch verwachten dat ze de eerste episode net zo spannend mogelijk maken. :?

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by NeeNee »

Hééé! Ik heb net ontdekt dat de mangaka een vrouw is! :o

Dat verklaart veel. 8)

Er kwamen ook best wel wat reacties op Aniway. Toch veel mensen die de reeks kennen...

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by Marv »

Het gebrek aan originaliteit bedoel je? :P

Zit aan ep 11. Er zitten genoeg leuke stukken in en Rin is net verfrissend genoeg om de hele reeks niet in een 13-in-een-dozijn-reeks te veranderen.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by NeeNee »

Marv wrote:Het gebrek aan originaliteit bedoel je? :P
Nee... de aandacht die besteed wordt aan het gevoelsleven van de personages. :wink:

Ik merk dat die vaak hoger is bij vrouwen, of tenminste, bij de reeksen die ik gelezen heb.
Zit aan ep 11. Er zitten genoeg leuke stukken in en Rin is net verfrissend genoeg om de hele reeks niet in een 13-in-een-dozijn-reeks te veranderen.
Wow. Dus ik heb onbedoeld nog iemand kunnen bekeren. :lol:

Misschien dat ik de anime ook nog wat verder volg. Al vind ik de manga nog steeds beter.

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Guest Review: Blue Exorcist

Post by Marv »

Ik denk dat de serie zelf me overtuigd heeft. ;)
If anything maakte je het erger. :P
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

Post Reply